Η Ομοσπονδία Ευρωπαίων Σκηνοθετών, η γνωστή FERA - που πρίν λίγες μέρες παρενέβη και για ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας για την υποχρεωτική επένδυση των πλατφορμών στην ελληνική κινηματογραφική παραγωγή - κάλεσε τις παγκόσμιες πλατφόρμες να μοιρόζονται τα στοιχεία προβολής των ταινιών και των σειρών τους, όπως επίσης και να αποζημιώνουν σωστά τους κινηματογραφιστές.
Σε μια δήλωση που κυκλοφόρησε τη Δευτέρα, η FERA δήλωσε ότι οι πλατφόρμες πρέπει να παρέχουν επαληθευμένα στοιχεία προβολής στους κινηματογραφιστές για να τους επιτρέψουν να πραγματοποιήσουν «δίκαιες διαπραγματεύσεις» για την παγκόσμια εκμετάλλευση των έργων τους. Οι μεγάλες πλατφόρμες κυκλοφορούν περιστασιακά αριθμούς προβολής - για παράδειγμα, το Netflix «δήλωσε» ότι 70 εκατομμύρια συνδρομητές παρακολούθησαν τουλάχιστον 2 λεπτά της γαλλικής σειράς «Lupin» και ότι 56 εκατομμύρια έχουν παρακολουθήσει το «The Platform» από την Ισπανία - αλλά αυτά τα στοιχεία δεν παρέχονται συστηματικά ή σύμφωνα με μια κοινή μέτρηση που θα επέτρεπε στους κινηματογραφιστές να υπολογίσουν την αποζημίωση ή να εκτιμήσουν την αξία των ταινιών τους για την εν λόγω κάθε φορά υπηρεσία.
«Χωρίς πληροφορίες σχετικά με την πραγματική απόδοση των έργων τους, οι δημιουργοί και οι εκπρόσωποί τους διαπραγματεύονται στα τυφλά». Η FERA προσθέτει ότι ότι η κοινή πρακτική να γίνονται συμφωνίες εξαγοράς όπου η αποζημίωση ενός σκηνοθέτη υπολογίζεται αποκλειστικά ως ποσοστό του προϋπολογισμού μιας ταινίας ή σειράς, είναι «άδικη» επειδή οι Ευρωπαίοι δημιουργοί «μοιράζονται ένα ρίσκο δημιουργικό και οικονομικό και θα έπρεπε να μοιράζονται τα οφέλη από τη χρήση του προκειμένου να χτίσουν σταδιοδρομίες με διάρκεια και αντοχή».
Ουσιαστικά η FERA φέρνει στην επιφάνεια το μεγάλο θέμα των δικαιωμάτων προβολής. Παραδοσιακά στην Ευρώπη, οι σκηνοθέτες κινηματογράφου και τηλεόρασης, εκτός από τη λήψη αμοιβής για τη δουλειά τους σε οποιοδήποτε μεμονωμένο έργο, αποζημιώνονται επίσης με μερίδιο των δικαιωμάτων εκμετάλλευσης της ταινίας ή της σειράς και πρόσθετες αμοιβές ανάλογες με την εμπορική επιτυχία του έργου. Πράγμα που δεν συνηθίζεται στις μέχρι τώρα συμφωνίες με τις πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται στον ευρωπαϊκό χώρο.
Το θέμα βρίσκεται από τα πρώτα στην ατζέντα του οπτικοκακουστικού τομέα στην Ευρώπη, καθώς η παρατεταμένη αναστολή λειτουργίας των κινηματογράφων σε όλη την Ευρώπη λόγω της πανδημίας, έχει συμβάλλει σημαντικά στην άνοδο του ποσοστού των συνδρομητών των πλατφορμών και στην αλλαγή του τοπίου, σε ό,τι αφορά την παραγωγή και τη διανομή ταινιών και τηλεοπτικών σειρών.
Διαβάστε εδώ ολόκληρο το κείμενο της FERA
Πηγή: Cineuropa, The Hollywood Reporter