Το 16ο Ethnofest - Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας ξεκινάει στις 25 Νοεμβρίου, παίρνοντας κεφάλι από οτιδήποτε άλλο συμβαίνει στην Αθήνα αυτή τη στιγμή. Το πρόγραμμά του δεν είναι, όπως όλα αυτά τα χρόνια, εκλεκτικό και ταυτόχρονα συλλεκτικό - με ταινίες που δύσκολα θα συναντήσεις κάπου αλλού, αλλά ειδικά φέτος ανοίγεται στο μεγάλο χάρτη της ανθρώπινης εμπειρίας με ταινίες καταξιωμένων δημιουργών, ελληνικές ανακαλύψεις, σπουδαστικές απόπειρες εντός και εκτός συνόρων, «συνομιλίες» με οτιδήποτε ονομάζουμε ως «εθνογραφία» σήμερα - σε ένα φεστιβάλ που λειτουργεί ταυτόχρονα και σαν ένα οδηγό για την καθημερινή ζωή.
Οπως αναφέρουν με συγκινητικό πείσμα οι διοργανωτές του: «Η ανθρώπινη εμπειρία, σε κάθε εποχή και τόπο, παραμένει ο σταθερός πυρήνας του Φεστιβάλ. Συνεχίζοντας με συνέπεια τη διαδρομή και το όραμά του, το Ethnofest αντιμετωπίζει τον κινηματογράφο ως χώρο ενσυναίσθησης και διαλόγου, εκεί όπου το βλέμμα μετατρέπεται σε εργαλείο κατανόησης του άλλου και του εαυτού.»
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου Αθήνας στο επίσημο site του και στα προφίλ του στο facebook και το instagram.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΒΛΕΜΜΑΤΟΣ: Η ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑ (1950-2000)
Η φετινή διοργάνωση σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, φιλοξενεί το αφιέρωμα «Γεωγραφία του βλέμματος: Η εκτός σχεδίου Ελλάδα (1950–2000)». Το αφιέρωμα, ένα κινηματογραφικό οδοιπορικό στην ελληνική ύπαιθρο μέσα από σπάνια ντοκιμαντέρ εμβληματικών δημιουργών, φωτίζει τη συλλογική μνήμη και την πολιτιστική ταυτότητα του τόπου, αναδεικνύοντας τον κινηματογράφο ως ζωντανό αρχείο της κοινωνικής και πνευματικής μας κληρονομιάς.
Αναζητήστε εδώ πληροφορίες για το αφιέρωμα, τις ταινίες και τις ώρες προβολών.
ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ: «BALLET» ΤΟΥ ΦΡΕΝΤΕΡΙΚ ΓΟΥΑΪΣΜΑΝ
Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του προβολή, το φεστιβάλ τιμά και προβάλλει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το εμβληματικό «Ballet» του Φρέντερικ Γουάισμαν. Στρέφοντας το βλέμμα στο American Ballet Theatre, ο Γουάισμαν ακολουθεί πρόβες, μαθήματα, καλλιτεχνικές συσκέψεις και παραστάσεις, φωτίζοντας τον αθέατο, έντονα απαιτητικό κόσμο που στηρίζει την τελειότητα της σκηνής. Με τις χαρακτηριστικά μεγάλες, ανεπεξέργαστες σκηνές του, αναδεικνύει τη σωματικότητα, την πειθαρχία, τη διαρκή διαπραγμάτευση μεταξύ εξουσίας και δημιουργικότητας - όλα όσα συνθέτουν τη δυναμική ενός μεγάλου καλλιτεχνικού οργανισμού. Το πρώτο μέρος του ντοκιμαντέρ επικεντρώνεται στις μεθόδους εργασίας των χορογράφων, ενώ στο δεύτερο, ο Wiseman ακολουθεί τον θίασο σε μια ευρωπαϊκή περιοδεία με στάσεις στην Αθήνα και την Κοπεγχάγη. Πρόκειται για ένα αριστοτεχνικό πορτραίτο του American Ballet Theatre που εξακολουθεί να ορίζει τη μορφή του ντοκιμαντέρ παρατήρησης.
Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Μαστόρισσες
ΤΜΗΜΑ: SIGHTS FOR SORE EYES
Η διευρυμένη και ανανεωμένη αυτή ενότητα ενώνει τα προϋπάρχοντα τμήματα του Πανοράματος και των Κινηματογραφικών Πειραματισμών στην Εθνογραφία και αγκαλιάζει δημιουργίες που αμφισβητούν τις βεβαιότητές μας και ανανεώνουν την κινηματογραφική ματιά πάνω στον κόσμο, φέρνοντας στο επίκεντρο υβριδικές, πειραματικές και βαθιά ανθρωποκεντρικές αφηγήσεις.
Από τις φαβέλες του Ρίο στο «Τσίρκο», έως την αρχιτεκτονική μνήμη και τον εκτοπισμό στο «Περί της Ανθρώπινης Τρυφερότητας» και από τα ίχνη ενός χαμένου επιστήμονα στο «Από εδώ, Μοιάζει να Ανήκω» μέχρι τη διακριτική παρατήρηση της γυναικείας εργασίας στις «Μαστόρισσες», το πρόγραμμα συνθέτει ένα μωσαϊκό διαφορετικών κόσμων. Η ενότητα ανοίγει το βλέμμα μας στη χρυσοθηρία και τον μύθο στο «Κάτω από τους Φοίνικες Moriche», στη διαδρομή αυτογνωσίας ενός βετεράνου στο «Νέο Ξεκίνημα», αλλά και στο στοχασμό για την τέχνη εν μέσω γενοκτονίας στο **«Ξε-Γύρισμα». Η μνήμη της Κύπρου αναδύεται τόσο στο «Screen Recording 2020-11-20 at 1.59.44 PM» όσο και στο «Μια Ανάσα στο Πεζοδρόμιο των Αγνώστων», ενώ η οικογενειακή απώλεια μετατρέπεται σε κάλεσμα ακρόασης στο «Ακουσε τις Φωνές». Μια ενότητα που συγκεντρώνει ταινίες - κοσμοθεωρίες, προτρέποντάς μας να κοιτάξουμε εκ νέου, και πιο προσεκτικά, ό,τι συνήθως προσπερνούμε.
ETHNOFEST x BIENNALE
Στις 29 Νοεμβρίου παρουσίαση του έργου «Στες Πέτρες» (To the Stones / Taşlara) της Σεβίνας Φλωρίδου και των Fisherwomxn και προβολή τριών ταινιών μικρού μήκους με γενικό τίτλο «How to Hold a Mountain from Falling into the Sea with Your Hands» των Fisherwomxn και Ανδρέα Αναστασιάδη.
Το «Στες Πέτρες», που παρουσιάστηκε στην 19η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, φέρνει σε διάλογο καλλιτέχνες και παραδοσιακούς τεχνίτες σε μια εξερεύνηση της κυπριακής γης ως γλώσσας και μνήμης. Μέσα από χειροποίητες κατασκευές, αφηγηματικές εικονογραφήσεις και τρία ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, το έργο αμφισβητεί τις γραμμικές μορφές καταγραφής, προτείνοντας εναλλακτικούς τρόπους κατανόησης του χώρου, του χρόνου και της ύλης της καθημερινότητας.
Τρεις ταινίες μικρού μήκους – «Manual», «How Many Hands Does It Take…», and ,Water Flows Where It Remembers» – δημιουργήθηκαν σε συνεργασία των Fisherwomxn με τον Ανδρέα Αναστασιάδη, ειδικά για το Κυπριακό Περίπτερο της 19ης Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας. Τα έργα εξερευνούν τη μνήμη, τον τόπο και τη σύνδεση ανθρώπου και τοπίου μέσα από μια συλλογική, οικεία δημιουργική διαδικασία. Επιπλέον γυρίσματα: Καίτη Παπαδήμα.
Διαβάστε εδώ περισσότερα.
Το Καφενείο Θα Παραμείνη Κλειστό
Μην Παρκάρετε Εδώ το Σάββατο
ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ: INITIATIONS
Φέτος, το φεστιβάλ αναβαθμίζει το τμήμα «Initiations: Σπουδαστικές Ταινίες στην Ελλάδα» σε Εθνικό Διαγωνιστικό Τμήμα, δίνοντας έμφαση στις νέες φωνές και στα καινοτόμα έργα που αναδύονται από την Ελλάδα. Το τμήμα «Initiations: Διεθνείς Σπουδαστικές Ταινίες» περιλαμβάνει ταινίες που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμμάτων καθώς και διεθνών θερινών σχολείων, προσφέροντας μια ματιά στον τρόπο με τον οποίο νέοι δημιουργοί από όλο τον κόσμο προσεγγίζουν την έρευνα πεδίου μέσα από συλλογικές και δημιουργικές μεθόδους. Τα δύο αυτά τμήματα αποτελούν την καρδιά της νέας γενιάς δημιουργών: ταινίες που γεννιούνται μέσα σε πανεπιστήμια, συλλογικότητες και θερινά σχολεία, όπου οι πρώτες κινηματογραφικές χειρονομίες συναντούν τον πειραματισμό, την παρατήρηση και την προσωπική μαρτυρία. Μικρές αλλά δυνατές ιστορίες που προμηνύουν το ντοκιμαντέρ του αύριο. Συνδέοντας την ακαδημαϊκή έρευνα με τη φοιτητική παραγωγή και τη βιωμένη εμπειρία με ταινίες που εστιάζουν σε καθημερινές πρακτικές, προσωπικές ιστορίες και τοπικές κοινότητες, το τμήμα αναδεικνύει την εκμάθηση της κινηματογραφικής και εθνογραφικής γλώσσας ως διαδικασία εξερεύνησης και πειραματισμού.
Σπουδαστικές ταινίες στην Ελλάδα
Στην «Απόδραση στο Βράχο» (Αγγελίνα Ρέκα), δύο φίλοι ακολουθούν τις αναρριχητικές τους εξορμήσεις και την ανάπτυξη της σχέσης τους με το φυσικό περιβάλλον. Το «Καλλιθέα, Αγάπη Μου» (Αντώνης Γαλλιός, Ραφαήλ Κλαριδόπουλος, Γιώργος Κρητικός) εστιάζει στον έρωτα ενός ανθρώπου για την ομάδα και τη γειτονιά του. Στην «Ταράτσα» (Δήμητρα Χρυσούλα), μια ομάδα γυναικών πυγμαχίας επανενώνεται μετά τον COVID-19, ανακαλώντας τις προπονήσεις και τις εμπειρίες τους. Στη «Λίμνη» (Εφη Αναγνωστίδου) ανακαλύπτουμε τα μυστικά της μακροζωίας μέσα από τις συζητήσεις με τους ντόπιους, ενώ «Το Καφενείο θα Παραμείνη Κλειστό» (Μάγδα Αλεξανδρή, Αννα Χρυσανθακοπούλου) παρακολουθεί τον καθημερινό κόσμο ενός ηλικιωμένου καφετζή. Στις «Τσαντισμένες στην Θεμιστοκλέους 13» (Δήμητρα Παρασκευοπούλου, Μαριάννα Νικολαΐδη), η καθημερινότητα και οι ανησυχίες της Gen Z φωτίζονται σε ένα πολυσύχναστο διαμέρισμα της Αθήνας. Τέλος, η «Χαντέτια» (Θεοδώρα Ευσταθοπούλου, Νικολέτα Λασκίδου) αναδεικνύει τον ήχο και τη μνήμη των κουδουνιών στη Δράμα. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Διεθνείς Σπουδαστικές Ταινίες
Το «Σημείο Συνάντησης, η Ελιά» ακολουθεί την αρχαιότερη ελιά της Αθήνας ως ζωντανό μνημείο σχέσεων με τους κατοίκους και το περιβάλλον, ενώ «Το Φάντασμα του Κυρίου Μπόκι» αποτελεί ένα πορτραίτο που συγχωνεύει μυθοπλασία και πραγματικότητα για να εξετάσει τη σιωπή και την απώλεια. Στο «Μονοπάτι του Θηρίου», παρακολουθούμε ένα ταξίδι μεταναστών πάνω σε εμπορικά τρένα, ενώ στο Τι Είδες Σήμερα, Πουλί;», αναδεικνύεται η ζωντάνια της γλωσσικής και μουσικής παράδοσης της αρμπερέσκ κοινότητας της Ιταλίας. Η καθημερινότητα και η συλλογική δράση φωτίζονται επίσης στο «Μην Παρκάρετε Εδώ το Σάββατο» (Myrto Greve, Sarah Krause) και στην «Αμυνα του Οουεν» ενώ στη «Σχισμή» αναδεικνύεται η κοινή οικονομία αποκλεισμών στα περιθώρια της Αθήνας. Τέλος, ταινίες όπως το «Ολα ένα Δάσος», «Ο Ηχος του Ξύλου», το «Απολέων», το «Κόμοντο και η Κοινή Γλώσσα» αναδεικνύουν την ποικιλομορφία της εθνογραφικής πρακτικής, από τη σχέση με τη φύση και την ιστορία μέχρι τη συλλογική αντίσταση και τις κοινωνικές δομές. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
New Beginnings
ONLINE ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Από την 1η έως και τις 7 Δεκεμβρίου μέρος του Φεστιβάλ θα προβάλλεται online.
Από το τμήμα «Sights for Sore Eyes» τα:
- Circo
- Μαστόρισσες
- New Beginnings
Από το τμήμα «Initiations: Σπουδαστικές Ταινίες στην Ελλάδα»:
- Τσαντισμένες στην Θεμιστοκλέους 13
- Απόδραση στο Βράχο
- Ταράτσα
- Χαντέτια - Χαρτογραφώντας τον Ηχο
- Στη Λίμνη
- Καλλιθέα, Αγάπη Μου
- Το Καφενείο θα Παραμείνη Κλειστό
Επιλεγμένες από το Εργαστήριο Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ:
- An Element of Hope
- Kefi: The Story of FDF, The Greek Orhodox Folk Dance Festival
An Element of Hope
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
18:00 Τρίτη 2 Δεκεμβρίου | Αϋλη Πολιτιστική Κληρονομιά | Ανοιχτή διαδικτυακή προβολή και συζήτηση
Στο πλαίσιο της συνεργασίας του με το Ethnofest, το Εργαστήριο Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών επιλέγει δύο ταινίες που θα προβληθούν διαδικτυακά και διοργανώνει μια ανοιχτή διαδικτυακή συζήτηση με τίτλο «Χορός και Εθνογραφική Κάμερα».
Τι «βλέπει» η κάμερα όταν «κοιτάζει» τα σώματα που χορεύουν; Η συζήτηση εστιάζει στη σχέση ανάμεσα στην κινηματογραφική ματιά και την εθνογραφική προσέγγιση των χορευτικών πρακτικών, διερευνώντας πώς η κάμερα μπορεί να καταγράψει, να ερμηνεύσει και να αποδώσει τις εμπειρίες του σώματος, της κοινότητας και της ταυτότητας με επίκεντρο την κίνηση. Με αφορμή τις ταινίες «Kefi: The Story of FDF, the Greek Orthodox Folk Dance Festival» (2020) και «An Element of Hope» (2025), οι οποίες προβάλλονται στο διαδικτυακό πρόγραμμα του EthnoFest, οι σκηνοθέτριες/ες Πάτι Τέστερμαν, Ναταλία Κουτσούγερα και Γιώργος Δανόπουλος συνομιλούν με την ομάδα του Εργαστηρίου Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας (ΕΚΠΑ) και μοιράζονται τις εμπειρίες τους από τη μακρόχρονη ενασχόλησή τους με την κινηματογραφική αναπαράσταση διαφορετικών χορευτικών ειδών, πολιτισμικών ομάδων και επιτελεστικών περιστάσεων. Στον διάλογο παρεμβαίνουν μέλη του ερευνητικού προγράμματος #DanceMuse από το Εργαστήριο Γλώσσας, Λαογραφίας και Πολιτισμού (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων).
Αναζητήστε εδώ περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικτυακή παρακολούθηση της συζήτησης.
16o Ethnofest | Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας | 25 Νοεμβρίου - 7 Δεκεμβρίου 2025 | Προπώληση εισιτήρίων εδώ | Τιμές εισιτηρίων: 6€ ανά προβολή | 4€ ανά προβολή για φοιτητές και άνεργες/άνεργους | Για τις προβολές που είναι δωρεάν στο κοινό θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας | Τιμή εισιτηρίων για τις διαδικτυακές προβολές: 3€ ανά προβολή | Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου Αθήνας στο επίσημο site του και στα προφίλ του στο facebook και το instagram.
