Industry

Ανοιχτή επιστολή της ΕΑΚ προς ΥΠΠΟ για το Φεστιβάλ της Δράμας

στα 10

H Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) στέλνει τη δική της ανοιχτή επιστολή προς το Υπουργείο Πολιτισμού για το Φεστιβάλ της Δράμας.

Ανοιχτή επιστολή της ΕΑΚ προς ΥΠΠΟ για το Φεστιβάλ της Δράμας

Η είδηση ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία πριν από λίγες μέρες: παύεται, από τη νέα Διοίκηση, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, Γιάννης Σακαρίδης. Κι αυτό, όταν στην ολιγόχρονη θητεία του το φεστιβάλ έχει απογειωθεί σε μία διοργάνωση διεθνούς κύρους, με σημαντικούς παγκόσμιας αναγνωρισιμότητας συνεργάτες και υποστηρικτές, αλλά και ταυτόχρονη επιμέλεια, στήριξη και προώθηση του εγχώριου προγράμματος, του φυτώριου των νέων Ελλήνων σκηνοθετών. Τη στιγμή δηλαδή που ένας θεσμός είναι στο peak του, διακόπτεις τη σύμβαση του Καλλιτεχνικού Διευθυντς του. Επειδή έγιναν εκλογές και εξελέγη άλλος Δήμαρχος. Τόσο απλά.

Τι μπορεί να συνέβη; Ο ίδιος με ανοιχτή επιστολή του έφερε στο φως την παύση του και αποκάλυψε ότι η νέα Δημοτική Αρχή (που αυτομάτως αποτελεί και νέα διοίκηση του φεστιβάλ) άσκησε «δριμεία κριτική για το ύφος και την κατεύθυνση που έλαβε το πρόγραμμα ταινιών επί της δικής του καλλιτεχνικής διεύθυνσης», αφήνοντας ξεκάθαρες αιχμές ότι οδεύουμε προς μια κατεύθυνση συντηρητισμού, ομοφοβίας και αναχρονισμού.

Η πρώτη αντίδραση από την πλευρά του Φεστιβάλ Δράμας δεν ήταν να εξηγήσει, αλλά απευθείας να ανακοινώσει διαγωνισμό επιλογής νέου Καλλιτεχνικού Διευθυντή.

Πέρασαν 10 ολόκληρες μέρες, με μεγάλη αναταραχή στην κινηματογραφική κοινότητα που σύσσωμη τάχθηκε στο πλευρό του Σακαρίδη, για τη νέα Διοίκηση του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας να βγάλει τη δική της ανακοίνωση όπου διαψεύδει τα πάντα και επιμένει ότι «δεν έχει καμία πρόθεση να παρέμβει στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα ή τη θεματολογία του Φεστιβάλ» κι ότι παραμένουν «αφοσιωμένοι στη διατήρηση της δημιουργικής ελευθερίας που αποτελεί την καρδιά του θεσμού».

Διαβάστε ακόμα: Ο Γιάννης Σακαρίδης εξηγεί αναλυτικά το παρασκήνιο της παύσης του από τη νέα Διοίκηση του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας και απαντά σε όλα και για όλους στο Flix.

Τώρα και η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) στέλνει τη δική της ανοιχτή επιστολή προς το Υπουργείο Πολιτισμού για το Φεστιβάλ της Δράμας την οποία μπορείτε να διαβάστε παρακάτω.


Αξιότιμη Υπουργέ, 

Πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η μη ανανέωση της θητείας του καλλιτεχνικού διευθυντή του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, Γιάννη Σακαρίδη, με απόφαση του ΔΣ του οργανισμού, το οποίο ορίζεται από τον Δήμο Δράμας. Σε δημόσια επιστολή του, ο κ. Σακαρίδης προέβη σε καταγγελίες για παρεμβάσεις στην ταυτότητα και την πολυφωνία του Φεστιβάλ από το εν λόγω ΔΣ. Ανάλογες μομφές κάνανε και οι σκηνοθέτες Γιώργος Ζώης και Θανάσης Νεοφώτιστος στις επιστολές παραίτησής τους από τις θέσεις των επικεφαλής του Διεθνούς Διαγωνιστικού και του Σπουδαστικού Προγράμματος αντίστοιχα που ήρθαν λίγες μέρες μετά.

Το Φεστιβάλ Δράμας είναι το πιο σημαντικό φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της χώρας, το οποίο στη διάρκεια της θητείας του κ. Σακαρίδη, κατέκτησε την ιδιότητα του Oscar qualifying festival: οι δύο ταινίες που κερδίζουν το Grand Prix στο Διεθνές Διαγωνιστικό πρόγραμμα και τον Χρυσό Διόνυσο στο Εθνικό Διαγωνιστικό αντίστοιχα, γίνονται αυτόματα υποψήφιες για το Όσκαρ Ταινίας Μικρού Μήκους. Αυτή την ιδιότητα έχουν πολύ λίγα, επιλεγμένα φεστιβάλ παγκοσμίως γι’ αυτό και η συμμετοχή σε αυτά αποτελεί τεράστιο επίτευγμα και όνειρο για κινηματογραφιστές ανά την υφήλιο.

Ακριβώς λοιπόν τη στιγμή που το Φεστιβάλ Δράμας καταξιώνεται ως ένας πολιτιστικός θεσμός παγκόσμιας εμβέλειας, βρίσκεται ξαφνικά ακέφαλο, χωρίς καλλιτεχνικό διευθυντή και επικεφαλής προγραμματισμού για να δρομολογήσουν την επόμενη διοργάνωση και χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα ή νομικό πλαίσιο βάσει του οποίου θα καλυφθεί αυτό το κενό. Η δε ανάδειξη του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή μέσω διαγωνισμού, η οποία ανακοινώθηκε, θα όφειλε να είχε δρομολογηθεί εδώ και μήνες προκειμένου να υπάρξει ομαλή μετάβαση. 

Εύλογα, το δυσμενές κλίμα που έχει διαμορφωθεί μετά τις δημόσιες επιστολές αμφότερων των εμπλεκομένων αποτρέπει πολλούς πιθανούς άξιους συνεχιστές του έργου της απερχόμενης ομάδας από το να αναλάβουν έναν τέτοιο ρόλο. Με άλλα λόγια, παρά την αδιαμφισβήτητη διεθνή άνθιση και εξωστρέφεια που καταγράφει αυτός ο τόσο σημαντικός πολιτιστικός θεσμός της χώρας τα τελευταία χρόνια, σήμερα απειλείται με αιφνίδια βύθιση σε μακροχρόνια κρίση και ραγδαία απαξίωση. 

Η απάντηση του αρμόδιου υφυπουργού κ. Ιάσωνα Φωτήλα σε όλα αυτά ήταν πως δεν φέρει ουδεμία ευθύνη για τις επιλογές του ΔΣ του Φεστιβάλ και ως εκ τούτου δεν προκύπτει λόγος εμπλοκής του. Όμως, το ΥΠΠΟ έχει κάθε λόγο αλλά και υποχρέωση να μεριμνά για τους σημαντικούς πολιτιστικούς φορείς της χώρας. Αυτό τεκμηριώνεται απερίφραστα από την οικονομική στήριξη του θεσμού από την κεντρική πολιτεία, με ποσά που καλύπτουν περί το 45% του ετήσιου προϋπολογισμού του Φεστιβάλ, με τον Δήμο Δράμας να καλύπτει ανάλογο ποσοστό και το υπόλοιπο να καλύπτεται από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας. 

Θεωρούμε αυτονόητο πως τα όποια ζητήματα προκύπτουν σε έναν τέτοιο οργανισμό δεν μπορούν παρά να αφορούν το υπουργείο που επιβλέπει τον πολιτισμό της χώρας. Αντί του ρόλου του Πόντιου Πιλάτου, το ΥΠΠΟ οφείλει να πάρει δημόσια θέση υπέρ της πολυφωνίας και της ελευθερίας της καλλιτεχνικής έκφρασης, να διερευνήσει σε βάθος τις επώνυμες καταγγελίες και, κυρίως, να δράσει άμεσα προς την διασφάλιση της ομαλής συνέχειας του θεσμού.

Το ΔΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου