
Το 48ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας ξεκίνησε με την τελετή έναρξης, παραδοσιακά στο Αμφιθέατρο του Δημοτικού Ωδείου, με ομιλίες, αρχικά πολιτικών και τοπικών αρχόντων και στη συνέχεια των ανθρώπων του Φεστιβάλ - ειδικά φέτος με την επίσημη πρώτη του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, Γιώργου Αγγελόπουλου.
Διαβάστε αναλυτικά: Οδηγός επιβίωσης για το 48ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας! Για να έχετε... the full picture
Πριν την τελετή έναρξης
Βασίλης Τερζόπουλος
Ο Βασίλης Τερζόπουλος, επικεφαλής του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος, παρουσιαστής της βραδιάς και ένας από τους ανθρώπους ταυτισμένους με το Φεστιβάλ Δράμας έδωσε το στίγμα ενός κόσμου που αλλάζει και όσων (οφείλουν να) μένουν ίδια, αναφερόμενος και στο ίδιο το Φεστιβάλ που γυρίζει σελίδα θέλοντας ωστόσο να διατηρήσει πολλά από τα συστατικά που το έκαναν από μια τοπική διοργάνωση που ξεκινήσε 48 χρόνια πριν σε μια διοργάνωση διεθνούς ακτινοβολίας.
«Ο κόσμος αλλάζει όχι προς το καλύτερο. Ολα όσα μοιραζόμαστε παραμένουν η πυξίδα μας», υπογράμμισε ο Βασίλης Τερζόπουλος, υπενθυμίζοντας πως μετά από μισό περίπου αιώνα ζωής, εκατοντάδες δημιουργούς που ήρθαν στη Δράμα, μονοπάτια που άνοιξαν και έγιναν λεωφόροι, κάποια συστατικά του Φεστιβάλ παραμένουν ίδια, «όπως η αγάπη για το σινεμά και τη μικρή κινηματογραφική φόρμα, η ίδια συμπεριληπτική αγκαλιά για κάθε φωνή και ιδέα, η ίδια ζεστασιά του τόπου, ο ίδιος ενθουσιασμός των δημιουργών, ο ίδιος ενθουσιασμών των ανθρώπων του Φεστιβάλ.»
Γιώργος Αγγελόπουλος
Ο Γιώργος Αγγελόπουλος, στην πρώτη του εμφάνιση στη σκηνή του Αμφιθεάτρου του Δημοτικού Ωδείου Δράμας, αναφέρθηκε στους προκατόχους του - Αλέξη Δερμεντζόγλου, Αντώνη Παπαδόπουλο και Γιάννη Σακαρίδη - δίνοντας το στίγμα της αγωνίας του να στραφεί το ενδιαφέρον όλων προς τους δημιουργούς των ταινιών.
«Ο ρόλος μου ως καλλιτεχνικός διευθυντής σε τελετή έναρξης υπαγορεύει να μιλήσω για τα όσα προετοιμάσαμε για εσάς την βδομάδα αυτή. Το πώς διαλέξαμε προσεκτικά τις καλύτερες ταινίες, πώς οργανώσαμε υπέροχες δράσεις επιμόρφωσης και δικτύωσης, πώς δημιουργήσαμε τις κατάλληλες συνθήκες και προϋποθέσεις για να προβάλλουμε και να αναδείξουμε το σπουδαίο έργο των νέων κινηματογραφιστών. Και ιδανικά πρέπει να ακούγομαι πειστικός λέγοντάς τα, και να ελπίζω ότι το τρέμουλο στη φωνή μου θα αποδοθεί στο τρακ και όχι σε έλλειψη σιγουριάς για το Φεστιβάλ που ετοιμάσαμε. Κι αφού ολοκληρώσω θα επιστρέψω στο κάθισμά μου και από μέσα μου θα αναρωτηθώ για χιλιοστή φορά αν τα κάναμε όλα σωστά. Και η απάντηση είναι πως όχι. Σας περιμένει μια εβδομάδα γεμάτη από λάθη. Το μικρόφωνο θα χαλάσει, η αφίσα θα είναι στραβή, η παρουσιάστρια των ταινιών θα κάνει σαρδάμ στα ονόματα των σκηνοθετών και ο καλλιτεχνικός διευθυντής θα είναι μια κινούμενη αμηχανία. Κι αυτά, σ’ ένα καλό σενάριο.
Σας ζητώ λοιπόν να κοιτάξετε πιο προσεκτικά. Ισως βρείτε κι άλλα λάθη, αλλά προσπεράστε κι αυτά για την ώρα. Δείτε λίγο καλύτερα. Βρίσκεστε στην σκοτεινή αίθουσα του κινηματογράφου Ολύμπια όπου προβάλλεται για πρώτη φορά μια ταινία μικρού μήκους. Ανάμεσα στο πλήθος, ένα παιδί ντροπαλό. Είναι στα είκοσι; Στα τριάντα; …Μπορεί να είναι και σαράντα χρονών. Κάθεται στη θέση τέρμα πίσω στην άκρη. Ρίχνει ένα συνοφρυωμένο βλέμμα στην οθόνη, κοιτάζει διακριτικά γύρω του, ξανακοιτάζει στην οθόνη, κοιτάζει κάτω - δε φαίνεται να περνάει πολύ καλά. Βουλιάζει όλο και περισσότερο στο κάθισμά του που είναι έτοιμο να διπλώσει.
Και η ταινία τελειώνει κι ο κόσμος χειροκροτά ζεστά. Ακούγονται μέχρι και μερικά επιφωνήματα. Και κάτι μεταξύ απορίας και χαμόγελου σχηματίζεται στο πρόσωπό του. Οι φίλοι του δίπλα το ταρακουνάνε και του λένε μπράβο. Το παιδί κάνει να τους σπρώξει από πάνω του - μόνο τόσο ώστε να καταλάβουν ότι δεν τους απομακρύνει στα αλήθεια αλλά τους ευχαριστεί. Βοήθησαν άλλωστε να κάνει την ταινία του, άλλος κρατώντας το μπουμ, άλλη δίνοντάς του δανεικά για να νοικιάσει την κάμερα που ήθελε.
Σας προσκαλώ λοιπόν να παρατηρήσετε τα λάθη μας. Να τα εντοπίσετε και να μας τα πείτε για να γίνουμε καλύτεροι. Δεν μπορώ να σας υποσχεθώ πως θα είναι λίγα. Αυτό που μπορώ να υποσχεθώ είναι πως έγιναν με την προσοχή μας πάντα στραμμένη προς το κάθισμα εκείνο, τέρμα πίσω στην άκρη».
Ο Γιώργος Αγγελόπουλος με τους Γιώργο Παπαδόπουλο, Πέτρο Παρασκευαΐδη, Χριστόδουλο Τοψίδη
Από τους χαιρετισμούς των τοπικών αρχόντων, αξίζει να συγκρατήσει κανείς τα εξής:
Ο Δήμαρχος Δράμας και Πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας Γιώργος Παπαδόπουλος αναφέρθηκε για ακόμη μια φορά στο έργο που αφορά στο στρατόπεδο Ανδρικάκη.
«Από τις σημαντικότερες κινήσεις που θα λειτουργήσουν υποστηρικτικά και για το Φεστιβάλ, είναι η δημιουργία του Κόμβου Οπτικοακουστικών Μέσων στο πρώην στρατόπεδο Ανδρικάκη. Ενα τεράστιο έργο στρατηγικής σημασίας. Πρόκειται για ένα έργο συνολικής αξίας άνω των 26 εκατομμυρίων ευρώ, που θα αναβαθμίσει την περιοχή μας και θα φιλοξενεί στο μέλλον και το Φεστιβάλ Μικρού Μήκους, δίνοντάς του νέες δυνατότητες και διεθνή υπεραξία.
Το έργο χρηματοδοτείται από τέσσερις διαφορετικές πηγές. Τα περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ για την πρώτη φάση του έργου, κατανέμονται ως εξής: 6 εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας, 1,5 εκατομμύριο ευρώ από το Υπουργείο Πολιτισμού, 1,5 εκατομμύριο ευρώ από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας και 1 εκατομμύριο ευρώ από τον Δήμο Δράμας.
Πρόσφατα υπεγράφη η σύμβαση μίσθωσης του χώρου από την ΕΤΑΔ, για 30 χρόνια. Το πρώην στρατόπεδο Ανδρικάκη βρίσκεται πλέον επίσημα στα χέρια του Δήμου και σχεδιάζεται να αποτελέσει έναν υπερσύγχρονο πυρήνα κινηματογράφου, πολιτισμού και δημιουργικής βιομηχανίας. Ήδη εκπονείται η μελέτη αποκατάστασης των τεσσάρων κτηρίων και του περιβάλλοντος χώρου. Η παράδοση των προμελετών να προβλέπεται να γίνει εντός Σεπτεμβρίου. Τον Αύγουστο ολοκληρώθηκαν οι εργασίες τεχνικής διερεύνησης του φέροντος οργανισμού. Ταυτόχρονα βρίσκεται σε εξέλιξη η στατική αποτύπωση με τη συνδρομή των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου μας.
Το έργο αυτό δεν θα μπορούσε να προχωρήσει χωρίς τη σημαντική συμβολή της εταιρίας Raycap. Η εταιρεία για άλλη μια φορά μπήκε μπροστά και χρηματοδοτεί όλες τις αναγκαίες μελέτες μέχρι τη δημοπράτηση του έργου. Η εταιρία του αείμνηστου Κώστα Αποστολίδη καλύπτει τεράστια ποσά που σε άλλες περιπτώσεις θα απαιτούσαν χρόνια καθυστερήσεων και γραφειοκρατίας.
Ο Γιώργος Παπαδόπουλος αναφέρθηκε και σε δύο ακόμη «έργα», αφού εξήγγειλε πως «αμέσως μετά τη λήξη της φετινής διοργάνωσης, ξεκινούν οι εργασίες ανακαίνισης και εκσυγχρονισμού δύο εμβληματικών χώρων που έχουν άμεση σχέση με το Φεστιβάλ: το Αμφιθέατρο του Δημοτικού Ωδείου Δράμας – την αίθουσα όπου σήμερα βρισκόμαστε – και την ιστορική αίθουσα του κινηματογράφου Ολύμπια, εκεί όπου γίνονται οι προβολές του Φεστιβάλ. Η προγραμματική σύμβαση για το έργο αυτό υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2023, με συνολικό προϋπολογισμό 1 εκατομμύριο 460 χιλιάδες ευρώ, ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Οι εργασίες, που περιλαμβάνουν νέα ηχητικά και φωτιστικά συστήματα, σύγχρονα καθίσματα και δάπεδα, αναβαθμισμένο κλιματισμό και τεχνικό εξοπλισμό αντάξιο διεθνών διοργανώσεων, θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Σημαντική, αν και επιδερμική ήταν η αναφορά του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χριστόδουλου Τοψίδη, ο οποίος στο χαιρετισμό του, αναφέρθηκε στο θέμα της μεταφοράς των πρακτικών μαθημάτων της Σχολής Κινηματογράφου του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου από τη Δράμα στην Πάτρα, μια υπόθεση που δεν έχει γίνει ευρέως γνωστή ακόμη.
Μάγια Σφακιανάκη
Η τελετή έναρξης συνεχίστηκε με την παρουσίαση των επιμέρους προγραμμάτων του φετινού Φεστιβάλ, των επικεφαλής τους και των κριτικών επιτροπών και έκλεισε με την προβολή της βραβευμένης μικρού μήκους ταινίας «Τα Λουλούδια Στέκονται Σιωπηλά σαν Μάρτυρες».
Η αναφορά του δημιουργού της, Τεό Παναγόπουλου, με καταγωγή από την Παλαιστίνη, λίγο πριν τη λήξη της τελετής: «Ελπίζω αυτή η ταινία να ανοίξει ένα σημαντικό διάλογο και για το χρέος μας ως άνθρωποι απέναντι στην κανονικοποίηση της βίας στην πατρίδα μου», ήρθε να συναντήσει όσα είχε λίγο πριν δηλώσει η Μάγια Σφακιανάκη, ως επικεφαλής για πρώτη φορά φέτος του προγράμματος Short and Green: «Σε μια χώρα που καίγεται, σε έναn κόσμο μέσα στις φλόγες, το σινεμά δεν μπορεί παρά να φωνάξει. Δεν μπορούμε, όμως, να μιλάμε για το περιβάλλον, να φωνάζουμε γι' αυτό χωρίς να φωνάζουμε και για τις ζωές που χάνονται καθημερινά μέσα στη βία, την κατοχή και σε έναν ατελείωτο, όπως φαίνεται, πόλεμο. Οταν ολόκληροι λαοί χάνουν το δικαίωμα στη γη, το νερό και τον αέρα τους. Από τα καμμένα δάση της Μεσογείου μέχρι τα ερείπια της Παλαιστίνης, γιατί η φροντίδα για τη Γη δεν είναι ουδέτερη, αλλά πάντα πολιτική.»
Οπως πολιτική είναι πάντα και κάθε αλλαγή, προσθέτουμε, αναμένοντας με ανυπομονησία τα «σωστά» του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή και της φετινής ομάδας του Φεστιβάλ Δράμας.
Το Flix βρίσκεται όπως κάθε χρόνο στη Δράμα, θα παρακολουθεί τις ταινίες και τις παράλληλες εκδηλώσεις της διοργάνωσης και θα σας μεταφέρει καθημερινά κριτικές και εντυπώσεις. Ολο το προηγούμενο διάστημα παρουσίασε όλες τις ελληνικές συμμετοχές στο Εθνικό Διαγωνιστικό Τμήμα, αλλά και τις ελληνικές συμμετοχές στα Διεθνή Διαγωνιστικά Τμήματα του Φεστιβάλ.
Δείτε εδώ μερικά ακόμη στιγμιότυπα από την τελετή έναρξης του 48ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας:
Μαρία Καλλιμάνη και Ελσα Λεκάκου από την κριτική επιτροπή του Εθνικού Διαγωνιστικού Τμήματος
Ο Αγγελος Φραντζής, μέλος της κριτικής επιτροπής του Εθνικού Διαγωνιστικού Τμήματος
Η κριτική επιτροπή του Διαγωνιστικού Τμήματος Animation
O Κωστής Χαραμουντάνης, επικεφαλής του Διεθνούς Σπουδαστικού Τμήματος
Μαρία Δρανδάκη και Λόες βαν Κέλεν από την κριτική επιτροπή του Διεθνούς Σπουδαστικού
Γιώργος Παπαδόπουλος, Γιώργος Αγγελόπουλος, Πέτρος Παρασκευαΐδης
Το κοινό του Φεστιβάλ
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Δράμας στο επίσημο site του, στην επίσημη σελίδα του στο Facebook, στο κανάλι του στο YouTube και στον επίσημο λογαριασμό του στο Instagram.