Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, η Cinecittà, η Ιταλική Πρεσβεία στην Ελλάδα και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών συνδιοργανώνουν το φετινό Cinema Made in Italy, το οποίο θα πραγματοποιηθεί από τις 21 έως και τις 27 Νοεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
Στο πλαίσιο του αφιερώματος, θα προβληθούν 6 νέες ιταλικές ταινίες σε ελληνική πρεμιέρα, από τα μεγαλύτερα διεθνή φεστιβάλ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης δύο εμβληματικά ιταλικά φιλμ σε νέες αποκατεστημένες κόπιες που θα προβληθούν με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μαρτσέλο Μαστρογιάννι: το «8 1/2» του Φεντερίκο Φελίνι με τον Μαρτσέλο Μαστρογιάννι και την Κλαούντια Καρντινάλε και το «Μια Ξεχωριστή Μέρα» του Ετόρε Σκόλα, στο οποίο ο μεγάλος ηθοποιός συμπρωταγωνιστεί με τη Σοφία Λόρεν.
Την Κυριακή 24 Νοεμβρίου η Ταινιοθήκη θα υποδεχθεί τον σημαντικό σκηνοθέτη, σεναριογράφο και παραγωγό Πούπι Αβάτι ο οποίος θα παρευρεθεί στην προβολή της τελευταίας ταινίας του «Η Αμερικανική Πίσω Αυλή». Επιπλέον, την ίδια μέρα στην Ταινιοθήκη θα παραστεί και ο Ιταλός ηθοποιός Τόνι Σερβίλο, ο οποίος θα παρευρεθεί στην προβολή της Οσκαρικής ταινίας «Η Τέλεια Ομορφιά» του Πάολο Σορεντίνο.
Ακολουθεί το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών του φετινού Cinema Made in Italy:
Πέμπτη 21 Νοεμβρίου
19.00, Πεδίο μάχης (Campo di battaglia)
Σκηνοθεσία: Τζιάνι Αμέλιο
Καθώς ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος πλησιάζει στο τέλος του, δύο παιδικοί φίλοι, ο Στέφανο και ο Τζούλιο, υπηρετούν ως αξιωματικοί ιατροί σε ένα στρατιωτικό νοσοκομείο, όπου περιθάλπουν βαριά τραυματισμένους στρατιώτες. Πολλοί ασθενείς καταφθάνουν με αυτοτραυματισμούς, απελπισμένοι, με στόχο να αποφύγουν την επιστροφή τους στη μάχη. Η φίλη τους Άννα, που αγωνίζεται να αποδείξει την αξία της σε έναν ανδροκρατούμενο τομέα, εργάζεται εθελοντικά στον Ερυθρό Σταυρό, παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ως γυναίκα. Μέσα στο χάος που επικρατεί, οι ασθενείς χειροτερεύουν μυστηριωδώς… Οι τρεις φίλοι πρέπει να περιηγηθούν στα θολά νερά του καθήκοντος, της ηθικής και της επιβίωσης καθώς το τέλος του πολέμου πλησιάζει.
21.00, Μια ξεχωριστή μέρα (Una giornata particolare)
Σκηνοθεσία: Ετόρε Σκόλα
Το συγκλονιστικό δράμα του Ετόρε Σκόλα εκτυλίσσεται σε μια εργατική πολυκατοικία της Ρώμης κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Χίτλερ το 1938. Η ιστορία επικεντρώνεται σε μια απρόσμενη φιλία μεταξύ μιας συντηρητικής νοικοκυράς και ενός φιλελεύθερου ραδιοφωνικού παρουσιαστή που αναμένει την απέλαση. Και οι δύο είναι αποστασιοποιημένοι από τους φασιστικούς εορτασμούς, και καθένας παλεύει με τη δική του ανημποριά απέναντι στον ανερχόμενο φασισμό. Με εξαιρετικές ερμηνείες από τη Σοφία Λόρεν και τον Μαρτσέλο Μαστρογιάννι, απογυμνωμένους από τις λαμπερές τους προσωπικότητες, η ταινία είναι μια ήσυχα ανατρεπτική εξερεύνηση της ανθρώπινης ανθεκτικότητας και αλληλεγγύης στη σκιά του φασισμού. Το αριστούργημα του Σκόλα είναι ένας συναισθηματικός και οπτικά εντυπωσιακός διαλογισμός για την αντίσταση, το φόβο και τις απίθανες συνδέσεις.
Σάββατο 23 Νοεμβρίου
19.00, Η οικογένεια (Familia)
Σκηνοθεσία: Φραντσέσκο Κοστάμπιλε
Ο εικοσάχρονος Λουίτζι Σελέστε ζει με τη μητέρα του, Λίτσια, και τον αδελφό του, Αλεσάντρο, αποτελώντας μια δεμένη, εσωστρεφή οικογένεια που στοιχειώνεται από την απουσία του πατέρα, του Φράνκο, εδώ και σχεδόν μια δεκαετία. Η επιστροφή του διαταράσσει την εύθραυστη σταθερότητά τους, καθώς ο Φράνκο ενσαρκώνει τον φόβο και την κακοποίηση που σημάδεψαν το παρελθόν τους. Αναζητώντας ταυτότητα, ο Λουίτζι εντάσσεται σε μια ακροδεξιά ομάδα, παρασυρόμενος από οργή και καταπίεση. Καθώς η οικογένεια υφίσταται την επιρροή του πατέρα, βυθίζεται στο σκοτάδι, παλεύοντας για την αναγέννηση της από την τοξική κληρονομιά του.
21.15, Το καλοκαίρι μου με την Ιρένε (Quell'estate con Irène)
Σκηνοθεσία: Κάρλο Σιρόνι
Ιταλία, 1997. Η Κλάρα και η Ιρένε, και οι δύο 17 ετών, συναντιούνται σε μια καλοκαιρινή κατασκήνωση που διοργανώνεται από το νοσοκομείο όπου νοσηλεύονται. Η Κλάρα είναι ντροπαλή, ενώ η Ιρένε είναι ατίθαση. Είναι εντελώς ανόμοιες, αλλά καταλαβαίνουν η μία την άλλη αμέσως. Αντί να επιστρέψουν στις οικογένειές τους, αποφασίζουν να το σκάσουν σε ένα μακρινό νησί στις ακτές της Σικελίας για να περάσουν το πρώτο τους καλοκαίρι ως νεαρές γυναίκες. Εκεί, ζουν ανέμελα, ονειρεύονται τον έρωτα, καταγράφουν τις κοινές τους στιγμές σε κασέτα VHS και αντιμετωπίζουν τους φόβους τους για το μέλλον.
(Θα παρευρεθεί ο σκηνοθέτης Κάρλο Σιρόνι)
Κυριακή 24 Νοεμβρίου
18.30, Η Αμερικανική Πίσω Αυλή (L'orto americano)
Σκηνοθεσία: Πούπι Αβάτι
Μπολόνια, 1940. Ένας νεαρός ερωτεύεται απεγνωσμένα μια νοσοκόμα του αμερικανικού στρατού. Ένα χρόνο αργότερα, οι συνθήκες τον οδηγούν στις μεσοδυτικές πολιτείες της Αμερικής, δίπλα στην αυλή ενός δυσοίωνου σπιτιού, όπου ζει η ηλικιωμένη μητέρα της νοσοκόμας. Η γυναίκα ψάχνει απεγνωσμένα την κόρη της, η οποία, μετά το τέλος τoυ πολέμου, έχει εξαφανιστεί. Ο νεαρός αναζητά το κορίτσι, βιώνοντας μια ιδιαίτερα δραματική κατάσταση, που, πίσω στην Ιταλία, οδηγεί σε μία προσδόκητη κατάληξη.
(Θα παρευρεθεί ο σκηνοθέτης Πούπι Αβάτι)
21.00, Η Τέλεια Ομορφιά (La grande bellezza)
Σκηνοθεσία: Πάολο Σορεντίνο
Ρώμη, εν μέσω μεγαλοπρεπούς θέρους. Ο Τζεπ Γκαμπαρντέλα –ένας εμφανίσιμος άντρας με ακαταμάχητη γοητεία, παρ’ όλα τα πρώτα σημάδια των γηρατειών- απολαμβάνει στο μέγιστο την κοινωνική ζωή της πόλης. Ένας επιτυχημένος δημοσιογράφος και αμετανόητος γόης, είχε γράψει στα νιάτα του ένα μυθιστόρημα που του εξασφάλισε ένα λογοτεχνικό βραβείο και τη φήμη του καταπιεσμένου καλλιτέχνη. Καμουφλάρει τη δυσφορία του με κυνισμό, που τον κάνει να βλέπει τον κόσμο με πικρόχολο σαρκασμό. Κουρασμένος από τον τρόπο ζωής του, ο Τζεπ καμιά φορά ονειρεύεται να ξαναπιάσει το γράψιμο, στοιχειωμένος από τις αναμνήσεις ενός νεανικού έρωτα. Θα τα καταφέρει όμως; Μπορεί να ξεπεράσει τη βαθειά αποστροφή του για τον εαυτό του και τους άλλους σε μια πόλη της οποίας η εκθαμβωτική ομορφιά παραλύει;
(Θα παρευρεθεί ο ηθοποιός Τόνι Σερβίλο)
Τρίτη 26 Νοεμβρίου
19/00, Δίχως βάρος (Sulla terra leggeri)
Σκηνοθεσία: Σάρα Φγκάιερ
Ο Τζιάν, ένας 65χρονος καθηγητής εθνομουσικολογίας, παλεύει με ξαφνική αμνησία, απομονώνεται στο γραφείο του και δεν αναγνωρίζει την κόρη του, Μίριαμ. Εκείνη μετακομίζει μαζί του με τον γιο της, τον Ελιάς, και δίνει στον Τζιάν ένα ημερολόγιο γραμμένο από τον νεότερο εαυτό του, γεμάτο με αναμνήσεις από τη Λέιλα, μια Γαλλο-Τυνήσια κοπέλα που του άλλαξε τη ζωή. Το παθιασμένο, φευγαλέο ειδύλλιό τους αποτυπώνεται στο ημερολόγιο, ανακαλώντας στιγμές αγάπης, χαμένα ραντεβού στην Τυνησία και κοινά όνειρα. Καθώς ο Τζιάν ξαναβρίσκει αυτές τις αναμνήσεις, αρχίζει να ξυπνάει από το σκοτάδι του και μαθαίνει να αγκαλιάζει ξανά τον ρόλο του ως πατέρας, ενώ βρίσκει δύναμη στις αναμνήσεις που συνδέουν τους ζωντανούς με τους νεκρούς.
21.00, Γκλόρια! (Gloria!)
Σκηνοθεσία: Μαργκερίτα Βικάριο
Στην αυγή του 1800, το Ινστιτούτο Sant' Ignazio κοντά στη Βενετία λειτουργεί ως ορφανοτροφείο, ωδείο και μοναστήρι, όπου διαμένει η Τερέζα, μια νεαρή γυναίκα με όραμα και ταλέντο. Αν και διαθέτει το χάρισμα να δημιουργεί σύγχρονη, διαχρονική μουσική, είναι γνωστή ως «η Μουγκή», μια σιωπηλή καμαριέρα. Αυτό αλλάζει όταν το μοναστήρι προετοιμάζεται για μια συναυλία προς τιμήν του Πάπα Πίου Ζ', υπό την καθοδήγηση του σκληρού διδασκάλου Περλίνα. Εξερευνώντας τις αποθήκες του μοναστηριού, η Τερέζα ανακαλύπτει ένα ολοκαίνουργιο πιάνο, που της επιτρέπει τελικά να "μεταφράσει" τη μουσική στο μυαλό της σε πραγματικότητα. Το συναρπαστικό της πείραμα προσελκύει την προσοχή της Λουτσία, της πρώτης βιολονίστριας, και των φίλων της Προυντένζα, Μπετίνα και Μαριέττα. Το Γκλόρια! εξυμνεί τη φαντασία και το ταλέντο των γυναικών συνθετριών που για πολύ καιρό είχαν αγνοηθεί, αναδεικνύοντας τη συμβολή τους στην ιστορία της μουσικής.
Τετάρτη 27 Νοεμβρίου
20.30, 8 ½ (Otto e mezzo)
Σκηνοθεσία: Φεντερίκο Φελίνι
Γυρίζοντας μια αυτοβιογραφική ταινία επιστημονικής φαντασίας, ο σκηνοθέτης Γκουίντο Ανσέλμι στερεύει από έμπνευση. Τον παραλύει μια συνολική, υπαρξιακή κρίση σχετικά με τον παραγωγό και τους συνεργάτες του, τη σύζυγο και την ερωμένη του, τον καρδινάλιο και τους κομψούς πελάτες του κέντρου ευεξίας, όπου καταφεύγει. Οι μνήμες και η φαντασία του «στήνουν» ένα υπέροχο καρναβάλι ονειρικών μορφών του ασυνείδητου, οδηγώντας τον στην αμφίβολη συνειδητοποίηση ότι το νόημα της ζωής είναι η αγάπη, ενώ της δημιουργίας είναι η απλότητα και η κοινωνικότητα. Στο μνημειώδες αυτοαναφορικό αριστούργημά του, ο Φελίνι καταφέρνει ό,τι ο ήρωάς του είναι ανίκανος να επιτύχει: την ωραιότερη αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη σε δημιουργικό αδιέξοδο και την «απόλυτη» ταύτιση του σκηνοθέτη με τον πρωταγωνιστή του.
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το Cinema Made in Italy μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα της Ταινιοθήκης, καθώς και στις σελίδες της σε Facebook και Ιnstagram.