Στην πέμπτη του χρονιά, το online - όνομα και πράγμα και πριν την πανδημία - κινηματογραφικό φεστιβαλ Artekino, που διεξήχθη παραδοσιακά από την 1η μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου με τη σφραγίδα του Arte, ολοκληρώθηκε με πρωτοφανή επιτυχία και στην Ελλάδα, συστήνοντας ταινίες και δημιουργούς απ' όλον τον κόσμο που ξεχωρίζουν για τη φρέσκια, τολμηρή και ανανεωτική ματιά τους στο σύγχρονο σινεμά.
Ανάμεσά στις φετινές επιλογές του ArteKino μπορούσε κανείς να βρει βραβευμένες ταινίες στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου, υπογραφές που ορίζουν τη σύγχρονη φιλμική κουλτούρα, ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ (ή και τα δύο μαζί) που δοκιμάζουν τα όρια και ένας ολόκληρος κόσμος φτιαγμένος από το κινηματογραφικό εδώ και τώρα. Οι ελληνικές συμμετοχές στο φετινό πρόγραμμα ήταν δύο: ο βραβευμένος στην Τραϊμπέκα και από τα βραβεία Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου «Ο Γιος της Σοφίας» της Ελίνας Ψύκου και το ελληνικής συμπαραγωγής «Motherland» του Τόμας Βένγκρις.
Αυτές οι δύο ταινίες ήταν και αυτές που βραβεύθηκαν με τα βραβεία κοινού. Το «Motherland» με το Βραβείο Κοινού και το «O Γιος της Σοφίας» με το Βραβείο Κοινού Νέων και θα προβάλλονται για όλο τον Ιανουάριο στο artekinofestival.com online και δωρεάν με αγγλικούς υπότιτλους. Διαβάστε περισσότερα για την κάθε ταινία παρακάτω και πατήστε πάνω στον τίτλο της για να μεταφερθείτε στη σελίδα που μπορείτε να την παρακολουθήσετε.
Ο Γιος της Σοφίας της Ελίνας Ψύκου
Η Ελίνα Ψύκου επιλέγει να στήσει την ιστορία της στην Αθήνα των Ολυμπιακών του 2004 (κι ας θυμίζει περισσότερο, με μια παράξενη αισθητική επιλογή της, το 1980), την εποχή που η Ελλάδα θυμήθηκε, υστερικά σχεδόν, κάτι από το ένδοξο παρελθόν της. Εκεί φτάνει ο μικρός Μίσα, με το όνομα της μασκότ των Ολυμπιακών της Μόσχας, αντίστοιχα, για να συναντήσει τη μητέρα του. Η Σοφία, εν αγνοία του, έχει παντρευτεί τον ηλικιωμένο κύριο Νίκο, σε μια προσπάθεια να φτιάξει για το γιο της ένα σπιτικό σε μια ξένη χώρα. Ο κύριος Νίκος, μια παρήχηση του Παραμυθά τού Νίκου Πιλάβιου, βρίσκει την ευκαιρία που πάντα αναζητούσε, να διδάξει τις αρχές της οικογένειας και της πατρίδας σ' έναν απόγονο και κληρονόμο, όσο κι αν απρόθυμο. Τρεις άνθρωποι καμουφλάρουν, ο καθένας με διαφορετικά ψέματα, τη νέα πραγματικότητα της ζωής τους, μήπως έτσι την κάνουν πιο ανεκτή. Βραβείο καλύτερης ταινίας στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα, Βραβείο CICAE στο Σαράγεβο, Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, ανάμεσα σε άλλα, στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Λιθουανία, Λετονία, Γερμανία, Ελλάδα, 2019, 96' | Λίγο μετά την πτώση της ΕΣΣΔ, ο 12χρονος Κόβας ταξιδεύει για πρώτη φορά στην πατρίδα της μητέρας του, Βικτόρια, η οποία έφυγε από τη Σοβιετική - Κατεχόμενη Λιθουανία πριν από 20 χρόνια και τώρα επιστρέφει για να ανακτήσει την αγαπημένη της οικογενειακή περιουσία. Οταν θα βρουν μαζί το εγκαταλελειμμένο κτήμα στο οποί ζει μια φτωχή ρωσική οικογένεια, πρέπει να εξετάσουν πόσο μακριά είναι διατεθειμένοι να πάνε για να διατηρήσουν τα όνειρά τους ανέπαφα. Γιος Λιθουανών μεταναστών στην Αμερική, ο Τόμας Βένγκρις σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Columbia, ξεκίνησε να εργάζεται ως μοντέρ. Το «Motherland» είναι η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία.
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στην επίσημη σελίδα του ArteKino Festival