Ο Μαρκ Σαπίρο, εκπρόσωπος του studio της LAIKA («Coraline», «Paranorman»), που κυκλοφόρησε μόλις στην Αμερική (σε λίγες εβδομάδες και στη χώρα μας) την νέα animation ταινία τους «The Boxtrolls» («Tα Τερατοκουτάκια»), έδωσε χθες το πρωί στον Απόλλωνα ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον σεμινάριο για τον τρόπο που οι δημιουργοί του στούντιο αντιμετωπίζουν το stop motion animation, τα CGI εφέ, τα ζωγραφισμένα background και γενικότερα τη χειροποίητη προσέγγιση, αλλά άρτα στη λεπτομέρεια, αισθητική των ταινιών τους. «Από την ίδρυση της εταιρίας ο στόχος μας ήταν να κάνουμε γνωστό στον κόσμο ότι οι ταινίες μας θα είναι ένα διαφορετικό animation, σκοτεινό - τόσο στη θεματολογία, όσο και στην ατμόσφαιρά τους. Αν άλλα animated παραμύθια αποτυπώνουν την μαγεία όταν ονειρεύεσαι, εμείς αποτυπώνουμε την μαγεία όταν ξυπνάς...»
Photo credit: Αλέξανδρος Πετράκης
10 πράγματα που μάθαμε για το stop motion animation και το making of των «The Boxtrolls» από τον Μαρκ Σαπίρο
Χρειάστηκαν συνολικά 10 χρόνια παραγωγής - προπαραγωγής, προετοιμασίας και κανονικής παραγωγής που διήρκησε 2.5 χρόνια. «Μία καλή εβδομάδα είναι αυτή που ένας animator θα παράξει 2 δευτερόλεπτα υλικού ταινίας. Τόσο χρειάζεται. Μία εβδομάδα για δύο δευτερόλεπτα...»
Στο σετ δουλεύουν 400 περίπου άνθρωποι. Μόνο το 10% είναι animators. Οι υπόλοιποι είναι τεχνικοί, φροντιστές, ηλεκτρολόγοι - άνθρωποι που ντύνουν τις κούκλες ή είναι υπεύθυνοι για τα μαλλιά τους. «Πριν μία κούκλα μπει στο πλάνο για να τη χειριστεί ο animator, την έχουν ακουμπήσει 20 περίπου άνθρωποι...»
Xρησιμοποιούν μηχανές Canon 5D Mark II που φέρνουν τις κούκλες στη ζωή, 24 καρέ το δευτερόλεπτο. Καθώς οι λήψεις θέλουν την ολοκληρωμένη αποτύπωση της κίνησης και έκφρασης, γίνονται αντίστοιχες για το αριστερό και το δεξιό μάτι. Οι εκφράσεις των προσώπων δημιουργούνται επίσης καρέ καρέ και αποτυπώνονται σε 3D printer (Polyjet matrix systems). Τα σώματα έχουν ένα μεταλλικό, ευλύγιστο σκελετό (δείγμα του σώματος, καθώς και το κουτί με μερικά από τα 30.000 διαφορετικά πρόσωπα των Boxtrolls έκανε το γύρο της αίθουσας, όπου θεατές επεξεργάστηκαν την υφή των υλικών).
Τα CGI είναι αναγκαία, αλλά δεν καταλαμβάνουν περισσότερο από 10% του τελικού αποτελέσματα. Ολα γίνονται κυρίως με κούκλες, 3D σκηνικά και κατασκευές. 100 κουκλάκια Boxtrolls χρησιμοποιήθηκαν στην ταινία. Μόνο σε περιπτώσεις που μία λήψη ήθελε να δείξει πλήθος χρησιμοποιήθηκαν CGI που στην ουσία πρόσθεταν ψηφιακά κι άλλες κούκλες στο πλάνο.
Photo credits: Αλέξανδρος Πετράκης
Η προσοχή στη λεπτομέρεια: «Πώς φτιάχνει κανείς σκόνη; Με μία μίξη κόλλας, πούδρας και σοκολάτας. Καρφιτσώσαμε έναν έναν τους κόκους στο σκηνικό και μετά αφαιρέσαμε τις πινέζας στο post production.
Για τη σκηνή του «τέρατος» στην τελευταία σεκάνς της ταινίας (το οποίο είναι η μεγαλύτερη μαριονέτα που έχει χρησιμοποιηθεί ποτέ σε stop motion animation ταινία) υπήρχε μία πρόκληση: πώς αποτυπώνεις τη θράκα στο στέρνο του τέρατος, στην οποία καίει φωτιά; «Τοποθετήσαμε μίνι i pads πίσω από τη θράκα (ένα για το αριστερό μάτι, ένα για το δεξί) και δημιουργήσαμε ένα app που αναπαριστά τη ζωντανή φλόγα της φωτιάς...»
Στο γύρισμα χρησιμοποιούνται όλα τα εργαλεία μίας κανονικής ταινίας, προσαρμοσμένα στο να εξυπηρετούν τις μικρές κάμερες και τα μίνι σκηνικά του stop motion. Γερανοί, ράγες όλα έχουν έρθει στα μεγέθη των μαριονετών. «Οι κούκλες και τα σκηνικά είναι κατασκευασμένα σε μεγέθη μαθηματικής ακρίβειας. Λίγο μεγαλύτερη ή λίγο μικρότερη μία κούκλα σε σχέση με το σκηνικό και το αποτέλεσμα πετιέται...»
Τα στούντιο της LAIKA στο Πόρτλαντ, Ορεγκον έχουν μέγεθος δύο ποδοσφαιρικών γηπέδων ποδοσφαίρου. Συνολικά 50 λήψεις μπορούν να γίνονται ταυτόχρονα σε μία μέρα δουλειάς.
Ολα ξεκινούν πρώτα από την ηχογράφηση των ερμηνειών. Οι ηθοποιοί συνυπάρχουν στα στούντιο ηχογράφησης, ερμηνεύουν κανονικά τους ρόλους τους. Το soundtrack ηχογραφείται, οι animators δουλεύουν τα animated storyboards πάνω στις φωνές και τους ήχους και μετά περνούν στο στάδιο της κανονικής stop motion παραγωγής. «Είναι υπέροχο πώς ο κάθε ηθοποιός μπορεί να έρθει με ιδέες που αλλάζουν ακόμα και τη δουλειά των animators στη συνέχεια. Ο Μπεν Κίνγκλεϊ είχε την ιδεά αυτής της βαθιάς, αργόσυρτης φωνής. Για να την καταφέρει, ηχογράφησε τους διαλόγους του ξαπλωμένος ανάσκελα...»
«Καμία γραμμή στις εικόνες των ταινιών της Laika δεν είναι ευθεία. Αν προσέξετε όλα τα πλάνα έχουν μικρή κλήση. Δεν μας ενδιαφέρει μόνο η τεχνική, αλλά και το μήνυμα που περνάμε στα παιδιά. Με τις ταινίες του στούντιο διασκεδάζεις, αλλά προβληματίζεσαι, καταλαβαίνεις τη διαφορετικότητα, αντιδράς ενστικτωδώς διαφορετικά...»
Aναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Φεστιβάλ και στην επίσημη σελίδα του στο Facebook και στον λογαριασμό του στο Twitter.
To Διεθνές Φεστιβάλ και Φόρουμ Κινουμένων Σχεδίων αniμαsyroς 7.0 πραγματοποιείται σε συνδιοργάνωση με το Δήμο Σύρου Ερμούπολης και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης -Πρόγραμμα Δημιουργική Ευρώπη Media.
Διαβάστε τα πάντα για το animasyros 7.0: