Η Ερμούπολη ήδη από χθες πάλλεται στους ρυθμούς του κυκλαδίτικου φεστιβάλ της. Το animasyros 7.0, ή έβδομη έκδοση του Διεθνούς Φεστιβάλ και Φόρουμ Κινουμένων Σχεδίων, ξεκίνησε χθες Πέμπτη 2 Οκτωβρίου και μέχρι την Κυριακή που θα πέσει η αυλαία υπόσχεται να μετατρέψει τη Σύρο στο κέντρο του παγκόσμιου κινματογραφικού animation με προβολές, εργαστήρια, εκπαιδευτικές δράσεις, καλεσμένους και μια διαρκή τάση να ανακαλύπτεις τη μαγεία σε ένα σινεμά που δε βάζει όρια στη φαντασία σου. Το Flix βρίσκεται στη Σύρο, στηρίζει το φεστιβάλ για τρίτη συνεχόμενη χρονιά ως χορηγός επικοινωνίας και σας μεταδίδει όλη την animated, πολύχρωμη, ευφάνταστη ατμόσφαιρα - μέσα κι έξω από τις αίθουσες.
Γιατί η πρώτη διαφορά από τις προηγούμενες χρονιές του φεστιβάλ είναι ότι οι (έτσι κι αλλιώς ελεύθερες για το κοινό) προβολές βγήκαν έξω από την αίθουσα. Το ιστορικό θέατρο Απόλλων (που γιορτάζει τα 150 χρόνια του) δεν είναι ο μόνος χώρος να απολαύσεις το πρόγραμμα του animasyros, πλέον. Μία οθόνη στήθηκε στην πλατεία Μιαούλη, μπροστά από τις μαρμάρινες σκάλες του εμβληματικού Δημαρχείου της Ερμούπολης, για να απολαμβάνουν σινεφίλ, κάτοικοι, περαστικοί, τα παιδιά που σταματούν τα παιχνίδια και κάθονται οκλαδών στην πλατεία, τις ειδικές υπαίθριες προβολές του φεστιβάλ.
Χθες βράδυ, πρεμιέρα έκανε το Συριανό φεγγάρι και το «Le Roi et L'Oisseau» («Ο Βασιλιάς και το Πουλί»), το παραδοσιακό, κλασικό, υπέροχο κινούμενο σχέδιο του Πολ Γκριμό. Ο Γκριμό σε συνεργασία με τον ποιητή Ζακ Πρεβέρ ξεκίνησαν το 1948 την περιπέτεια να ζωντανέψουν το παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Αντερσεν «Η Βοσκοπούλα και ο Καπνοδοχοκαθαριστής» (αρχικός τίτλος της ταινίας), όμως η παραγωγή σταμάτησε, η ταινία κυκλοφόρησε μισή και χωρίς την έγκριση των δημιουργών. Το 1980 (μετά από αγώνα μου έδωσαν οι Γκριμό και Πρεβέρ για τα δικαιώματα στις δεκαετίες του 60 και 70) η ταινία ολοκληρώθηκε κι έκανε την πρεμιέρα της με τον αλλαγμένο τίτλο «Ο Βασιλιάς και το Πουλί». Σήμερα θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του Γαλλικού animation και δημιουργοί όπως ο Χαγιάο Μιγιαζάκι την έχουν αναφέρει στις επιρροές τους.
Τίποτα από όλα αυτά δεν χρειαζόταν να ξέρεις χθες το βράδυ στη Σύρο. Μία διστακτικά μισοάδεια υπαίθρια «αίθουσα», τη στιγμή που το φως του προβολέα έδωσε ζωή στην οθόνη και ο κινηματογραφικός ήχος πλημμύρισε την Πλατεία Μιαούλη, η προβολή άρχισε να τραβά την περιέργεια των περαστικών - όχι μόνο των παιδιών, αλλά και των γονιών τους, των μοναχικών κατοίκων των καφενείων, των φοιτητών από τα γύρω μπαρ. Σιγά σιγά κόσμος γέμιζε τις καρέκλες ή καθόταν στα σκαλιά και τα παγκάκια. Τα υπόλοιπα τα ανέλαβε ο Γκριμό και η μαγεία του σινεμά που το κάνει να μοιάζει εύκολο και στο χαρίζει ολόκληρο.
.
Στο θέατρο Απόλλων οι προβολές είχαν ξεκινήσει από τις 4 το απόγευμα. Στα σκαλιά του θεάτρου, χαρούμενος, χαλαρός και με εντυπωσιασμένο βλέμμα με την «αβίαστη ομορφιά του νησιού», ο Μαρκ Σαπίρο - δευθυντής μάρκετινγκ του στούντιο LAIKA (που υπογράφει την αποψινή ταινίας έναρξης του φεστιβάλ «The Boxtrolls») και μέλος της κριτικής επιτροπής των δύο επίσημων διαγωνιστικών τμημάτων (Διεθνές Διαγωνιστικό & Φοιτητικό Διαγωνιστικό). «Εχω ξαναέρθει στην Ελλάδα, αλλά ποτέ στη Σύρο. Υπάρχει ένας περιρρέων πολιτισμός, μέσα κι έξω από την αίθουσα. Δεν το περίμενα - είμαι εντυπωσιασμένος...»
Η πρώτη ταινία που ξεχώρισε στις χθεσινές προβολές του διαγωνιστικού ήταν το «Curry Fish Head» («Κεφάλια Ψαριού με Κάρι») των Σρινιβάς Μπακτά και Ρούντι Ζίγκλμάγιερ ένα υπέροχο, μαγικό, εφιαλτικό, συμβολικό παραμύθι για την ενηλικίωση ενός μικρού κοριτσιού από την 60ς Σιγκαπούρη μέχρι σήμερα, παράλληλα με τις πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές της χώρας. Η μαμά ενός κοριτσιού στέλνει την κόρη της στη λαϊκή για να αγοράσει μπάμιες για το μαγείρεμα του παραδοσιακού πιάτου κεφάλια ψαριού με κάρι. Μόνο που το κοριτσάκι, σαν μία άλλη Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, πέφτει σε μία τρύπα στο δρόμο, απειλείται από το δράκο του Κομμουνισμού, σώζεται από έναν Εγγλέζο, βλέπει τον τόπο της να μεταλλάσσεται σε μητροπολιτικό κέντρο, γεννά παιδιά μιας μοντέρνας γενιάς, κάνουν τη δική τους ζωή, κι εκείνη βρίσκεται μπροστά από την κουζίνα της. Για να μαγειρέψει αυτό που την παρηγορεί: κεφάλια ψαριού με κάρι. Οι συμβολισμοί των δημιουργών για την απότομη μετάβαση από αποικία της Μ. Βρετανίας σ' ένα κράτος που δυσκολεύτηκε να ορθοποδήσει, είναι εξαιρετικοί, το σχέδιο απλό αλλά ευφάνταστο και η μουσική του Τέο Γουάι Γιονγκ συνοδεύει την γλυκόπικρη μελαγχολία. Δείτε ένα clip του «Curry Fish Head» εδώ
Στο «La Chair» («Η Σάρκα») των Λουίζ Λεμουάν Τορέ & Γουίλιαμ Χεν η πρόκληση της γυμνής σάρκας, δύο 2D animated σωμάτων σε close up να κάνουν σεξ είναι αρχικά αυτό που νομίζεις ότι θα σε σοκάρει - και για αυτό το φεστιβάλ έχει φροντίσει να προηγηθεί μία παρουσίαση που προειδοποιεί το κοινό για ενήλικο περιεχόμενο. Ομως όταν αποκαλύπτεται η υπόθεση της ιστορίας, το σοκ είναι εντελώς διαφορετικό: σε μία κοινωνία που ο άντρας μαθαίνει να κυνηγά την καριέρα, να στηρίζει την οικονομία και να συντηρεί το σύστημα, η γυναίκα μεταμορφώνεται σε χωρίς ταυτότητα κορμί που (επιτυχημένα ή μη) γεννά παιδιά σε μία αλυσίδα αναπαραγωγής. Με το στιλ να θυμίζει (πολύ πιο αφαιρετικά) τους τίτλους αρχής του «Mad Men» το δισδιάστατο φιλμάκι με την ξεβαμμένη χρωματική παλέτα τα απρόσωπα κοστουμαρισμένα αντρικά σώματα και τα ακέφαλα αντίστοιχα γυναικεία ήταν μία άβολη, αναγκαία, σοκαριστική αφορμή για να κοιτάξουμε κατάματα τη σάρκα. Δείτε το trailer του «La Chair» εδώ.
Το πραγματικό σοκ όμως ήρθε από το τελευταίο φιλμάκι του διαγωνιστικού προγράμματος της μέρας. Το Canis («Σκυλιά») των Μαρκ Ρίμπα & Ανα Σολάνας από την Ισπανία θα μπορούσε να είναι το animated, μικρό αδελφάκι μίας παρόμοια δυστοπικής ταινίας από την παράδοση της Αυστραλίας. Ενα μικρό αγόρι μεγαλώνει με τον πατέρα του και το σκύλο του σε μία φτωχική παράγκα στην μέση του πουθενά. Ισως μετά το τέλος του κόσμου. Εκεί όπου τα άγρια, άρρωστα σκυλιά αλυχτάνε και απειλούν τη ζωή σου για την επιβίωσή τους. Ή εσύ απειλείς τη δική τους για τη δική σου. Αγριότητα, κανιβαλισμός, ωμό ένστικτο, εικόνες που ανατριχιάζουν. Ταυτόχρονα όμως, γνήσιο ταλέντο τόσο στην κατασκευή και κίνηση της κούκλας, όσο και στη διεύθυνση φωτογραφίας (Ανα Μόλινς) και την ατμόσφαιρα αυτής της ενοχλητικής, αλλά για κάποιο λόγο ουσιαστικής, ταινίας που μέχρι στιγμής ξεχωρίζει.
.
Aναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Φεστιβάλ και στην επίσημη σελίδα του στο Facebook και στον λογαριασμό του στο Twitter.
To Διεθνές Φεστιβάλ και Φόρουμ Κινουμένων Σχεδίων αniμαsyroς 7.0 πραγματοποιείται σε συνδιοργάνωση με το Δήμο Σύρου Ερμούπολης και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης -Πρόγραμμα Δημιουργική Ευρώπη Media.
Διαβάστε τα πάντα για το Animasyros 7.0 εδώ: