Αν είσαι και σινεφίλ και φιλόμουσος, που αυτά κατά κανόνα πάνε παρέα, τότε αποκλείεται να μην χάρηκες το πρόγραμμα του 9ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου στην Καλαμάτα, έστω και για τις λίγες μέρες που ενδεχομένως το παρακολούθησες, όπως εμείς.
Να μην απήλαυσες τον δυναμισμό και το σκέρτσο των Χρήστου Στέργιογλου και Λυδίας Φωτοπούλου στο μουσικό performance «Όταν η Πραγματικότητα Παραπατάει», καθώς ερμήνευαν, επί 1,5 ώρα σχεδόν πάνω στη σκηνή του Αμφιθεάτρου Θόδωρος Αγγελόπουλος του Εργατικού Κέντρου Καλαμάτας, τις ζωηρές, ταξιδιάρικες μελοποιήσεις του Ηρακλή Πασχαλίδη πάνω σε κείμενα Ιταλών, Εγγλέζων και Ελλήνων πεζογράφων και ποιητών, με τον ίδιο στο πιάνο.
Να μην εντυπωσιάστηκες από τον συντονισμό του αυτιστικού Γάλλου πιανίστα Ζαν-Πιέρ Ντισέρ με τον Ελληνογάλλο φλαουτίστα Γιώργο Νικολαΐδη στα δημοφιλή κομμάτια κλασικής μουσικής που ερμήνευσαν, έστω κι αν προηγούμενα είχες νιώσει άβολα με το φίλαυτο ντοκιμαντέρ «Musicalement Autre», σε παραγωγή του ίδιου του Νικολαΐδη και σκηνοθεσία του Νικόλα Μωυσάκη, πάνω στη συνάντηση και τη συνεργασία των δύο μουσικών.
Να μην καθηλώθηκες από την ενέργεια του Ένιο Μορικόνε στο 2,5ωρο ντοκιμαντέρ του Τζουζέπε Τορνατόρε «Ennio - Τhe Maestro», έτσι όπως ανακαλούσε, μαζί με αμέτρητους άλλους συνθέτες, ηθοποιούς, σκηνοθέτες, τραγουδοποιούς και συνεργάτες ανά τις δεκαετίες –από τους Μπόρις Πορένα, Ορνέλα Βανόνι, Εντουάρντο Βιανέλο, Κουίνσι Τζόουνς, Χανς Ζίμερ και Τζον Γούλιαμς μέχρι τον Κλιντ Ίστγουντ, τον Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, τον Ντάριο Αρζέντο ή τον Κουέντιν Ταραντίνο-, τις ιδιαιτερότητες και τις διακυμάνσεις της ογκώδους μουσικής του κληρονομιάς στον κινηματογράφο.
Να μην παρασύρθηκες ο ίδιος στο τραγούδι χάρη στο κέφι και την ζεστασιά που μετέδωσαν live τα μέλη του μουσικού τρίο Ασσόδυο στο Καλλιτεχνικό Στέκι του Φεστιβάλ, τον φιλόξενο χώρο συνάντησης όλων των συμμετεχόντων και καλεσμένων της διοργάνωσης καθημερινά και μέχρι αργά τη νύχτα.
Η μουσική ήταν η αιχμή της φετινής γιορτής ντοκιμαντέρ, που ξετυλίχθηκε για 12 ημέρες στην Καλαμάτα, εξακτινωμένη και σε άλλες 9 πόλεις της Πελοποννήσου, και ολοκληρώθηκε την περασμένη Κυριακή, πάντα στο Αμφιθέατρο του Εργατικού Κέντρου. Κατά την τελετής λήξης, που περιελάμβανε, μεταξύ άλλων, προβολή ντοκιμαντέρ μικρού μήκους σε ζωντανή μουσική επένδυση μαθητών, και μία συναυλία πιάνου από τη σολίστ Λόλα Τότσιου, απονεμήθηκαν και τα βραβεία στις ταινίες που ξεχώρισαν οι κριτικές επιτροπές και το κοινό:
Από την τελετή λήξης
ΒΡΑΒΕΙΑ ΙΣΟΤΗΤΑΣ «ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΣΚΟΡΔΑΚΗ»
(Κριτική επιτροπή: Τούρι Φινοκιάριο, Ναταλί Ροσέτι, Μπονίτα Παπαστάθη)
Καλύτερης Ελληνικής Ταινίας
«Έμμονες Ώρες στον Τόπο της Πραγματικότητας» της Ρέας Βαλντέν
«Για την αυστηρότητα με την οποία η σκηνοθέτις αντιμετωπίζει τον κινηματογράφο και για την ειλικρίνειά της που αντιστοιχεί στη ριζοσπαστική πλευρά του χαρακτήρα της. Μέσα σ’ ένα παιχνίδι κιαροσκούρου, η δημιουργός δίνει φωνή στη μητέρα της, Αντουανέττα Αγγελίδη, μια έντιμη και θαρραλέα καλλιτέχνιδα σ’ αυτό το παράξενο κινηματογραφικό ταξίδι του χθες και του σήμερα. Η εξομολόγησή της μας βάζει στο ποιητικό σύμπαν των ταινιών της που ακολουθούν τις προθέσεις της και αποτελούν τον καθρέφτη μιας ισχυρής κινηματογραφίστριας».
Καλύτερης Ξένης Ταινίας
«Destiny» του Γιασέρ Ταλεμπί
«Μια ταινία άμεση και συγκινητική που μας προσκαλεί τρυφερά στη στενή σχέση ανάμεσα σε μια νεαρή κοπέλα και τον ανάπηρο πατέρα της. Η αφήγηση κάθε καθημερινής κίνησης μεταμορφώνεται σε σημάδι αγάπης και η εσωτερική ομορφιά των δύο πρωταγωνιστών φαίνεται ακόμα και στις επιλογές τους στη ζωή, ο ένας προς τον άλλον, γεμάτες σοφία».
Ειδική Μνεία
«Sexual Healing» της Έλσμπεθ Φράανιε
«Γιατί κινηματογράφησε τον φόβο της αγάπης ξεπερνώντας κάθε προκατάληψη, με μια πολύ συγκινητική και απόλυτη σχέση με τον χαρακτήρα που γνωρίσαμε μέσω μιας κάμερας, με μια σκληρή και ταυτόχρονα ανάλαφρη αισθητική. Αυτό το ντοκιμαντέρ μάς επιτρέπει να αλλάξουμε τη δική μας οπτική για τη διαφορετικότητα και να προσπαθήσουμε να την υπερβούμε με αισιοδοξία και, τελικά, χαρά».
Μνεία
«Maka» της Ελία Μουταμίντ
«Το ντοκιμαντέρ της μαροκινής καταγωγής Ιταλίδας σκηνοθέτη Ελία Μουταμίντ με χιούμορ και ευφυϊα μας κάνει να αναρωτιόμαστε για τον τρόπο που μιλάμε και κοιτάμε τον κόσμο γύρω μας. Μας προσκαλεί να ανακαλύψουμε τον άλλον κρυμμένο εαυτό μας, μέσα από το ταξίδι ζωής της Μάκα, της πρώτης Μαύρης γυναίκας που έκανε το διδακτορικό της στην Ιταλία και που ουσιαστικά “κέρδισε” την ιταλική υπηκοότητα».
ΒΡΑΒΕΙΑ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
(Κριτική επιτροπή, προερχόμενη από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο: Ρενάτα Δαλιανούδη, Ιωάννης Γιασλακιώτης, Οδυσσέας Κανέλλος, Παναγιώτης Σδούκος
Καλύτερο Ξένο Μουσικό Ντοκιμαντέρ «Kapr Code» της Λουτσίε Κράλοβα
«Για τη μη συμβατική λεκτική αφήγηση που έγινε μέσω της όπερας, το εκπληκτικό μοντάζ, την εκπληκτική μουσική και τα σπάνια αρχεία-ντοκουμέντα που παρουσίαζε».
Καλύτερο Ελληνικό Μουσικό Ντοκιμαντέρ
«Παράλληλοι Αυτοσχεδιασμοί» του Πέτρου Κολοτούρου
«Για την καταπληκτική φωτογραφία, τα ενδιαφέροντα ηχοτοπία και την πρωτοτυπία της μη λεκτικής αφήγησης».
ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ
Βραβείο Κοινού Ξένου Ντοκιμαντέρ «Musicalement Autre» του Νικόλα Μωυσάκη
«Για την απίστευτη διαδρομή δύο εξαιρετικών μουσικών, μέσα τον αγώνα του Ζωρζ να βγάλει τον Ζαν-Πιερ από μια περίοδο 27 χρόνων εγκλεισμού σε ψυχιατρεία και να τον βοηθήσει να επιστρέψει σε μια “κανονική” ζωή χάρη στη μουσική».
Βραβείο Κοινού Ελληνικού Ντοκιμαντέρ
«Γυναίκες Μαχήτριες - Τριπλή Απελευθέρωση» του Λεωνίδα Βαρδαρού
«Για την παρουσίαση των γυναικών στους πολιτικούς και κοινωνικούς αγώνες του 20ού αιώνα, τη μάχη της επιβίωσης, τον δρόμο της φυλακής, της εξορίας και του εκτελεστικού αποσπάσματος. Τιμωρημένες για τον αγώνα τους για μια καλύτερη ζωή, για τον αγώνα τους ενάντια στους κατακτητές, για τον αγώνα τους για εθνική ανεξαρτησία και Δημοκρατία».
Το 9ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου διοργανώθηκε από το Κέντρο Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ Καλαμάτας, με συνδιοργανωτές την Περιφέρεια Πελοποννήσου και τους Δήμους Καλαμάτας, Άργους-Μυκηνών, Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης και Ήλιδας, ενώ πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Για περισσότερα νέα σχετικά με το Φεστιβάλ, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του φεστιβάλ, στο Facebook και στο Instagram.