Φεστιβάλ / Βραβεία

53ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: «Επίλογος» στον ιδεαλισμό

στα 10

Με την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, ο Ισραηλινός δημοσιογράφος Αμίρ Μανόρ κλείνει τα εισαγωγικά της αριστερής διανόησης, αλλά βάζει άνω τελεία στον ρομαντισμό.

53ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: «Επίλογος» στον ιδεαλισμό

Η Χαγιούτα και ο Μπερλ είναι ένα ηλικιωμένο ζευγάρι. Εκείνη 80, εκείνος 86. Εκείνη άνθρωπος πρακτικός, εκείνος νοσταλγός της αριστερής διανόησης. Ζουν στο διαμέρισμά τους, περιτριγυρισμένοι από βιβλία, πίνακες, χαρτιά, φωτογραφίες, απομεινάρια της νεότητάς τους, όταν πίστευαν ότι με τις ιδέες τους θ’ αλλάξουν τον κόσμο. Ο γιος τους έχει μεταναστεύσει στη Νέα Υόρκη κι έχει κάνει οικογένεια. Η Χαγιούτα και ο Μπερλ έχουν μείνει με μια μικρή σύνταξη, που δε φτάνει ούτε για τα φάρμακά τους και με μια ακατανίκητη αίσθηση ότι αλλιώς σχεδίασαν το μέλλον του κόσμου.

Πολιτικοποιημένος δημοσιογράφος, ο Αμίρ Μανόρ αναδεικνύεται σ’ ένα χαρισματικό σκηνοθέτη. Παρακολουθώντας, με τα αργά βήματα των ηρώων του, έναν κόσμο σε παρακμή, δημιουργεί ένα σύμπαν χαμηλών φωτισμών και σκόνης, όπου η κάθε ελπίδα χάνεται κάτω από ένα βουνό από αναμνηστικά. Η Χαγιούτα και ο Μπερλ βλέπουν το σώμα τους να φρενάρει, αλλά και τον κόσμο γύρω τους να προχωρά με μια ταχύτητα που δεν τους περιλαμβάνει. Η κοινωνία τους είναι γεμάτη φόβο, θλίψη και σκληρότητα. Μα, όταν εκείνοι ήταν νέοι και σχεδίαζαν την κοινωνική επανάσταση, δεν ήταν αυτό που είχαν προβλέψει.

epilogue

Αμήχανοι, οι τελευταίοι ρομαντικοί της αριστερής διανόησης συνειδητοποιούν ότι συνέβαλλαν στη δημιουργία ενός κόσμου που τώρα δεν τους θέλει. Οσο το σπίτι τους αποσυντίθεται και οι ζωές τους δεν έχουν πια στόχους, καταλαβαίνουν ότι μάλλον το λάθος ήταν δικό τους. Πώς θα μπορέσουν να το ανατρέψουν, τώρα που είναι πολύ αργά; Με την κάμερα να τους παρακολουθεί τρυφερά, μέσα σε τοίχους και δρόμους σκοτεινούς κι αγριεμένους, η Χαγιούτα και ο Μπερλ θα κάνουν την αποτίμηση του γάμου τους και των ονείρων τους που, ίσως, ήταν καταδικασμένα ν’ αποτύχουν από την αρχή. Με φανερό κινηματογραφικό ταλέντο, ο Μανόρ αξιοποιεί τις αντιθέσεις μεταξύ των ηρώων του και του σύγχρονου κόσμου, αναδεικνύει στα σώματα, τις ρυτίδες και τα υγρά μάτια του ζευγαριού του την πείρα και την απογοήτευση και στήνει, σε δυο σκαμπό κι ένα κομμάτι πίτσα, την τρυφερότερη ρομαντική σκηνή του Φεστιβάλ.

Δείτε εδώ το πλήρες πρόγραμμα προβολών του 53ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και βρείτε οδηγίες χρήσης για το Φεστιβάλ και μην ξεχνάτε να ενημερώνεστε από το ειδικό τμήμα του Flix που θα ανανεώνεται συνεχώς προκειμένου να σας μεταφέρει κάθε στιγμή τι συμβαίνει μέσα και έξω από τις αίθουσες του Φεστιβάλ.