Προσοχή: ακολουθούν spoilers για τη σειρά «Scandal» Μη συνεχίσετε αν δεν την έχετε παρακολουθήσει.
4η σεζόν, ε! Για πότε φτάσαμε εδώ. Σα νεράκι κύλησε η πρώτη θητεία του Προέδρου Boyfriend και τώρα είμαστε στα ξεκινήματα της δεύτερης. Θα μπορούσε εύλογα κανείς να έχει απορία τι άλλο μένει πια να δούμε ως πολιτική ακρότητα από αυτή τη σειρά που να μπορέσει να γεμίσει μια ολόκληρη δεύτερη θητεία.
Η απάντηση είναι… ΩΧ ΚΟΙΤΑ ΚΟΙΤΑ ΕΝΑΣ ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΣ.
Το «Scandal» φυσικά ποτέ δεν ενδιαφέρθηκε ούτε προσποιήθηκε πως έχει την οποιαδήποτε συνάφεια με το παραμικρό ρεαλιστικό σενάριο. Ενας κριτικός το είχε παρομοιάσει με το «American Horror Story» και μπορώ πεντακάθαρα να καταλάβω το γιατί: Η Σόντα Ράιμς, που είναι εμφανές πως σε αυτή τη σειρά κάνει το κέφι της όσο ποτέ άλλοτε σε καμία, χρησιμοποιεί το πολιτικό setting για να αφηγηθεί ιστορίες πολιτικού τρόμου.
Είναι φυσικά όλα τραβηγμένα από τα αυτιά, κάνοντας ακόμα και το «24» να μοιάζει με ρεαλισμό, όμως όλα είναι βασισμένα σε παραδόσεις του αμερικάνικου πολιτικού δράματος, γυρισμένες τούμπα μες στο βαθύτερο, σκοτεινότερο λάκο που θα μπορούσε να βρεθεί στην Ουάσινγκτον. Κανείς δεν είναι έμπιστος, οι στρατιώτες είναι διαταραγμένοι, ψυχολογικά συντετριμμένοι άνθρωποι-μηχανές, οι ηγέτες δεν έχουν ίχνος ηθικής, οι έρωτες είναι απλά εμπόδιο, ο θάνατος είναι πάντα μια τυχαία απόφαση μακριά, πόλεμοι αποφασίζονται υπό το βάρος εκβιασμών, κάθε τι που βρίσκεται σε κοινή θέα είναι μια κατασκευασμένη απάτη, κανένα τίμημα δεν είναι απαγορευτικό.
Ναι, προφανώς. Το «Scandal» θα μπορούσε και να λέγεται «American Horror Story: White House».
Ομως έρχεται ένα σημείο που ακόμα και η καμπ ακρότητα μπορεί να τεντωθεί αρκετά ώστε να σπάσει. Αυτό δεν έχει συμβεί ακόμη στο «Scandal» γιατί η Σόντα Ράιμς είχε πάντα φοβερά ένστικτα απέναντι στην απώλεια ενέργειας και φόρας λόγω αφηγηματικής τριβής (απόδειξη ότι το «Grey’s Anatomy» έγινε πρώτα καλύτερο, μετά χειρότερο, και μετά ακόμα καλύτερο από ό,τι πριν). Αλλά δεν μπορείς παρά να αναρωτηθείς, μετά το τέλος της 3ης σεζόν. Ο πατέρας της Ολίβια έχει μόλις δολοφονήσει τον γιο του Προέδρου Boyfriend ώστε να του εξασφαλίσει δεύτερη θητεία, επειδή έτσι ήθελε η κόρη του.
ΟΚ. World’s Best Dad. Και ο χειρότερος άνθρωπος ταυτόχρονα. Η σειρά σε αυτό το σημείο αφήνει πίσω της και την τελευταία αίσθηση οποιουδήποτε είδος ρεαλισμού, ακόμα και σε συναισθηματικό επίπεδο (σε ηθικό έχει αποχαιρετήσει καιρό τώρα), και φεύγει για το διάστημα. Πώς όμως μπορεί μια σειρά να συντηρήσει το ενδιαφέρον έτσι;
Η 4η σεζόν δείχνει πώς. Το πρώτο μισό στήθηκε γύρω από το κυνήγι του ενόχου Ρόουαν, το οποίο ήταν αναμενόμενο όσο και τέλειο: Ο Ρόουαν είναι ο πιο συνεπέστατα απολαυστικός χαρακτήρας της σειράς και η τοποθέτησή του για ένα εκτεταμένο arc ως ξεκάθαρου villain λειτούργησε τέλεια. Φυσικά στο τέλος δε θα πέθαινε ή θα φυλακιζόταν γιατί είναι ίσως το μόνο αναντικατάστατο μέλος του καστ που να μη λέγεται Κέρι Ουάσινγκτον.
Αλλά με τη σειρά να έχει στραφεί πλέον προς τα μοτίβα της κατασκοπικής περιπέτειας (εντοπίστε τον προδότη / συλλάβετε τον προδότη / ΔΩΣΤΕ SPIN-OFF ΣΤΟΝ ΠΡΟΔΟΤΗ για να είμαι ειλικρινής), τι θα μπορούσαμε να δούμε μετά τη διακοπή; Θα συνεχίζαμε να βλέπουμε τις ίντριγκες του Λευκού Οίκου; Τον Πρόεδρο Boyfriend να αγωνιά πάνω από διατάγματα και πολιτικές στρατηγικές; Τι δείχνουν τα polls; Τον Σάιρους να προσπαθεί να συγκρατήσει μια διαρροή; Τους Gladiators της Ολίβια να διαχειρίζονται κάποια PR κρίση;
Εδώ μόλις έχουμε δει τον Ρόουαν Πόουπ να δολοφονεί ένα αθώο αγόρι για να χαρίσει δεύτερη θητεία στον χειρότερο Πρόεδρο στα χρονικά των ΗΠΑ κι εκείνος (μαζί με την κόρη του) να ψάχνουν να τον βρουν για να τον εκτελέσουν εδώ και 10 επεισόδια. Πώς το μαζεύεις όλο αυτό; Πώς γυρνάς πίσω;
Δεν γυρνάς πίσω. Αγκαλιάζεις και αποδέχεσαι την ακρότητα της αφήγησής σου και προχωράς κι άλλο. Κι άλλο. Κι όπου σε πάει.
Διαβάστε ακόμη: Η χρονιά της Σόντα Ράιμς
Στην συγκεκριμένη περίπτωση το «όπου σε πάει» ήταν αρκετά κυριολεκτικό για την Ολίβια, η οποία ταξίδεψε μακριά. Την ταξίδεψαν για την ακρίβεια.
Την Ολίβια την απήγαγαν κατόπιν διαταγών από τον σατανικό αντιπρόεδρο των ΗΠΑ, ο οποίος ήξερε πως έτσι θα μπορούσε να εκβιάσει τον Πρόεδρο Boyfriend για να πάρει όποιες αποφάσεις εκείνος ήθελε. Κι αυτό είναι αληθινή πλοκή που είδαμε στην τηλεόραση στα αλήθεια. Είναι καταπληκτικό.
Το πρώτο επεισόδιο της περιόδου Απαγωγή Ολίβιας («Run») βρήκε το σκηνικό της σειράς πλήρως αλλαγμένο. Σε έναν βρώμικο διάδρομο που δεν οδηγεί πουθενά, η Ολίβια προσπαθεί να αποδράσει από το κελί της, την ώρα που ο άντρας που είναι κλειδωμένος εκεί μαζί της αποδεικνύεται (προβλέψιμα) πως είναι ο αληθινός Μεγάλος Κακός. (Τα έχουν κάνει κι άλλοι αυτά, παιδιά.)
Ούτε Λευκός Οίκος, ούτε πρόεδροι, ούτε αντιπρόεδροι, ούτε PR, ούτε τίποτα. Μόνο η Ολίβια και η κλειδωμένη πόρτα.
Ενιωθα λες κι έβλεπα το «Alias», το καλό διάστημα του «Alias» κιόλας, τότε που η Σίντνεϊ βρισκόταν σε άγνωστες γωνιές του κόσμου, αιχμάλωτη σκιωδών, creepy αντρών σε παμβρώμικα δωμάτια, για σκοπούς αγνώστους. Και, το κυριότερο, όπου τίποτα δεν ήταν όπως φαινόταν. Η Κέρι Ουάσινγκτον θα μπορούσε να είναι η millenial Σίντνεϊ Μπρίστοου αν δεν ήταν ήδη η Ολίβια Πόουπ, αλλά εδώ για ένα σύντομο διάστημα, καταφέρνει να είναι και τα δύο. Αποδρά, δολοφονεί, σκέφτεται με τρόπο που θα έκανε τον ΜακΓκάιβερ περήφανο, και τελικά καταλήγει σε αδιέξοδο.
(Fun fact: Το επεισόδιο το έχει γράψει η Σόντα Ράιμς και το έχει σκηνοθετήσει ο Τομ Βερίκα, δηλαδή ο Απιστος Σύζυγος Σαμ του «How to Get Away with Murder». Ωραίο παρεάκι.)
Τα αμέσως επόμενα επεισόδια επανέφεραν σταδιακά τα γνώριμά μας πρόσωπα, αλλά το πλαίσιο παρέμενε διαφορετικό. Η Ολίβια εξακολουθούσε να είναι μακριά, και το αποτέλεσμα είναι πως κάθε δυναμική της σειράς αντιστρέφεται. Ο Χακ είναι αγροίκος χωρίς κουμπί του STOP, ο Πρόεδρος δεν ξέρει πού να στραφεί, η Μέλλι δεν ξέρει τι να μισήσει, ο Τζέικ Μπάλλαρντ είναι απλά ένας κύριος που περιφέρεται ασκόπως.
Η Ολίβια είναι σταθερά αιχμάλωτη- το «Run» ήταν απλώς ο πρόλογος αυτού που φαίνεται πως αποτελεί το εκτεταμένο στόρι του β’ μισού της σεζόν, με κυρίαρχο υπότιτλο «Η Δημοπρασία Της Ολίβια». Αλλά επειδή αυτό είναι το «Scandal», τίποτα δεν μένει στάσιμο ούτε καν για ένα επεισόδιο. Ο Μεγάλος Κακός τραβά το χαλί κάτω από τα πόδια του αντιπροέδρου. Ο Μεγάλος Κακός παύει να είναι ο Μεγάλος Κακός. (Παύει να είναι γενικώς.) Η δημοπρασία ήταν ψέμα. Μετά η μητέρα της Ολίβια επιστρατεύεται για να βοηθήσει αλλά τα πράγματα γίνονται χειρότερα (τουλάχιστον για τον Χακ). Μια ανταλλαγή είναι αντιπερισπασμός.
Εχεις μια ντουζίνα χαρακτήρες να δοκιμάζουν στρατηγικές όπου η μία καταλήγει να ακυρώνει την άλλη. Ο Τζέικ και οι Μονομάχοι εντοπίζουν την Ολίβια αλλά όταν φτάνουν είναι αργά- έχει φύγει από την ψεύτικη φυλακή της επειδή η ίδια έπεισε τον Κακό να την δημοπρατήσει! Για 3 συνεχή επεισόδια παρακολουθούμε ένα μάτσο πλοκές να μην οδηγούν πουθενά και να αποδεικνύονται, η μία μετά την άλλη, με ολοένα και πιο εντυπωσιακό τρόπο, red herrings. Αντιπερισπασμοί.
Και φυσικά, στο τέλος, τη λύση έδωσε ένας φίλος από τα παλιά που, δεν ξέρω, είχε κανείς ιδέα πως επρόκειτο να εμφανιστεί ξανά; Ο Χένρι Ιαν Κιούζικ δραπετεύει για λίγο από το νησί και ο Στίβεν από τη μακρινή πρώτη σεζόν επανεμφανίζεται για να δώσει μια λύση που κανείς δεν είχε καν σκεφτεί.
Η ίδια η Ολίβια στο μεταξύ ενσαρκώνει μια υποδειγματική εξισορρόπηση των ρόλων της damsel in distress και της γήινης υπερηρωίδας που φροντίζει για την επιβίωσή της. Είναι δύσκολο κάποιες φορές να πιστέψεις αυτό που συμβαίνει σε αυτή τη σειρά- το είδος της πρωταγωνίστριας που έχει πλάσει η Ράιμς, και το είδος των περιπετειών στις οποίες πλέον τη μπλέκει, όλο και αμεσότερα.
Το «Scandal» προβάλλεται στην Ελλάδα από το FOX Life κάθε Πέμπτη στις 21.00. To κανάλι FOX Life είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα μέσω NOVA, OTE TV, hol και CYTA HELLAS.
Διαβάστε ακόμη:
- «How to Get Away with Murder»: Μισή ντουζίνα σοκ κι ένα φοβερό cliffhanger κλείνουν μια εθιστική σεζόν τηλεόρασης
- Στο «Togetherness» του HBO ήρωες είναι οι άνθρωποι
- «Game of Thrones 5» teasers: «Pride? You fucked my pride!»
- «Fortitude»: Ανθρωποι και πολικές αρκούδες παλεύουν για την επιβίωση στη σειρά μυστηρίου της χρονιάς
- «Better Call Saul»: Καλύτερα να μην το αποκαλούμε ένα απλό spin-off