Best of TV 2014: Ο κόσμος ανήκει στη Σόντα Ράιμς κι εμείς απλά βλέπουμε τις σειρές της

TV 11 DEC 2014  /  Θοδωρής Δημητρόπουλος

Με το «How to Get Away with Murder», το «Scandal» και το «Grey’s Anatomy», η Σόντα Ράιμς έχει μετατρέψει την ελεύθερη τηλεόραση σε βασίλειό της.

Η Σόντα Ράιμς είναι η παραγωγός της χρονιάς. Αυτό δεν είναι καν ιδιαίτερα ανοιχτό για συζήτηση: Το «Scandal» συνεχίζει να καίει και παρότι αισίως στην 4η σεζόν του δεν έχει κουραστεί ή χάσει τίποτα από την αιχμή που το έκανε τόσο πολυσυζητημένο χιτ. Το «Grey’s Anatomy» βρίσκεται στην 11η σεζόν του με νούμερα και επίπεδο γραψίματος που θα ζήλευαν πολλές 6ες σεζόν σειρών. To «How to Get Away with Murder» είναι το πιο πρόσφατο παιχνιδάκι και μεγαλύτερο χιτ της φετινής νέας σεζόν, όπου πλέον δεν είναι καν δημιουργός η ίδια (ο Πίτερ Νόγουοκ είναι όμως στρατιώτης της ShondaLand εδώ και χρόνια, με προϋπηρεσία σε «Scandal» και «Grey’s»). Το ABC έχει δώσει στην Ράιμς μια ολόκληρη βραδιά για της σειρές της- έτσι όπως πάνε τα πράγματα, σύντομα θα χρειαστεί κι άλλη νύχτα.

shonda4

Αυτό δεν είναι τίποτα λιγότερο από εντυπωσιακό, ειδικά στην εποχή μας. Στην εποχή δηλαδή όπου οι Παραγωγοί/Δημιουργοί προτιμούν να παίρνουν τα ταλέντα τους και να τα πηγαίνουν στην καλωδιακή τηλεόραση ή online, όπου η ελευθερία είναι μεγαλύτερη. Στην εποχή όπου οι μεγαλύτερες επιτυχίες ακόμα πλέον και σε απόλυτα νούμερα, βρίσκονται μακριά από τη network τηλεόραση, όπου σειρές σαν το «Walking Dead» (βασική καλωδιακή) ή το «Game of Thrones» (premium καλωδιακή) κάνουν σκόνη κάθε ‘επιτυχία’ των ελεύθερων δικτύων.

Οπως φαίνεται κάθε χρόνο και εντονότερα καθώς τα δίκτυα ξεφορτώνουν τους πιλότους τους πάνω μας κάθε Σεπτέμβρη, η ελεύθερη τηλεόραση είναι πλέον κάτι το ξεπερασμένο, κάτι το παντελώς irrelevant. Είναι εκτός θέματος. Τα μόνα θεάματα που ευδοκιμούν αυτή τη στιγμή στα δίκτυα είναι οι υπερηρωικές σειρές και κάποια πιο φιλόδοξα procedurals του CBS που λειτουργούν (ειδικά το «Good Wife») στην πλάτη των πιο επιτυχημένων procedurals του ίδιου καναλιού, εκείνα με τα οποία κανείς δεν ασχολείται. Το «Good Wife» είναι η τελευταία αληθινή πρεστίζ σειρά της ελεύθερης τηλεόρασης- σε ενάμιση χρόνο που θα τελειώσει, το μόνο πράγμα που θα αφήσει πίσω του είναι υπερήρωες.

Και τη Σόντα Ράιμς.

shonda8

Και έχει ενδιαφέρον αυτό, διότι οι σειρές της Σόντα Ράιμς υπό μία έννοια συνδυάζουν τα πιο εξωφρενικά και campy στοιχεία που συναντά κανείς σε αυτά τα υπερηρωικά χιτάκια, με την αύρα ενήλικου και σοβαρού δράματος ενός «Good Wife». Υπό μία έννοια, η ShondaLand είναι όλα όσα έχει να προσφέρει σήμερα η καλή, network τηλεόραση.

Ολα αυτά θα ήταν απλά μια περίεργη υποσημείωση αν, και ειλικρινά αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να το θέσω αυτό, η Σόντα δεν ήταν αληθινός πράκτορας του Καλού.

shonda6

Η Σόντα Ράιμς είναι μια γυναίκα παραγωγός, μια μαύρη γυναίκα παραγωγός, σε μια Χολιγουντιανή βιομηχανία που φτύνει αίμα για να καταφέρει να παρουσιάζει σωστή εκπροσώπηση μειονοτήτων (και αποτυγχάνει). Η επιτυχία των σειρών της συμβαίνει με απολύτως αυτούς τους (για κάποιους, ουτοπικούς) όρους όμως. Αν το «Grey’s Anatomy» αναγκαστικά βασίστηκε αρχικά σε πιο παραδοσιακά μοτίβα, σύντομα το έκανε αποστολή του να αναπτύξει αυτό που επί σειρά ετών είναι το πιο ειλικρινές και περίπλοκο ομόφυλο ζευγάρι στην ελεύθερη τηλεόραση: Η Κάλι κι η Αριζόνα δεν είναι οι ‘υποχρεωτικές λεσβίες’, είναι δύο από τους πιο πολύπλοκους και καλογραμμένους χαρακτήρες της τηλεόρασης, που ζουν μια πολύπλοκη και καλογραμμένη σχέση, με τα πάνω και τα κάτω της.

shonda1

Στις επόμενες σειρές της, όταν ο έλεγχος και το όνομά της το επέτρεπαν πλέον, η Ράιμς άρχισε να λειτουργεί ακόμα πιο ριζοσπαστικά. Εδωσε τον κεντρικό ρόλο στο πολιτικό της δράμα στην Κέρι Ουάσινγκτον. “Ναι, αλλά είναι η Κέρι είναι νέα.” ΟΚ, challenge accepted σα να έλεγε η Ράιμς. Στο «Murder» ο πρωταγωνιστικός ρόλος πάει στην Βάιολα Ντέιβις, που σε λίγο γίνεται 50 χρόνων, και στη σειρά δεν το κρύβει καθόλου αυτό, ίσα-ίσα το αγκαλιάζει (όντας την ίδια στιγμή απενοχοποιημα σεξουαλική). Είναι λες κι η Ράιμς προσπαθεί μόνη της να ανατρέψει κάθε εμπόδιο που παρουσιάζει το Χόλιγουντ.

shonda2

Στις σειρές της πλέον δεν γράφει ρόλους με περιγραφές για φύλο ή για φυλή, είναι όλα ανοιχτά, κι όποιος διαβάσει καλύτερα στις οντισιόν. Και ανάμεσα στους ήρωές της (οι οποίοι παρουσιάζουν όλοι περίπλοκο ηθικό υπόβαθρο), αναπτύσσονται παντός είδους δεσμοί. Αν απορείς γιατί βλέποντας το «Scandal» ή το «How to Get Away with Murder» οι χαρακτήρες από μειονότητες μοιάζουν πολύ πιο αβίαστοι και καλογραμμένοι από άλλες σειρές, είναι επειδή η Ράιμς δεν προσεγγίζει τους χαρακτήρες της με τη λογική ‘θέλω έναν μαύρο, μια Ασιάτισσα, έναν γκέι’, αλλά με την λογική ‘θέλω μια ντουζίνα ενδιαφέροντες, σέξι ανθρώπους’.

Πολλά χρόνια πίσω, στις πρώτες μέρες του «Grey’s Anatomy», όταν η σειρά έγινε σχετικά άμεσα φαινόμενο εκτοξεύοντας τις μετοχές της Ράιμς, η επιτυχία ήταν λογικό να φέρει και την κρίση μαζί της. Τα backstage άπλυτα έβγαιναν στη φόρα, τα ομοφοβικά σχόλια του Αϊζέια Ουάσινγκτον έγιναν πρωτοσέλιδο ακολουθόμενο από την απόλυσή του από τη σειρά (ακόμα κι αυτό όμως η Ράιμς το έγραψε σε βάθος χρόνου και με δραματουργική συνέπεια), η Κάθριν Χάιγκλ τα έχωνε στη Ράιμς με passive-aggressive κινήσεις της λογικής «δε θα ήθελα να προταθώ για Εμμυ φέτος επειδή δεν μου άρεσε ο ρόλος μου» μια χρονιά αφού το είχε κερδίσει (τότε μάλλον της άρεσε ο ρόλος της, ελπίζω φέτος να της αρέσουν και οι δύο υποψηφιότητές της για Χρυσό Βατόμουρο). Τα πάντα ήταν σε μια τέτοια κατάσταση διαρκούς πανικού για 2-3 χρόνια που η Ράιμς ουσιαστικά συνέλαβε την ίδια την ιδέα για το «Scandal», για μια γυναίκα που διαχειρίζεται διαφόρων ειδών PR (και όχι μόνο) κρίσεις, χάρη στις εμπειρίες της στο «Grey’s».

Τώρα; Τώρα η Σόντα είναι η βασίλισσα του ABC, οι σειρές της έχουν μεγάλη, σταθερή επιτυχία, και το δράμα είναι μηδαμινό. «Δεν υπάρχουν Χάιγκλς σε αυτή την περίπτωση», είπε στο Hollywood Reporter. «Δεν σηκώνω μαλακίες ή δυσάρεστους ανθρώπους. Δεν έχω το χρόνο.»

shonda7

Δεν χωράει αμφιβολία πως η Σόντα Ράιμς θα μπορούσε άνετα να δουλεύει κι εκείνη στην καλωδιακή τηλεόραση ή στις ταινίες ή όπου ήθελε τελοσπάντων. Είναι η πιο καυτή τηλεοπτική παραγωγός των ‘00s, μηδενός εξαιρουμένου. Ομως μοιάζει να έχει συναντήσει μια ιδανική κατάσταση, παραδίδοντας μέσω της μαζικότερης δυνατής πλατφόρμας τις, έτσι κι αλλιώς, μαζικής κατανάλωσης, οριακά fantasy, σαπουνόπερές της.

Είτε μιλάμε για χειρουργούς που ζουν τον έρωτα και το θάνατο στους διαδρόμους του θολότερα φωτισμένου νοσοκομείου του Σιάτλ, είτε για αδίστακτους πολιτικούς, PRίστες, υπουργούς, στρατιώτες και λοιπά γρανάζια ενός σχεδόν υπερηρωικής σύλληψης πολιτικού συστήματος, είτε για μια φουρνιά λαμπρών δικηγορικών μυαλών που μαθαίνουν από την πιο φιλόδοξη, επιθετική, εντυπωσιακή δικηγόρο υπεράσπισης που μπορείς να συναντήσεις σε διάδρομο πανεπιστημίου, οι ήρωες της Σόντα Ράιμς παραδίδουν βδομάδα μετά τη βδομάδα, σεζόν μετά τη σεζόν, καθηλωτικό δράμα σε βαθμό που σε κάνει να απορείς πώς δεν έχει καεί δημιουργικά μερικά χρόνια τώρα.

Ευτυχώς για όλους, αυτή η μέρα μοιάζει ακόμα να απέχει αρκετά. Κρατά γερά τη θέση της στη βιομηχανία, και αυτό που κάνει εξακολουθεί να το κάνει καλύτερα από τον οποιονδήποτε. Κι αυτό είναι ένα αληθινά καλό νέο.

info για το ελληνικό κοινό: Τα νέα επεισόδια του «Grey's Anatomy», Β' μέρος του 11ου κύκλου, αναμένονται στο FOX Life τον Φεβρουάριο, με μια βδομάδα διαφορά από την Αμερική. Οι δύο πρώτοι κύκλοι του «Scandal» προβάλλονται, από 17/12, καθημερινά στο FOX Life, περιμένοντας τη συνέχεια του 4ου κύκλου τον Φεβρουάριο, και πάλι μια βδομάδα μετά την προβολή στην Αμειρκή. Το «How to Get Away With Murder» έκανε πρεμιέρα αρχές Ιανουαρίου στο FOX Life και προβάλλεται κάθε Πέμπτη.

Βρείτε συγκεντρωμένα όλα τα Best of 2014 για σινεμα και τηλεόραση στο ειδικό τμήμα του Flix που ανανεώνεται συνεχώς.

Περισσότερα Best of 2014 από το Flix:

Περισσότερες λίστες με τα καλύτερα του 2014:

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.