Φεστιβάλ / Βραβεία

KinderDocs 2023: 50.000 νέοι θεατές ψιθύρισαν το μυστικό του

of 10

Η Δήμητρα Κουζή, η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ για Παιδιά και Νέους KinderDocs, μάς κάνει έναν απολογισμό της φετινής διοργάνωσης και μάς εξηγεί πόσο κάτι που απευθυνόταν σε μικρούς... έχει μεγαλώσει πολύ!

KinderDocs 2023: 50.000 νέοι θεατές ψιθύρισαν το μυστικό του
Photo credit: Κατερίνα Τζιγκοτζίδου

Με ειδικές παρουσιάσεις, δράσεις κι αφιερώματα κι ένα σαββατοκύριακο με πλούσιο πρόγραμμα προβολών, το 8ο KinderDocs ολοκληρώθηκε με επιτυχία.

Βραβευμένα ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο, έργα εικονικής πραγματικότητας, συναντήσεις με σκηνοθέτες, συζητήσεις πάνω στα θέματα των ταινιών με παραγωγούς, ιστορικούς, ψυχολόγους, αλλά κι εκπαιδευτικά εργαστήρια έφεραν το νεανικό (κι όχι μόνο) κοινό σε επαφή με το κινηματογραφικό του αποτύπωμα.

Συναντήσαμε την Καλλιτεχνική Διευθύντρια του KinderDocs, Δήμητρα Κουζή, για να μάς αποκαλύψει το μυστικό της τόσο επιτυχημένης διοργάνωσης.

Photos: Κατερίνα Τζιγκοτζίδου

kinderdocs H Δήμητρα Κουζή

Πώς ήταν η συνολική εικόνα του KinderDocs φέτος; Πώς βλέπεις το «μικρό» φεστιβάλ που ξεκίνησες πριν από 8 χρόνια να εξελίσσεται;

To KinderDocs φέτος μεγάλωσε πολύ και άλλαξε! Είχαμε δύο ημέρες φεστιβάλ με back to back προβολές από το πρωί μέχρι το βράδυ επί ένα Σαββατοκύριακο, είχαμε 18 καλεσμένους, είχαμε μία ειδική προβολή με τέσσερις νέες σκηνοθέτριες που ήρθαν ειδικά από τη Γερμανία για το αφιέρωμά μας στο Goethe Institut με θέμα τους νέους που «αναζητούν τη θέση τους στον κόσμο». Το αφιέρωμα αυτό περιλάμβανε ένα desktop documentary με θέμα τις πολιτικές ταυτότητας. Πρόκειται για μια συζήτηση που αρχίζει και στην Ελλάδα. Στο ίδιο αφιέρωμα είχαμε και ένα σπονδυλωτό ντοκιμαντέρ με πρωταγωνιστές τέσσερις νέους και την παρέα τους σε διαφορετικές επαρχίες της Γερμανίας. Οι νέοι παντού στην Ευρώπη έχουν αντίστοιχους προβληματισμούς και αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον.

Τέλος, είχαμε ένα ειδικό Industry Event για επαγγελματίες του σινεμά, με διεθνείς καλεσμένους. Επίσης είχαμε μία ολόκληρη εβδομάδα με προβολές σχεδιασμένες ειδικά για σχολεία. Μετά την εβδομάδα του Φεστιβάλ το πρόγραμμα συνεχίζεται για σχολεία, τόσο εντός Αθηνών/Αττικής, που μπορούν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμά μας στο Μουσείο Μπενάκη, όσο και εκτός Αθηνών, με προβολές online ή υλοποιούμενες από την ομάδα μας στο πλαίσιο του προγράμματος Το KinderDocs ταξιδεύει, που ξανάρχισε δυναμικά μετά την πανδημία σε ολόκληρη την Ελλάδα. Μέχρι στιγμής, 50.000 νέοι θεατές μαζί με τους εκπαιδευτικούς τους έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμά μας για σχολεία που πραγματοποιείται όλο τον χρόνο. 


[Για πληροφορίες και κρατήσεις μπορείτε να επισκεφτείτε την σελίδα μας στο Ιντερνετ , να στείλετε email στο info@kinderdocs.com ή να τηλεφωνήσετε στο 2107219909.]

Ήρθα αντιμέτωπος με τις δικές μου πεποιθήσεις, γιατί η ταινία μου (The man who looked beyond the horizon) έχει να κάνει με το να φοβάσαι και να ξεπερνάς τους φόβους που σε τρέφουν. Το τέλος μπορείς επίσης να το δεις και σαν μια αρχή» | Martijn Blekendaal, σκηνοθέτης

kinderdocs Susanne Kim του «Cabinets of Wonder» και Martijn Blekendaal του «The Man who Looked Beyond the Horizon»

kinderdocs Martijn Blekendaal

Ποιο(α) ήταν τα δικά σου highlights από το φετινό φεστιβάλ;

Ξαναβλέποντας το πρόγραμμα, μένω ακόμα και εγώ έκπληκτη από τον πλουραλισμό και την τόσο διαφορετική φόρμα που προσφέρει το δημιουργικό ντοκιμαντέρ, και ιδιαίτερα εκείνο που απευθύνεται στους νέους. Είναι μαγικό! Αρκεί να δείτε τα τρέιλερ των φετινών μας ταινιών και θα καταλάβετε τι εννοώ: πχ το «Aurora’s Sunrise» από την Αρμενία, το γερμανικό «Cabinets of Wonder», το «Colors of Tobi» από την Ουγγαρία, το «Herd» από το Ισραήλ, το 
«Water, Wind, Dust, Bread» από το Ιράν, το Ολλανδικό «The Man who Looked Beyond the Horizon», το «Kalle Kosmonaut» που ήταν και η αφορμή για τη συζήτησή μας για τη βία.

Το να στέκεται ο Kalle (ο πρωταγωνιστής της ταινίας Kalle Kosmonaut) μπροστά στην κάμερα ήταν μια μορφή ψυχοθεραπείας για αυτόν» | Günther Kurth σκηνοθέτης

kinderdocs

kinderdocs Η παρουσίαση/συζήτηση του «Kalle o Κοσμοναύτης» με την Tine Kugler (σκηνοθέτη και παραγωγό), Günther Kurth (σκηνοθέτη, παραγωγό, διευθυντή φωτογραφίας και μοντέρ της ταινίας) μαζί τους η Έλενα Κουτσοπούλου ψυχολόγος εγκληματολόγος.

Το πρόγραμμά μας φέτος είχε ταινίες που έχουν φτάσει μέχρι τα Όσκαρ, όπως το «Aurora’s Sunrise», ένα υπέροχο ντοκιμαντέρ animation που κόστισε 20 εκ. δολάρια, με θέμα την ιστορία ενός κοριτσιού που επέζησε από την γενοκτονία των Αρμενίων για να φτάσει ως την Αμερική. Το «Kalle o κοσμοναύτης» πραγματεύεται το θέμα της βίας και της παραβατικής συμπεριφοράς στους νέους παρακολουθώντας τη ζωή ενός αγοριού επί μία ολόκληρη δεκαετία, από τα 10 έως τα 20 του χρόνια. Η ταινία αυτή έκανε πρεμιέρα στην Berlinale το 2022. Όλες οι μικρού μήκους ταινίες ντοκιμαντέρ μας, το «Herd», το «Ramboy», το «See You Tomorrow» είναι μικρά διαμάντια, με αποκορύφωμα το Ιρανικό «ποίημα» «Water, Wind, Dust, Bread». Αντίστοιχα, το «Cabinets of Wonder» είναι ένα ντοκιμαντέρ φτιαγμένο για παιδιά που συνοδεύεται από ένα υπέροχο VR project. Για όλες σχεδόν τις ταινίες του Φεστιβάλ KinderDocs φέτος είχαμε καλεσμένους τους σκηνοθέτες, που ταξίδεψαν στην Ελλάδα ειδικά για να συνομιλήσουν με το κοινό μας. Προτείνω να μείνετε συντονισμένοι με το Instagram και το Facebook του KinderDocs γιατί έχουμε αξιοποιήσει τις συναντήσεις αυτές και σύντομα θα αρχίσουμε να δημοσιεύουμε υλικό!

kinderdocs

Παρατηρώντας το κοινό, πόσο διαφορετικά εκλαμβάνει ένας νέος θεατής το ντοκιμαντέρ, ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για να του κεντρίσεις το ενδιαφέρον, ποια η μεγαλύτερη έκπληξη για τις αντιδράσεις / ερωτήσεις του;

All in all το φεστιβάλ μας είχε στόχο να δείξει ότι το KinderDocs παίρνει τους νέους θεατές στα σοβαρά και οι αντιδράσεις του κοινού όταν ανακαλύπτει τον πλούτο των ταινιών ντοκιμαντέρ είναι εκπληκτικές. Ακούστηκαν σχόλια όπως αυτό μιας 14χρονης έφηβης: «Το ντοκιμαντέρ [The man who looked beyond the horizon] δεν θα το ξεχάσω ποτέ γιατί με έκανε να συνειδητοποιήσω ότι δεν πρέπει να φοβάμαι να ρισκάρω στη ζωή μου. Δεν υπάρχει φόβος παρά μόνο ο φόβος της αποτυχίας.»

Αισθάνθηκα ότι αυτό που επιδιώκουμε να συμβεί συμβαίνει, δηλαδή ότι μέσα από τον κινηματογράφο και το ανεξάντλητο είδος του δημιουργικού ντοκιμαντέρ μπορούμε να δώσουμε στους θεατές οπτικές του κόσμου στον οποίο ζούμε, να κερδίσουμε απόσταση από αυτά που μας συμβαίνουν και σύνδεση με εκείνα που συμβαίνουν σε άλλους και μας αφορούν. Κάθε φορά μετά το τέλος μιας από τις ταινίες υπήρχαν όντως θεατές που έλεγαν ότι η πραγματικότητα είναι απείρως πιο συναρπαστική από τη μυθοπλασία και επιπλέον… αληθινή! Υπήρχαν θεατές που ήρθαν για μία ζώνη προβολής και έμειναν μέχρι το βράδυ. Ήρθαν νέοι 14+ μόνοι τους, παιδιά μαζί με γονείς, φίλοι σε παρέες, ενήλικες μόνοι τους, παππούδες και γιαγιάδες με εγγόνια στην εφηβεία, οικογένειες, καθώς και σινεφίλ που αναζητούν το καλό ανεξάρτητο σινεμά. Είναι προφανές ότι όταν προσφέρεται κάτι καλό ο κόσμος ανταποκρίνεται, και το KinderDocs προσφέρει κορυφαίες ταινίες που μπορούν να δουν τόσο νέοι όσο και ενήλικο κοινό.

kinderdocs

Το ίδιο ενθουσιασμένα είναι και τα σχολεία, που είναι ένα κοινό που χτίζουμε εδώ και επτά χρόνια, διοργανώνοντας εκπαιδευτικές προβολές όλο τον χρόνο (για ηλικίες από 9 έως 17). Μετά από μια ειδική προβολή για σχολεία, οι μαθητές Γ’ Γυμνασίου του Πειραματικού Σχολείου μάς έλεγαν ενθουσιασμένοι πόσο πολύ τους άρεσαν οι ταινίες και ότι ανακάλυψαν ένα νέο είδος σινεμά, το «δημιουργικό ντοκιμαντέρ». Νομίζω ότι όταν κάποιος ανακαλύπτει το είδος «δημιουργικό ντοκιμαντέρ» αρχίζει να το επιζητά περισσότερο και από μια καλή ταινία μυθοπλασίας. Γιατί; Επειδή είναι ό,τι πιο συναρπαστικό, δημιουργικό και ελεύθερο έχει να προσφέρει σήμερα το ανεξάρτητο σινεμά. Πολλοί από τους θεατές στο Φεστιβάλ του KinderDocs δεν γνώριζαν τι ακριβώς θα δουν, δεν ήταν απαραίτητα πιστοί «σινεφίλ». Σίγουρα όμως κατάλαβαν ότι το πρόγραμμα του KinderDocs είναι κάτι πολύ περισσότερο από «απλές ταινίες animation για παιδιά».

Θέλει όμως χρόνο για να ανακαλύψουν και οι πιο mainstream θεατές ότι το ντοκιμαντέρ μπορεί να πηγαίνει πολύ πέρα από μια επιστημονική/διδακτική ταινία. Ότι το δημιουργικό ντοκιμαντέρ δεν έχει σχέση με τα υπέροχα κατά τα άλλα ντοκιμαντέρ που βλέπουμε συνήθως στην τηλεόραση. Για να ανακαλύψουν ότι τα ντοκιμαντέρ που πραγματεύονται όψεις της πραγματικότητας είναι ικανά να δημιουργήσουν ένα κοινό πεδίο στο οποίο μπορούμε να αλληλεπιδράσουμε, να συζητήσουμε, να αναστοχαστούμε, να δημιουργήσουμε συνδέσεις με άλλες τέχνες, με την επικαιρότητα και με τη ζωή μας μέσα σε αυτή. Να βρούμε ένα ασφαλές περιβάλλον, να δούμε και να ακούσουμε χωρίς τη διαμεσολάβηση μιας μηχανής/αλγόριθμου που σερβίρει αυτό που υποτίθεται ότι μας αρέσει.

kinderdocs Η Marije Vennstra, Head of Education, IDFA (το μεγαλύτερο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ στον κόσμο)

Industry Event: πόσο βοηθούν τέτοια events την τοπική κοινότητα κινηματογραφιστών για διάδραση με την ξένη αγορά;

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε ένα event για επαγγελματίες. με θέμα «Ντοκιμαντέρ για παιδιά και νέους: Διεθνείς προσεγγίσεις και προοπτικές» και στόχο να ρίξει φως στο πώς προσεγγίζουμε το πολυπόθητο νεανικό κοινό η εκδήλωση έριξε φως σε πολλά ζητήματα και ερωτήματα πολύ σημαντικά σήμερα, που όλοι προσπαθούν να προσελκύσουν τους νέους θεατές, ερωτήματα όπως ποια θέματα θίγει και ποια ακόμη θα μπορούσε να θίξει το ντοκιμαντέρ; Ποια όρια χρειάζεται να υπερβεί προκειμένου να ωριμάσει ως κινηματογραφικό είδος; Πώς προσεγγίζουμε το νεανικό κοινό, που θεωρείται το πιο δύσκολο; Με ποιες ιστορίες; Τι budget «παίζουν» σε αυτόν τον τομέα του κινηματογράφου; Ποιες οι προοπτικές ανάδειξης των ταινιών σε μεγάλα φεστιβάλ και πέρα από την κατηγορία Youth και τι γίνεται με τις Ευρωπαϊκές συμπαραγωγές στην κατηγορία αυτή; Δεν είναι τυχαίο ότι ήδη το IDFA, το μεγαλύτερο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ παγκοσμίως, δίνει από φέτος ακόμα περισσότερη έμφαση στο είδος ντοκιμαντέρ για νέους αναδεικνύοντας ακόμα περισσότερο την διαγωνιστική του κατηγορία youth documentary αναθέτοντας την επιμέλεια της στην Niki Padidar, που φέτος επέλεξε το πρόγραμμα, και ήρθε στην Αθήνα να το παρουσιάσει για πρώτη φορά δημόσια.

Είναι σημαντικό να αφηγηθούμε μέσω των ντοκιμαντέρ συγκεκριμένα θέματα και καταστάσεις τις οποίες βιώνουν οι νέοι σήμερα ώστε να καταλάβουμε ποια είναι τα ζητήματα που τους απασχολούν. Οφείλουμε να προσπαθήσουμε και μάλιστα σε ευρωπαϊκό επίπεδο γιατί αυτό είναι εντελώς διαφορετικό από τα mainstream θέματα που μεταδίδονται.» | Gudrun Sommer διευθύντρια φεστιβάλ Doxs Ruhr

kinderdocs Gudrun Sommer, Director, DOXS RUHR

kinderdocs _ Susanne Kim, σκηνοθέτης του υβριδικού ντοκιμαντέρ και VR project «Cabinets of Wonder» μαζί με την Emma Rosa Simon, διεθύντρια φωτογραφίας της ταινίας_

Στο industry event για επαγγελματίες μιλήσαμε για το τι συμβαίνει ήδη αλλά και για τις προοπτικές της εξαρχής παραγωγής περιεχομένου για νέους. Στο αφιέρωμα αυτό, που έλαβε χώρα στο Goethe Institut με στόχο να ανοίξει και στη χώρα μας η συζήτηση γύρω από το πώς προσεγγίζεις το νεανικό κοινό, συμμετείχαν σπουδαίοι επαγγελματίες με πλούσια εμπειρία στο νεανικό κοινό, που δύσκολα τους πετυχαίνεις όλους μαζί, οι: Marije Veenstra, Head of Education, IDFA (το μεγαλύτερο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ στον κόσμο), Gudrun Sommer, Director, DOXS RUHR (με 20 χρόνια δράση στον τομέα αυτόν στη Γερμανία), Niki Padidar, Director & Creative Director, IDFA Youth (στην πρώτη της δημόσια εμφάνιση από την ανάληψη της νέας της αυτής θέσης), Susanne Kim, σκηνοθέτης του υβριδικού ντοκιμαντέρ και VR project «Cabinets of Wonder» (από τα σπάνια παραδείγματα ταινιών που έγιναν με την συμμετοχή παιδιών, με ειδικά workshops, με κατασκευή props ειδικά για την ταινία και animation στα όρια του fiction), Martijn Blekendaal, σκηνοθέτης του πολυβραβευμένου youth documentary «The man who looked beyond the horizon» και εμπνευστής του μανιφέστου για το περιεχόμενο που απευθύνεται σε νέους, και η Σοφία Εξάρχου, βραβευμένη σκηνοθέτης («Park», «Animal»), που κάνει casting για να βρει νέους που θα υποδυθούν τον εαυτό τους σε fiction.

kinderdocs

Τι θα ευχόσουν για το KinderDocs 2024; Τι θα βοηθούσε το έργο σας για να επιτευχθούν οι ιδέες και το όραμά σας;

Ένα πιο σταθερό budget ώστε να μπορούμε να προγραμματίσουμε μακροπρόθεσμα. Είμαστε μια πολύ δυνατή ομάδα με σταθερές συνεργασίες στο εξωτερικό και ένα τεράστιο δίκτυο συνεργασιών στην Ευρώπη που αποτελείται από φεστιβάλ, παραγωγούς, διανομείς, πανεπιστήμια και δημιουργούς. Εύχομαι να έχουμε πολλές προβολές σε σχολεία ως την άνοιξη του 2024 για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε να εμφυσούμε την αγάπη για το δημιουργικό ντοκιμαντέρ και τους ορίζοντες που ανοίγει το συγκεκριμένο κινηματογραφικό είδος σε ακόμα περισσότερα παιδιά και νέους. Αυτοί είναι οι θεατές του αύριο.

Για περισσότερες πληροφορίες:
KinderDocs στο Facebook
KinderDocs στο Instagram