Industry

Οι ελληνικές μικρού μήκους ταινίες πέφτουν θύματα της διένεξης για την ονομασία της Π.Γ.Δ.Μ.

of 10

Με επιστολή του Ελληνα Πρέσβη στην Ελβετία, 7 ελληνικές μικρού μήκους ταινίες αποσύρονται από το Φεστιβάλ του Λουγκάνο επειδή εκεί συμμετέχει ταινία από τη «Δημοκρατία της Μακεδονίας».

Οι ελληνικές μικρού μήκους ταινίες πέφτουν θύματα της διένεξης για την ονομασία της Π.Γ.Δ.Μ.

Οταν το Φεστιβάλ «OtherMovie» του Λουγκάνο, που γίνεται για τρίτη χρονιά, από τις 20 ως τις 27 Οκτωβρίου, αποφάσισε να συμπεριλάβει στο φετινό του πρόγραμμα ειδικό αφιέρωμα με επτά μικρού μήκους ταινίες νέων Ελλήνων δημιουργών, οι παραγωγοί, οι σκηνοθέτες και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου που συνέβαλε στη διοργάνωση ετοιμάστηκαν για μια ακόμα γόνιμη παρουσίαση του σύγχρονου ελληνικού σινεμά σε μια διεθνή συνάντηση. Για λίγο. Επιστολή του Πρέσβη της Ελλάδας στην Ελβετία, κυρίου Χαράλαμπου Μάνεση, που στάλθηκε στο Φεστιβάλ στις 23 Οκτωβρίου, ζήτησε «εκ μέρους της Ελλάδας και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου» να αποσυρθούν οι ελληνικές συμμετοχές, επειδή το Φεστιβάλ στον κατάλογό του παρουσιάζει ταινίες που προέρχονται από τη «Δημοκρατία της Μακεδονίας», γραμμένο μ’ αυτόν τον τρόπο και όχι, όπως θα έπρεπε, σύμφωνα με την οδηγία του Ο.Η.Ε., την «Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας», ή «FYROM».

Και οι ταινίες, πράγματι, αποσύρθηκαν, οι προβολές τους ακυρώθηκαν, με μια αφαιρετική ανακοίνωση στο επίσημο site του Φεστιβάλ του Λουγκάνο (δείτε εδώ), που εξηγεί ότι «έλλειπε σημαντική εξουσιοδότηση από την Ελλάδα» για να επιτραπεί η προβολή τους.

Στους σκηνοθέτες/παραγωγούς των ταινιών, Βενετία Ευρυπιώτου, Δημήτρη Κανελλόπουλο, Τόνια Μισιαλή, Βουβούλα Σκούρα, Βασίλη Ντάνη, Θάνο Κουτσανδρέα, Ασημίνα Προέδρου, Σπύρο Χαραλάμπους και Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη, η ενημέρωση έγινε μόλις το απόγευμα της Παρασκευής, 24 Οκτωβρίου, με μια επιστολή από τoν προγραμματιστή και παραγωγό Ρενέ Πανδή και τον διευθυντή Ντράγκο Στεβάνοβιτς, που δηλώνει:

«Με μεγάλη μας απογοήτευση οφείλουμε να σας ενημερώσουμε ότι είμαστε αναγκασμένοι να ακυρώσουμε την προβολή όλων των ταινιών που υποβλήθηκαν από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου για το υπόλοιπο του Φεστιβάλ OtherMovie για το 2014. Παρακαλούμε δείτε την επισυναπτόμενη επικοινωνία μας με την πρεσβεία σας στην Ελβετία, η οποία, σταλμένη μόλις στις 23 Οκτωβρίου, δε μας προσέφερε καμιά δυνατότητα να τακτοποιήσουμε αυτό το ζήτημα με έναν τρόπο κοινής αποδοχής, καθώς από τη δική μας πλευρά δεν υπήρχε ο παραμικρός δόλος.

Μάς επηρεάζει βαθιά αυτή η παρέμβαση σε μια ξεκάθαρα καλλιτεχνική διοργάνωση για πολιτικούς σκοπούς και, πάνω απ’ όλα, λυπούμαστε που μ’ αυτόν τον τρόπο σάς στερείται η ευκαιρία να παρουσιάσετε τη δουλειά σας σ’ ένα νέο κοινό.»

Φυσικά, παραγωγοί των ταινιών, όπως η Horme Pictures, αντέδρασαν αμέσως, εξέφρασαν την αντίρρησή τους και ζήτησαν παρόλ' αυτά να προβληθούν οι ταινίες τους κανονικά, αλλά χωρίς επιτυχία. Στην περίπτωση αυτή, δε θα σχολιάσουμε το παράπτωμα του Φεστιβάλ του Λουγκάνο γιατί, πράγματι, είναι τέτοιο και θα έπρεπε να έχει διορθωθεί, με μια έγκαιρη, φυσικά, απαίτηση. Θα σχολιάσουμε, ωστόσο, τη βιαστική, πρόχειρη, επιθετική και, τελικά, ατελέσφορη στην ουσία της κίνηση του Πρέσβη της Ελλάδας στην Ελβετία και της κρατικής στρατηγικής που εκπροσωπεί. Γιατί μια τέτοια κίνηση πρέπει, κατ’ αρχήν, να γίνει τον καιρό που πρέπει κι όχι όσο τρέχει ήδη η διοργάνωση (το πρόγραμμα του Φεστιβάλ έχει ανακοινωθεί εδώ κι ένα μήνα), ώστε το όνομα να διορθωθεί (ενώ βρίσκεται ακόμη εκεί) κι όχι τελευταία στιγμή ως παρορμητική έκρηξη οργής που δεν πέτυχε και το επιθυμητό. Γιατί από τις ταινίες αυτές, κάποιες έχουν γίνει με την επιχορήγηση ή συμπαραγωγή του ελληνικού κράτους και κάποιες χωρίς, αλλά σε κάθε περίπτωση η απόφαση του πού και πότε θα προβληθούν ανήκει όχι στην Πολιτεία, αλλά στους παραγωγούς τους. Γιατί, εξαιτίας αυτής της προχειρότητας, η ελληνική Πολιτεία μοιάζει να έχει μονίμως το ζωνάρι λυμένο, αλλά να μην καταφέρνει μια πολιτισμένη συνεννόηση προς όφελός της. Γιατί οι δημιουργοί των ταινιών οφείλουν να ενημερωθούν από την ελληνική πλευρά κι όχι από… την ελβετική. Και γιατί, τελικά, οι ταινίες της Π.Γ.Δ.Μ. προβάλλονται κανονικά στο Φεστιβάλ, ενώ οι ελληνικές όχι, πράγμα από το οποίο ζημιώνεται μόνο το ελληνικό σινεμά και όχι η εξωτερική πολιτική της FYROM.

Διαβάστε ακόμη: