Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες Κύπρος είναι πλέον ένα αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής κουλτούρας της Κύπρου, κάνοντας τις ανοιξιάτικες μέρες (και κυρίως τις νύχτες) του νησιού της Αφροδίτης ακόμα πιο μαγικές και ονειρεμένες. Και φέτος, μπαίνοντας αισίως στην 22η διοργάνωσή του, όχι μόνο παρουσίασε τόσο στο Θέατρο Ριάλτο στη Λεμεσό όσο και στο Ζήνα Πάλας στη Λευκωσία ένα γεμάτο και ποικιλόμορφο, αρκετά ενδιαφέρον πρόγραμμα από ταινίες οι οποίες κατάφεραν να προβληματίσουν και ψυχαγωγήσουν το κοινό που τις παρακολούθησε.
Αυτό που τράβηξε ιδιαίτερα το ενδιαφέρον του κόσμου της βιομηχανίας και τους επαγγελματίες του κινηματογράφου από τις χώρες της Ευρώπης και της Μεσογείου, οι οποίοι και φέτος τίμησαν με την παρουσία τους το φεστιβάλ, ήταν η πλατφόρμα συμπαραγωγής, επιμόρφωσης και δικτύωσης Dot.On.The.Map η οποία φέτος πραγματοποιήθηκε για πέμπτη χρονιά, το πιο γρήγορα αναπτυσσόμενο τμήμα του φεστιβάλ κυρίως λόγω στην ανάγκη που υπάρχει στην τοπική κινηματογραφική κοινότητα να ανοιχθεί προς τα έξω και κυρίως προς την Ευρώπη, και να προωθηθούν οι συμπαραγωγές οι συμπαραγωγές του νησιού.
Το Dot.on.the.Μap Industry Days λειτουργεί ως πλατφόρμα συμπαραγωγής, επιμόρφωσης και δικτύωσης από το 2020, φέρνοντας παραγωγούς, σκηνοθέτες και σεναριογράφους από τις χώρες της Μεσογείου μαζί με επαγγελματίες του διεθνούς κινηματογραφικού χώρου, με επικεφαλής την παραγωγό και σκηνοθέτρια Δανάη Στυλιανού. Προσφέρει την ευκαιρία σε δημιουργούς ταινιών να παρουσιάσουν κινηματογραφικά σχέδια για παραγωγή ταινιών μυθοπλασίας μεγάλου μήκους.
Οκτώ ομάδες παραγωγών – σκηνοθετών από χώρες της Μεσογείου παρουσίασαν μέσα από τη διαδικασία pitching τα κινηματογραφικά τους σχέδια, με στόχο τις συνεργασίες με άλλους παραγωγούς, χρηματοδότες, sales agents, διανομείς ταινιών, εκπρόσωπους φεστιβάλ και χρηματοδοτικούς φορείς για τον κινηματογράφο.
Αυτές οι ταινίες ήταν τα «Four Funeral and a Wedding» από το Μαυροβούνιο, «Μια Χαρά» από την Κύπρο, «Mother Tongue» από την Ιταλία, «Shepherd Scar» από την Κύπρο, «Shibboleth» από την Κύπρο, «Sun in Saturn» από την Πορτογαλία, «The Sea Was Once Blue» από την Αίγυπτο και το «Under the Judas Tree» από την Ελλάδα.
Ολες οι ταινίες, οι οποίες βρίσκονται σε στάδιο ανάπτυξης και χρηματοδότησης, παρουσιάστηκαν με αρκετή θέρμη και ενθουσιασμό την Παρασκευή το πρωί στο θέατρο Ριάλτο στη Λεμεσό, μπροστά σε επαγγελματίες από τον διεθνή κινηματογραφικό χώρο και ειδικούς στην ανάπτυξη ταινιών όπως παραγωγούς, χρηματοδότες, sales agents, εκπροσώπους τηλεοπτικών καναλιών, κινηματογραφικών και τηλεοπτικών πλατφορμών, αλλά και διανομείς, εκπρόσωπους διαφόρων φεστιβάλ και φοερών για τον κινηματογράφο.
Η δεύτερη δράση της συγκεκριμένης πλατφόρμας του φεστιβάλ είχε τίτλο Cinema Talks και αποτελούσε μια σειρά από εκπαιδευτικά σεμινάρια, διαλέξεις και παρουσιάσεις για επαγγελματίες του κινηματογράφου. Συζητήσεις με τίτλο όπως «Cyprus Minority Co-Productions Scheme» και «Investment Incentives in Cyprus: Cyprus Film Commission – Invest Cyprus», που είχαν ως στόχο την παρουσίαση των κινηματογραφικών οικονομικών σχεδίων της Κύπρου για την προσέλκυση περισσότερων παραγωγών, κυρίως διεθνών, στο νησί, αλλά και ένα πάνελ με τίτλο «Κινηματογραφική ενότητα: Ενίσχυση της κινηματογραφικής βιομηχανίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης μέσω περιφερειακής συνεργασίας», μια πρωτοποριακή πρωτοβουλία που αποτελεί παράδειγμα της δύναμης της περιφερειακής συνεργασίας στον κινηματογράφο συζητώντας για τις προσπάθειες του δικτύου SEE Cinema για την ενίσχυση της προβολής του περιφερειακού κινηματογράφου, την ενίσχυση των δεσμών μεταξύ των συμμετεχόντων κρατών και την προώθηση διεθνών συμπαραγωγών.
Αυτό όμως που μας κέντρισε πραγματικά το ενδιαφέρον ήταν ένα masterclass της Βρετανίδας Κέιτ Λέις, διορθώτριας σεναρίων, η οποία μίλησε για την πορεία της ιστορία στο σενάριο και πως αυτή αποκτά τη δική της φωνή. Εχοντας συνεργαστεί με αρκετούς σεναριογράφους στην καριέρα της, σε ταινίες όπως «Trainspotting», «Τέσσερις Γάμοι και Μια Κηδεία», «Σκοτεινό Ποτάμι» και άλλες, μοιράστηκε με το κοινό μερικά από τα πιο σημαντικά πράγματα που έμαθε στην καριέρα της.
Η τελευταία μέρα του Dot.On.The.Map μας επιφύλασσε μια ακόμα ενδιαφέρουσα συζήτηση με τίτλο «Χτίζοντας μια κινηματογραφική βιομηχανία σε ένα νησί», μια βιωματική και ανταλλαγή γνώσεων με παραγωγούς και σκηνοθέτες από τα νησιά της Ισλανδίας, της Μάλτας, της Κρήτης και της Κύπρου, συζητώντας για τις μοναδικές ευκαιρίες που έχουν οι κινηματογραφικοί παραγωγοί που βασίζουν τη δουλειά τους σε ένα νησί και ποιες είναι οι αντίστοιχες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν. Οι ομιλητές θα μοιραστούν επίσης τρόπους με τους οποίους κατάφεραν να εργαστούν σε επιτυχημένες δομές συμπαραγωγής και περιέγραψαν το όραμά τους για την εφαρμογή νέων στρατηγικών για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της κινηματογραφικής παραγωγής στο νησί.
Η επικεφαλής του Dot.On.The.Map Δανάη Στυλιανού είπε στο Flix: «Στην πέμπτη χρονιά διεξαγωγής του, τo Dot.on.the.Map - η πλατφόρμα συμπαραγωγής, επιμόρφωσης και δικτύωσης του Φεστιβάλ μας - σημειώνει ραγδαία ανάπτυξη και φέτος ξεπέρασε κάθε προσδοκία μας. Υποδεχθήκαμε στη Λεμεσό ρεκόρ επαγγελματιών από την Κύπρο και το εξωτερικό, από 20 χώρες.
Είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που οι επαγγελματίες του σινεμά βρίσκουν χρήσιμο αυτό τον κοινό χώρο συνάντησης στο νησί μας, και ευελπιστώ ότι σύντομα θα προκύψουν πολλές καλλιτεχνικές συνέργειες αλλά και συμπαραγωγές από τις φετινές συναντήσεις. Με την προνομιούχα γεωγραφική της θέση στην Ανατολική Μεσόγειο, η Κύπρος δημιουργεί γέφυρες ανάμεσα σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή. Ενώνει πολιτισμούς, και συμβάλλει έτσι με δυναμικό τρόπο στην ανάπτυξη και κινητικότητα των κινηματογραφικών σχεδίων που προέρχονται από τον γεωγραφικό χώρο της Μεσογείου.
Ανάμεσα στους πρωταρχικούς μας στόχους είναι η καλλιέργεια της δημιουργικότητας μέσα από εκπαιδευτικές δράσεις. Στο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα, με τίτλο Cinema Talks φιλοξενήσαμε καταξιωμένους επαγγελματίες του χώρου και εκπροσώπους χρηματοδοτικών οργανισμών, οι οποίοι μας μίλησαν για θέματα συμπαραγωγής, χρηματοδότησης αλλά και για την κινηματογραφική αφήγηση.»
Το Σάββατο που μας πέρασε το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες Κύπρος έκλεισε τη φετινή του διοργάνωση παρουσιάζοντας τα βραβεία του, τα οποία φέτος είχαν και ελληνικό ενδιαφέρον καθώς η ταινία της Σοφίας Εξάρχου «Animal» κέρδισε δυο βραβεία στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ - αυτά τις Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Φωτογραφίας. Πιο αναλυτικά:
Βραβεία του φόρουμ συμπαραγωγής Dot.on.the.Map!
Βραβείο Cyprus Film Commission - Invest Cyprus, μία προσφορά της Επιτροπής Οπτικοακουστικής Κύπρου, που συνοδεύεται από το ποσό των €1,000: στο κινηματογραφικό σχέδιο «The Sea Was Once Blue» με σκηνοθέτη τον Mohamad El-Hadidi και παραγωγό τον Julian Moser, με χώρες παραγωγής την Αίγυπτο και τη Γερμανία. «Για τον τρόπο με τον οποίο αποκαλύπτει το δίλημμα της απελευθέρωσης από μία δυσλειτουργική σχέση, για μία γεμάτη ένταση ερωτική ιστορία, στο είδος του mumblecore με φόντο την Αλεξάνδρεια».
Βραβείο P.S. Movies and Stories που συνοδεύεται από ενοικίαση εξοπλισμού €4,000, μία προσφορά της εταιρείας P.S. Movies & Stories Cinema Equipment Rental Ltd: στο κινηματογραφικό σχέδιο «Shibboleth» σε σκηνοθεσία της Αλεξάνδρας Ματθαίου και παραγωγό την Τώνια Μισιαλή. «Για τον τρόπο με τον οποίο μας εμβυθίζει σε ένα σουρεαλιστικό, αλλόκοτο, παιγνιώδες τοπίο που θέτει το ερώτημα κατά πόσο η ζωή θα ήταν...ευκολότερη χωρίς τον θάνατo».
Βραβείο Best Debut Project Pitch που συνοδεύεται από το χρηματικό ποσό των €500, μία προσφορά της Ένωσης Σκηνοθετών Κύπρου: στον Ary Zara για το κινηματογραφικό σχέδιο «Sun in Saturn» από την Πορτογαλία, με παραγωγό την Andreia Nunes. «Πρόκειται για μια ιστορία που, με όχημα τους χαρακτήρες της, εξερευνά όχι μόνο ζητήματα ταυτότητας φύλου, αλλά και τη διαγενεακή ιδέα του χρόνου και της ζωής, της παράδοσης, της σεξουαλικότητας, της αγάπης και της θλίψης.»
Βραβείο Networking από την Agora του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: στην παραγωγό Claudia Canfora για το κινηματογραφικό σχέδιο «Mother Tongue» σε σκηνοθεσία Caterina Biasiucci από την Ιταλία. «Πρόκειται για το πορτρέτο μίας νεαρής κοπέλας που διεκδικεί τη χαμένη της παιδικότητα ενώ προετοιμάζεται για τη μητρότητα. Ένα κινηματογραφικό σχέδιο που, ενώ εξυμνεί τη ζωή, η πλοκή του εκτυλίσσεται με φόντο ένα νεκροταφείο».
Διεθνές Διαγωνιστικό GLOCAL IMAGES
Βραβείο καλύτερης ταινίας GLOCAL IMAGES συνοδευόμενο από χρηματικό πόσο €6.000 απονεμήθηκε στο 78 DAYS της Emilija Gašić από τη Σερβία.
Για την ανυπότακτη αλήθεια της και την ικανότητά της να υπερβαίνει τον χρόνο, απευθυνόμενη στις βαθύτερες εσοχές της ανθρωπιάς μας, η ταινία αποτελεί περίτρανη μαρτυρία της χαράς του να παραμένεις ζωντανός. Με σπάνια ειλικρίνεια και αυθεντικότητα, εκθέτει το πώς η καθημερινότητα παγιδεύεται στα ανελέητα πλοκάμια του πολέμου. Το ιδιαίτερο φορμά της αξιοποιείται με δεξιοτεχνία για να αποτυπώσει τη σπαρακτική παιδική αθωότητα που εκπορεύεται μέσα από τις υποβλητικές ερμηνείες του συνόλου του καστ. Η διαστρωμάτωση της αφήγησης καταυγάζει την ευτυχία που επιμένει μπροστά στον όλεθρο.
Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας Glocal Images, συνοδευόμενο από το ποσό των €1.000, απονεμήθηκε στη Σοφία Εξάρχου για την ταινία της ANIMAL, μία συμπαραγωγή από την Ελλάδα, την Αυστρία, τη Ρουμανία, την Κύπρο και τη Βουλγαρία.
Για τη δημιουργία μιας καθηλωτικής δραματικής ιστορίας με παλμό, που προκαλεί το κοινό να εισχωρήσει στα παρασκήνια ενός συχνά παραγνωρισμένου κόσμου, και να έρθει αντιμέτωπο με τις ζοφερές αλήθειες που κρύβονται πίσω από τη βιτρίνα της ψυχαγωγίας. Η ταινία πλάθει με δεξιοτεχνία μια ασφυκτική και μελαγχολική ατμόσφαιρα, σφυρηλατώντας με μεγάλη ευαισθησία την αδιάκοπη εξάντληση των πρωταγωνιστών, μέσα από μια εσκεμμένα λεπτολογική σκηνοθετική προσέγγιση.
Βραβείο Καλύτερης Φωτογραφίας, συνοδευόμενο από το ποσό των €500, μία προσφορά της Caretta Films, απονεμήθηκε στη Monika Lenczewska για τη φωτογραφία της στην ταινία ANIMAL σε σκηνοθεσία Σοφίας Εξάρχου, μία συμπαραγωγή από την Ελλάδα, την Αυστρία, τη Ρουμανία, την Κύπρο και τη Βουλγαρία.
Για μια οπτική αφήγηση που συνέχει ολόκληρη την ταινία από την αρχή μέχρι το τέλος, εκθέτοντας τη στυγνή πραγματικότητα της βιομηχανίας των τουριστικών θερέτρων. Για τον τρόπο με τον οποίο εμβυθίζει ανεπαίσθητα τον θεατή στα αντιφατικά σύμπαντα της μέρας και της νύχτας, αντικατοπτρίζοντας με μαεστρία τις σκληρές αλήθειες που αναδύονται στην επιφάνεια σε μια οπτικά εκρηκτική προσωπογραφία.
Βραβείο Κοινού (€500), μία προσφορά της TFI Markets απονεμήθηκε στην ταινία THE TEACHER σε σκηνοθεσία Farah Nabulsi.
Διαγωνιστικό Τμήμα Κυπριακών Ταινιών
Βραβείο Καλύτερης Κυπριακής Ταινίας συνοδευόμενο από το ποσό των €4.000 και υπηρεσίες παραχώρησης του The Studio, CYENS* απονεμήθηκε στην ΚΑΜΠΙΑ ΝΥΜΦΗ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ του Κύρου Παπαβασιλείου.
Για την πρωτότυπη, φρέσκια ματιά της στο είδος της επιστημονικής φαντασίας μέσα από τη μινιμαλιστική προσέγγιση και τον εμπρόθετο βηματισμό της, η ταινία ξεχωρίζει για την ευφυή χρήση των αστικών τοπίων, καθώς και για τη σκιαγράφηση της γυναικείας εμπειρίας σε θέματα όπως οι σχέσεις και η μητρότητα, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό επίτευγμα για τον κυπριακό κινηματογράφο.
Βραβείο Καλύτερου Κύπριου Σκηνοθέτη, συνοδευόμενο από υπηρεσίες post-production αξίας €4.000, μία προσφορά της Authorwave, απονεμήθηκε στον Κύρο Παπαβασιλείου για την ταινία ΚΑΜΠΙΑ ΝΥΜΦΗ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ.
Μέσα από μία ρηξικέλευθη σκηνοθετική προσέγγιση που σμιλεύει έναν κόσμο όπου οι χαρακτήρες αντιπαλεύουν τη ρευστότητα του χρόνου, η ταινία καταφέρνει να αντηχήσει ως μια διακριτή φωνή στον κυπριακό κινηματογράφο. Προσκαλεί το κοινό σε ένα ταξίδι εσωτερικής ανακάλυψης, αναδιατάσσοντας τα όρια της αφήγησης.
Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας, συνοδευόμενο από το ποσό των €1.000, μία προσφορά του Δήμου Λεμεσού, απονεμήθηκε στη Μαρίνα Μακρή για την ερμηνεία της στην ταινία AFRICA STAR σε σκηνοθεσία Άδωνη Φλωρίδη.
Η ερμηνεία αυτή ξεχωρίζει για τη λιτή και συνάμα εμβυθιστική ενσάρκωση του ρόλου, που προσδίδει στον χαρακτήρα αυθεντικότητα και βάθος. Ο τρόπος με τον οποίο η ηθοποιός πλάθει το πορτρέτο της ηρωίδας, αντικατοπτρίζει την ικανότητά της να εισχωρεί στα μύχια ενός σύνθετου ρόλου και να συγκινεί πραγματικά τον θεατή.
Περισσότερες πληροφορίες στη σελίδα του Φεστιβάλ στο Facebook και στο Instagram.