Το φετινό Πανόραμα του Φεστιβάλ Βερολίνου, το παραδοσιακά αιχμηρότερο και πολιτικότερο τμήμα της διοργάνωσης, έχει νέα καλλιτεχνική διευθύντρια, την Παθ Λάζαρο, στη θέση του Βίλαντ Σπεκ που από το 1992 ως το 2017 φρόντισε το τμήμα να κρατά όλο και ψηλότερη θέση στην εκτίμηση των επαγγελματιών και του κοινού. Ο στόχος της Λάζαρο είναι μεμιάς ξεκάθαρος: η θεματική του φετινού Πανοράματος θα είναι η «Ανυπακοή, η πολιτική του σώματος, η αντίσταση στο machismo, τον ανδρικό σοβινισμό και μια δυναμική παρουσία της Λατινικής Αμερικής.» Αυτά τα στοιχεία είναι εμφανή στις πρώτες αποκαλύψεις του φετινού προγράμματος, ανάμεσα στις οποίες ξεχωρίζει το «Obscuro Barroco» της Ευαγγελίας Κρανιώτη, δυο χρόνια μετά το ντοκιμαντέρ «Exotica, Erotica, Etc.», που θα διανεμηθεί από το CineDoc.
Διαβάστε ακόμη: «Exotica, Erotica, Etc.» - Η Ευαγγελία Κρανιώτη ταξιδεύει στη θάλασσα της επιθυμίας
Το «Obscuro Barroco» της Ευαγγελίας Κρανιώτη είναι ένα ντοκιμαντέρ με στοιχεία μυθοπλασίας, με θέμα τη μεταμόρφωση σε μια πόλη των άκρων: το Ρίο ντε Τζανέιρο. Η ταινία αναζητά απαντήσεις για την ταυτότητά μας μέσα από το φύλο, το καρναβάλι και τις πολιτικές διαμάχες, θέτοντας ερωτήματα σχετικά με την επιθυμία μεταμόρφωσης του σώματος, τόσο σε προσωπικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.
Η ταινία παρουσιάζεται ως ένα ονειρικό κινηματογραφικό ποίημα, επικεντρωμένο στην τρανσέξουαλ Λουάν Μουνίθ από τη Βραζιλία, ένα ίνδαλμα της queer κοινότητας και περιπλανιέται στο Ρίο, αποτυπώνοντας μια πόλη που αρνείται τα όρια, τις διαχωριστικές γραμμές και τις φυλετικές διακρίσεις.
Διαβάστε εδώ τη συνέντευξη της Ευαγγελίας Κρανιώτη στο Flix
Zentralflughafen THF
Στις υπόλοιπες επιλογές του φετινού Πανοράματος, συναντάμε το γερμανικό ντοκιμαντέρ «Zentralflughafen THF» του Καρίμ Αϊνούζ, που παρακολουθεί την καθημερινότητα των προσφύγουν που έχουν εγκλωβιστεί στο βερολινέζικο αεροδρόμιο. Ο Τιμούρ Μπεκμαμπέτοφ συμμετέχει με το «Profile», αμερικανική παραγωγή με ηρωίδα μια δημοσιογράφο που διεισδύει για ρεπορτάζ στον ISIS. Στο «Yocho», ο Κιγιόσι Κουροσάουα στήνει ένα θρίλερ επιστημονικής φαντασίας, όπου οι άνθρωποι κατοικούνται από εξωγήινους. Στο «River's Edge», ο Ιάπωνας Ισάο Γιουκισάντα εμπνέεται από το ομότιτλο μάνγκα και τοποθετεί την ιστορία του στην οικονομική κρίση της Ιαπωνίας το '90, όπου μια ομάδα νέων αγωνίζεται να ξαναβρεί τον συναισθηματικό της κόσμο κι οδηγείται σε ξεσπάσματα... υστερικού σεξ! Η αντίσταση στο machismo εκφράζεται με το αυστριακό «L' Animale» της Καταρίνα Μίκσταϊν, όπου μια 18χρονη προσπαθεί να επιβληθεί σε μια συμμορία μοτοσυκλετιστών. Ο Σουηδός Γκόραν Ούγκο Ολσον θα παρουσιάσει το «That Summer», το νέο του ντοκιμαντέρ, μετά το «The Black Power Mixtape», με θέμα την καλλιτεχνική κοινότητα στα Χάμπτονς τη δεκαετία του '70 και υλικό τραβηγμένο από τους αδελφούς Μέιζελς, τον Πίτερ Μπιρντ και τη Λι Ράντζιβιλ, αδελφή της Τζάκι Ωνάση, τον Αντι Γουόρχολ, τον Γιόνας Μέκας και τον Βίνσεντ Φέρμοντ.
Bixa Travesty
Η Λατινική Αμερική εκπροσωπείται στο φετινό Πανόραμα της Berlinale με τέσσερις ταινίες. Το «La omision» του Αργεντίνου Σεμπαστιάν Σάερ παρακολουθεί μια περιοδεύουσα εργάτρια και νεαρή μητέρα, στη Γη του Πυρός. Το «Malambo, the Good Man» του Σαντιάγο Λόζα, επίσης από την Αργεντινή, παρουσιάζει σε ασπρόμαυρο φιλμ τη ζωή ενός χορευτή μαλάμπο. Το «Ex Shaman» του Λουίζ Μπολονιέζι από τη Βραζιλία, είναι ένα ντοκιμαντέρ για τη γενοκτονία των Σουρουί, της φυλής του Αμαζονίου και τη στροφή ενός εκχριστιανισμένου σαμάνου πίσω στη θρησκεία των πνευμάτων. Τέλος, το «Bixa Travesty», των Βραζιλιάνων Κίκο Γκόιφμαν και Κλαούντι Πρισίλα, φέρνει στο επίκεντρο τη διεμφυλική τραγουδίστρια Λιν ντα Κεμπράντα και διερευνά το πώς αντιλαμβάνονται οι άντρες την αρρενωπότητά τους.
Ολόκληρο το πρόγραμμα του Πανοράματος της Berlinale 2018 θα παρουσιαστεί τον Φεβρουάριο. H φετινή Berlinale διεξάγεται από τις 15 ως τις 25 Φεβρουαρίου.
Διαβάστε ακόμη: