Μια συνέντευξη Τύπου με πρωταγωνιστές τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ και τον Σάια ΛαΜπεφ δεν μπορεί παρά να έχει για κεντρικό της θέμα το χάσμα των γενεών, ακριβώς δηλαδή ό,τι είναι ένα από τα βασικά θέματα του «Τhe Company you Keep» της καινούριας ταινίας που σκηνοθέτησε και στην οποία πρωταγωνιστεί ο Ρέντφορντ και αφηγείται την ιστορία ενός μέλους της επαναστατικής ομάδας των Weather Underground, 30 χρόνια μετά την δράση του και την προσπάθεια του να «καθαρίσει» το όνομα του από μια κατηγορία για φόνο.
Οσες ομοιότητες, όμως, κι αν βρει κανείς στη γενιά που επαναστάτησε εναντίον του πολέμου στο Βιετνάμ και του κινήματος της «Occupy Wall Street», τίποτα δεν μπορεί να περιγράψει καλύτερα όσα ενώνουν και χωρίζουν τις δύο γενιές στις οποίες ανήκουν ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ και ο Σάια ΛαΜπεφ, από το γεγονός πως ακόμη και μπροστά σε έναν από τους πιο ανερχόμενους σταρ του σύγχρονου Χόλιγουντ, ο 76χρονος Ρέντφορντ παραμένει όσο γοητευτικός όσο τότε που ξεκινούσε την καριέρα του, ένας βαθιά συνειδητοποιημένος καλλιτέχνης και μια φωνή που η Αμερική χρειάζεται ίσως σήμερα περισσότερο από ποτέ.
Δίπλα του ο ΛαΜπεφ, ακόμη και με το hype του αφορισμού του «Τransformers» παρελθόντος του και των sex tapes που έστειλε στον Λαρς φον Τρίερ για να τον προσλάβει στο «Nymphomaniac» έμοιαζε πολύ λίγος. Κοιτώντας τον σκηνοθέτη του συνεχώς στα μάτια και το στόμα, ελπίζοντας πως στην έβδομη δεκαετία της ζωής του θα μπορεί να δέχεται ένα τόσο θερμό χειροκρότημα όσο αυτο που επιφύλλασε στον Ρέντφορντ ολόκληρη η Βενετία!
Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ μιλάει για τους λόγους για τους οποίους αποφάσισε να διασκευάσει το μυθιστόρημα του Νιλ Γκόρντον «Τhe Company you Keep».
Το κίνημα των Weather Underground υπήρξε πάντοτε ένα από τα κομμάτια της αμερικανικής ιστορίας που με συγκινούσαν. Ο τρόπος με τον οποίο ενέδωσαν τελικά στη βία προκειμένου να πείσουν για τα αιτήματα τους και πως τελικά οδηγήθηκαν στην αυτοκαταστροφή. Τότε, όμως, όσο ακόμη τα μέλη τους ήταν ενεργά και η δράση τους απασχολούσε την κοινή γνώμη, δεν μπορούσα να κάνω μια ταινία γιατί ακόμη ήταν πολύ νωρίς. Σήμερα, τριάντα χρόνια μετά οι Weather Underground είναι κομμάτι της αμερικανικής ιστορίας. Τώρα μπορείς να γυρίσεις εκεί στην εποχή του ΜακΚάρθι και του Γουότεργκεϊτ και να μιλήσεις για όσα συνέβησαν και κυρίως για όσα άφησαν πίσω τους. Πιο πολύ ωστόσο με συγκίνησε η ιστορία αυτού του ανθρώπου που υποδύομαι.. Μου θύμισε τους «Αθλιους» του Βίκτωρος Ουγκό με το δίδυμο ενός φυγά και ενός – εδώ δημοσιογράφου – που τον κυνηγά.
Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ μιλάει για την επιλογή και την «περασμένη» ηλικία των συμπρωταγωνιστών του, του Νικ Νόλτε, της Τζούλι Κρίστι, του Ρίτσαρντ Τζένκινς και του Μπρένταν Γκλίσον.
Στους ηθοποιούς περασμένης ηλικίας προφανώς συμπεριλαμβάνομαι και εγώ (γέλια). Ωστόσο, δεν διάλεξα το καστ με γνώμονα την ηλικία τους, αλλά λαμβάνοντας υπόψη το πόσο καλοί ηθοποιοί είναι και φυσικά την αίσθηση τους ως προσωπικότητες. Ειδικά με την Τζούλι Κρίστι ήταν συγκινητικό, γιατί ξεκινήσαμε τις καριέρες μας σχεδόν την ίδια εποχή και ήταν πολύ ενδιαφέρον να συναντηθούμε σε μια ταινία μετά από τόσα χρόνια.
Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ και ο Σάια ΛαΜπεφ μιλούν για τις διαφορές ανάμεσα στη γενιά της δεκαετίας του '60 και τη σημερινή γενιά.
Σάια ΛαΜπεφ: Δεν νομίζω ότι οι νέοι σήμερα διακινδυνεύουν τα ίδια πράγματα σήμερα με τότε. Τότε σου έβαζαν ένα όπλο στον κρόταφο και σου έλεγαν πως αν δεν πας στη ζούγκλα του Βιετνάμ να πολεμήσεις θα πεθάνεις. Σήμερα αυτό που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι η φτώχεια. Κατά τη γνώμη μου αντιμετωπίζεται πιο εύκολα από τον πόλεμο.
Ρόμπερτ Ρέντφορντ: Κάθε γενιά έχει τους δικούς της λόγους για να επαναστατήσει. Οι εποχές είναι διαφορετικές και νομίζω πως είμαι ο μόνος που μπορώ να απαντήσω σε αυτό καθώς ο Σάια δεν είχε γεννηθεί καν στον πόλεμο του Βιετνάμ. Οπως πρόσφατα το κίνημα του «Occupy Wall Street». Αλλά πιστεύω πως η κάθε γενιά έχει την ευκαιρία να συναντήσει τον καιρό της. Είναι θλιβερό πως το πραγματικό πρόβλημα της νέας γενιάς είναι πως η παρακαταθήκη που τους έχουμε αφήσει είναι η διαφθορά, η πλήρης ισοπέδωση των ιδανικών που κάποτε μας έκαναν εμάς να επαναστατήσουμε απέναντι στο σύστημα. Είναι μια υπέροχη γενιά και πρέπει να τους δώσουμε κάτι που θα αξίζει για να πολεμήσουν και όχι κάτι σάπιο.
Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ και ο Σάια Λα Μπεφ μιλούν για το ρόλο της δημοσιογραφίας τότε και σήμερα.
Σάια ΛαΜπεφ: Για το ρόλο μου στην ταινία μελέτησα το «Ολοι οι Ανθρωποι του Προέδρου» και πήρα στοιχεία και από τον χαρκακτήρα του Ρόμπερτ Ρέντφορντ και από αυτόν του Ντάστιν Χόφμαν. Δυστυχώς σήμερα το μόνο που ενδιαφέρει τους δημοσιογράφους είναι ποιος θα έχει πρώτος την αποκλειστικότητα. Η αναζήτηση της αλήθειας είναι μόνο ένα πρόσχημα...
Ρόμπερτ Ρέντφορντ: Οι συνθήκες όταν γυρίζαμε το «Ολοι οι Ανθρωποι του Προέδρου» ήταν διαφορετικές. Δεν υπήρχε ιντερνετ, δεν υπήρχαν τα τεχνικά μέσα που σε κάνουν σήμερα να βρίσκεις πιο γρήγορα την αλήθεια. Και στις δύο εποχές όμως υπάρχει μια ομοιότητα. Αν κοιτάξεις προσεκτικά ακόμη και κάτω από το πάθος των ηρώων του «Ολοι οι Ανθρωποι του Προέδρου» κρύβεται εγωισμός. Ξέρουν και εκείνοι όπως και ο χαρακτήρας του Σάια στην ταινία πως αν βρουν πρώτοι την αλήθεια θα έρθει και η δόξα.
Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ μιλάει για το αν με αυτήν την ταινία δικαιώνει τη βία των εξτρεμιστών.
Πιστεύω πως τα μέλη των Weather Underground είχαν τις σωστές ιδέες, τα αιτήματα τους ήταν σωστά - δεν είσαι Αμερικάνος αν αρνείσαι την ελευθερία της έκφρασης και τις ίσες ευκαιρίες για όλους. Αυτό, όμως που με ενδιέφερε δεν ήταν να τους δικαιώσω, αλλά να δω τι υπήρχε κάτω από τη δράση τους και πως αυτό αντανακλάται 30 χρόνια μετά. Αλλοι έχουν μετανιώσει, άλλοι θα έκαναν το ίδιο αλλά με άλλο τρόπο χωρίς βία, άλλοι δεν μετανιώνουν για τίποτα και αν τους δινόταν η ευκαιρία θα κατέβαιναν πάλι στους δρόμους.
Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ μιλάει για τις αμερικανικές εκλογές και την «αλλαγή».
Η επανάσταση στους νέους είναι υγιής. Και η αλλαγή είναι αναπόφευκτη. Ειδικά σήμερα στην Αμερική, όπου η μία πλευρά - αυτή του Ομπάμα - πιστεύει σε αυτήν, ενώ η άλλη πλευρά - οι Ρεπουμπλικάνει - φοβάται την αλλαγή και κάνει τα πάντα για την εμποδίσει.
Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «Τhe Company you Keep».
Tags: BENETIA 2012, ΒΕΝΕΤΙΑ 2012