Άποψη

Κρίσεις και αναμνήσεις από τη 2η Απονομή Βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου

of 10

Και του χρόνου! Η 2η Απονομή Βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ολοκληρώθηκε. Τώρα τα κεφάλια μέσα. Αλλά πριν, μια κλεφτή ματιά στη χθεσινοβραδινή εκδήλωση και τη σημασία της.

Κρίσεις και αναμνήσεις από τη 2η Απονομή Βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου

Ο «Μαχαιροβγάλτης» του Γιάννη Οικονομίδη αναδείχθηκε μεγάλος νικητής της 2ης Απονομής Βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, αποσπώντας 7 βραβεία, ανάμεσά τους αυτά της καλύτερης ταινίας, της σκηνοθεσίας και του σεναρίου. Η «Χώρα Προέλευσης» του Σύλλα Τζουμέρκα έφυγε με 5, το «Απ' τα Κόκαλα Βγαλμένα» με 3, ενώ το «Attenberg» της Αθηνάς Τσαγγάρη ανακοινώθηκε ως η πρόταση της Ακαδημίας για την ελληνική υποψηφιότητα στα Οσκαρ.

Πολυτελέστατο και πανέμορφο το κτίριο της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, εξαιρετική και χαριτωμένη η επιλογή των ανθρώπων που επιλέχθηκαν για να δώσουν τα βραβεία, μετρημένη και στιλάτη η σκηνοθεσία, αλλά με προφανή έλλειψη προβών που προκάλεσε απότομα φρεναρίσματα στη ροή της τελετής. Θαυμάσια η έμφαση που δόθηκε, τόσο από την παράλληλη απόδοση των λόγων στη γλώσσα των κωφών, όσο και από την παρουσίαση του Απόστολου Γιαννόπουλου, ηθοποιού του Θεάτρου Κωφών. Κομψή παρέμβαση και πηγή έμπνευσης. Γλυκύτατη και η γνωριμία μας με τους οικουμενικούς «γονείς» (του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου), που θύμισαν ότι το σινεμά γίνεται μόνο με φροντίδα, τρυφερότητα, υποστήριξη και ζεστό φαγητό. Αξιομνημόνευτες επίσης οι παρουσίες του suave Κωνσταντίνου Τζούμα, της κομψότατης Ελευθερίας Ντεκώ, της υπέροχης κυρίας Χριστίνας Σακελλαρίδη, Προέδρου του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, που θέλουμε να την κάνουμε φίλη μας και της Ζωζώς Σαπουντζάκη που, μόλις τελείωσε την αποστολή της, στεκόταν στο κέντρο της σκηνής και χάριζε φιλιά στο κοινό! Σε γενικές γραμμές η τελετή ήταν σεμνή, χωρίς αυτοαναφορικές φανφάρες, με focus στο αντικείμενό της και με τη δύναμη που ακόμα φέρει η Ακαδημία Κινηματογράφου. Ωραιότατο το κλείσιμο ματιού στη διπλωματική κίνηση του Τάσου Μπουλμέτη να προσκαλέσει τον αναπληρωτή Υπουργό Πολιτισμού να ανέβει στη σκηνή για να παρουσιάσουν μαζί την πρόταση της Ακαδημίας για την ταινία που θα υποβληθεί ως ελληνική συμμετοχή για το Ξενόγλωσσο Οσκαρ το 2012. Παρακάτω, λίγες σκέψεις και καλοπροαίρετες παρατηρήσεις για… δημιουργική συζήτηση:

  • Οπως ήταν φυσικό κι αναμενόμενο, ολόκληρη η τελετή κινήθηκε με σημείο αναφορά το θάνατο του Θανάση Βέγγου. Οπως ανέφεραν οι περισσότεροι ομιλητές, ο Βέγγος ήταν ο άνθρωπος που έκανε τουλάχιστον δυο γενιές Ελλήνων να γελάσουν, δηλαδή καθόρισε την ψυχαγωγία τους και, επιπλέον, μεταχειρίστηκε την τεράστια εγχώρια φήμη του με σεμνότητα και αξιοπρέπεια. Ευκαιρία για ένα μίνι φροντιστήριο, λοιπόν, σε όσους από τους νεώτερους ανθρώπους του σινεμά περιφέρουν τη δημιουργικότητά τους σα συστατικό γαλάζιου αίματος ή αντιμετωπίζουν την κοινότητά τους με συγκατάβαση.

  • Το γεγονός ότι ο «Μαχαιροβγάλτης» απέσπασε τα περισσότερα και βασικότερα βραβεία δείχνει ότι τα μέλη της Ακαδημίας αγάπησαν κι εκτίμησαν την ταινία και την υποστήριξαν all the way. Καλό το δείγμα ομοφωνίας και θαρραλέα η σύμπνοια. Τι σημαίνει όμως, ακριβώς, ότι η Ακαδημία θεωρεί τον «Μαχαιροβγάλτη» καλύτερη ταινία της χρονιάς, αλλά προτείνει το «Attenberg» για την υποψηφιότητα της Ελλάδας για τα Βραβεία Οσκαρ; Οτι η ταινία του Οικονομίδη είναι καλή για εγχώρια κατανάλωση αλλά η Αθηνά Τσαγκάρη ταξιδεύει καλύτερα έξω; Πώς γίνεται αυτός ο διαχωρισμός; Εχουμε καταλάβει κάτι λάθος, ή αυτή η επιλογή επισημαίνει ακριβώς την μπερδεμένη αίσθηση που έχει η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα για το σινεμά ως εξαγώγιμο προϊόν;

  • Η μείωση του ενθουσιασμού γι αυτήν, τη δεύτερη απονομή βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ήταν αισθητή. Πέρσι η τελετή έγινε σε μαχητικό κλίμα αισιοδοξίας, φέτος πολλοί από τους υποψήφιους απουσίασαν (με κορυφαίο τον Γιάννη Οικονομίδη), δίνοντας στον κόσμο την εντύπωση ότι ήδη η τόσο εύκολη για τον Ελληνα τάση απαξίωσης καλά κρατεί. Η γιορτή που πέρσι κύλησε με μπρίο και χαρά, φέτος σα να έχασε λίγη φόρα. Κρίμα.

  • Σωστή η επιλογή των παρουσιαστών της βραδιάς, των ηθοποιών Βασίλη Χαραλαμπόπουλου και Χρήστου Λούλη. Ωστόσο, ίσως από αδυναμία του σεναρίου, ίσως από απουσία χημείας μεταξύ των δύο ανδρών, ίσως από έλλειψη προβών, η τελετή κύλησε με συχνά μπερδέματα ή καθυστερήσεις, δίνοντας την εντύπωση (δε θέλουμε να πιστέψουμε ότι είναι αληθινή), ότι κάπου κάπου οι παρουσιαστές, όσο και οι άνθρωποι που απένειμαν τα βραβεία, ιδέα δεν είχαν για τις ταινίες που διαγωνίζονταν, ή για τους συντελεστές. Δεν αρκεί να βραβεύουμε τις ελληνικές ταινίες. Πρέπει και να τις βλέπουμε.

  • Κάνουμε λάθος, ή το βίντεο με πλάνα από τις ταινίες του Μιχάλη Κακογιάννη, που προηγήθηκε του τιμητικού βραβείου του, συνοδευόταν από τη μουσική της «Φαίδρας» του Ζιλ Ντασέν;

  • Τρεις οι υποψήφιοι για το Βραβείο Καλύτερου Μοντάζ, τρεις και οι βραβευμένοι. Σαφέστατα υπήρξε ισοψηφία, αλλά αναπόφευκτα δόθηκε η αίσθηση της έλλειψης δυναμικής άποψης. Επιπλέον, πόσο αργά έμαθε η διοργάνωση ότι τα βραβεία θα είναι τρία, και δεν πρόλαβε να εξασφαλίσει από ένα αγαλματάκι για τους δύο από τους τρεις υποψήφιους;

  • Θερμά συγχαρητήρια στους υποψήφιους, τους βραβευμένους, αλλά και σε όσους έδωσαν με την εμφάνισή τους μια νότα πάρτυ σ’αυτήν την εκδήλωση: την παραγωγό Μαρία Δρανδάκη με τη γαλάζια του-του φούστα, την Αννίτα Κούλη με τον αέρα της νεράιδας, τον Θάνο Σαμαρά με την τόσο αυστηρή αισθητική, τους Burger Project που μας έστειλαν σε μια τριπαρισμένη εποχή. Παρακαλούμε για περισσότερες αξιόλογες εμφανίσεις του χρόνου, πρέπει να έχουμε υλικό για να σχολιάζουμε! Οι απονομές πάνω απ’όλα είναι fun! Αλλιώς η Ακαδημία θα μας έστελνε τα βραβεία με email!

Οι Νικητές της 2ης Απονομής Βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου

Βραβείο Ειδικών Εφέ και Κινηματογραφικής ΚαινοτομίαςΝτίνος Θεοδοσίου – Τα ΣκυλιάΝίκος Μούτσελος – Η Υπογραφή

Βραβείο ΜακιγιάζΕύη Ζαφειροπούλου – Χώρα Προέλευσης

Βραβείο ΗχουΝτίνος Κίττου, Κώστας Φυλακτίδης – Μαχαιροβγάλτης

Βραβείο ΕνδυματολογίαςΓιώργος Γεωργίου – Ταξίδι στη Μυτιλήνη

Βραβείο ΣκηνογραφίαςΙουλία Σταυρίδου – Μαχαιροβγάλτης

Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής DrogATek – Χώρα Προέλευσης

Βραβείο ΜοντάζΙωάννα Σπηλιοπούλου – Απ'τα Κόκαλα ΒγαλμέναΓιάννης Χαλκιαδάκης – ΜαχαιροβγάλτηςΠάνος Βουτσαράς – Χώρα Προέλευσης

Βραβείο ΦωτογραφίαςΔημήτρης Κατσαίτης – Μαχαιροβγάλτης

Βραβείο Β’ Γυναικείου ΡόλουΙωάννα Τσιριγκούλη – Χώρα Προέλευσης

Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου Δημήτρης Ημελλος – Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα

Βραβείο Α’ Γυναικείου ΡόλουΑριάν Λαμπέντ – Attenberg

Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου Αργύρης Ξάφης – Απ'τα Κόκαλα Βγαλμένα

Βραβείο ΣεναρίουΓιάννης Οικονομίδης, Δώρης Αυγερινόπουλος – Μαχαιροβγάλτης

Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου ΣκηνοθέτηΣύλλας Τζουμέρκας – Χώρα Προέλευσης

Βραβείο Σκηνοθεσίας Γιάννης Οικονομίδης – Μαχαιροβγάλτης

Βραβείο Ταινίας Μικρού ΜήκουςCasus Belli – Γιώργος Ζώης

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας ΤεκμηρίωσηςΤα Παιδία Δεν Παίζει – Ρέα Αποστολίδου, Γιούρι Αβέρωφ

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας ΜυθοπλασίαςΠάνος Παπαχατζής – Μαχαιροβγάλτης

Πρόταση της Ακαδημίας για την ταινία που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα ΟσκαρAttenberg – Αθηνά Τσαγκάρη

Διαβάστε την εξέλιξη της χθεσινοβραδινής τελετής... λεπτό προς λεπτό, εδώ