Το Flix και η Uber σας πάνε σινεμά! Μάθετε πώς μπορείτε να έχετε την πρώτη διαδρομή δωρεάν. Ή, πιο απλά, πατήστε εδώ, καλέστε uberTAXI και... φύγατε!
Μια ελεγχόμενη έκρηξη με δυναμίτη σπάει τον βράχο κι ό,τι ιστορία αυτός περικλείει. Μια γυναίκα, μόνη, περικυκλωμένη από φύση, χώμα, βλάστηση και… νερό, στέκεται και κοιτάζει την ήρεμη λίμνη. Η αρχή και το φινάλε του νέου ντοκιμαντέρ του Κίμωνα Τσακίρη δε θα μπορούσαν να είναι πιο… παραπλανητικά και, ταυτόχρονα, πιο γεμάτα με σημασία. Η «αρχαιολόγος» της ταινίας, η γυναίκα που κοιτάζει σιωπηλά το νερό, είναι η Γεωργία Καραμήτρου - Μεντεσίδη, Προϊσταμένη της Λ΄Εφορείας Αρχαιοτήτων. Δουλεύοντας σε ανασκαφή στις κοιλάδες του Αλιάκμονα, βρέθηκε να μάχεται με τίποτε λιγότερο από τη ροή του χρόνου, γνωρίζοντας ότι σε δυο μήνες ο χώρος θα μετατραπεί σε λίμνη και τα ευρήματα θα πνιγούν στο νερό, από το υπό κατασκευή φράγμα Ιλαρίωνα της ΔΕΗ. Η προσπάθειά της είναι να ολοκληρωθεί όσο γίνεται μεγαλύτερο μέρος του σωστικού της έργου – που, άλλωστε, γίνεται με χρηματοδότηση της ΔΕΗ – το οποίο, δυο τρεις μήνες πριν λήξει αναγκαστικά, βρίσκεται στο πιο αποδοτικό του στάδιο.
Ο Κίμων Τσακίρης, σκηνοθέτης του «Sugartown: Οι Γαμπροί», γίνεται δρομέας στο πλάι της Αρχαιολόγου, αγωνιζόμενος να προλάβει την καταγραφή της δουλειάς της ανασκαφής, μιλώντας ταυτόχρονα για τη θέση του ατόμου στην ιστορία και για τη σπανιότητα και τη σημασία της προσωπικής ευθύνης. Η κάμερα του Τσακίρη δεν παρεμβαίνει, ούτε και οι ιδέες του: απλώς αποτυπώνουν, με παρατηρητικότητα, ευαισθησία, χιούμορ κι έναν χαμηλών τόνων λυρισμό κι αυτό είναι αρκετό.
Το φιλμ είναι, από τη μια, μια θαυμάσια σκηνοθετημένη, κινηματογραφικών προθέσεων, ταινία, με ρυθμό, θλίψη, νοσταλγία, σασπένς, ακόμα και κωμικά στοιχεία κατά στιγμές, καθώς στρέφει το ενδιαφέρον του όχι μόνο στο γεγονός που καταγράφει, αλλά κυρίως στη δυναμική ενός ανθρώπου και μιας ομάδας να κάνουν, τουλάχιστον, το καλύτερο που μπορούν.
Η «Αρχαιολόγος» μπορεί να έχει ένα χαρακτήρα επικαιρότητας, πολιτικού, αρχαιολογικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος, είναι όμως, περισσότερο, ένα ντοκιμαντέρ ανθρωποκεντρικό, που παρακολουθεί μια ηρωίδα που, παρότι πιστεύει ότι απλώς κάνει όσα οφείλει, στην πραγματικότητα ξεχωρίζει μακράν από τη νόρμα, μόνο και μόνο χάρη στις έντιμες προθέσεις της. Και, όπως το θέλει η ζωή, καμιά πλευρά δε ζει στο άσπρο και το μαύρο, κανείς δεν είναι μόνο εχθρός ή φίλος. Ολοι προσπαθούν να δουλέψουν για εκείνο που θεωρούν σωστό και χρήσιμο, μαζί και η ταινία.
Θρίλερ, γουέστερν, μελόδραμα και περιπέτεια, συνθέτουν την απολαυστική «Αρχαιολόγο» που, όσο αφήνει τον θεατή με μια αίσθηση μοναξιάς απέναντι στο σύνολο και στη φύση, άλλο τόσο εμπνέει για πράξεις υπερβατικές, αισιόδοξες μόνο με την ύπαρξή τους, χωρίς στιγμή να παραμελεί τις κινηματογραφικές ευθύνες της. Με αφορμή την αρχαιολογική καταγραφή, το «ντοκουμέντο», η «Αρχαιολόγος» έχει, πάνω απ’ όλα, την ικανότητα να μεταδώσει τη σημασία του χρόνου και όσων μπορεί κανείς να κάνει στο πλαίσιο που εκείνος του επιτρέπει, μικροσκοπικός αλλά δυνατός απέναντι στη μεγάλη φύση των πραγμάτων.
Διαβάστε ακόμη: «Η Αρχαιολόγος» μιλά στο Flix για το χρόνο και τη «δημιουργική απελπισία»