Η Αντουανέττα Αγγελίδη σε μαύρο φόντο, με μαύρο ρούχο. Ξεχωρίζουν τα χέρια της, το ποτήρι μπροστά της και το πρόσωπό της. Και το βλέμμα της. Που συνομιλεί με τον απέναντι, το θεατή, γιατί όχι την αντανάκλαση του εαυτού της, σίγουρα την κόρη της, τη Ρέα, τον ιδανικό συνεργάτη που γέννησε, αλλά και με τη δική της μητέρα, η ίδια ως κόρη. Με την τέχνη, το σταθερό εραστή της, με όρκο πίστης.

Διαβάστε τη συνέντευξη: Μαμάδες, κόρες κι ένας όρκος στην Τέχνη. Η Αντουανέττα Αγγελίδη και η Ρέα Βαλντέν μιλούν στο Flix

Είναι βάλσαμο αυτός ο μονόλογος της Αντουανέττας. Μιας γυναίκας που πάντα, με το σινεμά της (και με τη διδασκαλία της στο πανεπιστήμιο), υπήρξε πεισματάρα και τολμηρή, αλλά που ουδέποτε μοιράστηκε, με λέξεις, τα βιώματά της. Κι εδώ μιλά για την παιδική της ηλικία, για την οικογένειά της, για το βιασμό της, για τις εγκυμοσύνες της, τον καρκίνο της, τη μεταμόσχευση στα μάτια της, για τη γέννηση του σώματός της, τους τραυματισμούς του αλλά και την αναγέννησή του, μ' έναν τρόπο μαγικό και τόσο γόνιμο, μέσα στην πανδημία, μέσα απ' αυτό το ντοκιμαντέρ που σκηνοθέτησε η κόρη της, αυθύπαρκτη θεωρητικός και δημιουργός αλλά και σταθερή ακροάτριά της.

Φυσικά με τον δικό της / δικό τους τρόπο, με τις αναφορές της στους δασκάλους της, σαν τον Εγγονόπουλο, στους μέντορές της, σαν τον Μουρνάου, στις ταινίες της, μία προς μία, στη δύναμη της επανάληψης και της διαφορετικής θεώρησης που, τελικά, μας κάνει όλους, όλες τους ανθρώπους, ένα σώμα κι ένα πνεύμα που μοιράζεται όλη την Ιστορία και τη ζωή και το θάνατο. Ναι, τόσο ανυψωτικό και τόσο παθιασμένο είναι το ντοκιμαντέρ αυτό, που ήρθε σε μια στιγμή όπου η συλλογική ψυχή είναι σκοτεινή, για να χαρίσει μια δυσεύρετη αισιοδοξία αλλά και την ασφάλεια ότι στην τέχνη, στη λογοτεχνία, στους πρωτοπόρους, βρίσκονται, αν όχι οι απαντήσεις, σίγουρα τα ερεθίσματα για την αναζήτησή τους. Κι αν η ταινία τελειώνει μ' ένα «ευχαριστώ», ανταποδίδουμε.

Tο κινηματογραφικό πορτραίτο της Αντουανέττας Αγγελίδη «Εμμονες Ωρες στον Τόπο της Πραγματικότητας», σε σκηνοθεσία Ρέας Βαλντέν, που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο πρόγραμμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες» του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, θα προβληθεί στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου, Κεραμεικός), από τηνΠέμπτη 4 Μαΐου 2023, και για μια εβδομάδα, καθημερινά στις 7μμ.

Οι προβολές θα ακολουθούνται από εισηγήσεις και συζήτηση με το κοινό, με συμμετοχή και των συντελεστριών της ταινίας. Θα μιλήσουν ο Σάββας Μιχαήλ, συγγραφέας (Παρασκευή 5/5), η Αθηνά Αθανασίου, καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Κοσμήτορας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών, Πάντειο Πανεπιστήμιο (Σάββατο 6/5), ο Ντένης Ζαχαρόπουλος, ιστορικός και κριτικός τέχνης (Κυριακή 7/5), η Εύα Στεφανή, σκηνοθέτρια και καθηγήτρια, Εθνικό και Καποδιαστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Δευτέρα 8/5), και ο Fil Ιερόπουλος, σκηνοθέτης, καλλιτέχνης και ερευνητής (Τρίτη 9/5).

Επίσης, την Τρίτη 9/5, στις 9μμ, θα γίνει μία προβολή της ταινίας «Τόπος» (1985) της Αγγελίδη, που απετέλεσε ορόσημο και πρόσφατα συμπεριλήφθηκε στα «101 κρυφά διαμάντια» του παγκόσμιου κινηματογράφου από το έγκριτο βρετανικό περιοδικό "Sight and Sound".