Συνέντευξη

Στο «UnderWonder» γίνονται θαύματα

στα 10

Στη νέα, πρωτότυπη σειρά ντοκιμαντέρ του CosmoteTV που ξεκινά στις 5 Μαΐου εξερευνούμε τα ελληνικά σπήλαια, παρέα με προϊστορικά πλάσματα.

Στο «UnderWonder» γίνονται θαύματα

Θαύματα κάτω από το νερό. Το «UnderWonder» είναι μια νέα σειρά ντοκιμαντέρ, παραγωγής Cosmote TV, που δίνει στους θεατές μια εικόνα της συναρπαστικής γεωλογικής ιστορίας της Ελλάδας. Μέσα από μοναδικά υποβρύχια πλάνα, ο θεατής επισκέπτεται απομακρυσμένα σπήλαια και αποκαλύπτει αποδείξεις μιας προϊστορικής εποχής όπου πάνθηρες, ιπποπόταμοι και ελέφαντες κυκλοφορούσαν ελεύθεροι. Με τη χρήση 3D κινούμενων σχεδίων αυτά τα πλάσματα ζωντανεύουν, ενώ διαδραστικοί χάρτες σπηλαίων, ειδικός εξοπλισμός και αφηγήσεις συνθέτουν μια αξέχαστη εμπειρία για τους θεατές.

Οδηγοί του θεατή είναι μια ομάδα δυτών που επισκέπτεται μαγευτικές υποβρύχιες σπηλιές και βιώνει ακραίες συνθήκες. Στο κάθε επεισόδιο νιώθουμε πώς είναι να καταδύεσαι σε μερικά από τα πιο ζωντανά απειλητικά περιβάλλοντα που είναι γνωστά στον άνθρωπο, ενώ οι δύτες σπρώχνουν τα όριά τους και δοκιμάζουν τις ικανότητες και την αντοχή τους. Ταυτόχρονα ανακαλύπτουμε συναρπαστικά τοπία κρυμμένα εκατοντάδες μέτρα κάτω από εμάς, τοποθεσίες που δεν έχουμε ξαναδεί ποτέ και υπέροχες δομές σπηλαίων.

underwonder

Το «UnderWonder» αποτελείται από 4 επεισόδια, με το καθένα να εξερευνά μία νέα υποβρύχια τοποθεσία: τη Λίμνη Βουλιαγμένης, την Αμφιτρίτη στην Πάρο, τη Σπηλιά των Ελεφάντων στην Κρήτη και τον Διρό στην Πελοπόννησο. Το πρώτο επεισόδιο θα προβληθεί την Κυριακή του Πάσχα, 5 Μαΐου, στο Cosmote TV (ταυτόχρονα και στο κανάλι του στο YouTube), ενώ ένα νέο επεισόδιο θα κάνε πρεμιέρα κάθε επόμενη Κυριακή.

Το Flix ζήτησε από το σκηνοθέτη της σειράς, Κώστα Καρύδα κι από τον επικεφαλής δύτη, Γιώργο Βανδώρο, να μοιραστούν εντυπώσεις και σκέψεις από τα γυρίσματα του «UnderWonder». Διαβάστε παρακάτω όσα μας είπαν.


Κώστας Καρύδας (Σκηνοθέτης, Σεναριογράφος, Post Production)

Πώς προέκυψε η ιδέα για τη σειρά ντοκιμαντέρ "UnderWonder", τι σημαίνει για σας η εξερεύνηση των σπηλαίων στο βυθό, ή η εξερεύνηση με κάθε της έννοια, καλλιτεχνική, προσωπική;

Η συγκεκριμένη ομάδα σπηλαιοδυτών ήθελαν από καιρό να μοιραστούν τις απίστευτες εικόνες των υποβρυχίων κόσμων που επισκεφτόντουσαν στις καταδύσεις τους. Οταν με προσέγγισε ο Ανδρέας Κουρής για να συζητήσουμε για το project ήμουν τελείως «νέος» στον κόσμο της σπηλαιοκατάδυσης και μετά την εισαγωγή και τις περιγραφές του Γιώργου Βανδώρου, ένιωσα φοβερό δέος για τις συνθήκες που επικρατούν στα μεγάλα βάθη. Βλέποντας και τις απίστευτες υποβρύχιες εικόνες της Carolin Negrin τότε κατάλαβα ότι εκεί υπάρχουν ιστορίες που αξίζει να αφηγηθούμε. Το ίδιο δέος και τα ίδια συναισθήματα ήθελα να μεταφέρω στον θεατή που θα δει το «UnderWonder» για πρώτη φορά, και ήταν πολύ σημαντικό να τα διατηρήσουμε σε όλα τα στάδια της κινηματογραφικής διαδικασίας.

underwonder

Τι ιδιαιτερότητες είχε η προετοιμασία της σειράς και η διαμόρφωση της ομάδας των συνεργατών;

Η σειρά είναι ένα υβρίδιο επίγειων και υποβρύχιων πλάνων. Υπήρχε αρκετή έρευνα και συλλογή πληροφοριών για τα σπήλαια και τις ιστορίες τους. Στη συνέχεια έπρεπε να δούμε πώς θα προσεγγίσουμε αυτή τη σειρά. Ξέραμε πως τα σπήλαια μας αποκαλύπτουν την ιστορία της Ελλάδας, αλλά πρέπει να τα δούμε μέσα από τα μάτια των ανθρώπων που επισκέπτονται αυτά τα σπήλαια. Η ανθρώπινη εμπειρία αυτών των μαγικών κόσμων ήταν εξίσου σημαντική. Με τον Μάριο Τσιπόπουλο στη Διεύθυνση Φωτογραφίας και τη Λήδα Σταυρακάκη ως Βοηθό Σκηνοθέτη στήσαμε την υπόλοιπη κινηματογραφική ομάδα με στόχο να ακολουθήσουμε τον Γιώργο Βανδώρο και τους υπόλοιπους σπηλαιοδύτες στην προετοιμασία τους, στα ταξίδια και τις βουτιές τους. Προσπαθήσαμε να μπούμε στο μυαλό τους με κάποιο τρόπο. Μια μεγάλη δυσκολία ήταν και η κινηματογράφηση των υποβρύχιων πλάνων, τα οποία η Carolin Negrin ανέλαβε να κινηματογραφήσει. Τα πλάνα που μας έφερε πίσω ήταν μαγικά. Η τελευταία μεγάλη πρόκληση ήταν να συνδυάσω όλο αυτό το υλικό σε ένα ενιαίο τελικό αποτέλεσμα, και κάθε συνεργάτης σε εικόνα, ήχο και γραφικά να ακολουθήσει μια κοινή αισθητική. Ολοι πιστεύω έδωσαν το 110% τους για να το πετύχουμε.

Η πιο μυστικιστική εμπειρία που έζησα στα γυρίσματα ήταν όταν μπήκα στο απρόσιτο μέρος των σπηλαίων του Διρού, τρία χιλιόμετρα μέσα στη γη. Κατάλευκοι τοίχοι γεμάτοι πολυελαίους φτιαγμένους από σταλακτίτες, σε σκηνικό που μοιάζει με ταινία του Τιμ Μπέρτον»

Είναι κλισέ ότι "το κοινό χρειάζεται εκπαίδευση", ότι "οι Ελληνες δεν ξέρουν τους θησαυρούς του τόπου τους", όμως πιστεύετε πως ισχύει κι ότι, ίσως, το "UnderWonder" βοηθά και στα δυο;

Ο καθένας μας θα ψάξει να βρει αυτά που θέλει να δει αλλά το πιο ωραίο είναι όταν ανακαλύπτουμε πράγματα που δεν περιμέναμε να μας συγκινήσουν. Οταν υπάρχει μια τέτοια σπίθα τότε ανοίγει και η επιθυμία για μάθηση και εξερεύνηση στο αντίστοιχο θέμα. Με το «UnderWonder» θέλουμε να σας ανοίξουμε ένα παράθυρο στους υποβρύχιους θησαυρούς και την γεωλογική ιστορία της Ελλάδας το οποίο είναι ανοιχτό για όποιον θέλει να το ανακαλύψει.

Θα μοιραστείτε μαζί μας μια-δυο στιγμές που θα σας μείνουν αξέχαστες, για καλό ή για κακό (δύσκολο, απαιτητικό), από τα γυρίσματα;

Μια από τις πιο δύσκολες στιγμές αλλά ταυτόχρονα και η πιο μυστικιστική εμπειρία που έζησα στα γυρίσματα ήταν όταν μπήκα στο απρόσιτο μέρος των σπηλαίων του Διρού, τρία χιλιόμετρα μέσα στη γη, για να τα κινηματογραφήσουμε. Πήρα μια γεύση από αυτό που αισθάνονται οι σπηλαιοδύτες όταν επισκέπτονται αυτά τα μαγικά μέρη. Κατάλευκοι τοίχοι γεμάτοι πολυελαίους φτιαγμένους από σταλακτίτες, σε σκηνικό που μοιάζει με ταινία του Τιμ Μπέρτον. Ως σκηνοθέτης σπάνια έχεις την ευκαιρία να συμμετέχεις σε τέτοιες εμπειρίες. Θα το δείτε στο 3ο επεισόδιο της σειράς, τα Σπήλαια του Διρού.

underwonder

Πώς συνεργαστήκατε με το Cosmote TV, τι διαφορές πιστεύετε ότι θα έχει η θέαση στη μεγάλη οθόνη (όπως στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπου έκανε πρεμιέρα) και στη μικρότερη του σπιτιού μας και πόσο βοηθούν την ορατότητα των ντοκιμαντέρ οι πλατφόρμες;

Το Cosmote TV έκανε την παραγωγή, αγκάλιασε αυτό το project και είχαμε μια πολύ όμορφη συνεργασία. Το Cosmote History ήταν εκεί για να μας στηρίξει σε όλα τα στάδια της δημιουργίας. H μεγάλη οθόνη του σινεμά προφανώς δίνει μια άλλη διάσταση στην κινηματογραφική εμπειρία αλλά πιστεύω ότι το «UnderWonder» θα δημιουργήσει τα ίδια συναισθήματα και στον θεατή της μικρής οθόνης. Ετσι και αλλιώς ήταν πάντα στόχος μας οι θεατές να επισκεφτούν αυτούς τους υποβρύχιους κόσμους από τον καναπέ του σπιτιού τους. Η πλατφόρμα του Cosmote TV δίνει την ευκαιρία στους θεατές να έχουν πρόσβαση σε πληθώρα ντοκιμαντέρ για να επιλέξουν και το «UnderWonder» θα είναι εκεί για όποιον θέλει να ζήσει την εμπειρία του.


Γιώργος Βανδώρος (Επικεφαλής δύτης, Εκπαιδευτικός εξερευνητής, Εκπαιδευτής Tec, Trimix, CCR, Σπήλαιο, Εκπαιδευτής Sidemount)

Πόσο διαφορετική είναι η δουλειά σας όταν ξέρετε ότι κινηματογραφείστε, τεχνικά αλλά και ψυχολογικά;

Φυσικά υπάρχει διαφορά γιατί η καταγραφή της εικόνας θέλει χρόνο και σχεδιασμό όπως και ο σχεδιασμός και η εκτέλεση αυτών των καταδύσεων. Χρειάζεται οργάνωση και ευελιξία ώστε να μπορούν και οι δύο πλευρές να κάνουν αυτά που είναι απαραίτητα. Ο Κώστας Καρύδας και η ομάδα του έκανε την όλη διαδικασία πολύ όμορφη και παρόλο που χρειαζόταν κάποιες φορές να αλλάξουμε τον σχεδιασμό των διαδικασιών μας στην προετοιμασία των καταδύσεων υπήρχε απόλυτη κατανόηση και σεβασμός.

underwonder

Στον σχεδιασμό των καταδύσεων είναι απαραίτητο να οργανώσεις τον χρόνο του κάθε τμήματος προσεκτικά ώστε να υπάρχει η άνεση να γίνουν όλα σωστά. Σε αυτή τη διαδικασία υπολογίσαμε διαφορετικά τους χρόνους ώστε τα γυρίσματα να είναι μέρος της διαδικασίας. Χρειάστηκε αρκετή δουλειά και συγκέντρωση ώστε όλα να γίνουν σωστά και χωρίς λάθη. Οι δύο διαφορετικές ομάδες έθεσαν κοινό στόχο και βάλαμε όλες μας τις δυνάμεις να το πετύχουμε.

Ψυχολογικά δεν είχε διαφορά γιατί δεν σκεφτόμασταν ότι μας κινηματογραφούν. Στο μυαλό μας είχαμε ότι πρέπει να γίνουν μια σειρά από λήψεις, το είδαμε σαν μέρος της διαδικασίας. Είμασταν αυτοί που είμαστε και απλώς κάποιοι μας κατέγραφαν.

Η μεγαλύτερή μας δυσκολία ήταν ο χρόνος και οι καιρικές συνθήκες. Χρειάζεται ταχύτητα σκέψης, φαντασία, καλή διάθεση, επαφή με την πραγματικότητα και γερές αποφάσεις.»

Τι ιδιαιτερότητες ή δυσκολίες συναντήσατε στην προετοιμασία και στο γύρισμα;

Η μεγαλύτερή μας δυσκολία ήταν ο χρόνος και οι καιρικές συνθήκες. Στον προγραμματισμό δεν είναι εύκολο να έχεις άπλετο χρόνο γυρισμάτων και μιας και πρέπει να συντονιστούν διάφοροι παράγοντες δεν είναι πάντα πιθανό ο καιρός να είναι ιδανικός. Το δύσκολο λοιπόν είναι να κουμπώσεις τον χρόνο που έχεις διαθέσιμο, με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν για να βγάλεις το αποτέλεσμα χωρίς όμως να πιέζεις τους συντελεστές ασφάλειας. Χρειάζεται ταχύτητα σκέψης, φαντασία, καλή διάθεση, επαφή με την πραγματικότητα και γερές αποφάσεις. Ολοι οι συντελεστές πάνω και κάτω από το νερό μοιραστήκαμε αυτές τις κοινές ιδιότητες. Το αποτέλεσμα μας κάνει πολύ χαρούμενους.

underwonder

Ως δύτης, ποιο κομμάτι από τις υποβρύχιες εξερευνήσεις σας στη σειρά χαίρεστε πιο πολύ που μοιράζεστε με τον κόσμο;

Ενας γονιός δύσκολα θα ξεχωρίσει τα παιδιά του και θα παραδεχτεί ότι σε κάποιο έχει αδυναμία. Κάθε ένα από τα σπήλαια αυτά έχουν την ιδιαίτερή τους αξία.

Το σπήλαιο της Λίμνης Βουλιαγμένης ήταν και θα είναι πάντα το μέρος όπου νιώθω ήρεμος και μπορώ να γεμίσω τις μπαταρίες μου. Εχει τόσο ψάξιμο ακόμα να γίνει, με τόσες πιθανές εκπλήξεις, που μου δίνει μέλλον και προσμονή. Η Αμφιτρίτη είναι δεμένη με όμορφους ανθρώπους και ως νύμφη με μάγεψε και πάντα θα την έχω στην καρδιά μου. Ο Διρός είναι από τα ομορφότερα σπήλαια στην Ευρώπη. Η τεράστια έκτασή του με την φοβερή δαιδαλώδη δομή του το κάνουν στόχο για κάθε σπηλαιοδύτη. Είμαι περήφανος που βρέθηκα στα νερά του και θέλω να επιστρέψω. Το σπήλαιο των ελεφάντων είναι το κόσμημα της Κρήτης και σαν τους ανθρώπους της, είναι φιλόξενο και σε γεμίζει χαρά.


H τηλεοπτική πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ «UnderWonder» έχει προγραμματιστεί ανήμερα της Κυριακής του Πάσχα, 5 Μαΐου, στις 21.00 στο Cosmote History HD και ταυτόχρονα στο επίσημο YouTube κανάλι της Cosmote TV. Στη συνέχεια, ένα νέο επεισόδιο θα κάνει πρεμιέρα κάθε Κυριακή.

info «UnderWonder» ΠΑΡΑΓΩΓΗ: COSMOTE TV | ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ: MAD TV / DAM PRODUCTIONS | ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ & ΣΕΝΑΡΙΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΥΔΑΣ | ΜΟΥΣΙΚΗ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ | ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΟΥΡΗΣ | ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ: ΜΑΡΙΟΣ ΤΣΙΠΟΠΟΥΛΟΣ | ΥΠΟΒΡΥΧΙΑ ΠΛΑΝΑ: CAROLIN NEGRIN | EXECUTIVE PRODUCER: ΦΑΙΗ ΤΣΙΤΣΙΠΗ | ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ & PRODUCTION COORDINATOR: ΜΑΡΙΑ ΛΗΔΑ ΣΤΑΥΡΑΚΑΚΗ | ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ COSMOTE TV: ΓΙΩΤΑ ΚΑΛΑΦΑΤΗ | PRODUCTION DESIGN: ΝΑΤΑΛΙΑ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ | ΟΜΑΔΑ ΔΥΤΩΝ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΝΔΩΡΟΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΟΥΡΗΣ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΡΕΝΤΣ, ΚΑΡΟΛΙΝ ΝΕΓΡΙΝ