Άποψη

«The Newsroom»: όταν η τηλεόραση κάνει το σωστό!

στα 10

Μετά το Oσκαρ σεναρίου για το «The Social Network» και μια υποψηφιότητα για το «Moneyball», ο Aαρον Σόρκιν επιστρέφει στο φυσικό του μέσο, την τηλεόραση. Στο «The Newsroom» του ΗΒΟ εστιάζει στα παρασκήνια μιας ειδησεογραφικής εκπομπής και όλοι περιμένουμε να δούμε αν τα βραβεία Eμμυ θα έρθουν ξανά βροχή, όπως με το θρυλικό «The West Wing».

«The Newsroom»: όταν η τηλεόραση κάνει το σωστό!

«Oταν ρωτάς τι μας κάνει τη σπουδαιότερη χώρα στον κόσμο δεν ξέρω σε τι στο διάολο αναφέρεσαι», λέει με στιβαρή φωνή, σοκάροντας το ακροατήριό του, ο παρουσιαστής ειδήσεων Γουίλ ΜακΑβόι. Είναι η πιο σημαντική στιγμή του τρέιλερ της νέας σειράς του πολυβραβευμένου σεναριογράφου Aαρον Σόρκιν («The West Wing»), καθώς υπογραμμίζει το χρονικό σημείο όπου Oλα Αλλάζουν, κάτι σαν μια Στιγμή Μηδέν για τη σειρά.

Το «Newsroom» είναι η πολυαναμενόμενη, και μάλλον αναπόφευκτη μετάβαση του διάσημου σεναριογράφου στην καλωδιακή τηλεόραση, στην οποία εδώ που τα λέμε πάντα έμοιαζε να ανήκει. Oχι τόσο λόγω ενήλικης γλώσσας ή ακραίας εικονογραφίας, αλλά επειδή οι σειρές του πάντοτε είχαν μια αύρα ελίτ προσέγγισης. Απόλυτα λογικό λοιπόν που η επιστροφή του στην τηλεόραση, μετά από ένα Oσκαρ («The Social Network») και άλλη μια υποψηφιότητα («Moneyball»), γίνεται σε μια πλατφόρμα σαν το ΗΒΟ και με μια σειρά που θυμίζει, κρίνοντας από αυτό το δίλεπτο τρέιλερ, όλες τις προηγούμενες σειρές του, ραμμένες η μία πάνω στην άλλη.

Αλλά με βρισιές.



Η βασική ιδέα είναι πως ο Γουίλ ΜακΑβόι (ο Τζεφ Ντάνιελς στο ρόλο που θα του φέρει υποψηφιότητα στα Eμμυ, αν όλα πάνε καλά), ένας παρουσιαστής ειδήσεων συντηρητικών πεποιθήσεων αλλά ουδέτερης στάσης, σπάει επιτέλους τη σιωπή του μπροστά στις κάμερες, λέει οργισμένες αλήθειες που πονάνε και γενικώς «παίρνει θέση». Αυτός είναι ο παρουσιαστής, αλλά μαζί με τους συνεργάτες του προσπαθούν να στήνουν με συνέπεια και ευθύνη μια ειδησεογραφική εκπομπή με ακεραιότητα, παρά τις αντιξοότητες - από εταιρικές πιέσεις μέχρι πολιτικά συμφέροντα, κι από εμπορικές έγνοιες μέχρι επιπλοκές σε διαπροσωπικό επίπεδο.To όλο σκηνικό θυμίζει απόλυτα αντίστοιχες στιγμές από τους πιλότους τόσο του «The West Wing» όσο και του «Studio 60 on the Sunset Strip» (την περισσότερο και λιγότερο πετυχημένη προσπάθεια του Σόρκιν, αντίστοιχα) όπου ήρωες μπλέκονται άσχημα επειδή μιλάνε έξω από τα δόντια και παίρνουν ηθική στάση για κάτι που πάει πολύ στραβά στην αμερικάνικη κοινωνία.Με τη σειρά τους, οι προηγούμενες περιπτώσεις από τις δουλειές του Σόρκιν χρωστούν πολλά στον Πάντι Τσαγιέφσκι (τον μεγάλο του ήρωα) και τη σκηνή του ξεσπάσματος του Πίτερ Φιντς στο «Δίκτυο» του Σίντνεϊ Λιούμετ (1976).


Oπως ο Χάουαρντ Μπιλ του Πίτερ Φιντς ήταν «mad as hell», έτσι κι οι Σορκινικοί ήρωες πολεμούν με σθένος για μια ποιότητα και μια ιδεολογία που χάνεται κομμάτι με κομμάτι μπροστά στην απειλή των θεαματικοτήτων που ολισθαίνουν διαρκώς. Το τρέιλερ του «Newsroom» μας επιτρέπει και μια ματιά στο υπόλοιπο σύμπαν χαρακτήρων, όλοι τους χαρακτηριστικές φιγούρες του Σορκινικού σύμπαντος. Συνεργάτες που αναγνωρίζουν τον ιδεαλισμό του ΜακΑβόι («Προσπαθεί να κάνει καλό! Και ρισκάρει τα πάντα για να το πετύχει!», είναι η χαρακτηριστική ατάκα που πιθανώς να μπορεί κάποιος να βρει σε όλο τον τηλεοπτικό Σόρκιν), αφεντικά που προσπαθούν να ισορροπήσουν το Σωστό και Ευγενές με αυτό που θα φέρει τα νούμερα («Εκτακτο δελτίο σε 3D», ακούμε να αναφέρεται σε μια στιγμή, προφανώς ως δείγμα υπερβολής), και φυσικά οι μαριονέτες του διεθφαρμένου συστήματος που εδώ υποθέτουμε με μια κάποια ασφάλεια πως έρχονται στην απειλητική μορφή της Τζέιν Φόντα, η οποία παίζει την ιδιοκτήτρια της καλωδιακής εταιρείας στην οποία ανήκει το ειδησεογραφικό δίκτυο του ΜακΑβόι.

Ναι, βασικά η Τζέιν Φόντα θα παίζει κάτι σαν τον πρώην συζυγό της, τον Τεντ Τέρνερ.

Η όλη σύνθεση της παρασκηνιακής δυναμικής μιας ειδησεογραφικής εκπομπής κάνει το «Newsroom» τελικά να θυμίζει απόλυτα το «Sports Night», την πιο υποτιμημένη (και ίσως τελικά και πιο αγνά απολαυστική) σειρά του Σόρκιν, που εστίαζε στους ανθρώπους πίσω από μια εκπομπή τύπου «Αθλητική Κυριακή». Ηταν ταυτόχρονα κι εκείνη όπου οι χαρακτήρες έπαιρναν λιγότερο σοβαρά τους εαυτούς τους, καθώς εμπνέονταν και στέκονταν απέναντι σε (κυριολεκτικούς) άθλους που τέσταραν τα όρια της ανθρώπινης θέλησης.


Η τάση του Σόρκιν προς το πομπώδες καταδίκασε κάποια χρόνια αργότερα το «Studio 60 on the Sunset Strip», για μια ομάδα κωμικών πίσω από μια τηλεοπτική εκπομπή. Είναι ΟΚ να θεωρείς πως σώζεις τον κόσμο όταν δουλεύεις στον Λευκό Οίκο, για παράδειγμα, αλλά όταν απλώς παράγεις ένα σόου τύπου «Saturday Night Live» τότε απλώς σου πρέπει ένα «χαλάρωσε λιγάκι».

Είναι λεπτή η ισορροπία στις συγκινησιακές καταστάσεις που ο Σόρκιν πλάθει για τους ήρωές του, καθώς και στο βαθμό στον οποίο παρακολουθούμε συναρπαστικό δράμα ή δραματουργικά δοσμένο κήρυγμα. Δε θα διστάσει ποτέ να βάλει δικά του λόγια, έντεχνα γραμμένα (ο άτιμος απλά ξέρει να γράφει εκπληκτικούς, αστείους, συγκινητικούς, καθηλωτικούς διαλόγους), στα στόματα των ηρώων του, όμως στο «Newsroom» έχουμε μια μικρή ανατροπή: o κεντρικός ήρωας αυτή τη φορά δεν είναι βασικά ένα avatar του ίδιου του Σόρκιν (όπως στο «Studio 60»), αλλά ένας Ρεπουμπλικάνος που θα βαλθεί να αποδείξει πως το να είσαι συντηρητικός δεν θα πρέπει να σημαίνει πως είσαι και βλαξ.

Αυτό το στοιχείο έχει εμφανιστεί και στο παρελθόν στη δουλειά του συγγραφέα (στην 2η σεζόν του «The West Wing» η νεαρή Ρεπουμπλικάνα Eινσλι Χέιζ πιάνει δουλειά στον Δημοκρατικό Λευκό Οίκο του Τζεντ Μπάρτλετ κι ας διαφωνεί σε ζητήματα πολιτικής) όμως ποτέ δεν είχε τόσο κεντρική θέση. Είναι μια ακόμα μικρή λεπτομέρεια εξέλιξης που μπορεί να κάνει όλη τη διαφορά, στη νέα δουλειά ενός εκ των σημαντικότερων δημιουργών του μέσου.


Το «Newsroom» του Aαρον Σόρκιν (σε παραγωγή, μεταξύ άλλων, του Σκοτ Ρούντιν, παραγωγό και του «Social Network») θα κάνει πρεμιέρα τον Ιούνιο στο ΗΒΟ, και θα πρωταγωνιστούν οι Τζεφ Ντάνιελς, Aλισον Πιλ, Έμιλι Μόρτιμερ, Ντεβ Πατέλ, Σαμ Γουότερστον, Ολίβια Μουν και η Τζέιν Φόντα.