Άποψη

I could have gone to see a film instead. Οι Pulp, το σινεμά κι ένας ατελείωτος έρωτας

στα 10

Πριν τη συναυλία τους στην Αθήνα την Πέμπτη, θυμόμαστε τις 10 + 1 φορές που οι Pulp φίλησαν το σινεμά.

I could have gone to see a film instead. Οι Pulp, το σινεμά κι ένας ατελείωτος έρωτας
Από το «The French Dispatch» του Γουες Αντερσον

Οι Pulp, ναι, ο Τζάρβις Κόκερ περισσότερο: η μουσική του, οι στίχοι του, η ζωή του, η ιστορία του, είναι τόσο σφτιχτοδεμένα με το σινεμά, όσο και η δική μας ζωή, όσων γεννήθηκαν και μεγάλωσαν μαζί του, όσων αισθάνθηκαν ότι στα '90ς μιλούσε γι' αυτούς και γι' αυτές, όσων τους ξανανακάλυψαν τα τελευταία χρόνια και τους απογείωσαν σε μια ελαφρώς κυνική, πεισματικά ρομαντική, glam-παρακμιακή αιωνιότητα.

Πριν συναντήσουμε τους τωρινούς Pulp και τον Τζάρβις στη συναυλία τους στην Αθήνα την Πέμπτη, 20 Ιουνίου, επιλέγουμε τις αγαπημένες μας 10 συναντήσεις του(ς) με τη μεγάλη ή τη μικρή οθόνη. Και προσθέτουμε άλλη μία, ένα Plus one που λίγοι γνωρίζουν.

pulp

1.Common People

Σίγουρα το πιο πολυπαιγμένο τους, σε ταινίες και σειρές, τραγούδι. Εχει την τιμητική του στο «Glastonbury», το ντοκιμαντέρ του Τζούλιεν Τεμπλ από το 2006, απ' όπου και το ακούμε/βλέπουμε παρακάτω, περνά, φυσικά, από το «Queer as Folk», το ακούει στ' ακουστικά της η Μπρι Λάρσον στο «The Gambler» του 2014 με τον Μαρκ Γουόλμπεργκ, ακούγεται στο «The A Word» αλλά και στο «Westworld» και φτάνει ως το «Saltburn» πέρυσι, όπου η Ελσπεθ της Ρόζαμουντ Πάικ εξηγεί γιατί νιώθει σύνδεσμο με τους στίχους και γιατί, το '95, «όλοι πίστευαν ότι είναι γραμμένο για εκείνη». Παρότι she didn't come from Greece και δεν είχε καμία thirst for knowledge.


2.Disco 2000

Ο Τζέι Μπαρουσέλ είναι χίπστερ. Αυτό πιστεύουν η Εμα Γουότσον κι ο Κρεγκ Ρόμπινσον, μιλώντας του στο pool party, ενώ ακούγεται το Disco 2000. Γιατί όταν είσαι 20+ το 2013 και ακούς Pulp και δεν σ' αρέσουν οι universally loved movies, ε, είσαι λίγο χίπστερ.


3.Like a Friend

Είναι σίγουρα η πιο γνωστή, εμβληματική και καθοριστική παρουσία τραγουδιού των Pulp σε ταινία, στις «Μεγάλες Προσδοκίες» του Αλφόνσο Κουαρόν, με τον Ιθαν Χοκ και την Γκουίνεθ Πάλτροου στην πιο όμορφη στιγμή της κινηματογραφικής τους ζωής. Don't bother saying you're sorry. Why don't you come in?


4.Do you remember the first time

Πώς να μην ακούγεται αυτό το τραγούδι στο «The World's End», όταν πέντε Αγγλάρες το 2013 αποφασίζουν να ξεπεράσουν τις μπαρότσαρκες που έκαναν είκοσι χρόνια νωρίτερα, ενώ, ταυτόχρονα, θ' αναγκαστούν να σώσουν τον κόσμο; Ομως το Do you remember the first time έχει κι άλλη μια κινηματογραφική σημασία. Το μουσικό βίντεο σκηνοθέτησε ο Τζάρβις Κόκερ που, έτσι κι αλλιώς, είχε μετακομίσει από το Σέφιλντ στο Λονδίνο για κινηματογραφικές σπουδές. Μάλιστα, την κάμερα-εκκρεμές του κλιπ την έκλεψε ανερυθρίαστα από ένα πειραματικό ταινιάκι του Τόνι Χιλ που είχε δει στη σχολή και στον οποίο απολογείται επισήμως στο παρακάτω βίντεο. Δείτο στο λεπτό 7 περίπου, ή δείτε το ολόκληρο γιατί είναι απολαυστικό.


5.Deep Fried in Kelvin

Αυτό το λίγο γνωστό τραγούδι των Pulp από το 1993, b-side του σινγκλ Lipstick, κόλλησε στο μυαλό του Πίτερ Κατάνεο, λόγο soul ατμόσφαιρας και... εργατικών, σοσιαλιστικών, ανθρωπιστικών στίχων και το χρησιμοποίησε το 1997 στον θρίαμβό του, το «The Full Monty». Ο τίτλος αναφέρεται στο οικοδομικό συγκρότημα Κέλβιν στο Σέφιλντ, ένα μεγαθήριο που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του '60 για να στεγάσει τους λιγότερο προνομιούχους και κατεδαφίστηκε στις αρχές του '90, έχοντας παρακμάσει και γεμίσει εγκληματικότητα και... απελπισία.


6.Sorted For E's & Wizz (Different Class, 1995)

Ακούγεται στη σειρά «The Yellowjackets», στο 6ο επεισόδιο του 2ου κύκλου. Κι αυτή είναι μόνο μία ισχνή αφορμή για ν' ακούσουμε ένα από τα πιο κεφάτα (και αμφιλεγόμενα στην εποχή τους), τραγούδια των Pulp, ένα φόρο τιμής στα αυθεντικά rave των '90ς.


7.Running the World

Now the working classes are obsolete / They are surplus to society's needs / So let 'em all kill each other / And get it made overseas. Αυτό το τραγούδι επέλεξε ο Αλφόνσο Κουαρόν (προφανέστατα φαν του Τζάρβις), για να ακουστεί στους τίτλους τέλους του «Τα Παιδιά των Ανθρώπων», της αξέχαστης μεταποκαλυπτικής τραγωδίας του που σήμερα μοιάζει πιο επίκαιρη από ποτέ, όπως και το τραγούδι του 2006. Και, μην ξενάτε, smash the system.


8.Mile End

Τόσο πανομοιότυπη είναι η περιγραφή του Τζάρβις για την κατάληψη όπου ζούσε το '89 στο Mile End του Λονδίνου, με τη ζωή του Ρέντον στο Εδιμβούργο του '95, που ο Ντάνι Μπόιλ έβαλε το τραγούδι στο soundtrack του «Trainspotting», ένα από τα πιο χιλιοακουσμένα soundtracks της Gen X.


9.Dear Alien (Who art in Heaven)

Η σχέση του Τζάρβις Κόκερ με τον Γουες Αντερσον είναι μακροχρόνια και ακλόνητη, με κοινό χαρακτηριστικό μάλλον την πολυμορφική αγάπη τους για τις τέχνες και το boy culture της τραυματισμένης αθωότητας. Οδήγησε σ' ένα τραγούδι για το «Fantastic Mr. Fox», όπου ο Τζάρβις έδωσε επιπλέον τη φωνή του στον αγρότη Πίτι που το τραγουδάει παίζοντας το μπάντζο του, σε μια τόσο ιδιαίτερη και τιμητική αποτύπωση της ψιλόλιγνης φιγούρας του Τζάρβις στο «The French Dispatch» και στο «Asteroid City» όπου ο Τζάρβις Κόκερ όχι απλώς συνέβαλε με δυο τραγούδια, αλλά και τραγούδησε το ένα, το Dear Alien, ενσαρκώνοντας το ρόλο ενός καουμπόη - τραγουδιστή της κάντρι στην Αμερική του '50.


10.Do the Hippogriff

Ακούστηκε στο «Ο Χάρι Πότερ και το Κύπελλο της Φωτιάς», από τον Τζάρβις Κόκερ ως Μάιρον Γουάγκτεϊλ, frontman και τραγουδιστή της μπάντας Weird Sisters (ανάμεσα στα υπόλοιπα μέλη και ο Στιβ Μάκι, ο μπασίστας των Pulp, αλλά και ο Τζόνι Γκρίνγουντ και ο Φιλ Σέλγουεϊ των Radiohead), που κλήθηκε να παίξει ζωντανά στο Yull Ball. Τίποτα πιο ταιριαστό.


κι ένα ακόμα... Olé του Ντένη Ηλιάδη

Το 1994, ο Ντένης Ηλιάδης (του οποίου τη νέα ταινία, «Buzzheart», περιμένουμε να δούμε την ερχόμενη σεζόν), ήταν τελειόφοιτος στο Royal College of Art στο Λονδίνο, έτοιμος να γυρίσει την πτυχιακή του ταινία, το «Olé». Στην ίδια, καμιά φορά τόσο μικρή, πόλη, ήταν εγκατεστημένος κι ο Τζάρβις Κόκερ κι ήταν η χρονιά που οι Pulp θα έβγαζαν το His 'n' Hers και θα γίνονταν διάσημοι. Παραγωγός στο «Olé» ήταν ο Στιβ Μάκι, ο μπασίστας των Pulp και μια μέρα ο Τζάρβις πήγε βόλτα από το γύρισμα για να βοηθήσει. Και καθώς ήταν ψηλό αγόρι, ανέλαβε το boom. Το όνομά του, ως boom man, υπάρχει και στα credits της ταινίας.

ole


I could have stayed at home and gone to bed
I could have gone to see a film instead

Αλλά αυτή την Πέμπτη δεν θα κάνουμε τίποτε απ' αυτά, θα πάμε ν' ακούσουμε τους Pulp γιατί something changed αλλά, ευτυχώς, κάποιες αγάπες μένουν ίδιες.