Συνέντευξη

Η Νικόλ Γκαρσιά πιστεύει στον έρωτα δίχως όρια

στα 10

Οι «Εραστές» της βγαίνουν στις ελληνικές αίθουσες την Πέμπτη 18 Αυγούστου. Στο Flix η Γαλλίδα σκηνοθέτης και ηθοποιός, μιλάει για ανθρώπους που προσπαθούν να αποδράσουν από τη μοναξιά τους, αναζητώντας με κάθε τρόπο την αγάπη.

Η Νικόλ Γκαρσιά πιστεύει στον έρωτα δίχως όρια

Οι «Εραστές» είναι ένα μοντέρνο φιλμ νουάρ, γραμμένο και σκηνοθετημένο από τη Νικόλ Γκαρσιά.

Στο κέντρο του βρίσκεται η Λίσα, ερωτευμένη τρελά με τον Σιμόν, μέχρι που ένα τραγικό γεγονός θα τους χωρίσει για πάντα. Χρόνια μετά, θα συναντηθούν ξανά, η Λίσα όμως είναι πλέον παντρεμένη με τον μεγαλύτερο σε ηλικία, Λεό. Ο,τι ακολουθεί είναι ένα παιχνίδι ζωής και θανάτου ανάμεσα σε ανθρώπους ερωτευμένους, σε ανθρώπους εξαρτημένους, σε ανθρώπους που επιθυμούν, διεκδικούν, κερδίζουν και χάνουν...

Η ηθοποιός και σκηνοθέτης Νικόλ Γκαρσιά, συνεχίζοντας την εξερεύνηση της αθέατης ψυχολογίας των ανθρώπων όταν αυτοί οδηγούνται στα άκρα, μιλάει στο Flix για τα σύγχρονα φιλμ νουάρ, για τους Στέισι Μάρτιν, Πιερ Νινέ και Μπενουά Μαζιμέλ που ενσαρκώνουν τους ήρωές της και για τα ερωτικά τρίγωνα που είναι τόσο παλιά όσο το ανθρώπινο... δράμα.

Οι «Εραστές» της Νικόλ Γκαρσιά θα προοβάλλονται στις ελληνικές αίθουσες από την Πέμπτη 18 Αυγούστου.

amants

Λένε ότι οι σκηνοθέτες κάνουν συνεχώς την ίδια ταινία. Οτι τους στοιχειώνουν συνεχώς τα ίδια θέματα και ότι απλά προσπαθούν να μην το επιβεβαιώνουν κάθε φορά χρησιμοποιώντας άλλα κινηματογραφικά είδη, διαφορετικούς τρόπους αφήγησης. Η εξίσωση εδώ - μια γυναίκα, δύο άντρες - είναι αυτή που φέρνει την απειλη, τον κίνδυνο, που γεννά το θρίλερ, το φιλμ νουάρ. Χώρισα την ταινία, σαν θεατρικό έργο, σε τρεις πράξεις. Ο θάνατος επισκέπτεται τους ήρωες στην αρχή και έτσι η απειλή είναι μόνιμη μέχρι και το φινάλε.

Η ταινία μπορεί να διαβαστεί ως το ταξίδι μιας νεαρής γυναίκας που μέσα από τις ερωτικές της περιπέτειες μεγαλώνει. Στην αρχή είναι η εφηβική, παθιασμένη αγάπη με ένα αγόρι. Στη συνέχεια είναι ένα άλλο είδος αγάπης, πιο ενήλικης, πιο παρηγορητικής που της προσφέρει ένα όμορφο σπίτι στη Γενεύη και ένα παλάτι στον Ινδικό Ωκεανό. Η επιστροφή της στην αρχή των περιπετειών της θα συμβεί μόνο όταν η Λίσα θα έχει πια «ενηλικιωθεί».

Τα ερωτικά τρίγωνα δεν περίμεναν το γαλλικό σινεμά για να γίνουν κεντρικό θέμα αφήγησης. Υπάρχουν στις τραγωδίες, στον Ρακίνα, στα μοντέρνα δράματα. Μια γυναίκα ανάμεσα σε δύο άντρες είναι η κλασική εκδοχή του, ενώ η πιο μοντέρνα θέλει έναν άντρα ανάμεσα σε δύο γυναίκες. Το ερωτικό τρίγωνο προκαλεί εκρήξεις ζήλειας, βγάζει το χειρότερο εαυτό όσων συμμετέχουν σε αυτό, θέτει από την αρχή τις σχέσεις εξουσίας ανάμεσα στους εραστές. Η επιθυμία του να έχεις αυτό που έχει ο άλλος, η προσπάθεια να το κλέψεις... Το ερωτικό τρίγωνο με ενδιέφερε για όλα αυτά, αλλά περισσότερο γιατί αυτοί οι τρεις ήρωες αυτό που αναζητούν τελικά είναι να μην είναι μόνοι. Να βρουν ένα τρόπο να αποδράσουν από τη μοναξιά τους.

Ηθελα να φέρω το φιλμ νουάρ στη σύγχρονη εποχή, διατηρώντας όμως αναλλοίωτα τα χαρακτηριστικά του. Προσπάθησα, όμως, να αποφύγω τα κλισέ. Ηθελα και οι τρεις ήρωες, μέσα από τις ατέλειες και τις αδυναμίες τους, να είναι ήρωες με τους οποίους μοπρείς να ταυτιστείς. Και να τους αγαπήσεις.»

garcia Η Νικόλ Γκαρσιά με τον Μπενουά Μαζιμέλ

garcia Η Νικόλ Γκαρσιά με τον Πιερ Νινέ

Ηθελα να φέρω το φιλμ νουάρ στη σύγχρονη εποχή, διατηρώντας όμως αναλλοίωτα τα χαρακτηριστικά του. Ο τέταρτος πρωταγωνιστής της ταινίας είναι το χρήμα. Ο Σιμόν και η Λίσα έρχονται από τις κατώτερες κοινωνικά τάξεις. Ο Λεόν είναι πλούσιος. Η σύγκρουση ανάμεσα στους τρεις τους δεν έχει να κάνει μόνο με την επιθυμία, τον έρωτα... Είναι μια σύγκρουση κοινωνική. Η Λίσα ωστόσο δεν είναι η τυπική femme fatale. Προσπάθησα να αποφύγω τα κλισέ. Ηθελα και οι τρεις ήρωες, μέσα από τις ατέλειες και τις αδυναμίες τους, να είναι ήρωες με τους οποίους μοπρείς να ταυτιστείς. Και να τους αγαπήσεις.

Είμαι πολύ τυχερή γιατί επειδή είμαι και η ίδια ηθοποιός, η δουλειά με τους ηθοποιούς μου είναι πάντα ένα δώρο. Γνωρίζω ότι η υποκριτική δεν είναι μόνο ψυχολογία, αλλά έχει να κάνει και με τη συμπεριφορά. Γνωρίζω τις απαιτήσεις. Και υπήρξα πολύ ευτυχής που αυτοί οι τρεις ηθοποιοί ενσάρκωσαν απόλυτα αυτό που είχα στο μυαλό μου για τους ήρωες.

Το σενάριο γράφτηκε χωρίς να έχω συγκεκριμένους ηθοποιούς στο μυαλό μου. Το κάστινγκ κράτησε πολύ καιρό, αλλά τελικά βρέθηκαν αυτοί οι τρεις υπέροχοι άνθρωποι. Ο Πιερ Νινέ, που εδώ για πρώτη φορά υποδύεται έναν αντιήρωα, με τη γενναιοδωρία και το ταλέντο που όλοι γνωρίζουμε. Ο Πιερ δεν ταιριάζει αυτόματα με όλες τις ηθοποιούς της ηλικίας του. Με την Στέισι Μάρτιν ήταν από την αρχή το τέλειο, παθιασμένο ζευγάρι. Εμοιαζαν σχεδόν σαν δίδυμοι που δεν μπορείς να τους χωρίσεις. Απέναντι τους υπάρχει ο τεράστιος Μπενουά Μαζιμέλ, ένας ηθοποιός που μπορεί να προκαλέσει τρομερά συναισθήματα ακόμα κι όταν δεν λέει τίποτα, ακόμα κι όταν είναι βάναυσος ή κυνικός. Υπάρχει πάντα μια μορφή απελπισίας σε ό,τι κάνει, κάτι υπαρξιακό. Τα δάκρυα του Μπενουά Μαζιμέλ σε μια από τις πιο συναισθηματικές σκηνές της ταινίας το επιβεβαιώνουν.

Οι «Εραστές» της Νικόλ Γκαρσιά θα προοβάλλονται στις ελληνικές αίθουσες από την Πέμπτη 18 Αυγούστου.