Η οθόνη στα μεγάλα μόνιτορς σε κάθε μια από τις αίθουσες του Δημοτικού Σχολείου του Μανδρακίου μπορεί να είναι τεμαχισμένη φέτος, όχι πάντως και η επαφή ανάμεσα σε κινηματογραφιστές και μέντορες που αναγκάστηκαν, ελέω της κορονοϊοσυνθήκης, να συνεννοούνται εξ αποστάσεως –οι περισσότεροι Ελληνες με φυσική παρουσία στη Νίσυρο και οι διεθνείς από τα σπίτια ή τα γραφεία τους στο εξωτερικό. Το Zoom μοιάζει να κάνει καλά τη δουλειά του, με αμεσότητα και χωρίς καθυστερήσεις, ακόμη και η Αμερική βλέπεται και ακούγεται σαν να ήταν δίπλα. Μια ολιγόλεπτη πτώση του συστήματος, την πρώτη μέρα που το Flix βρέθηκε εκεί (ήταν ήδη η όγδοη της διεξαγωγής των φετινών εργασιών του ΜΙΚ), αιφνιδιάζει και αγχώνει τους διοργανωτές. Μέχρι που μαθαίνουμε πως ήταν ένα προσωρινό μπλακάουτ ρεύματος στο Μανδράκι.
Θυμηθείτε κι αυτό: Το MFI Script 2 Film αντιμετωπίζει την πανδημία με πλήρες πρόγραμμα και σημαντικά masterclasses
Μπαίνοντας κάποια στιγμή στην αίθουσα που μεντορεύει ο σεναριογράφος Νίκος Παναγιωτόπουλος, βετεράνος συνεργάτης του ΜΙΚ, παρατηρούμε μια κάποια ένταση. Παρόντες στο εργαστήριο είναι οι σκηνοθέτες Ιων Παπασπύρου με το πρότζεκτ «Αννα Νόρα Χλόη» και Θάνος Ψυχογιός με το «Souvenir», και η βοηθός τρέινερ Αντιγόνη Παπαντώνη. Αλλοι τέσσερις δημιουργοί από το γκρουπ συμμετέχουν διαδικτυακά. Ενας απ’ αυτούς και η συγγραφέας και σεναριογράφος Βασιλική Πέτσα, σε βιβλίο της οποίας βασίστηκε το «Souvenir». Η κουβέντα, στην οποία μπορούν να παρεμβαίνουν με παρατηρήσεις όλοι, αφορά μια σκηνή πανηγυριού σε ένα ελληνικό νησί, κι από τα συμφραζόμενα καταλαβαίνουμε πως πρόκειται για μια παράδοξη ερωτική ιστορία με ηρωίδα μια κοπέλα που καταλήγει φυλακή μετά από έναν φόνο. Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος προτείνει εμφατικά περισσότερη γεωγραφική οικονομία σε μια αφήγηση που, όπως γίνεται αντιληπτό, κινείται διαρκώς στον χώρο μεταξύ του νησιού, της Αθήνας και της φυλακής.
Διαβάστε ακόμη: ΜΙΚ-ρό μικρό σου το’ δωσα, μεγάλο φέρε μού το
Η ελευθερία στις παρεμβάσεις είναι κατάδηλη στην «τάξη» του Τσέχου σεναριογράφου Γιαν Φλάισερ που καθοδηγεί διαδικτυακά από την έδρα του παρόντες Ελληνες και online ξένους δημιουργούς, με τη συνδρομή του βοηθού του, Ηλία Δημητρίου. Μπορεί οι Κάλλια Παπαδάκη και Πέννυ Παναγιωτοπούλου, σεναριογράφος και παραγωγός του «Patriot», να έχουν επιστρέψει στην Αθήνα από την προηγουμένη, πάντως ο σκηνοθέτης Μιχάλης Μαλανδράκης είναι εδώ. Ο επίδοξος μεγαλομηκάς ακούει προσεχτικά τα σχόλια του Τούρκου συναδέλφου του Αλί Βατάνσεβερ, που, αυτός, συμμετέχει με το προσωπικό του πρότζεκτ, «Agony». Ο Ηλίας Δημητρίου συνεχίζει με δικά του σχόλια για το «Patriot», που αντιλαμβανόμαστε πως αφορά τις δοκιμασίες ενός Ελληνοαλβανού στην Αθήνα. Προτείνει ενίσχυση του κομματιού της σχέσης του νεαρού με τους γονείς του και πριμοδότηση του κεντρικού θέματος της ιστορίας που είναι η ταυτότητα. Ο Φλάισερ, αφού ακούει όλες τις πλευρές, υπογραμμίζει συνοψίζοντας την ανάγκη ύπαρξης κορύφωσης.
Στο γκρουπ του Δημήτρη Εμμανουηλίδη, η παρουσία μας συμπίπτει με την κουβέντα πάνω στο «Bloody Mary», μια ιστορία αυτοδικίας στη σύγχρονη Αθήνα. Ο σεναριογράφος και μελλοντικός σκηνοθέτης του φιλμ, Παύλος Σιφάκης, βάζει στο τραπέζι μια σεκάνς που είχε το αρχικό ντραφτ, αλλά στη συνέχεια αποφάσισε να αφαιρέσει. Ο τρέινερ μοιάζει να ξαφνιάζεται, βρίσκει περιττή την εν λόγω ένθεση και θεωρεί πως θα αποδυναμώσει τα μοτίβα των χαρακτήρων του σεναρίου, το οποίο, διαπιστώνουμε, φέρει στοιχεία από τη μυθολογία των υπερηρωικών κόμικς.
Ο Μάρκος Γκαστίν επί τω έργω
Στο ΜΙΚ, υπό ανάπτυξη βρίσκονται όχι μόνο σενάρια, αλλά και ταινίες σχεδόν ολοκληρωμένες, όπως γίνεται φανερό στο doc lab του θεσμού, στον ξενώνα «Πολυβώτης» δίπλα στο λιμάνι του Μανδρακίου, όπου η συνθήκη του μίγματος δια ζώσης συζήτησης και τηλεδιάσκεψης κυλά το ίδιο δημιουργικά. Απόδειξη το τρέιλερ εργασίας του νέου ντοκιμαντέρ του Αγγελου Ράλλη «Mighty Afrin», που είχε βραβευθεί στο Pitching Forum του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης προ διετίας, όπως μας θυμίζει και η Ισπανίδα παραγωγός Μαρία ντελ Μαρ Ροντρίγκεζ Γιέμπρα. Η προβολή του τρέιλερ εντίθεται στην κουβέντα πάνω στο μισοτελειωμένο προς το παρόν φιλμ που παρακολουθεί τον αγώνα ενός ορφανού, ανεπιθύμητου, πολυβασανισμένου από εργασία σκλαβιάς αγοροκόριτσου στο Μπανγκλαντές να βρει τον πατέρα του. Ο Μάρκος Γκαστίν, που καθοδηγεί το γκρουπ με (online) συν-μέντορα τον Νορβηγό σεναριογράφο Οβε Γιένσεν και βοηθό τρέινερ τον σκηνοθέτη και παραγωγό Αντώνη Τολάκη, είναι ευθύς: υποδεικνύει την αναγκαιότητα επικέντρωσης στο κορίτσι και τις συναισθηματικές του δοκιμασίες, με τις ευρύτερες κοινωνικές και οικολογικές παραμέτρους, που ο σκηνοθέτης του βραβευμένου «Που Είσαι Σινγκάλ;» (2016) θέλει να υπερτονίσει, να «περνούν» και να δηλώνονται μονάχα στο φόντο.
Στη συζήτηση για το «Mighty Afrin» συμμετέχει διαδικτυακά και η Γιάννα Σαρρή, υπεύθυνη για το Agora Doc Market του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και μία από τις ομιλήτριες των διαλέξεων που απασχόλησαν σχεδόν καθημερινά τη φετινή έκδοση του Script 2 Film. Συγκεκριμένα, την έβδομη μέρα διεξαγωγής των 14ήμερων εργασιών, η κα. Σαρρή έδωσε τα φώτα της σε ένα επίκαιρο πάνελ με τίτλο «Πώς να επιβιώσετε την ψηφιακή αλλαγή που επέφερε το COVID-19 –και να την εκμεταλλευτείτε καλύτερα» και συνομιλήτριες τις Αγγελική Βέργου από το Crossroads Co-Production Forum, Μπρίγκιντ Ο’ Σέι από το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Λειψίας και Μάρτζορι Μπέντεκ από το Connecting Cottbus.
Την αμέσως επομένη, την πρώτη βραδιά της επίσκεψής μας, σειρά είχε η παρουσίαση των Γραφείων Δημιουργική Ευρώπη MEDIA και Πολιτισμός, αφιερωμένη στις ευκαιρίες χρηματοδότησης που προσφέρει το πρόγραμμα Δημιουργική Ευρώπη προς τους επαγγελματίες παραγωγούς και σεναριογράφους. Η Αννα Κασιμάτη, υπεύθυνη του Γραφείου MEDIA στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ενημέρωσε τους συμμετέχοντες για τα ως επί το πλείστον θετικά βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από τα αποτελέσματα των επιχορηγήσεων προς την Ελλάδα, αναφερόμενη ακόμα στις δυνατότητες που δίνει το Πρόγραμμα για κατάρτιση και περαιτέρω απόκτηση δεξιοτήτων στον τομέα της κινηματογραφικής παραγωγής. Η Κωνσταντίνα Λιακοπούλου, εκπρόσωπος του Γραφείου Πολιτισμός που υπάγεται στο ΥΠΠΟΑ, ανέφερε ότι υπάρχουν ακόμη πολλές προσκλήσεις που τρέχουν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κάποιες πιλοτικά, άλλες σύμφωνα με τον προγραμματισμό, με στόχο την ανάπτυξη δράσεων και πρωτοβουλιών που ενισχύουν την κινητικότητα των Ελλήνων καλλιτεχνών στο εξωτερικό και την ανάπτυξη κοινού. Και η Ελένη Χανδρινού, παραγωγός και σύμβουλος οπτικοακουστικών μέσων, μίλησε για τη δική της εμπειρία ως επιχορηγούμενη παραγωγός από το πρόγραμμα Δημιουργική Ευρώπη, καθώς και για τα σημεία που χρήζουν προσοχής κατά τη διαδικασία υποβολής πρότασης χρηματοδότησης.
Πάντως το highlight των φετινών διαλέξεων, αν εξαιρέσουμε εκείνη του βετεράνου τηλεοπτικού σκηνοθέτη Ντάν Ατίας που είχε ήδη βρεθεί στα εργαστήρια του Μανδρακίου προ διετίας, ήταν σίγουρα το q&a με τον Καναδό Τζέρεμι Ποντέσουα που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Παρασκευή 31 Ιουλίου, δύο μέρες πριν ολοκληρωθεί ο πρώτος κύκλος εργαστηρίων του ΜΙΚ (ακολουθεί ο δεύτερος τον Οκτώβρη στη Ρόδο, όπως κάθε χρόνο). Με online συντονίστρια εξ Αμερικής την Χριστίνα Λαζαρίδου, άλλη μια σταθερή τρέινερ του ΜΙΚ που φέτος καθοδηγούσε πέντε πρότζεκτ (ανάμεσά τους και το «The Jerry» των Ορφέα Περετζή και Κωνσταντίνου Βασσίλαρου), ο δημιουργός των «Συντριμμιών Ψυχής» μίλησε ένα δίωρο σχεδόν για το πέρασμά του από τα κινηματογραφικά πλατό στα τηλεοπτικά, τις προκλήσεις μιας τηλεοπτικής δουλειάς, αλλά και την «αξέχαστη», όπως είπε, εμπειρία του στην Ελλάδα, την οποία γνώρισε καλά πολύ πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα των «Συντριμμιών…» μέσα από τα ταξίδια και τις έρευνές του στη Μυτιλήνη, την Κεφαλονιά και την Υδρα.
Τζέρεμι Ποντέσουα
«Κάθε τηλεοπτικό σόου είναι και μια νέα πρόκληση», τόνισε ο 58χρονος σκηνοθέτης, αλλά και μια πρόσκληση για μια «λεπτή ισορροπία που πρέπει να κρατηθεί». Στις σειρές που έχουν ένα μόνιμο και σταθερό ύφος γραφής, μια στιλιστική ομπρέλα, «σε καλούν για να δώσεις κάτι από το προσωπικό σου γούστο, αλλά μέχρι του σημείου εκείνου που να μην αλλοιώνεται ο χαρακτήρας της σειράς», εξήγησε χαρακτηριστικά. «Νοώ κάθε σειρά σαν μια συλλογική επιχείρηση, της οποίας είμαι πρώτα απ’ όλα μαθητής. Γιατί εκτός από τα προσωπικά μου ενδιαφέροντα, με συναρπάζει και το τι ενδιαφέρει τους άλλους», συμπλήρωσε ο Ποντέσουα, που από τα ανεξάρτητα, χαμηλού προφίλ δράματα «Έκλειψη» και «Πέντε Αισθήσεις» στα χρόνια του ‘90 πέρασε με επιτυχία στην τηλεόραση με το «Γραφείο Κηδειών Φίσερ», συνέχισε με το «Carnival» και τη «Ρώμη» («η πρώτη φορά που αντίκρισα μια κολοσσιαία παραγωγή») και έγινε περιζήτητος στον χώρο με διαδοχικές «αποστολές» σε σειρές σαν το «American Horror Story», το «Boardwalk Empire» ή το «Game of Thrones», μεταξύ πολλών άλλων.
Οσο για το τι άρεσε του ίδιου περισσότερο από όσα είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει πρόσφατα, δήλωσε ενθουσιασμένος με τις σειρές «Normal People» και «Watchmen» («…έχει πολλά να πει για τον ρατσισμό στη σύγχρονη Αμερική»), καθώς και τις ταινίες «Ένα Ψηλό Κορίτσι» και «Never Rarely Sometimes Always».
Τα MFI Script 2 Film Workshops υποστηρίζονται από το πρόγραμμα Creative Europe / MEDIA της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού, τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και τους Δήμους Νισύρου & Ρόδου, την ΕΡΤ και το Εθνικό Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας ΑΕ (ΕΚΟΜΕ ΑΕ).
Ο φορέας συνεργάζεται με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Forum Συμπαραγωγών Crossroads, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και την Αγορά Thessaloniki Doc Market το Sofia Meetings, το Meetings On The Bridge, το Visions du Reel του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Nyon, το DOK Industry, του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του DOK Leipzig, το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Los Angeles, το Τμήμα Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, τη Σχολή Σταυράκου και το ΙΕΚ ΑΚΜΗ.