Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας: «Make - Up» του Χρήστου Μασσαλά

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 27 AUG 2011  /  Μανώλης Κρανάκης

Κάθε μέρα, τo FLIX γνωρίζει λίγο καλύτερα έναν από τους σκηνοθέτες που διαγωνίζονται φέτος στο Φεστιβάλ Δράμας.

Ο Χρήστος Μασσαλάς συμμετέχει στο τμήμα «Ελληνες του Κόσμου» του 34ου Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας με την ταινία μυθοπλασίας «Make - Up». Ο Χρήστος Μασσαλάς γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 1986. Το 2004 πέρασε στη Νομική Κομοτηνής, αλλά δεν πάτησε ποτέ. Εφυγε για το Λονδίνο όπου σπούδασε Ιστορία και Θεωρία Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο του Kingston και συνεχίσε με μεταπτυχιακές σπουδές στη σκηνοθέσια στο London Film School, απ' όπου αποφοίτησε το 2010. Εχει σκηνοθετήσει πέντε μικρού μήκους ταινίες στο Λονδίνο, έγραψε ένα σενάριο μεγάλου μήκους (ως Artist in Residence του ΑκαδημαΪκού Κέντρου Κινηματογράφου στο Βελιγράδι), έχει εργαστεί ως μοντέρ και έχει διδάξει Θεωρία Κινηματογράφου. Επόμενος στόχος του είναι να γυρίσει μια μικρού μήκους ταινία στην Ελλάδα.

Φιλμογραφία / 2007 «Landscape of the Last Encounter», 2008 «The Passage», 2010 «Salto Mortale», 2011 «Μake-Up»

Γνωριμία με τον Χρήστο Μασσαλά

Περίγραψέ μας με 25 λέξεις την ταινία σου.

Γυναίκα, Άντρας, Συνάντηση, Τυχαία, Νύχτα, Τούνελ, Σκαλωσιά, Τακούνι, Σπασμένο, Καθρέφτης, Παιχνίδι, Λέξεις, Μακιγιάζ, Πληγή, Σιωπή, Ξύπνημα, Απόσταση, Γιατί, Διότι, Δρόμος, Κατηφορικός, Ρομαντικός, Μόνος, Ισως, Μαζί;

Πόσο σημαντικό είναι το φεστιβάλ της Δράμας για το ξεκίνημα ενός σκηνοθέτη;

Για την ταινία μικρού μήκους, ένα Φεστιβάλ είναι, στην ουσία, το μόνο της εκθετήριο. Σπανιότερα, μια ταινία θα προβληθεί στις αίθουσες, όπου θα σερβιριστεί σαν ορεκτικό. Οπότε για τους Έλληνες κινηματογραφιστές, το Φεστιβάλ Δράμας είναι κάτι σαν καταφύγιο. Είναι το σημαντικότερο φεστιβάλ μικρού μήκους στην Ελλάδα και μέχρι πρότινος το μοναδικό. Συμμετείχα πρώτη φορά πέρυσι και έμεινα έκπληκτος από την άρτια διοργάνωση και την προσέλευση των επαγγελματιών του κινηματογράφου. Το Φεστιβάλ δίνει ακόμη τη δυνατότητα στους Ελληνες που ζουν στο εξωτερικό να έρθουν σε επαφή με τους κινηματογραφιστές και κινηματογραφικούς φορείς της Ελλάδας, γεγονός σημαντικότατο, ειδικά για εμάς που θέλουμε να επιστρέψουμε και δραστηριοποιηθούμε σε ελληνικό έδαφος.

Πώς θα βαθμολογούσες την κρατική υποστήριξη στους νέους κινηματογραφιστές;

Ως τώρα, έχω κάνει ταινίες μόνο στην Αγγλία, οπότε δεν είμαι σε θέση να βαθμολογήσω. Κι απο μακριά όμως, τα πράγματα φαίνονται σκούρα… Τον τελευταία χρόνο επισκέπτομαι εβδομαδιαία τη σελίδα του Κέντρου Κινηματογράφου, ψάχνω στο google «χρηματοδότησεις κινηματογράφος ελλάδα 2011» αλλά το google από μόνο του με διορθώνει και με στέλνει στο 2010! Παρ'όλα αυτά η κινηματογραφική παραγωγή δεν σταματάει. Με ψηφιακή κάμερα, εθελοντισμό, μικρές ομάδες και δημιουργικές εμμονές βγαίνουν σπουδαίες ταινίες.

Τι ρόλο πιστεύεις ότι μπορεί να παίξει η μικρού μήκους ταινία στην πρόσφατη «άνθιση» του ελληνικού κινηματογράφου;

Η ελληνική μικρού μήκους ταινία ήδη επωφελείται από τη λεγόμενη άνθιση και ταυτόχρονα γίνεται παράγοντας της. Δείτε για παράδειγμα το «Casus Belli» που έχει κάνει μια εκπληκτική πορεία. Κατ'αρχήν όταν λέμε άνθιση νομίζω ότι ξεκινάμε με τον «Κυνόδοντα» και έπειτα το «Attenberg», τη «Στρέλλα» και την «Ακαδημία Πλάτωνος» που είχαν διεθνή απήχηση, κι έτσι άρχισε ο έξω κόσμος να δείχνει ενδιαφέρον για το σύγχρονο ελληνικό σινεμά. Κι έτσι σιγά-σιγά βγαίνουν στο φως και άλλα ταλέντα τα οποία ήδη υπήρχαν, αλλά που για διάφορους λόγους δεν είχαν καταφέρει να ακτινοβολήσουν. Και αφού πρώτα ενδιαφέρθηκαν οι ξένοι, άρχισαν να ενδιαφέρονται και οι Ελληνες θεατές για το ελληνικό σινεμά, που για χρόνια το περιφρονούσαν. Και έπειτα ήρθε η κρίση, που έφερε τις δυσχέρειες αλλά και μια νέα θεματολογία για τους έλληνες κινηματογραφιστές. Από εδώ και πέρα θα δούμε αν όντως βρισκόμαστε σε άνθιση, ή απλώς περάσαμε ένα-δύο παραγωγικά χρόνια… Το σίγουρο είναι ότι υπάρχει πια κοινό για το ελληνικό σινεμά και για τις ελληνικές ταινίες μικρού μήκους…

Ποιοι είναι οι τρόποι για να φτάσει η μικρού μήκους ταινία στο κοινό της;

Φεστιβάλ και Διαδίκτυο. Υπάρχουν ιστοσελίδες γενικού ενδιαφέροντος όπως το vimeo αλλά και πιο εξειδικευμένες διαδικτυακές πλατφόρμες στις οποίες κανείς μπορεί να παρακολουθήσει ταινίες μικρού μήκους. Βέβαια η οπτικοακουστική εμπειρία που σου δίνει μια διαδικτυακή προβολή σε ένα μικρό μόνιτορ δεν συγκρίνεται με την εμπειρία της κινηματογραφικής αίθουσας. Και απ' την άλλη, οι ταινίες που επιβιώνουν στο ιντερνετ είναι συνήθως σύντομα κωμικά στιγμιότυπα που δεν απαιτούν την απόλυτη διαθεσιμότητα του θεατή. Επειτα κυκλοφορούν κάποια DVD με συλλογές μικρού μήκους και σπάνια, κάποια κρατικά κανάλια προβάλλουν επιλεγμένες ταινίες. Αλλά νομίζω ότι το Φεστιβάλ παραμένει, για μένα, ο πιο κατάλληλος χώρος για την ταινία μικρού μήκους.

Το μέγεθος μετράει;

Το πλάτος μετράει περισσότερο από το μήκος, και δεν εννοώ το πλάτος του φιλμ, δηλαδή 16 ή 35 χιλιοστά. Αναφέρομαι στο πλάτος των ιδεών μιας ταινίας. Από την άλλη, όσο πιό σύντομη μια ταινία, τόσο πιο δύσκολο να σε κερδίσει. Οπότε πρέπει μέσα σε 10-15 λεπτά να εκφράσεις τις ιδέες σου με καθαρότητα και συγκέντρωση, χωρίς υπεραπλουστεύσεις και δραματουργικές ακροβασίες…

Η Ταινία

«Make - Up»

Info / Σκηνοθεσία - Σενάριο - Μοντάζ - Ηχητική Επεξεργασία: Χρήστος Μασσαλάς **Παραγωγή: Ιωάννα Καραβέλα Διεύθυνση Φωτογραφίας: Θεοφανώ Πιτσιλλίδου Σκηνογραφία: Νικόλα Ντίτμαν Κοστούμια: Νούμι Σπουκ Ηχοληψία: Νίκος Νικολαλαίος Ηθοποιοί: Ανα Μπρουκ, Τζόναθαν Πέμπροουκ

Δείτε φωτογραφίες από την ταινία «Make - Up» (και τον σκηνοθέτη της), στο gallery.

Μάθετε πληροφορίες και δείτε υλικό των ταινιών όλων των φετινών υποψηφίων του Φεστιβάλ Δράμας εδώ.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.