Άποψη

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου διεκδικεί ουσιαστική αναγνώριση του ρόλου του

στα 10

Στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε τη Δευτέρα που μας πέρασε, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου υπερασπίστηκε το ρόλο και την αποστολή του.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου διεκδικεί ουσιαστική αναγνώριση του ρόλου του

«Αυτοκρατορικός» και διεκδικητικός ήταν τη Δευτέρα ο Μάρκος Χολέβας, πρόεδρος του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, αυτού που επιλέχτηκε και διορίστηκε από τον Νικόλα Γιατρομανώλακη τον Σεπτέμβριο του 2020 ,γεμίζοντας τότε με αισιοδοξία τον κινηματογραφικό χώρο. Ενα χρόνο κι ένα μήνα μετά, το ΔΣ έκανε έναν δημόσιο απολογισμό των πεπραγμένων του, που όντως είχε σημασία και ειδήσεις. Πίσω, όμως, από νούμερα, προγράμματα, κανονισμούς και σχέδια διαγραφόταν ξεκάθαρα, ακόμα κι όταν γινόταν προσπάθεια να περάσει διακριτικά κάτω από τις λέξεις, ένα Κέντρο Κινηματογράφου, που δεν δέχεται την οποιαδήποτε «υποβάθμιση» του ρόλου του. Ο,τι το νέο κι αν νομοθετεί (ή υιοθετεί εξ Ευρώπης η κυβέρνηση), όποιοι καινούργιοι - και φορές φορές αλαζονικοί - φορείς κι αν προστίθενται στον τομέα της χρηματοδότησης της οπτικοακουστικής παραγωγής.

Διότι τι μπορεί να σημαίνει η αποστροφή του Μάρκου Χολέβα, «το ΕΚΟΜΕ είναι το κερασάκι στην τούρτα»; Οτι η τούρτα, προφανώς, είναι το ΕΚΚ. Εστω και όχι από μόνος του, αλλά απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο πρόεδρος του Δ.Σ του ΕΚΚ δεν δίστασε να τονίσει τον «αυτόματο, πρακτικό, μη αξιολογητικό» τρόπο χρηματοδότησης ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, ελληνικών και ξένων ,από τον «νεοσύστατο» αυτό φορέα και να τον αντιπαραβάλει με την καθολική στήριξη ,που δίνει, αντίθετα, το ΕΚΚ (από την συγγραφή του σεναρίου μέχρι την προώθηση της ταινίας). Δεν δίστασε, ίσως γιατί πρέπει να ακούγεται στις μέρες μας το κάποτε αυτονόητο, να δηλώσει σε υψηλούς τόνους ότι το ΕΚΚ έχει «πολιτικό ρόλο, διαμορφώνει την εθνική κινηματογραφία, καθορίζοντας τους κεντρικούς άξονες γύρω από τους οποίους αναπτύσσεται».

Κι όταν υπογραμμίζεις και ζητάς, όπως έκανε τη Δευτέρα ο Μάρκος Χολέβας, «να αναγνωριστεί ο ουσιαστικός και σημαντικός ρόλος του ΕΚΚ», σημαίνει ότι δεν κλείνεις τα μάτια, ούτε ξεχνάς ότι η ίδια η κυβέρνηση που σε εμπιστεύτηκε και σε διόρισε ,την κάνει με κάπως γοργά βηματάκια προς την πλευρά του ΕΚΟΜΕ. Ενα και μόνο παράδειγμα, φτάνει. Παραβλέποντας την έντονη διαμαρτυρία του κινηματογραφικού κόσμου (και, μάλιστα, των σοβαρότερων φορέων του, ήτοι της ΕΣΠΕΚ και της Ακαδημιας), η κυβέρνηση στις αρχές του χρόνου προίκισε το ΕΚΟΜΕ με τον τίτλο (και τα προνόμια) του «εθνικού ταμείου» για το 1,5% , εκεί όπου ελληνικά κανάλια, αλλά και ξένα συνδρομητικά, θα καταθέτουν την υποχρεωτική πιά, σύμφωνα με ευρωπαική οδηγία, συνεισφορά τους στην εγχώρια κινηματογραφία. Το σύνθημα ενισχύστε το ΕΚΚ, και όχι το ΕΚΟΜΕ», που ήρθε ακόμα και από ευρωπαϊκά κινηματογραφικά σωματεία, δεν φαίνεται να έχει ξεχαστεί - τουλάχιστον όχι απο το ΔΣ του ΕΚΚ.

Ο Μάρκος Χολέβας δεν δίστασε, ίσως γιατί πρέπει να ακούγεται στις μέρες μας το κάποτε αυτονόητο, να δηλώσει σε υψηλούς τόνους ότι το ΕΚΚ έχει "πολιτικό ρόλο, διαμορφώνει την εθνική κινηματογραφία, καθορίζοντας τους κεντρικούς άξονες γύρω από τους οποίους αναπτύσσεται".»

Οπως δεν έχει εγκαταλειφθεί και το άλλο, ακόμα πιό σημαντικό, ίσως, αίτημα του κινηματογραφικου χώρου για την ύπαρξη ενός κάποιου «σταθερού πόρου» ενίσχυσης του κινηματογράφου. Οπως ήταν κάποτε ο ειδικός φόρος επί των εισιτηρίων, το «οξυγόνο της εθνικής κινηματογραφικής πολιτικής», που λέγαμε. Μέχρι που τον έκαναν μια χαψιά το 2015 τα μνημόνια -ή η ανικανότητα των υπουργών Πολιτισμού και Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ, όπως επισήμανε στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου ο Αλέξης Γρίβας. Ο Μάρκος Χολέβας επανέφερε έντονα το θέμα του σταθερού πόρου, πρότεινε να διερευνηθεί η διεθνής εμπειρία, αλλά σ' αυτό τουλάχιστον το αίτημα υπάρχει, είπε, και το ενδιαφέρον (δεν φτάνει, πάντως) του υφυπουργού Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη.

Για ένα μόνο δεν κατάφερε να μας καθησυχάσει εντελώς ο Μάρκος Χολέβας έχοντας δίπλα του την νέα Γενική Διευθύντρια του ΕΚΚ, Αθηνά Καρτάλου -Αντούκου. Οτι οι αρμοδιότητες του καθενός είναι απόλυτα καθορισμένες, ότι η δεύτερη δεν επαφίεται στην καλή διάθεση του ΔΣ , του εκάστοτε ΔΣ, να της «παραχωρεί αρμοδιότητες». Διότι τρέμει το φυλλοκάρδι μας ενθυμούμενο την αδηφαγία προηγούμενων ΔΣ, που μόνα τους εξέλεγαν και υμνούσαν Γενικό Διευθυντή και γρήγορα τον διέσυραν και τον εκδίωκαν -με τη σύμφωνη γνώμη ομοιδεατών τους υπουργών Πολιτισμού. Μα τόσο ασαφής είναι πιά ο νόμος; Αλλη εντύπωση είχαμε όταν Γενικός Διευθυντής (και ισχυρός ανήρ) του ΕΚΚ ήταν ο Γρηγόρης Καραντινάκης και ομολογώ πώς τους προέδρους του ΔΣ ούτε καν τους θυμάμαι.

Διαβάστε αναλυτικά: Συνέντευξη Τύπου του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ένα χρόνο και ένα μήνα μετά

ΕΚΚ

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.