Άποψη

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου διεκδικεί ουσιαστική αναγνώριση του ρόλου του

στα 10

Στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε τη Δευτέρα που μας πέρασε, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου υπερασπίστηκε το ρόλο και την αποστολή του.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου διεκδικεί ουσιαστική αναγνώριση του ρόλου του

«Αυτοκρατορικός» και διεκδικητικός ήταν τη Δευτέρα οΜάρκος Χολέβας, πρόεδρος του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου,αυτού που επιλέχτηκε και διορίστηκε από τον Νικόλα Γιατρομανώλακη τονΣεπτέμβριο του 2020 ,γεμίζοντας τότε με αισιοδοξία τον κινηματογραφικόχώρο. Ενα χρόνο κι ένα μήνα μετά, το ΔΣ έκανε έναν δημόσιο απολογισμότων πεπραγμένων του, που όντως είχε σημασία και ειδήσεις. Πίσω, όμως,από νούμερα, προγράμματα, κανονισμούς και σχέδια διαγραφόταν ξεκάθαρα,ακόμα κι όταν γινόταν προσπάθεια να περάσει διακριτικά κάτω από τιςλέξεις, ένα Κέντρο Κινηματογράφου, που δεν δέχεται την οποιαδήποτε«υποβάθμιση» του ρόλου του. Ο,τι το νέο κι αν νομοθετεί (ή υιοθετεί εξΕυρώπης η κυβέρνηση), όποιοι καινούργιοι - και φορές φορές αλαζονικοί - φορείς κι αν προστίθενται στον τομέα της χρηματοδότησης τηςοπτικοακουστικής παραγωγής.

Διότι τι μπορεί να σημαίνει η αποστροφή του Μάρκου Χολέβα, «το ΕΚΟΜΕ είναι το κερασάκι στην τούρτα»; Οτι η τούρτα, προφανώς, είναι τοΕΚΚ. Εστω και όχι από μόνος του, αλλά απαντώντας σε ερωτήσειςδημοσιογράφων, ο πρόεδρος του Δ.Σ του ΕΚΚ δεν δίστασε να τονίσει τον «αυτόματο, πρακτικό, μη αξιολογητικό» τρόπο χρηματοδότησης ταινιών καιτηλεοπτικών σειρών, ελληνικών και ξένων ,από τον «νεοσύστατο» αυτό φορέακαι να τον αντιπαραβάλει με την καθολική στήριξη ,που δίνει, αντίθετα,το ΕΚΚ (από την συγγραφή του σεναρίου μέχρι την προώθηση της ταινίας).Δεν δίστασε, ίσως γιατί πρέπει να ακούγεται στις μέρες μας το κάποτεαυτονόητο, να δηλώσει σε υψηλούς τόνους ότι το ΕΚΚ έχει «πολιτικό ρόλο,διαμορφώνει την εθνική κινηματογραφία, καθορίζοντας τους κεντρικούςάξονες γύρω από τους οποίους αναπτύσσεται».

Κι όταν υπογραμμίζεις και ζητάς, όπως έκανε τη Δευτέρα ο Μάρκος Χολέβας, «να αναγνωριστεί ο ουσιαστικός και σημαντικός ρόλοςτου ΕΚΚ», σημαίνει ότι δεν κλείνεις τα μάτια, ούτε ξεχνάς ότι η ίδια ηκυβέρνηση που σε εμπιστεύτηκε και σε διόρισε ,την κάνει με κάπως γοργάβηματάκια προς την πλευρά του ΕΚΟΜΕ. Ενα και μόνο παράδειγμα, φτάνει.Παραβλέποντας την έντονη διαμαρτυρία του κινηματογραφικού κόσμου (και,μάλιστα, των σοβαρότερων φορέων του, ήτοι της ΕΣΠΕΚ και της Ακαδημιας),η κυβέρνηση στις αρχές του χρόνου προίκισε το ΕΚΟΜΕ με τον τίτλο (και ταπρονόμια) του «εθνικού ταμείου» για το 1,5% , εκεί όπου ελληνικά κανάλια, αλλά και ξένα συνδρομητικά, θα καταθέτουν την υποχρεωτική πιά, σύμφωναμε ευρωπαική οδηγία, συνεισφορά τους στην εγχώρια κινηματογραφία. Τοσύνθημα ενισχύστε το ΕΚΚ, και όχι το ΕΚΟΜΕ», που ήρθε ακόμα και απόευρωπαϊκά κινηματογραφικά σωματεία, δεν φαίνεται να έχει ξεχαστεί- τουλάχιστον όχι απο το ΔΣ του ΕΚΚ.

Ο Μάρκος Χολέβας δεν δίστασε, ίσως γιατί πρέπει να ακούγεται στις μέρες μας το κάποτε αυτονόητο, να δηλώσει σε υψηλούς τόνους ότι το ΕΚΚ έχει "πολιτικό ρόλο, διαμορφώνει την εθνική κινηματογραφία, καθορίζοντας τους κεντρικούς άξονες γύρω από τους οποίους αναπτύσσεται".»

Οπως δεν έχει εγκαταλειφθεί και το άλλο, ακόμα πιό σημαντικό, ίσως, αίτημα του κινηματογραφικου χώρου για την ύπαρξη ενόςκάποιου «σταθερού πόρου» ενίσχυσης του κινηματογράφου. Οπως ήταν κάποτεο ειδικός φόρος επί των εισιτηρίων, το «οξυγόνο της εθνικήςκινηματογραφικής πολιτικής», που λέγαμε. Μέχρι που τον έκαναν μια χαψιάτο 2015 τα μνημόνια -ή η ανικανότητα των υπουργών Πολιτισμού καιΟικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ, όπως επισήμανε στη διάρκεια της συνέντευξηςΤύπου ο Αλέξης Γρίβας. Ο Μάρκος Χολέβας επανέφερε έντονα το θέμα τουσταθερού πόρου, πρότεινε να διερευνηθεί η διεθνής εμπειρία, αλλά σ' αυτότουλάχιστον το αίτημα υπάρχει, είπε, και το ενδιαφέρον (δεν φτάνει,πάντως) του υφυπουργού Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη.

Για ένα μόνο δεν κατάφερε να μας καθησυχάσει εντελώς ο Μάρκος Χολέβας έχοντας δίπλα του την νέα Γενική Διευθύντρια του ΕΚΚ,Αθηνά Καρτάλου -Αντούκου. Οτι οι αρμοδιότητες του καθενός είναι απόλυτακαθορισμένες, ότι η δεύτερη δεν επαφίεται στην καλή διάθεση του ΔΣ , τουεκάστοτε ΔΣ, να της «παραχωρεί αρμοδιότητες». Διότι τρέμει τοφυλλοκάρδι μας ενθυμούμενο την αδηφαγία προηγούμενων ΔΣ, που μόνα τουςεξέλεγαν και υμνούσαν Γενικό Διευθυντή και γρήγορα τον διέσυραν και τονεκδίωκαν -με τη σύμφωνη γνώμη ομοιδεατών τους υπουργών Πολιτισμού. Ματόσο ασαφής είναι πιά ο νόμος; Αλλη εντύπωση είχαμε όταν ΓενικόςΔιευθυντής (και ισχυρός ανήρ) του ΕΚΚ ήταν ο Γρηγόρης Καραντινάκης καιομολογώ πώς τους προέδρους του ΔΣ ούτε καν τους θυμάμαι.

Διαβάστε αναλυτικά: Συνέντευξη Τύπου του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ένα χρόνο και ένα μήνα μετά

ΕΚΚ