
Η ταινία
Μετά την εξαφάνιση του αφεντικού τους, καταζητούμενου για φόνο, οι εργαζόμενοι ενός παλιού σκυλάδικου συμμετέχουν σε ένα ντοκιμαντέρ που τους φέρνει αντιμέτωπους με τα γεγονότα της μοιραίας νύχτας.
Ο Σκηνοθέτης
Ο Χρήστος Τάτσης γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Ιωάννινα. Είναι απόφοιτος του τμήματος Φυσικής του Α.Π.Θ. Σπούδασε σκηνοθεσία στην Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου. Η πρώτη του ταινία μικρού μήκους, «Εντροπία» (2018), συμμετείχε στο 41ο φεστιβάλ Δράμας, στο 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας», καθώς και σε άλλα εγχώρια και διεθνή φεστιβάλ.
Πέντε ερωτήσεις για το «ΑΒΑΝΤΑΖ»:
Πώς επιλέξατε το θέμα της ταινίας σας, ποια ήταν η αρχική ιδέα, ποια η ανάγκη να αφηγηθείτε αυτή την ιστορία;
Πριν από μερικά χρόνια βρέθηκα να κινούμαι προς μια ριζική αλλαγή στη ζωή μου, της οποίας η πρότερη γνώση είχε δημιουργήσει μια διακριτική βαρυτική έλξη που επηρέαζε με διάφορους τρόπους την καθημερινότητά μου. Αυτή η αίσθηση υπήρξε το έναυσμα για τη συγγραφή του σεναρίου, το πρώτο draft του οποίου γράφτηκε μέσα σε 4-5 μέρες, σε συνεργασία με τον Δημήτρη, στα διαλείμματα από τις δουλειές που είχαμε τότε. Αν θυμάμαι καλά, δεν γράψαμε ποτέ μαζί από κοινού· απλώς ανταλλάξαμε σημειώσεις και παρατηρήσεις. Η ταινία αποτυπώνει τη φθορά μιας συλλογικότητας, ανθρώπων που βλέπουν να κλείνει ένας κύκλος ζωής και εποχής, ζήτημα που διαπραγματευόμουν και εγώ μέσα μου εκείνη την περίοδο.
Τι σας δυσκόλεψε στην πραγματοποίηση της ταινίας, τι σας έφερε μεγάλη χαρά, ή τι σας εξέπληξε - θετικά ή αρνητικά;
Αυτό που μάλλον με δυσκόλεψε περισσότερο ήταν ο χρόνος που μεσολάβησε από τη συγγραφή του σεναρίου μέχρι την υλοποίησή του, καθώς είχα την αίσθηση ότι ένα μέρος της καύσιμης ύλης των αρχικών προθέσεων χάθηκε στην πορεία, με αποτέλεσμα να χρειάζεται μια εκ νέου επανασύνδεση με το υλικό. Σε αυτό σίγουρα αρνητικό ρόλο έπαιξε και το εμπόδιο της «πρωινής μου» δουλειάς, που σε κάποιες περιόδους δεν μου επέτρεψε να αφοσιωθώ και να χαρώ τη δημιουργία της ταινίας όσο θα ήθελα. Ελπίζω στην επόμενη να είναι διαφορετικές οι συνθήκες. Αυτό που σίγουρα αποτιμώ ως θετικό είναι η γεμάτη ενέργεια παρουσία των συνεργατών. Στην ταινία συνεργαστήκαμε με επαγγελματίες ηθοποιούς, ερασιτέχνες και μη ηθοποιούς, που όλοι ανεξαιρέτως ήταν υπέροχοι — ό,τι και να πω είναι λίγο. Επιπλέον, στα θετικά σίγουρα τοποθετώ και τη συνεργασία με σειρά ανθρώπων των οποίων θαυμάζω πολύ την αισθητική, τις γνώσεις και τον τρόπο που προσεγγίζουν τη δουλειά, γεγονός που δημιουργεί μια εμπιστοσύνη η οποία είναι καθοριστική σε στιγμές αμφιβολίας.
Η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα βρίσκεται σε αναβρασμό την τελευταία περίοδο. Πόσο αφορά αυτό τους/τις σκηνοθέτες της δικής σας γενιάς και ποια βήματα θα θεωρούσατε ως βελτίωση;
Πιστεύω ότι τα τελευταία χρόνια έχουν ειπωθεί αρκετά για τα ζητήματα της κινηματογραφικής κοινότητας και δεν έχω να προσθέσω κάτι καινούργιο, πέρα από το κοινότοπο, ότι κομβικό σημείο παραμένει η διαχρονική έλλειψη διάθεσης από πλευράς πολιτείας να αφουγκραστεί τα αιτήματα του κινηματογραφικού κόσμου σε όλους τους τομείς.
Είναι οι πλατφόρμες και το streaming μια ευκαιρία για τη διανομή και προβολή της μικρού μήκους ταινίας; Ποιες άλλες λύσεις θα βλέπατε προκειμένου η μικρού μήκους ταινία να φτάσει σε περισσότερο κόσμο;
Σίγουρα οι πλατφόρμες δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την εμπειρία της κινηματογραφικής αίθουσας, όμως προσφέρουν ουσιαστική πρόσβαση σε κοινό που για διάφορους λόγους δεν έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί ταινίες — είτε μικρού είτε μεγάλου μήκους — σε φυσικούς χώρους προβολής, γεγονός που είναι σημαντικό. Επιπλέον, όντως, τα τελευταία χρόνια έχουν συμβάλει στην εξοικείωση του κοινού με τη μικρού μήκους φόρμα, κάτι που μέχρι πρόσφατα δεν ήταν αυτονόητο. Παρά τα βήματα που γίνονται, η προώθηση της μικρού μήκους στην Ελλάδα δεν χαρακτηρίζεται ακόμη από κάποια σταθερότητα. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το ζήτημα, νομίζω ότι πρέπει να διασφαλιστεί η παρουσία της μικρού μήκους σε πολλαπλά κανάλια και πλατφόρμες, αλλά και η δημιουργία επιπλέον θεσμών που θα την προωθεί, με έμφαση στη συνέπεια και τη μακροχρόνια υποστήριξη.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για εσάς, αλλά και για το σημερινό κινηματογραφικό τοπίο; Τι προσδοκίες έχετε από τη νέα καλλιτεχνική διεύθυνση;
Το Φεστιβάλ Δράμας αποτελεί έναν σημαντικό θεσμό για την ταινία μικρού μήκους και είναι μεγάλη η χαρά να συμμετέχω για δεύτερη φορά. Τα τελευταία χρόνια, σε όλα τα προγράμματα, παρακολουθούμε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και καλοδουλεμένες ταινίες — κάτι που αντανακλά όχι μόνο την ποιότητα και τη φαντασία των δημιουργών, αλλά και την εξέλιξη του ίδιου του Φεστιβάλ. Είμαι αισιόδοξος ότι η νέα καλλιτεχνική διεύθυνση θα συνεχίσει το σημαντικό έργο που έχει ήδη γίνει, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την ποικιλομορφία και την πολυφωνία του προγράμματος. Είναι σημαντικό το Φεστιβάλ να διατηρεί την επαφή του με την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα και να παραμένει ένας ζωντανός χώρος, ανοιχτός στις διαφορετικές αφηγήσεις και οπτικές.
Συντελεστές
Παίζουν: Θοδωρής Σωχαλής, Σοφία Καλενκερίδου, Αλέξανδρος Κωχ, Σοφία Φωτιάδου, Κάτια Παπαϊωάννου, Γιάννης Κωνσταντινίδης, Στέλιος Ράπτης, Χρήστος Νταρακτσής | Παραγωγός: Αλέξης Αναστασιάδης | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Κουτσαλιάρης | Μοντάζ: Δημήτρης Πολύζος | Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Ελλη Ναλμπάντη | Ενδυματολογία: Ελλη Ναλμπάντη, Σόνια-Μαρία Καϊτατζή | Βοηθός Σκηνογράφου: Κική Μπέλλου | Σχεδιασμός Μακιγιάζ και Κομμώσεων: Τριανταφυλλιά Αλιατίδου, Αλεξάνδρα Κωνσταντινίδου | Ηχοληψία - σχεδιασμός ήχου: Σίμος Λαζαρίδης | Χρωματική διόρθωση: Δημήτρης Μανουσιάκης | Casting: Νίκος Τσούτσουλης | Σκρίπτ: Αλκηστη Σαρμά | Gaffer: Πάνος Λυγούρης | Ηλεκτρολόγος: Αλεξάνδρα Σιαφάκα | Α’ Βοηθός Κάμερας: Γιώργος Καρακόλης | Β’ βοηθός κάμερας: Γιώργος Μανταλέρης Λέτσιος | Α’ Βοηθός Σκηνοθέτη: Ιωάννα Λούρα | Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Βίκυ Αναστασιάδου | Διεύθυνση παραγωγής: Κωνσταντίνη Σέμκου | Βοηθοί Παραγωγής: Σπύρος Μπιρμπίλης, Αλέκος Αλεξιάδης, Ελένη Σέμκου | Σχεδιασμός αφίσας: Γιώργος Γούσης | Σενάριο: Χρήστος Τάτσης, Δημήτρης Παπαγιαννόπουλος | Σκηνοθεσία: Χρήστος Τάτσης | Παραγωγή: FRENEL σε συμπαραγωγή με την ΕΡΤ και το ΕΚΚΟΜΕΔ
Φεστιβάλ Δράμας 2025 | Γνωρίστε εδώ όλους τους δημιουργούς και τις ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος αλλά και τις ελληνικές ταινίες στα διεθνή προγράμματα του Φεστιβάλ.