
Η ταινία
Το «Requiem in Salt» είναι ένα ντοκιμαντέρ που εξερευνά τον συμβολισμό και τη σημασία του αλατιού στην ιαπωνική κουλτούρα μέσω του καλλιτέχνη Motoi Yamamoto. Μετά την απώλεια της αδερφής του, ο Yamamoto εξερευνά το εφήμερο της ζωής, δημιουργώντας περίπλοκες εγκαταστάσεις από αλάτι στη μνήμη των αγαπημένων του προσώπων που έχασε. Εχει να κάνει με τον θάνατο, το αλάτι και την τέχνη.
Οι σκηνοθέτες
Η Σύλβια Νικολαΐδου είναι σκηνοθέτης και video artist. Σπούδασε Καλές Τέχνες στο Chelsea College of Art and Design στο Λονδίνο, με μεταπτυχιακό στην Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (FAMU) στην Πράγα. Συμμετείχε στα προγράμματα Berlinale Talents (2019) και Talents Sarajevo (2021) και είναι μέλος της Ενωσης Σκηνοθετών Κύπρου.
Ο Νικόλας Ιορδάνου, φωτογράφος και σκηνοθέτης, γεννήθηκε στην Πάφο της Κύπρου. Ασχολήθηκε με την πολεμική και μετα-πολεμική φωτογραφία για αρκετά χρόνια και στη συνέχεια επικεντρώθηκε στην ντοκιμαντερίστικη φωτογραφία.
Ξεκίνησαν να εργάζονται ως κινηματογραφική ομάδα το 2012, συν-σκηνοθετώντας 10 ταινίες μικρού μήκους μέχρι σήμερα. Εχουν συνεργαστεί με την Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα Παφος 2017 μέσω της οποίας επιμελήθηκαν σημαντικά πρότζεκτ, όπως το «The Alien Trail» που είχε ως αποτέλεσμα ένα ντοκιμαντέρ, την έκδοση του ομότιτλου βιβλίου, και μια έκθεση φωτογραφίας με φωτογράφους από το πρακτορείο Magnum. Την ίδια χρονιά, συνεργάστηκαν με την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης Aarhus στη Δανία, όπου σκηνοθέτησαν το ντοκιμαντέρ με τίτλο «Soma & Lil», το οποίο παρουσιάστηκε και διαγωνίστηκε σε περισσότερα από 20 διεθνή φεστιβάλ και απέσπασε δύο βραβεία Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους και ένα βραβείο Κοινού.
Η κινηματογραφική τους δουλειά έχει βραβευτεί και παρουσιαστεί σε διάφορα σημαντικά διεθνή φεστιβάλ όπως το RAINDANCE, IN THE PALACE International Short Film Festival, PÖFF Shorts, κ.ά. Το «Requiem in Salt» είναι το τελευταίο τους ντοκιμαντέρ, το οποίο γυρίστηκε στην Ιαπωνία με τη στήριξη του Japan Foundation, του Institute of Contemporary Arts Kyoto και του Υφυπουργείου Πολιτισμού της Κύπρου. Βραβεύτηκε με το βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μηκους Κύπρου (ISFFC), ενώ έκανε την ευρωπαϊκή του πρεμιέρα στο Tampere Film Festival στην Φινλανδια.
Είναι οι ιδρυτές και διευθυντές του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πάφου (PIFF) στην Κύπρο.
Εξι ερωτήσεις για το «Requiem in Salt»:
Πώς επιλέξατε το θέμα της ταινίας σας, ποια ήταν η αρχική ιδέα, ποια η ανάγκη να αφηγηθείτε αυτή την ιστορία;
Το «Requiem in Salt» είναι ένα ντοκιμαντέρ που εξερευνά τον συμβολισμό και τη σημασία του αλατιού στην ιαπωνική κουλτούρα, μέσω του καλλιτέχνη Motoi Yamamoto. Μετά την απώλεια της αδερφής του, ο Yamamoto εξερευνά το εφήμερο της ζωής, δημιουργώντας περίπλοκες εγκαταστάσεις από αλάτι στη μνήμη των αγαπημένων του προσώπων που έχασε. Εχει να κάνει με τον θάνατο, το αλάτι και την τέχνη. Το πρώτο έργο που είδαμε από τον Motoi Yamamoto, ήταν μια εικαστική εγκατάσταση για τα θύματα από τη ρίψη της ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα, το οποίο μας συγκίνησε πολύ. Μελετώντας την πολύπλευρη δουλειά του, η προσωπική του ιστορία ήταν αυτό που μας άγγιξε περισσότερο. Ηταν ο τρόπος που μπορούσε να μετατρέψει το πένθος του σε ουσιαστική τέχνη και κατ’ επέκταση να δώσει σε όλους εμάς που βιώνουμε την τέχνη του, κουράγιο και δύναμη έτσι ώστε να συνεχίσουμε να ζούμε ουσιαστικά και αισιόδοξα την δική μας ζωή, θυμίζοντας μας ταυτόχρονα ότι και εμείς μια μέρα θα φύγουμε. Η χρήση του αλατιού στις εγκαταστάσεις του Yamamoto δεν είναι καθόλου τυχαία. Στην Ιαπωνία, το αλάτι είναι πολύ συμβολικό. Χρησιμοποιείται για εξαγνισμό και κάθαρση στις τελετές κηδείας, στους αγώνες σούμο, και έξω από τους χώρους όπου ζουν και εργάζονται. Ετσι, κάθε εφήμερη εγκατάσταση αλατιού του Yamamoto στέκει σαν ανάμνηση για κάθε δικό του άνθρωπο που έχασε. Η απώλεια των αγαπημένων μας ανθρώπων είναι κάτι που αφορά όλους μας, γι' αυτό και θέλαμε να μοιραστούμε μέσω του ντοκιμαντέρ μας την ιστορία του Motoi.
Τι σας δυσκόλεψε στην πραγματοποίηση της ταινίας, τι σας έφερε μεγάλη χαρά, ή τι σας εξέπληξε - θετικά ή αρνητικά;
Οταν γυρίζεις ένα ντοκιμαντέρ στη δική σου χώρα πάντα έχεις την δυνατότητα να επισκεφτείς ξανά και ξανά τους ανθρώπους και τους τόπους όπου έγιναν τα γυρίσματα και να τελειοποιήσεις το έργο σου στον μέγιστο δυνατό βαθμό. Οταν όμως το θέμα σου βρίσκεται στην άλλη πλευρά του κόσμου, τότε τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Πρέπει να υπολογίσεις τα πάντα από πριν γιατί έχεις μόνο μια ευκαιρία. Εάν γυρίσεις πίσω και σου λείπουν σημαντικά πράγματα, τότε όλο το πρότζεκτ βρίσκεται σε κίνδυνο. Κατά την διάρκεια των γυρισμάτων στην Ιαπωνία, επισκεφθήκαμε 8 διαφορετικές πόλεις. Ημασταν σχεδόν καθημερινά σε επαφή με τον Motoi, ενώ τα βράδια τα περνούσαμε βλέποντας το τι γυρίσαμε και κάναμε το πλάνο μας για την επόμενη μέρα. Ζήσαμε έντονα όλες τις εμπειρίες και στο τέλος φέραμε ένα αποτέλεσμα που έκανε και εμάς αλλά και τον Motoi να νιώσουμε συγκίνηση και χαρά.
Η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα βρίσκεται σε αναβρασμό την τελευταία περίοδο. Πόσο αφορά αυτό τους/τις σκηνοθέτες της δικής σας γενιάς και ποια βήματα θα θεωρούσατε ως βελτίωση;
Λόγω του ότι είμαστε από την Κύπρο και εμείς γνωρίζουμε πολύ καλυτέρα τα προβλήματα (που είναι αρκετά σοβαρά) που έχουμε στο δικό μας περιβάλλον, πιστεύουμε ότι θα ήταν λάθος να πάρουμε θέση σε θέματα που δεν γνωρίζουμε σε βάθος.
Είναι οι πλατφόρμες και το streaming μια ευκαιρία για τη διανομή και προβολή της μικρού μήκους ταινίας; Ποιες άλλες λύσεις θα βλέπατε προκειμένου η μικρού μήκους ταινία να φτάσει σε περισσότερο κόσμο;
Πέρα από τις πλατφόρμες και το streaming πιστεύουμε πως μια καλή λύση θα ήταν να αγοράζονται σε μια αξιοπρεπή τιμή από τα κρατικά κανάλια (ΡΙΚ, ΕΡΤ) και να προβάλλονται σε time slots που να έχουν ψηλή τηλεθέαση. Αν απλώς αγοράζονται σε εξευτελιστικές τιμές και μετά προβάλλονται σε ώρες πολύ χαμηλής τηλεθέασης, δεν βοηθά κανέναν. Ούτε το κοινό, ούτε τους δημιουργούς.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για εσάς, αλλά και για το σημερινό κινηματογραφικό τοπίο; Τι προσδοκίες έχετε από τη νέα καλλιτεχνική διεύθυνση;
Είναι η πρώτη μας φορά στο Φεστιβάλ Δράμας και είμαστε πολύ χαρούμενοι για τη συμμετοχή μας. Είναι σημαντικό και όμορφο να έρχεσαι σε επαφή με άλλους ανθρώπους του κινηματογράφου και το φεστιβάλ θα είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για αυτό. Σίγουρα ελπίζουμε το κοινό που θα δει την ταινία μας να νιώσει και να καταλάβει την αγάπη και τη δουλειά που έχουμε βάλει για να δημιουργήσουμε το «Requiem in Salt», και να γνωρίσει την υπέροχη τέχνη του Motoi Yamamoto.
Τι κάνει μία ταινία μικρού μήκους.... μεγάλη;
Η αγάπη και η αφοσίωση των δημιουργών που γουστάρουν να λένε «μικρές» ιστορίες με μεγάλο νόημα, και η ικανότητά τους να μεταφράζουν το συναίσθημα, τις ιδέες και τις σκέψεις τους με έναν τρόπο απλό, άμεσο, αληθινό, και το πιο σημαντικό, με τρόπο κινηματογραφικό.
Δείτε εδώ το τρέιλερ του «Requiem in Salt»:
Requiem in Salt | Σκηνοθεσία: Σύλβια Νικολαϊδου και Νικολας Ιορδάνου | Παραγωγή: Σύλβια Νικολαϊδου, Νικολας Ιορδάνου, Japan Foundation | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Νικόλας Ιορδάνου | Μοντάζ: Σύλβια Νικολαϊδου και Νικολας Ιορδάνου | Μουσική: Wild Wonder, Karl Casey | Με τη στήριξη: Kyoto Institute of Contemporary Arts, Τμήμα Σύγχρονου Πολιτισμού - Υφυπουργείο Πολιτισμού
Φεστιβάλ Δράμας 2025 | Γνωρίστε εδώ όλους τους δημιουργούς και τις ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος αλλά και τις ελληνικές ταινίες στα διεθνή προγράμματα του Φεστιβάλ.