H ταινία
Η Νίτσα προσπαθεί να διαχειριστεί την απώλεια της μητέρας της, μιας γυναίκας στης οποίας τη σκιά έζησε για χρόνια. Προκειμένου να καλύψει το όνειδος της μοναξιάς επινοεί μια ιστορία που την οδηγεί σε μια μαζοχιστική ικανοποίηση. Ή μήπως όχι;
H σκηνοθέτης
Η Νεφέλη Ράπτη γεννήθηκε στα Ιωάννινα. Σπούδασε Κλασική Φιλολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Πανεπιστήμιο του Aarhus στη Δανία. Είναι πτυχιούχος κινηματογραφικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο Paris VIII, Saint Denis-Vincennes. Από το 2010 εργάζεται ως σκριπτ. Η επόμενη μικρού μήκους βρίσκεται σε στάδιο ανάπτυξης και έχει συμμετάσχει στο Film Plus Script Lab της Ρουμανίας και στο Filmer Forge Pitch by In the Palace στη Βουλγαρία.
5 ερωτήσεις για το «Ms. Nitsa»
Πώς επιλέξατε το θέμα της ταινίας σας, ποια ήταν η αρχική ιδέα, ποια η ανάγκη να αφηγηθείτε αυτή την ιστορία;
Επεσα πάνω στο διήγημα του Σωτήρη Δημητρίου, «Η Δεξίωση» και με τράβηξε ο χαρακτήρας της Νίτσας. Επέστρεφα στο διήγημα πολύ συχνά γιατί μέσα στην κωμικότητά του ήταν τρομερά ψυχογραφικό όσον αφορά στην ανθρώπινη συμπεριφορά και στο τι δύναται να κάνει ένας άνθρωπος ούτως ώστε να γίνει αρεστός στο περιβάλλον του. Στο διήγημα δεν υπήρχε η απώλεια της μάνας κι έτσι από το κωμικό του βιβλίου, περάσαμε στο δράμα της ταινίας. Επίσης είχα μεγάλη ανάγκη να σκηνοθετήσω και κατ' επέκταση αυτές οι δύο δυνάμεις συναντήθηκαν.
Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση του να είσαι σκηνοθέτης στην Ελλάδα σήμερα; Τι σας δυσκόλεψε στην πραγματοποίηση της ταινίας, τι σας έφερε μεγάλη χαρά, ή τι σας εξέπληξε - θετικά ή αρνητικά;
Το να είσαι μόνο σκηνοθέτης για μια πληθώρα ανθρώπων σημαίνει δύσκολο βιοπορισμό. Προφανώς υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Για όλους όμως η χρηματοδότηση μιας ταινίας είναι μια αργή και βασανιστική διαδικασία όπως και η εξεύρεση παραγωγού που θα ασχοληθεί σοβαρά με το εκάστοτε project, θα το «τρέξει», θα προτείνει πράγματα, θα βρει λύσεις, θα πάρει από το σκηνοθέτη ένα βάρος και θα προχωρήσουν μαζί γιατί συνυπάρχουν και οι δύο στο ίδιο όραμα. Υπάρχει σοβαρή έλλειψη τέτοιων ανθρώπων. Ευτυχώς υπάρχει η στήριξη των φίλων που αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο. Οσον αφορά τη δική μου ταινία, το θετικό είναι ότι με όλο τον περιορισμό χρημάτων και χρόνου ήμασταν πολύ προετοιμασμένοι. Το αρνητικό είναι ότι δεν υπήρχε ο χρόνος να δοκιμάσουμε πράγματα, αλλά ευτυχώς υπήρχε δυνατή ομάδα.
Είναι οι πλατφόρμες και η νέα πραγματικότητα του streaming μια ευκαιρία για τη διανομή και προβολή της μικρού μήκους ταινίας; Πού στέκεστε στο δίλημμα αίθουσες ή πλατφόρμες;
Η αίθουσα είναι αίθουσα. Οι ταινίες είναι για τη μεγάλη οθόνη. Υπάρχει κάτι μυσταγωγικό και τελετουργικό στο να μοιράζεσαι με άλλους στο σκοτάδι μια προβολή, είναι μια εμπειρία. Και διασκέδαση. Η ζωή παρ' όλα αυτά εξελίσσεται και η εποχή πολλές φορές προστάζει άλλες νόρμες. Είναι στην καθημερινότητα πια και λόγω ευκολίας. Για τις μικρού μήκους, που δεν υπάρχουν πολλοί τρόποι προβολής τους, είναι μια λύση. Το δίλημμα υπάρχει γιατί η πλατφόρμα ακυρώνει την αίθουσα. Ελπίζω για πολλούς από 'μας να μη φτάσει η πλατφόρμα να αντικαταστήσει την αίθουσα. Θα φανεί τα επόμενα χρόνια. Ομως, εξίσου σημαντικό πρόβλημα είναι όταν κλείνουν ιστορικά σινεμά για να γίνει η πόλη ένα τεράστιο ξενοδοχείο. Αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο; Τι σημαίνουν οι συνεχείς επιτυχίες της ελληνικής ταινίας μικρού μήκους στο διεθνές τοπίο;
Είναι μεγάλη η χαρά που η ταινία συμμετέχει φέτος στη Δράμα. Το φεστιβάλ έχει κατορθώσει τα τελευταία χρόνια να δημιουργεί ένα στιβαρό πρόγραμμα αναδεικνύοντας νέους καλλιτέχνες και διαφορετικές ταινίες. Είναι σημαντικό να μην υπάρχει θεματική ατζέντα που επιβάλλει μόδες στους σκηνοθέτες. Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια υπάρχουν αρκετά ταλαντούχοι δημιουργοί στις μικρού μήκους κι αυτό μόνο ελπιδοφόρο μπορεί να είναι για το ελληνικό σινεμά. Ελπίζουμε όλοι να έρθει και η στιγμή που αυτό θα αντανακλάται και στις αίθουσες εάν υπάρξει και η ανάλογη θεσμική μέριμνα φυσικά.
Ο,τι κι αν γίνει το σινεμά θα επιβιώσει γιατί...
Η ανάγκη του ανθρώπου για το σινεμά και όλες τις υπόλοιπες τέχνες θα αυξάνεται όλο και περισσότερο όσο η ζωη γίνεται όλο και πιο δύσκολη.
Δείτε εδώ το τρέιλερ του «Ms. Nitsa»
Ms. Nitsa | Cast: Ναταλία Τσαλίκη, Μαρία Σκουλά, Δώρα Μασκλαβάνου, Ιωάννα Μπακαλάκου, Ολγα Νικολαΐδου, Λαρίσα Βέργου, Γιώργος Γιαννακάκος, Θανάσης Ντάνης, Murad Kandilcioglu, Μαρία Εγγλεζάκη | Σενάριο-Σκηνοθεσία: Νεφέλη Ράπτη | Παραγωγός: Μάρια Ρεπούση | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Αλέξης Πηλός | Μοντάζ: Λάμπης Χαραλαμπίδης | Μουσική: Αλέξανδρος Λιβιτσάνος | Σκηνογράφος: Κατερίνα Ζουράρη | Ενδυματολόγος: Λουκία Χατζέλου | Make-Up Artist: Στέλλα Καραπούλιου | Ηχος: Αλέξης Κουκιάς | Sound Design/Μιξάζ: Ορέστης Καμπερίδης | Διεύθυνση Παραγωγής: Ιωάννα Πετειναράκη | Βοηθός Σκηνοθέτη: Κωνσταντίνος Καλογρίδης
Φεστιβάλ Δράμας 2024 | Γνωρίστε εδώ όλους τους δημιουργούς και τις ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος αλλά και τις ελληνικές ταινίες στα διεθνή προγράμματα του Φεστιβάλ