Συνέντευξη

Ο Αντρέα Λεάντζα ξέρει πώς να φτιάχνει κινηματογραφικά όνειρα, κυριολεκτικά με τα χέρια του

στα 10

Ενας από τους καλύτερους καλλιτέχνες των prosthetics, του ειδικού makeup, sculptor, και creature creator των ημερών μας, μιλά στο Flix πριν το διαδικτυακό του masterclass στο 3o Athens Fashion Film Festival.

Ο Αντρέα Λεάντζα ξέρει πώς να φτιάχνει κινηματογραφικά όνειρα, κυριολεκτικά με τα χέρια του
Δουλεύοντας για να μεταμορφώσει τον Πιερφανσίσκο Φαβίνο σε Μπετίνο Κράξι στο «Hammamet» του Τζιάνι Αμέλιο

Σχεδόν αυτοδίδακτος, αρχικά, και έντονα εμπνευσμένος από τις ιστορίες κορυφαίων του χώρου όπως οι Ντικ Σμιθ, Ρικ Μπέικερ και τόσοι άλλοι, ο Αντρέα Λεάντζα εμβάθυνε ακόμη περισσότερο, τα χρόνια που ακολούθησαν, τις γνώσεις του πάνω στις διάφορες τεχνικές της δουλειάς του: life-casting, sculpting και texturing, mould making, applying και painting prosthetic appliances.Εκτοτε, εργάζεται βελτιώνοντας διαρκώς τον εαυτό του, με το να εκπαιδεύεται και να πειραματίζεται σε όλο και πιο εξελιγμένες τεχνικές και υλικά, σχεδιάζοντας make-ups και ειδικά make-up fx για διαφημίσεις, τηλεοπτικά σήριαλ, ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, παράλληλα με ιδιωτικές αναθέσεις από το χώρο της τέχνης.

andrea leanza 607

Το 2011 ξεκινά το ουσιαστικό κομμάτι της καριέρας του στη διεθνή κινηματογραφική βιομηχανία, όταν προσλαμβάνεται από τον βραβευμένο δις με Oscar, Μάρκ Κούλιερ («The Iron Lady», «The Gran Budapest Hotel»), για να σχεδιάσει τα ζόμπι για την ταινία του Μαρκ Φόρστερ «World War Z» όπου πρωταγωνιστούσε και έκανε την παραγωγή ο Μπραντ Πιτ. Από τότε δουλεύει σταθερά σε μεγάλες παραγωγές όπως για παράδειγμα τα «Resident Evil 6 - the Final Chapter» του Πολ Γ. Σ. Αντερσον, «Suspiria» του Λούκα Γκουνατανίνο, «The Traitor» του Μάρκο Μπελόκιο και «Hammamet» του Τζιάνι Αμέλιο.

andrea leanza 607

Στην ομιλία του που θα γίνει διαδικτυακά στις 27 Φεβρουαρίου στις 13:00 στο πλαίσιο του 3oυ Athens Fashion Film Festival, θα μας εξηγήσει πως μετέτρεψε την παιδική του εμμονή με τους δεινόσαυρους, τα φανταστικά όντα και τις ταινίες σε ένα από τα πιο πετυχημένα make up & prosthetics στούντιο της Ευρώπης. Παράλληλα, θα εκθέσει την εμπειρία του σχετικά με το πώς το σύγχρονο vfx και το χειροποίητο craftsmanship συχνά απαιτείται να συνεργαστούν, προκειμένου να μεταμορφώσουν το ανθρώπινο σώμα σε οποιονδήποτε χαρακτήρα ή φιγούρα, ιστορική ή φανταστική, δίνοντας σάρκα και οστά σε “αυτό που δεν μπορεί να είναι”. Λίγο πριν από αυτό, μιλά στο Flix για την πορεία του και τις προκλήσεις, αλλά και την διασκέδαση της τέχνης του.

To 3o Athens Fashion Film Festival θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά από την Πέμπτη, 25 Φεβρουαρίου ως και τη Δευτέρα, 1η Μαρτίου. Για περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα και τις δράσεις του επισκεφθείτε το επίσημο website της διοργάνωσης.

andrea leanza 607

Θα μπορούσατε να μας περιγράψετε πως ξεκίνησε το ενδιαφέρον σας για τα prosthetics το κινηματογραφικό make up και την δημιουργία πλασμάτων για το σινεμά. Ηταν η τεχνική πλευρά αυτής της δουλειάς που σας κίνησε το ενδιαφέρον ή κάτι άλλο;

Απ όταν ήμουν παιδί, πάντοτε με συνάρπαζαν και με προσέλκυαν τα απόκοσμα πλάσματα και οι παράξενοι χαρακτήρες στο σινεμά κι αναρωτιόμουν πως ήταν δυνατόν να τα κάνουν να δείχνετε τόσο αληθινά. Για πολύ καιρό δεν μπορούσα να βρω τις απαντήσεις σε αυτά μου τα ερωτήματα, μεγαλώνοντας σε μια εποχή όπου δεν υπήρχε το ίντερνετ και ήταν πολύ δύσκολο να βρεις πληροφορίες γι αυτόν τον επαγγελματικό τομέα στην Ιταλία. Οπότε για μένα όλα ξεκίνησαν σαν ένα παιδικό παιχνίδι, παίζοντας με πλαστελίνες και χρώματα, προσπαθώντας να δημιουργήσω όλα αυτά που με ενέπνεαν, όπως για παράδειγμα τους εξωγήινους από τον «Πόλεμο των Αστρων», ή τους δεινόσαυρους από το «Jurassic Park». Μεγαλώνοντας ανακάλυψα ότι αυτό το παιχνίδι θα μπορούσε να γίνει κανονικό επάγγελμα κι από τότε, δεν σταμάτησα να μαθαίνω και να πειραματίζομαι προσπαθώντας να βελτιώσω τις ικανότητές μου, εμπνεόμενος από την ιστορία αληθινών θρύλων του είδους όπως ο Ντικ Σμιθ, ο Ρικ μπέικερ, ο Σταν Γουίνστον και τόσοι πολλοί άλλοι.

andrea leanza 607

Αν κάποτε τα ειδικά εφέ περιορίζονταν στη δημιουργία τεράτων σε ταινίες τρόμου, η τέχνη του προσθετικού μέικ απ και των εφέ βρίσκεται στα πιο απροσδόκητα μέρη. Εσείς τι είδους πρότζεκτ απολαμβάνετε περισσότερο; Αυτά που η τέχνη σας βρίσκεται σε πρώτο πλάνο ή εκείνα που την χρησιμοποιούν με πιο χαμηλότονο τρόπο;

Οπως θα σας έλεγε κάθε μάγος «ένα μαγικό τρικ λειτουργεί όταν δεν καταλαβαίνεις πως έγινε». Ανέκαθεν με συνάρπαζε η πρόκληση να δημιουργώ αληθοφανείς ανθρώπινους χαρακτήρες, μέικ απ που κάνουν κάποιον να μοιάζει με έναν άλλον, που τον παχαίνουν ή τον γερνάνε. Είναι πολύ δύσκολο να ξεγελάσεις το ανθρώπινο μάτι, ειδικά όταν ένας ηθοποιός με προσθετικό μείκ απ παίζει τον ρόλο του ανάμεσα σε άλλους ηθοποιούς χωρίς μέικ πα. Υπάρχουν τόσες πολλές λεπτομέρειες που μπορούν να προδώσουν την δουλειά σου. Αν το σκεφτείς, κανείς δεν ξέρει πως μπορεί να μοιάζει ένα βαμπίρ, ή ένας εξωγήινος, αλλά όλοι βλέπουμε ανθρώπους κάθε μέρα στη ζωή μας. Από την άλλη πλευρά, μερικές φορές μου αρέσει πολύ να δουλεύω σε ταινίες φαντασίας ή τρόμου και λερώνω τα χέρια μου με ψεύτικο αίμα, λάσπη ή άλλες ουσίες. Είναι τόσο διασκεδαστικό. Στην πραγματικότητα, ένα από τα πράγματα που μου αρέσει περισσότερο σε αυτή τη δουλειά είναι ότι σε βοηθά να κρατήσεις το παιδί μέσα σου ζωντανό.

andrea leanza 607

Θα μπορούσατε να μας περιγράψετε την δημιουργική διαδικασία της συνεργασίας σας με τους κινηματογραφιστές; Πως καταλήγετε στο τελικό αποτέλεσμα; Συνήθως δουλεύετε σε δικές τους ιδέες για την εικόνα των χαρακτήρων ή των πλασμάτων, ή βασίζονται σε σας για να τους δημιουργήσετε;

Ισχύουν και τα δύο. Μερικές φορές οι πελάτες θέλουν να εκτελέσεις μια συγκεκριμένη ιδέα τους, άλλες θέλουν την βοήθειά σου για να δώσουν σχήμα ή ύφος σε ένα συναίσθημα ή μια ιδέα που μπορεί να έχουν, αλλά που δεν μπορούν να εκφράσουν ολοκληρωμένα. Εκεί προσπαθώ να μεταφράσω αυτά τα συναισθήματα σε έναν χειροπιαστό χαρακτήρα. Η διαδικασία μπορεί να πάρει πολύ χρόνο και να είναι κοπιαστική, αλλά τελικά είναι τόσο ικανοποιητικό να βλέπεις έναν σκηνοθέτη ευχαριστημένο από τη δουλειά που έκανες.

andrea leanza 607

Η ομιλία που θα κάνετε το Athens Fashion Film Festival, έχει τον τίτλο «Γλυπτική στην Υπηρεσία των Ονείρων». Κάπως έτσι βλέπετε τον εαυτό σας; Ως έναν άνθρωπο που κατασκευάζει όνειρα;

Δεν μπορώ να αρνηθώ ότι μου αρέσει αυτός ο χαρακτηρισμός. Αγαπώ το ότι μπορώ να δημιουργήσω πιστευτούς χαρακτήρες ξεκινώντας από κομμάτια πηλού και μερικές φορές νιώθω ότι είμαι ακόμη ένα παιδί που παίζει με τα όρια της φαντασίας μου. Αλλά με έναν πιο επαγγελματικό τρόπο.

andrea leanza 607

Θα μπορούσατε να μας ονοματίσετε μερικούς σύγχρονους συναδέλφους σας που θαυμάζετε; Και κάποιους από τους σκηνοθέτες που θα θέλατε να δουλέψετε μαζί;

Υπάρχουν τόσα πολλά ονόματα. Αν πρέπει να πω μόνο ένα (εκτός του Ρικ Μπέικερ φυσικά), θα έλεγα τον Μαρκ Κούλιερ. Είχα την τύχη να δουλέψω μαζί του σε μερικά φιλμ κι έμαθα τόσα πολλά από αυτόν και τους συνεργάτες του. Αλλά πράγματι υπάρχουν τόσα πολλά ονόματα που θα ήθελα ν αναφέρω, όπως οι Αργιεν Τούιτεν, Στιβ Γουανγκ, Μάικ Μαρίνο, Καζουχίρο Τσούτζι, Ντάνκαν Τζάρμαν, Λαβ Λάρσον, Τζος Γούινστον. Η λίστα είναι αληθινά μεγάλη. Το θετικό είναι ότι σήμερα στην εποχή του internet είναι πολύ πιο εύκολο να παρακολουθήσεις την δουλειά άλλων ταλαντούχων καλλιτεχνών και πολλοί από αυτούς είναι πρόθυμοι να μοιραστούν την δουλειά και τις τεχνικές τους. Είναι κάτι που σε βοηθά να εμπνευστείς και να πιέσεις τον εαυτό σου να γίνεις καλύτερος. Οσο για σκηνοθέτες, είναι ένα παιδικό μου όνειρο να δουλέψω με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ αλλά θα ήθελα πολύ να συνεργαστώ με ανθρώπους όπως ο Τζον Φαβρό, ο Ταίκα Γουατίτι ή ο Τζ. Τζ. Εϊμπραμς.

To 3o Athens Fashion Film Festival θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά από την Πέμπτη, 25 Φεβρουαρίου ως και τη Δευτέρα, 1η Μαρτίου. Για περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα και τις δράσεις του επισκεφθείτε το επίσημο website της διοργάνωσης.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.