Καλεσμένος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ο Αλεξάντρ Ντεσπλά έρχεται για ακόμη μια φορά στην Ελλάδα, τη Δευτέρα, 23 Απριλίου, για να παραλάβει το τιμητικό Βραβείο Ιρις και, την επομένη, να παραδώσει ένα masterclass στο Ωδείο Αθηνών.
Διαβάστε ακόμη: Ο Αλεξάντρ Ντεσπλά στο Ωδείο Αθηνών για ένα masterclass που δεν χάνεται με τίποτα
Ενας από τους σπουδαιότερους συνθέτες κινηματογραφικής μουσικής της εποχής μας, ο «νέος Τζον Γουίλιαμς», όπως τον χαρακτηρίζουν τα κινηματογραφικά λεξικά, πολυβραβευμένος απ' όταν ξεκίνησε την καριέρα του, το 1986 με το «Ki lo sa?» του Ρομπέρ Γκεντιγκιάν, έχει δημιουργήσει το δικό του σύμπαν, κινούμενος με άνεση από big budget monster movies, σαν το «Godzilla», ως τους πιο εύθραυστους, υπαρξιακούς στοχασμούς του σινεμά, σαν το «Δέντρο της Ζωής» του Τέρενς Μάλικ, ή τον ιδιοσυγκρασιακό κόσμο του Γουες Αντερσον - μάλιστα η δουλειά του για το «Grand Budapest Hotel» του χάρισε το πρώτο του Οσκαρ, το 2014.
Η βράβευση του Αλεξάντερ Ντεσπλά για την προσφορά του στην 7η Τέχνη - λίγο μόνο καιρό μετά το δεύτερο Οσκαρ του, φέτος, για τη «Μορφή του Νερού» (που παρέλαβε, άλλωστε, ευχαριστώντας την Ελληνίδα μητέρα του) - θα γίνει τη Δευτέρα 23 Απριλίου στην τελετή απονομής των Βραβείων Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, τα οποία φέτος για πρώτη φορά θα μεταδοθούν και ζωντανά από την υπηρεσία live streaming της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Την επόμενη ημέρα, Τρίτη 24 Απριλίου στις 12 το μεσημέρι, ο Αλεξάντερ Ντεσπλά θα συνομιλήσει με τον συνθέτη και καθηγητή του Ωδείου Αθηνών Χαράλαμπο Γωγιό για ρόλο της μουσικής στον κινηματογράφο. Η συζήτηση - masterclass θα γίνει στην ανακαινισμένη αίθουσα συναυλιών «Άρης Γαρουφαλής» του Ωδείου Αθηνών, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Λίγο πριν φτάσει στην Αθήνα, ο Αλεξάντρ Ντεσπλά μοιράστηκε πέντε σκέψεις του με το Flix. Διαβάστε παρακάτω.
Διαβάστε ακόμη: Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2018 | Οι υποψηφιότητες
Η σχέση του με την ελληνική καταγωγή του (Ο Αλεξάντρ Ντεσπλά είναι γιος Γάλλου μπαμπά κι Ελληνίδας μαμάς, οι γονείς του γνωρίστηκαν στις σπουδές τους στο Μπέρκλεϊ και στη συνέχεια εγκαταστάθηκαν στη Γαλλία, όπου και γεννήθηκε, μεγάλωσε κι έζησε ο Ντεσπλά) Είμαι σε απόλυτη επαφή με την ελληνική κουλτούρα. Απ' όταν ήμουν δύο χρόνων, οι γονείς μας έπαιρναν τακτικά τις αδελφές μου κι εμένα και περνούσαμε τα καλοκαίρια μας με την ελληνική μας οικογένεια. Κι η μητέρα μου μαγείρευε ελληνικό φαγητό στο Παρίσι, έβαφε κόκκινα αυγά το Πάσχα... Η ελληνική κουλτούρα και παράδοση ήταν μέρος της καθημερινότητάς μας. Και στην εφηβεία μου άρχισα να εξερευνώ ακόμα περισσότερο την ελληνική ταυτότητά μου. Περπατούσα ώρες στην Αθήνα, από τον Κεραμεικό στην Αγορά και καθόμουν κάτω από το Θησείο χωρίς να καταλαβαίνω πώς περνούσε ο χρόνος.
Το αγαπημένο του δικό του σάουντρακ Καθώς έχω πάθει εμμονή με το νέο σάουντρακ που έχω να γράψω, δεν μπορώ να ξεχωρίσω τις παλιότερες μουσικές μου. Οταν δίνω μια συναυλία, νιώθω αμήχανα: χαίρομαι πολύ που διευθύνω μπροστά σε κοινό και, ταυτόχρονα, αναρωτιέμαι, γιατί παίζω την παλιά μουσική μου; Ο πραγματικός ενθουσιασμός προκύπτει όταν διευθύνω μέσα στο στούντιο, μουσική που δεν έχω ακούσει ακόμα. Παρόλ’ αυτά, θα σημείωνα τη «Μορφή του Νερού», το «Κορίτσι με το Μαργαριταρένιο Σκουλαρίκι», το “Grand Budapest Hotel”, τον «Λόγο του Βασιλιά», τη «Φιλομένα»….
Είναι υπέροχο να βραβεύεσαι, καθώς αυτό δείχνει ότι οι συνάδελφοί σου άκουσαν κι εκτίμησαν τη μουσική σου. Αλλά το μόνο που πραγματικά έχει σημασία είναι η δουλειά σου. Μετά το πρώτο μου Οσκαρ, η πίεση ήταν ακόμα μεγαλύτερη για να γράψω καλή μουσική. Μετά το δεύτερο, φαντάζεστε… Εχω μάθει ότι οι σημαντικότερες αρετές είναι η απεριόριστη έκφραση και η μακροζωία.
Η πρώτη ταινία που είδε, όπου πρόσεξε τη μουσική Ο «Σπάρτακος» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Το ερωτικό θέμα. Και μετά η «Chinatown» του Πολάνσκι.
Η σχέση του με το ελληνικό σινεμά Μ' αρέσει ο Γιώργος Λάνθιμος. Παρακολουθώ τη δουλειά του ήδη από τον «Κυνόδοντα». Είναι πραγματικός καλλιτέχνης. Και θα ήθελα πολύ να γράψω μουσική για μια ελληνική ταινία μια μέρα.
Τα βραβεία Είναι υπέροχο να βραβεύεσαι, καθώς αυτό δείχνει ότι οι συνάδελφοί σου άκουσαν κι εκτίμησαν τη μουσική σου. Αλλά το μόνο που πραγματικά έχει σημασία είναι η δουλειά σου. Μετά το πρώτο μου Οσκαρ, η πίεση ήταν ακόμα μεγαλύτερη για να γράψω καλή μουσική. Μετά το δεύτερο, φαντάζεστε… Εχω μάθει ότι οι σημαντικότερες αρετές είναι η απεριόριστη έκφραση και η μακροζωία.
Διαβάστε ακόμη: Η (κερδισμένη και η χαμένη) ευκαιρία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου