Στο Αγνωστο κι Ακόμα Παραπέρα: Τρεις μήνες με προβολές σπουδαίων ταινιών επιστημονικής φαντασίας με την υπογραφή του Flix

BUZZ 02 OCT  /  Flix Team

Μέχρι το Δεκέμβριο, στο πλαίσιο της έκθεσης «Science Fiction: Ταξίδι στο Αγνωστο» της Στέγης, βλέπουμε... επιστημονική φαντασία μέχρι τελικής πτώσης.

Κλασικές ταινίες που έδωσαν νόημα στον όρο sci-fi, αποκατεστημένες κόπιες σπάνιων ταινιών που θα προβληθούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, χαμένα αριστουργήματα από όλο τον κόσμο και μικρού μήκους εκπλήξεις, απλώνονται σε οκτώ triple bill προβολές που θα πραγματοποιηθούν από τον Οκτώβριο μέχρι και τον Δεκέμβριο, συνοδεύοντας τη μεγάλη έκθεση «Science Fiction: Ταξίδι στο Αγνωστο», την οποία συνδιοργανώνει το Barbican μαζί με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Κάθε προβολή εντάσσεται σε έναν από τους τέσσερις τομείς της έκθεσης «Science Fiction: Ταξίδι στο Aγνωστο» (Παράξενα Ταξίδια, Οδύσσειες του Διαστήματος, Θαυμαστοί Νέοι Κόσμοι, Απώτατα Σύνορα) και αποτελείται από τρεις ταινίες: μια ταινία μικρού μήκους και δύο ταινίες μεγάλου μήκους.

Μην ξεχνάτε επίσης: Flix it στη Στέγη S02E01: Το Φθινόπωρο του Γιασουτζίρο Οζου

Ανάμεσά στις ταινίες που θα προβληθούν ξεχωρίζουν η πρεμιέρα στην Ελλάδα της αποκατεστημένης ψηφιακής κόπιας του αριστουργήματος του Στίβεν Σπίλμπεργκ, «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου», που κυκλοφορεί με αφορμή τα 40 χρόνια της ταινίας και έκανε την πρεμιέρα της πριν από λίγο καιρό στο Φεστιβάλ Βενετίας, οι αποκατεστημένες κόπιες του «Stalker» του Αντρέι Ταρκόφσκι, του «Je t'Aime, Je t'Aime» του Αλέν Ρενέ, του «Ikarie XB 1» του Γίντρικ Πόλακ, του «Planet of the Vampires» του Μάριο Μπάβα, του «Alphaville» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, του «Δέκατου Θύματος» του Ελιο Πέτρι, η πρώτη προβολή στην Ελλάδα της ταινίας «Aurora» της Κριστίνα Μπουόζιτε (που είναι και η πιο πρόσφατη ταινία του αφιερώματος) και η προβολή από κόπια του Φεστιβάλ του Τορόντο του «The Brood» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ.


Οι προβολές του αφιερώματος στην επιστημονική φαντασία ξεκινούν στις 17 Οκτωβρίου και θα διαρκέσουν μέχρι και τις 12 Δεκεμβρίου. Θα πραγματοποιηθούν στο Odeon Starcity (Λεωφόρος Συγγρού 111, Αθήνα), δίπλα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Το εισιτήριο για την κάθε μία προβολή (η μικρού μήκους ταινία με την πρώτη ταινία μεγάλου μήκους συνιστούν μία προβολή) κοστίζει 4 ευρώ, ενώ το εισιτήριο και για τις δύο προβολές της κάθε μέρας κοστίζει 6 ευρώ. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για τις προβολές και για την προπώληση των εισιτηρίων εδώ.


ΤΡΙΤΗ 17 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2017 / ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΟΔΥΣΣΕΙΕΣ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ / ODEON STARCITY ΑΙΘΟΥΣΑ 5

A Trip to the Moon 607

19:00 Ταξίδι στη Σελήνη (Le Voyage dans la Lune) του Ζορζ Μελιές / 1902, Γαλλία, 16’

Εμπνευσμένη από τα μυθιστορήματα του Ιουλίου Βερν, «Από τη Γη στη Σελήνη» και «Γύρω από τη Σελήνη», η πιο διάσημη ταινία του πρωτοπόρου της 7ης τέχνης, Ζορζ Μελιές, αφηγείται την ιστορία μιας ομάδας αστρονόμων που ταξιδεύουν προς το φεγγάρι με ένα διαστημόπλοιο-ρουκέτα. Εκεί θα βρουν τους κατοίκους της Σελήνης που ονομάζονται Σελενίτες και θα επιστρέψουν στη Γη φέρνοντας μαζί τους και έναν αιχμάλωτο. / Μία από τις πρώτες και πιο επιδραστικές ταινίες επιστημονικής φαντασίας στην ιστορία του σινεμά, φημισμένη για τα χειροποίητα ειδικά εφέ της και την κλασική σκηνή με το διαστημόπλοιο να προσγειώνεται στο μάτι της Σελήνης. Στο αφιέρωμα, το «Ταξίδι στη Σελήνη» προβάλλεται σε έγχρωμη ψηφιακή κόπια, εκδοχή η οποία ανακαλύφθηκε στην Ταινιοθήκη της Καταλονίας, αποκαταστάθηκε το 2010 και προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Καννών το 2011, ως ένα από τα σημαντικότερα κινηματογραφικά γεγονότα της δεκαετίας. Το νέο πρωτότυπο σάουντρακ υπογράφει ο Τζεφ Μιλς.

Ikarie XB 1 607

19:00 Ikarie XB 1 του Γίντριχ Πόλακ / 1963, Τσεχοσλοβακία, 88’

Το έτος 2163, το διαστημόπλοιο Ikarie XB 1 στέλνεται στον μυστηριώδη «Λευκό Πλανήτη» στο Αλφα του Κενταύρου. To ταξίδι διαρκεί 28 μήνες, στη διάρκεια του οποίου οι 40 αστροναύτες του πληρώματος πρέπει να προσαρμοστούν στις συνθήκες ζωής στο διάστημα, αλλά και να αντιμετωπίσουν τους κινδύνους που θα συναντήσουν στη διαδρομή, ανάμεσα στους οποίους ένα διαστημόπλοιο του 20ού αιώνα που μεταφέρει πυρηνικά όπλα, ένα φονικό «μαύρο αστέρι» και την ψυχολογική κατάρρευση ενός μέλους του πληρώματος. / Βασισμένο στο μυθιστόρημα «Το Μαγγελανικό Σύννεφο» του Στάνισλαβ Λεμ, συγγραφέα του «Σολάρις» που θα έκανε ταινία ο Αντρέι Ταρκόφσκι το 1972, το φιλμ του Τσεχοσλοβάκου Γίντριχ Πόλακ, που υπήρξε έμπνευση για το «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» αλλά και τη μετέπειτα ιστορία της κινηματογραφικής επιστημονικής φαντασίας, υποβάλλει με την κλειστοφοβική του ατμόσφαιρα, ποτίζοντας με ποίηση και πολιτική αλληγορία μια αγωνιώδη ιστορία επιβίωσης και αέναης αναζήτησης μιας «νέας πατρίδας». Στο αφιέρωμα θα προβληθεί η αποκατεστημένη 4k ψηφιακή κόπια της ταινίας από την Εθνική Ταινιοθήκη της Πράγας.

Close Encounters of the 3rd Kind 607

21:00 Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου (Close Encounters of the Third Kind) του Στίβεν Σπίλμπεργκ / 1977, ΗΠΑ, 137’

Eνας εργάτης επιστρέφει στο σπίτι του έπειτα από μια καθημερινή μέρα δουλειάς. Το φορτηγό του, όμως, ακινητοποιείται στη μέση του δρόμου και όλα γύρω του λούζονται από ένα εκτυφλωτικό φως. Από εκείνη τη στιγμή και μετά, το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να επιστρέψει στη συγκεκριμένη τοποθεσία και να ανακαλύψει τι ακριβώς έχει συμβεί. Καθώς η οικογένειά του ανησυχεί για την παράξενη συμπεριφορά του, αυτός συνειδητοποιεί πως δεν είναι ο μόνος που... περιμένει. / Το συναρπαστικό αριστούργημα του Στίβεν Σπίλμπεργκ με τη βραβευμένη με Οσκαρ φωτογραφία του Βίλμος Ζίγκμοντ, τη σινεφιλική εμφάνιση του Φρανσουά Τριφό και την τεράστια επίδραση στο πώς το Χόλιγουντ θα υποδεχόταν τους εξωγήινους στις δεκαετίες που ακολούθησαν. Η ταινία κλείνει τα 40 της χρόνια και προβάλλεται σε αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια 4k, όπως ακριβώς έκανε την πρεμιέρα της στο τμήμα με τις κλασικές ταινίες του 74ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.


ΤΡΙΤΗ 24 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2017 / ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΠΑΡΑΞΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙΑ / ODEON STARCITY ΑΙΘΟΥΣΑ 5

World of Tomorrow 607

19:00 World of Tomorrow του Ντον Χέρτσφελντ / 2015, ΗΠΑ, 17’
&
19.00 World of Tomorrow Episode Two: The Burden of Other People’s Thoughts
του Ντον Χέρτσφελντ / 2017, ΗΠΑ, 23’

Η Eμιλι είναι ένα συνηθισμένο τετράχρονο κορίτσι σε ένα κοντινό μέλλον. Μέχρι που μια μέρα δέχεται μια βιντεοκλήση από έναν τρίτης γενιάς κλώνο της, 227 χρόνια αργότερα, που αναλαμβάνει να την ξεναγήσει στη ζωή του μελλοντικού εαυτού της. / Μια από τις καλύτερες μικρού μήκους ταινίες όλων των εποχών. Μια από τις καλύτερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας των τελευταίων ετών. Αυτές είναι μόνο μερικές από τις διθυραμβικές κριτικές που δέχτηκε όταν πρωτοκυκλοφόρησε το φιλμ του Ντον Χέρτσφελντ. Αστεία, συγκινητική και απροσδόκητα φιλοσοφημένη, χτισμένη πάνω στις ηχογραφήσεις της τετράχρονης ανιψιάς του σκηνοθέτη, η ταινία επιστρατεύει μια μινιμαλιστική, σχεδόν παιδική, τεχνοτροπία κινουμένων σχεδίων για να αφηγηθεί μια πολυεπίπεδη ιστορία για τη ζωή και την ανθρώπινη φύση. Τιμημένο με το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους στο Φεστιβάλ του Σάντανς και υποψήφιο για Οσκαρ Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων, το φιλμ προβάλλεται μαζί με την εξίσου αριστουργηματική συνέχεια του, σε πανελλήνια πρεμιέρα.

The Fabulous World of Jules Verne 607

19:00 Ο Θαυμαστός Κόσμος του Ιουλίου Βερν (Vynález Ζkázy) του Κάρελ Ζέμαν / 1958, Τσεχοσλοβακία, 84’

Ενας σατανικός εκατομμυριούχος και η συμμορία των πειρατών του έχουν απαγάγει και κρατούν αιχμάλωτο έναν επιστήμονα στο άντρο τους, στην καρδιά ενός ηφαιστείου, σχεδιάζοντας να χρησιμοποιήσουν την εκρηκτική του εφεύρεση προκειμένου να κατακτήσουν τον κόσμο. Η κόρη του εφευρέτη και ο βοηθός του θα προσπαθήσουν να δραπετεύσουν και να ανατρέψουν τα καταστροφικά του σχέδια. / Βασισμένος στο μυθιστόρημα του Ιουλίου Βερν, «Facing the Flag», που εκδόθηκε το 1896, ο «Θαυμαστός Κόσμος του Ιουλίου Βερν» αποτελεί μία από τις κορυφαίες δημιουργίες του θρυλικού Τσέχου animator Κάρελ Ζέμαν, άξιου διαδόχου του Ζορζ Μελιές και πρόγονου του Τέρι Γκίλιαμ. Η ταινία ζωντανεύει το φαντασμαγορικό πνεύμα του συγγραφέα (αλλά και το φόβο της πυρηνικής απειλής) μέσα από μια πανδαισία διαφορετικών τεχνικών κινουμένων σχεδίων, τοποθετώντας τους ηθοποιούς σε ένα στυλιζαρισμένο σκηνικό που μοιάζει να έχει ξεπηδήσει από τις βικτωριανές λιθογραφίες που κοσμούσαν τις πρωτότυπες εκδόσεις των έργων του Βερν. Η ταινία προβάλλεται σε αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια, μέρος του πρότζεκτ «Αποκαθιστώντας τον Κόσμο της Φαντασίας» από το Κέντρο Κινηματογράφου της Τσεχίας, το Μουσείο Κάρελ Ζέμαν και την Τσέχικη Τηλεόραση, σε συνεργασία με την Universal Production Partners, με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού της Τσεχίας και την υποστήριξη του Υπουργού Πολιτισμού της Τσεχίας, Ντάνιελ Χέρμαν.

Mothra 607

21:30 Mothra του Ισίρο Χόντα / 1961, Ιαπωνία, 101’

Μία ομάδα επιστημόνων στέλνεται σε ένα απομονωμένο νησί που αποτελούσε πεδίο πυρηνικών δοκιμών, για να ανακαλύψουν έκπληκτοι ότι βρίθει ακόμα από ζωή – ανάμεσά τους και δύο μικροσκοπικές γυναίκες μιας φυλής που λατρεύει ως θεότητα ένα γιγαντιαίο αυγό. Οταν οι γυναίκες απάγονται και στέλνονται στο Τόκιο ως ατραξιόν, το αυγό θα αποκαλύψει το περιεχόμενό του και μια ανίκητη, κολοσσιαίων διαστάσεων νυχτοπεταλούδα θα σκορπίσει το χάος στην ιαπωνική μητρόπολη. / Επτά χρόνια αφότου εξαπέλυσε τον επιδραστικό «Godzilla» του, ο Ισίρο Χόντα επιστρέφει στον κόσμο των kaiju (τα ιαπωνικά κινηματογραφικά τέρατα), αυτή τη φορά σε εκθαμβωτική τεκνικολόρ φωτογραφία, με μια θεαματική παραβολή για την καταστροφική παρέμβαση του ανθρώπου σε ξένους πολιτισμούς και τον ανεξέλεγκτο βιασμό της φύσης. Με τις συναρπαστικές ιδέες να συναγωνίζονται τα πρωτοποριακά ειδικά εφέ (δια χειρός του Εϊτζι Τσουμπαράγια, υπεύθυνου και για τον «Godzilla»), το «Mothra» παραμένει μια από τις πιο εντυπωσιακές και διαχρονικά ψυχαγωγικές ταινίες του είδους που μας χάρισε το ιαπωνικό σινεμά.


ΤΡΙΤΗ 31 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2017 / ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΑΠΩΤΑΤΑ ΣΥΝΟΡΑ / ODEON STARCITY ΑΙΘΟΥΣΑ 5

La Jetee 607

19:00 La Jetée του Κρις Μαρκέρ / 1962, Γαλλία, 28’

«Αυτή είναι η ιστορία ενός άντρα σημαδεμένου από μια εικόνα της παιδικής του ηλικίας». Ετσι ξεκινάει το αριστουργηματικό μικρού μήκους φιλμ του Κρις Μαρκέρ, το οποίο αφηγείται μια ερωτική ιστορία με φόντο ένα Παρίσι μετά την πυρηνική καταστροφή, αποτελούμενο εξ ολόκλήρου από ασπρόμαυρες φωτογραφίες, πισωγυρίσματα στο χρόνο και μια θεώρηση της επιστημονικής φαντασίας που αγγίζει τα όρια της υψηλής τέχνης. Από τις πιο επιδραστικές ταινίες στην ιστορία του σινεμά, ευθεία έμπνευση για τους «12 Πιθήκους» του Τέρι Γκίλιαμ και ένα σημείο αναφοράς για τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους μπορείς να επιστρέψεις στο... μέλλον.

Je t Aime Je T Aime 607

19:00 Σ’ Αγαπώ, Σ’ Αγαπώ (Je t’Aime, Je t’Aime) του Αλέν Ρενέ / 1968, Γαλλία, 94’

Επειτα από μία αποτυχημένη απόπειρα αυτοκτονίας, ένας άντρας δέχεται να συμμετάσχει σε ένα μυστηριώδες πείραμα που του επιτρέπει να επιστρέψει στο παρελθόν του για ένα λεπτό. Εκεί θα μπλεχτεί σε μια χρονοδίνη που θα τον εγκλωβίσει σε μια κομματιασμένη εκδοχή της ζωής του. / Στη δική του εκδοχή της επιστημονικής φαντασίας, ο Αλέν Ρενέ εμπιστεύεται το σενάριο του Ζακ Στέρνμπεργκ και φτιάχνει μια ρομαντική περιπέτεια για το μυαλό και το σώμα. Η ταινία θα συμμετείχε στο Φεστιβάλ Καννών που αναβλήθηκε λόγω του Μάη του ’68, αλλά αναγνωρίστηκε αργότερα ανάμεσα στους θαυμαστές του Ρενέ ως ένα από τα πιο ιδιόμορφα κομμάτια της φιλμογραφίας του – ευθεία έμπνευση για την «Αιώνια Λιακάδα Ενός Καθαρού Μυαλού» του Μισέλ Γκοντρί. H ταινία θα προβληθεί σε αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια που επιμελήθηκαν τα εργαστήρια Éclair.

Aurora 607

21:30 Aurora της Κριστίνα Μπουόζιτε / 2012, Λιθουανία-Γαλλία-Βέλγιο, 124’

Ενας συναισθηματικά αποστασιοποιημένος νευρολόγος συμμετέχει σε ένα φιλόδοξο πείραμα κατά τη διάρκεια του οποίου συνδέεται με το μυαλό μιας νεαρής γυναίκας που βρίσκεται σε κώμα. Μια παθιασμένη ερωτική σχέση θα αναπτυχθεί ανάμεσά τους, στο εικονικό τοπίο όπου συναντιούνται τα υποσυνείδητά τους, παρασύροντάς τους σε αλλόκοτα μονοπάτια που θα θέσουν σε κίνδυνο την εγκυρότητα του πειράματος, την επαφή του επιστήμονα με την πραγματικότητα, αλλά και την ίδια τη ζωή της ασθενούς. / Με αναφορές που ξεκινούν από τον Αντρέι Ταρκόφσκι και τον Αλεχάντρο Χοδορόφσκι, και φτάνουν μέχρι τον Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και τον Κεν Ράσελ, η Λιθουανή σκηνοθέτης Κριστίνα Μπουόζιτε παραδίδει μια από τις πιο πρωτότυπες ταινίες επιστημονικής φαντασίας της τελευταίας δεκαετίας, που ξαναδιαβάζει μερικά από τα αιώνια φιλοσοφικά ερωτήματα του είδους για τα όρια της επιστήμης, μέσα από μια σπαρακτική ερωτική ιστορία, εικονοκλαστική αισθητική και προκλητικό αισθησιασμό. Η ταινία φιλοξενείται στο αφιέρωμα στην πρώτη της προβολή στην Ελλάδα.


ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2017

ΤΡΙΤΗ 7 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2017 / ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΘΑΥΜΑΣΤΟΙ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟΙ ΚΟΣΜΟΙ / ODEON STARCITY ΑΙΘΟΥΣΑ 5

Electronic THX 607

19:00 Electronic Labyrinth THX 1138 4EB του Τζορτζ Λούκας / 1967, ΗΠΑ, 15’

Σε μια υπόγεια πόλη ενός δυστοπικού μέλλοντος, ένας άνδρας με το όνομα THX 1138 4EB πασχίζει να δραπετεύσει από μια καταπιεστική κοινωνία, ενώ βρίσκεται υπό συνεχή παρακολούθηση από κάμερες και υπολογιστές που καταγράφουν κάθε του κίνηση. / Δέκα χρόνια πριν κατακτήσει τον κόσμο (και το έξω διάστημα) με τον «Πόλεμο των Αστρων», ο Τζορτζ Λούκας κατέθεσε τα πρώτα δείγματα του ταλέντου και της φαντασίας του με μια θρυλική πλέον, μικρού μήκους ταινία εμπνευσμένη από το ζοφερό φουτουριστικό σύμπαν του Τζορτζ Όργουελ και του «1984», η οποία αποτέλεσε και την πρώτη ύλη για το μεγάλο μήκους ντεμπούτο του σκηνοθέτη, το «THX 1138» του 1971. Γυρισμένη ενώ ο Λούκας σπούδαζε ακόμα κινηματογράφο στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια, η ταινία προβάλλεται σε ψηφιακή κόπια από το USC Hugh M. Hefner Moving Image Archive.

Stalker 607

Stalker του Αντρέι Ταρκόφσκι / 1979, Σοβιετική Ενωση, 162’

Ενας συγγραφέας που προσπαθεί να βρει τη χαμένη του έμπνευση, ένας επιστήμονας που θέλει να αποτρέψει το τέλος του κόσμου και ένας οδηγός, ο Στάλκερ, που επιθυμεί να συναντήσει έναν παλιό συνοδοιπόρο του, ξεκινούν ένα ταξίδι μέσα στην «απαγορευμένη ζώνη», αναζητώντας το σημείο που λέγεται ότι εκπληρώνει κάθε ανθρώπινη επιθυμία. / Το δυστοπικό αριστούργημα του Αντρέι Ταρκόφσκι, βασισμένο στο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας «Roadside Picnic» των Αρκάντι και Μπόρις Στρουγκάτσκι, που κυκλοφόρησε το 1971, μια φιλοσοφική ματιά πάνω στο άγνωστο, τα ολοκληρωτικά καθεστώτα και την αναζήτηση της πραγματικής ευτυχίας. Η ταινία θα προβληθεί σε αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια που ολοκληρώθηκε το 2016 από τo στούντιο της ρωσικής Mosfilm.

Phase IV 607

22:00 Phase IV του Σολ Μπας / 1974, ΗΠΑ-Ηνωμένο Βασίλειο, 84’

Μυρμήγκια της ερήμου αρχίζουν να εμφανίζουν σημάδια ανώτερης ευφυΐας και κηρύσσουν πόλεμο στους ανθρώπους. Δύο επιστήμονες και ένα κορίτσι που κατάφερε να διασωθεί από την οργή τους είναι αποφασισμένοι να τα εμποδίσουν. / Η μοναδική ταινία μυθοπλασίας του θρυλικού γραφίστα και διάσημου για τις αφίσες και τους τίτλους αρχής των ταινιών του Αλφρεντ Χίτσκοκ, Σολ Μπας, υπήρξε ένα υποτιμημένο φιλμ την εποχή της κυκλοφορίας του στις αίθουσες, που αντικαθιστά τη δράση με εικαστική ενδοσκόπηση στον πόλεμο των ειδών και ευτυχώς μέσα στα χρόνια κέρδισε την καλτ αναγνώριση που του αξίζει αλλά και μια περιοπτη θέση στην (ποπ) κουλτούρα της επιστημονικής φαντασίας.


ΤΡΙΤΗ 21 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2017 / ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΠΑΡΑΞΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙΑ / ODEON STARCITY ΑΙΘΟΥΣΑ 7

Ropaci 607

19:00 Ropáci του Γιαν Σβέρακ / 1988, Τσεχοσλοβακία, 20’

Ενας ζωολόγος, ένας βιοχημικός, ένας σκηνοθέτης και ο οπερατέρ του αναζητούν στα ανθρακωρυχεία της Τσεχίας πλάσματα που τρέφονται με πλαστικό και λέγεται πως έχει δει το ανθρώπινο μάτι. Τοποθετημένο το 1987, το σπουδαστικό ψευδοντοκιμαντέρ του Γιαν Σβέρακ (ο βραβευμένος με Οσκαρ σκηνοθέτης του «Μικρού Κόλια») είναι μια απολαυστική σάτιρα πάνω στην άναρχη βιομηχανική επανάσταση και τις κοινωνικές και οικολογικές της συνέπειες, που φλερτάρει με το monster movie και αξιοποιεί ιδανικά το σεληνιακό τοπίο της βόρειας Βοημίας. Προβάλλεται σε κόπια 35mm από την Εθνική Ταινιοθήκη της Πράγας.

It Came from Beneath the Sea 607

19:00 Το Υποβρύχιο Τέρας (It Came from Beneath the Sea) του Ρόμπερτ Γκόρντον / 1955, HΠΑ, 79’

Ενα υποβρύχιο του αμερικανικού ναυτικού ενώνει δυνάμεις με μια ομάδα θαλάσσιων βιολόγων, προκειμένου να εμποδίσουν ένα γιγάντιο χταπόδι να καταστρέψει το Σαν Φρανσίσκο. / Κλασικό monster movie της δεκαετίας του ’50, φτιαγμένο για να υπηρετήσει ιδανικά τα χειροποίητα ειδικά εφέ του πρωτοπόρου Ρέι Χαριχάουζεν, ο οποίος εφηύρε και εξέλιξε την τεχνική του stop motion για να κάνει πραγματικότητα ακόμη και την πιο άγρια κινηματογραφική φαντασία. Εδώ, μαζί με το θαλάσσιο τέρας, ξυπνάει και ο τρόμος της ατομικής απειλής, που ψυχροπολεμικά έγινε κινηματογραφικό λάιτ μοτίφ κυρίως στα b-movies επιστημονικής φαντασίας.

Island of the Lost Souls 607

21:00 Η Νήσος των Χαμένων Ψυχών (Island of Lost Souls) του Ερλ Σ. Κέντον / 1932, HΠΑ, 70’

Eνας ναυαγός βρίσκει καταφύγιο στο νησί του παραγνωρισμένου επιστήμονα Δρ. Μορό, αλλά γρήγορα αντιλαμβάνεται την τρομακτική φύση των πειραμάτων που κάνει στο εργαστήριό του και αποσκοπούν στη δημιουργία μιας υποκοινωνίας ανθρωπόμορφων ζώων. / H πρώτη κινηματογραφική διασκευή του μυθιστορήματος του Χ.Τζ. Γουέλς, «Το Νησί του Δρ. Μορό», που κυκλοφόρησε το 1896, με all-star καστ τους Ρίτσαρντ Αρλεν, Τσαρλς Λότον, Κάθλιν Μπερκ και Μπέλα Λουγκόζι. Ενα πρώιμο, κι όμως τολμηρό, φιλμ επιστημονικής φαντασίας που πρόλαβε τον κώδικα Χέιζ (υπεύθυνο για τη λογοκρισία μια ολόκληρης γενιάς δημιουργών του αμερικανικού σινεμά) και κατηγορήθηκε ακόμη και από τον ίδιο τον Γουέλς για υπερβολική απεικόνιση της βίας – μια αρχή της συζήτησης που παραμένει ακόμη ανοιχτή γύρω από το τι επιτρέπεται να δείχνει το σινεμά από τη ζοφερή πραγματικότητα ή την πιο τρελή φαντασία.


ΤΡΙΤΗ 28 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2017 / ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΟΔΥΣΣΕΙΕΣ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ / ODEON STARCITY ΑΙΘΟΥΣΑ 5

Les Astronautes 607

19:00 Οι Αστροναύτες (Les Astronautes) των Βαλέριαν Μπόροβτσικ και Κρις Μαρκέρ / 1959, Γαλλία, 13’

Eνας εφευρέτης κατασκευάζει ένα χειροποίητο αεροσκάφος με το οποίο διασχίζει την πόλη, κατασκοπεύει γυναίκες και επιδίδεται σε διαγαλαξιακές μονομαχίες. / Ο μετρ του πειραματικού animation και μετέπειτα στυλίστας του ερωτικού σινεμά, Βαλέριαν Μπόροβτσικ, ενώνει τις δυνάμεις του με τον avant-garde ομότεχνό του (και δημιουργό του «La Jetée»), Κρις Μαρκέρ, σε ένα φιλμ που επιζητά να επιστρέψει στην αγνή κινηματογραφική ονειροφαντασία του Ζορζ Μελιές. Φτιαγμένο σαν ένα κινούμενο κολάζ από φωτογραφίες, αποκόμματα και σλάπστικ διάθεση, το «Les Astronautes» είναι ο δικός τους αναρχικός και σουρεαλιστικός φόρος τιμής σε αυτή τη χαμένη αθωότητα.

Planete Sauvage

19:00 Αγριος Πλανήτης (La Planète Sauvage) του Ρενέ Λαλού / 1973, Γαλλία-Τσεχοσλοβακία, 72’

Στον πλανήτη Γιάγκαμ, οι ανθρωπόμορφοι Ομς ζουν σχεδόν σαν ζώα, καταδυναστευμένοι από την κυρίαρχη κάστα των γιγαντιαίων Ντραγκς. Μέχρι που ένα νεαρό αγόρι Ομ αποκτά τις γνώσεις που η φυλή του είχε έως τώρα στερηθεί, και αποφασίζει να ηγηθεί μιας επανάστασης ενάντια στους εξουσιαστές τους, διεκδικώντας την ελευθερία για τους δικούς του. / Με ένα πανίσχυρο ανθρωπιστικό μήνυμα στην καρδιά του, για την αρμονική συνύπαρξη όλων των ειδών, το φιλμ του Ρενέ Λαλού αποτελεί ταυτόχρονα ένα μαγευτικό, σχεδόν ψυχεδελικό τριπ κινουμένων σχεδίων για ενήλικους θεατές, με τα σχέδια του καλλιτέχνη Ρολάν Τοπόρ να φέρνουν στο μυαλό τους πίνακες του Ιερώνυμου Μπος, ζωντανεύοντας ένα ολόκληρο παραληρηματικό σύμπαν από αλλόκοτα όσο και οικεία φανταστικά πλάσματα. Διόλου τυχαία, το «Fantastic Planet» τιμήθηκε με Ειδικό Βραβείο στο Φεστιβάλ Καννών του 1973, σε μια από τις εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις στα χρονικά της διοργάνωσης όπου μια ταινία κινουμένων σχεδίων βρέθηκε να διεκδικεί τον Χρυσό Φοίνικα στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα.

Planet of the Vampires 607

21:00 Ο Πλανήτης των Βρικολάκων (Terrore nello Spazio) του Μάριο Μπάβα / 1965, Ιταλία-Ισπανία, 90’

Τα διαστημόπλοια Argos και Galliot στέλνονται για εξερευνητική αποστολή στον μυστηριώδη πλανήτη Aura. Το Argos προσγειώνεται πρώτο, όμως γρήγορα το πλήρωμά του σταματά να δίνει σημεία ζωής. Οταν τα μέλη του Galliot καταφτάνουν με τη σειρά τους, καταλαμβάνονται από κρίσεις τρέλας και αρχίζουν να δολοφονούν το ένα το άλλο. Οι επιζήσαντες σύντομα αντιλαμβάνονται ότι ο πλανήτης κατοικείται από πλάσματα που θα κάνουν τα πάντα για να επιβιώσουν. / Πιστός στις καταβολές του, ο πατέρας του ιταλικού σινεμά τρόμου, Μάριο Μπάβα, μπολιάζει τη μοναδική του απόπειρα στην επιστημονική φαντασία με ισχυρές δόσεις γοτθικής φρίκης και αποπνικτική τεκνικολόρ φωτογραφία λουσμένη σε ζοφερές αποχρώσεις κόκκινου και μπλε. Παρά τον εξαιρετικά χαμηλό προϋπολογισμό, το αποτέλεσμα παραμένει υπόδειγμα ανατριχιαστικής ατμόσφαιρας, pulp αισθητικής και ευρηματικής σκηνογραφίας, που αποτέλεσε βασική πηγή έμπνευσης για το «Alien» του Ρίντλεϊ Σκοτ. Η ταινία προβάλλεται σε ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια 4k, η οποία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Καννών του 2016.


5 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2017 / ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΘΑΥΜΑΣΤΟΙ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟΙ ΚΟΣΜΟΙ / ODEON STARCITY ΑΙΘΟΥΣΑ 5

Automania 2000

19:00 Automania 2000 του Τζον Χάλας / 1964, Ηνωμένο Βασίλειο, 10’

Στην αλλαγή της χιλιετίας, ένας επιστήμονας εργάζεται πυρετωδώς για να ικανοποιήσει την εμμονή της ανθρωπότητας για ολοένα και πιο πολυτελή και υπερσύγχρονα αυτοκίνητα. Οι προσπάθειές του στέφονται με επιτυχία – μόνο που έχει το τίμημά της. / Μπορεί να μην είδε το ντελιριακό όραμά του για τη νέα χιλιετία να επιβεβαιώνεται επακριβώς, όμως το χιουμοριστικό αυτό μικρού μήκους φιλμ από το παραγωγικότατο βρετανικό στούντιο καρτούν των Halas & Batchelor αποτελεί ακόμα και σήμερα μια εύστοχη σάτιρα της τεχνολογικής υπερβολής και του καταναλωτισμού, και μια ρετρό ματιά στο πώς έβλεπαν το μέλλον στα μακρινά ’60s. Υποψηφιότητα για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων το 1964.

Alphaville 607

19:00 Alphaville του Ζαν-Λικ Γκοντάρ / 1965, Γαλλία-Ιταλία, 99’

Προσποιούμενος τον δημοσιογράφο, ο μυστικός πράκτορας Λέμι Κόσιον φτάνει στη διαστημική πόλη Αλφαβίλ αναζητώντας έναν συνάδελφό του. Ανακαλύπτει ότι η πόλη εξουσιάζεται από έναν παντοδύναμο υπολογιστή, γνωρίζει την κόρη του τυραννικού κατασκευαστή του και έρχεται σε σύγκρουση μαζί του, προσπαθώντας να απελευθερώσει τους κατοίκους. / Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ ρεμιξάρει την επιστημονική φαντασία με το φιλμ νουάρ, σε μια φουτουριστική αλληγορία που χρησιμοποιεί φυσικά σκηνικά και την εποχή του για να μιλήσει στην πραγματικότητα για το μέλλον, έναν κόσμο χωρίς συναισθήματα και τις αιώνιες προβληματικές πάνω στην πάλη των δύο φύλων. Στην ταινία που κέρδισε τη Χρυσή Αρκτο στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου το 1965 και ξεχώρισε ήδη από την εποχή της, μέσα στην έτσι κι αλλιώς πολυσυλλεκτική φιλμογραφία του δημιουργού της, πρωταγωνιστούν ο Έντι Κονσταντίν στο ρόλο του διάσημου πράκτορα Λέμι Κόσιον και η μούσα του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, Ανα Καρίνα. Στο αφιέρωμα, το «Alphaville» προβάλλεται σε ψηφιακή αποκατεστημένη κόπια.

10th Victim 607

21:00 Το Δέκατο Θύμα (La Decima Vittima) του Ελιο Πέτρι / 1965, Ιταλία-Γαλλία, 92’

Σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον, η κυβέρνηση έχει βρει λύση στο πρόβλημα του υπερπληθυσμού και της έμφυτης ανθρώπινης επιθετικότητας, και μάλιστα με επικερδή τρόπο. Το Μεγάλο Κυνήγι είναι ένα δημοφιλές παιχνίδι όπου πολίτες επιλέγονται τυχαία από έναν υπολογιστή για να κυνηγήσουν ο ένας τον άλλο μέχρι θανάτου, σε έναν αγώνα που μεταδίδεται από την τηλεόραση. / Ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι και η Ούρσουλα Αντρες υποδύονται δύο αδίστακτους διαγωνιζόμενους που ωστόσο δεν μπορούν να αγνοήσουν την έλξη που αναπτύσσεται μεταξύ τους, προσφέροντας μια σέξι ανατροπή στην ήδη απολαυστική φουτουριστική εξτραβαγκάντζα του Έλιο Πέτρι, η οποία προφήτευσε τη θεαματική επιτυχία των reality shows δεκαετίες ολόκληρες πριν γίνει πραγματικότητα. Η κοινωνία του θεάματος, η διαφήμιση και τα ΜΜΕ βρίσκονται στο στόχαστρο της βιτριολικής σάτιρας του Ιταλού σκηνοθέτη, που καμουφλάρει το σκοτεινό του όραμα με γερές δόσεις μαύρου χιούμορ, ποπ αισθητικής και πειραγμένης ρομαντικής κομεντί. Η ταινία προβάλλεται σε ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια από την Ταινιοθήκη της Μπολόνια.


12 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2017 / ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: ΑΠΩΤΑΤΑ ΣΥΝΟΡΑ / ODEON STARCITY ΑΙΘΟΥΣΑ 7

Sunspring 607

19:00 Sunspring του Οσκαρ Σαρπ / 2016, ΗΠΑ-Ηνωμένο Βασίλειο, 9’
&
19:00 It’s No Game του Οσκαρ Σαρπ / 2017, ΗΠΑ, 8’

Τι γίνεται αν τροφοδοτήσεις έναν υπολογιστή με τα σενάρια μερικών από τις σημαντικότερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας στην ιστορία του σινεμά και στη συνέχεια τον προγραμματίσεις να γράψει το δικό του σενάριο για μια μικρού μήκους ταινία του είδους; Το «Sunspring» είναι το απολαυστικά σουρεαλιστικό αποτέλεσμα μιας τέτοιας προσπάθειας και το πρώτο που γράφτηκε εξολοκλήρου από Τεχνητή Νοημοσύνη. Στο απρόσμενο μέτα-σίκουελ με τον τίτλο «It’s No Game», ο σκηνοθέτης Όσκαρ Σαρπ καταγράφει τις διαμαρτυρίες δύο σεναριογράφων μπροστά στην πιθανή απειλή να χάσουν τη δουλειά τους από τον εν λόγω υπολογιστή, ονόματι Μπέντζαμιν, με εξίσου διασκεδαστικές συνέπειες και μια εμφάνιση έκπληξη από τον Ντέιβιντ Χάσελχοφ!

Fantastic Voyage 607

19:00 Φανταστικό Ταξίδι (Fantastic Voyage) του Ρίτσαρντ Φλάισερ / 1966, ΗΠΑ, 101’

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί ένας θρόμβος στον εγκέφαλο ενός διπλωμάτη, ένα πυρηνικό υποβρύχιο με πενταμελές πλήρωμα σμικρύνεται όσο μια κεφαλή καρφίτσας και μπαίνει στην κυκλοφορία του αίματός του για να τον σώσει. / Προορισμένο να αποτελέσει μια αλά Ιούλιος Βερν περιπέτεια φαντασίας, το «Fantastic Voyage» μπήκε – εκτός από μέσα στο ανθρώπινο σώμα – στην αναπόφευκτη τροχιά του Ψυχρού Πολέμου, έγινε μυθιστόρημα από τον Ισαάκ Ασίμοφ, που κυκλοφόρησε πριν από την έξοδο της ταινίας, κέρδισε δικαιωματικά το Όσκαρ Οπτικών Εφέ, ενέπνευσε τον Σαλβαντόρ Νταλί για το δικό του «Le Voyage Fantastique», γέννησε μια τηλεοπτική σειρά κινουμένων σχεδίων στα τέλη των ’60s, ένα ριμέικ-κωμωδία στα ’80s («Innerspace» του Τζο Ντάντε), ένα δεύτερο βιβλίο από τον Ισαάκ Ασίμοφ και μια συζήτηση για ένα σίκουελ και ένα ριμέικ που παραμένει ανοιχτή ανάμεσα στα μεγαλύτερα ονόματα του Χόλιγουντ. Κλασικό όσο ακόμη και σήμερα... απλά φανταστικό.

The Brood 607

21:30 The Brood του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ / 1979, Καναδάς, 92’

Ενας αμφιλεγόμενος ψυχολόγος εξασκεί μια αντισυμβατική θεραπεία που, με τη βοήθεια πειραματικών φαρμάκων, ενθαρρύνει τους ασθενείς του να εξωτερικεύσουν το θυμό, το φόβο και τα ψυχικά τους τραύματα, δίνοντάς τους κυριολεκτικά σάρκα και οστά. Καθώς μία ασθενής προσπαθεί να ξεπεράσει έναν επώδυνο χωρισμό, οι φοβίες της παίρνουν απρόσμενα θανάσιμη μορφή σπέρνοντας τον τρόμο στους γύρω της. / Η πρώτη σημαντική ταινία του βασιλιά του σωματικού τρόμου, Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, είναι συνάμα μια καθαρόαιμη ταινία φρίκης για τις βλαβερές συνέπειες του... διαζυγίου, ένα φιλμ επιστημονικής φαντασίας για την άρρηκτη σχέση σώματος και ψυχής, αλλά και μια ανατριχιαστική αλληγορία για τον τρόπο που τα καταπιεσμένα συναισθήματα βρίσκουν διέξοδο προς την επιφάνεια, όλα ντυμένα με τη χαρακτηριστικά δυσοίωνη ατμόσφαιρα και τα γκροτέσκα ειδικά εφέ που αποτελούν σήμα κατατεθέν του Καναδού σκηνοθέτη. Η ταινία προβάλλεται σε κόπια 35mm από την ταινιοθήκη του Φεστιβάλ του Τορόντο.

Οι προβολές του αφιερώματος στην επιστημονική φαντασία ξεκινούν στις 17 Οκτωβρίου και θα διαρκέσουν μέχρι και τις 12 Δεκεμβρίου. Θα πραγματοποιηθούν στο Odeon Starcity (Λεωφόρος Συγγρού 111, Αθήνα), δίπλα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Το εισιτήριο για την κάθε μία προβολή (η μικρού μήκους ταινία με την πρώτη ταινία μεγάλου μήκους συνιστούν μία πρόβολη) κοστίζει 4 ευρώ, ενώ το εισιτήριο και για τις δύο προβολές της κάθε μέρας κοστίζει 6 ευρώ. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για τις προβολές και για την προπώληση των εισιτηρίων εδώ.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας.