Φεστιβάλ / Βραβεία

«Ποτέ πια Φόβος»: Η επανάσταση της Τυνησίας και ο άνθρωπος που την κινηματογράφησε!

στα 10

Δόθηκε πριν από λίγο η συνέντευξη Τύπου για την ταινία «No More Fear» του Τυνήσιου σκηνοθέτη Μουράντ Μπεν Σείκ, που αποτελεί μια ζωντανή μαρτυρία για την εξέγερση στην Τυνησία τον Ιανουάριο του 2011 και πριν βγει στις ελληνικές αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαρτίου προβάλλεται σήμερα στο πλαίσιο του 13ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου.

«Ποτέ πια Φόβος»: Η επανάσταση της Τυνησίας και ο άνθρωπος που την κινηματογράφησε!

Παρόντες στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε στον Ιανό το μεσημέρι της Δευτέρας 26 Μαρτίου, ήταν ο σκηνοθέτης του «Νο More Fear» Μουράντ Μπεν Σείκ, η Πρέσβειρα της Τυνησίας στην Ελλάδα, Σέμια Ζουαρί Γκοργκί και ο διανομέας της ταινίας στην Ελλάδα, Βελισάριος Κοσυβάκης.

Πρώτη το λόγο πήρε η Πρέσβειρα της Τυνησίας στην Ελλάδα η οποία περιέγραψε γλαφυρά την κατάσταση στην Τυνησία πριν και μετά από την επανάσταση του Ιανουρίου του 2011, εξήρε τη σημασία της ταινίας για την ορατότητα της κατάσταση στην χώρα της και επεσήμανε το γεγονός της πρώτης ταινίας από την Τυνησία που διανέμεται εμπορικά στην Ελλάδα (από τη New Star).

Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Μουράντ Μπεν Σείκ, ο σκηνοθέτης του «No More Fear» ο οποίος και εξήγησε πως ακριβώς ο λαός της Τυνησίας έσπασε το τείχος του φόβου, σε μια πράξη διαμαρτυρίας που ο ίδιος παρομοιάζει με την πτώση του τείχους του Βερολίνου: «Τα σημαντικότερα πράγματα στη ζωή ξεκινούν από μια έκπληξη. Η εμφάνιση της τριχοφυίας στην εφηβεία, ο πρώτος έρωτας. Κάπως έτσι ο λαός της Τυνησίας, τον Ιανουάριο του 2011, ανακάλυψε πως μπορεί να αλλάξει τα πράγματα και να αποτινάξει από πάνω του το φόβο του καθεστώτος. Τώρα πια δεν υπάρχει φόβος στην Τυνησία.»

Μιλώντας για τα γεγονότα που οδήγησαν στην μεγάλη εξέγερση του Ιανουαρίου, ο Μπεν Σείκ αναφέρθηκε στην αυτοπυρπόληση του πλανόδιου πωλητή Μοχάμεντ Μπουαζίζι στην πόλη Σιντί Μπουζίντ («έστρεψε τη βία που είχε υποστεί από το καθεστώς στον εαυτό του», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά η πρέσβης της Τυνησίας) αλλά και τη σύλληψη του δικτάτορα Μπεν Αλί εξηγώντας πως για πρώτη φορά το καθεστώς δεν κατάφερε να καταπνίξει την επανάσταση, όπως είχε κάνει σε προηγούμενες περιόδους απαγορεύοντας τις κάμερες και την κάλυψη από τους δημοσιογράφους: «Η επανάσταση του Ιανουαρίου συνέβη πρώτα στον κυβερνοχώρο και μετά στην πραγματικότητα. Οι bloggers ανέλαβαν καθήκοντα δημοσιογράφων, οι πορείες του λαού μεταδίδονταν απευθείας στο Διαδίκτυο και ξαφνικά ο κόσμος κατάλαβε πως δεν ήταν μόνος του, αλλά πως τελικά όσοι ήθελαν την αλλαγή ήταν η πλειοψηφεία.»

Με ντοκουμέντα από τον αγώνα των Τυνήσιων για δημοκρατία αλλά και τρεις αληθινούς ήρωες της «επανάστασης» (έναν blogger, μια δικηγόρο και έναν απλό πολίτη), ο Σείκ καταγράφει τον παλμό, τη θετική αλλά και την αρνητική πλευρά των «αγανακτισμένων» της Τυνησίας (προάγγελος της επονομαζόμενης «Αραβικής Ανοιξης» που θα συνέχιζε με την επανάσταση στην Αίγυπτο) και δηλώνει πως: «Πριν από τον Ιανουάριο για να κινηματογραφήσει κάποιος ελεύθερα στην Τυνησία έπρεπε να δείχνει την άδεια από το καθεστώς. Τώρα το μόνο που πρέπει να δείξει κανείς είναι η πίστη στην επανάσταση. Για πρώτη φορά φέτος έγινε στην Τυνησία Κινηματογραφικό Φεστιβάλ όπου με έκπληξη μας ανακαλύψαμε πως γυρίστηκαν μέσα στο χρόνο 15 ταινίες και μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ.»

Το «No More Fear» που έκανε την πρεμιέρα του στο 64ο Φεστιβάλ Καννών, προβάλλεται σήμερα στο πλαίσιο του 13ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου στις 20.30 στον κινηματογράφο Δαναό (Λ. Κηφισίας 109 - ΜΕΤΡΟ Πανόρμου) και βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες από τη New Star στις 29 Μαρτίου.

Δείτε στο gallery μια φωτογραφία από τη συνέντευξη Τύπου. Από δεξιά προς τα αριστερά: Βελισάριος Κοσυβακης, Μουράντ Μπεν Σείκ και Νατάσσα Γιανναράκη.

Διαβάστε περισσότερα για το 13ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου και βρείτε το πρόγραμμα προβολών εδώ.