Berlinale 2012: Κατεστραμένα αυτοκίνητα, τρακαρισμένες οικογένειες

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 14 FEB 2012  /  Flix Team

Ολα όσα συνέβησαν την πέμπτη ημέρα του 62ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου.

Μπίλι Μπομπ Θόρντον

Τη Δευτέρα, 13 Φεβρουαρίου, την τιμητική τους στη Berlinale είχε η οικογένεια, βιολογική, συναισθηματική ή... κινηματογραφική!

Δυσλειτουργικοί άνθρωποι από τη μια, και οι σχέσεις τους με την αγάπη. Αγαπημένοι δημιουργοί από την άλλη και η σχέση τους με την κινηματογραφική οικογένεια. Ορισμένων, και τα δύο μαζί!

Στο Διαγωνιστικό τμήμα, η ταινία της Ελβετίδας Ούρσουλα Μεγιέρ ξεκίνησε τη μέρα με βαρύ χιόνι που σκεπάζει απαλά τον ψυχισμό ενός αγοριού που μεγάλωσε απότομα...

sister

«L’ Enfant d’ en Haut / Sister»: Το χαμίνι του τελεφερίκ (Διαγωνιστικό)

Ο 12χρονος Σιμόν είναι ένα πιτσιρίκι που έχει μεγαλώσει πριν την ώρα του. Αγγελικός στην όψη, παμπόνηρος και τολμηρός στην πραγματικότητα, έχει βρει τον τέλειο τρόπο να ξεγελά τον κόσμο για να κερδίζει τα προς το ζην. Ο Σιμόν και η λίγο μεγαλύτερη αδελφή του Λουίζ, ζουν δίπλα σ’ ένα χιονοδρομικό κέντρο στις ελβετικές Αλπεις.

Η Λουίζ, πανέμορφη αλλά επιπόλαια, αλλάζει εραστές και δουλειές με αυτοκαταστροφική ταχύτητα. Ο Σιμόν γυροφέρνει με τα λιφτ στις πίστες και στα σαλέ και κλέβει εξοπλισμό, σκι, μπότες, γυαλιά, γάντια, που μετά πουλάει στους συνομήλικους γείτονές του. Η ανικανότητα της Λουίζ να φροντίσει για τον εαυτό της, πόσο μάλλον για τον μικρό της αδελφό, αναγκάζουν τον Σιμόν ν’ αναλάβει την ευθύνη και των δυο τους. Μόνο που σιγά σιγά ο ρόλος του ως «ενήλικα» θα διαλύσει την όποια ισορροπία είχε η σχέση του με τη Λουίζ και το χιονοδρομικό κέντρο θα γίνει το καταφύγιό του.

Η Ελβετίδα Ούρσουλα Μεγιέρ είχε ήδη εντυπωσιάσει πριν δυο χρόνια με το «Home» κι επανέρχεται στο ίδιο ύφος της μοναξιάς μέσα στο πλήθος, ακόμα πιο ώριμη κι αποτελεσματική. Οι ήρωές της είναι, στην ουσία, παιδιά που αναγκάζονται από τις συνθήκες να επωμιστούν βάρη που τους έχει επιβάλλει η ανευθυνότητα των μεγάλων. Η τραγικότητα της ιστορίας του Σιμόν και της Λουίζ διαπερνά τη συνείδηση, κυρίως επειδή απεικονίζεται με χιούμορ κι ευαισθησία: η ιστορία της ταινίας έχει βαρύτητα και μελαγχολία, αλλά είναι ειπωμένη με μια ελαφρότητα που την κάνει καθημερινή, άρα ακόμα πιο καθολική, μια ιστορία - κανόνα κι όχι εξαίρεση.

Με οικονομία και προσεκτικές κινήσεις η Μεγιέρ αποδίδει εύκολα και τους χαρακτήρες των ηρώων της και τα κίνητρά τους και τη μεταξύ τους σχέση και το περιβάλλον στο οποίο ζουν, ένα περιβάλλον τόσο μεγάλης κοινωνικής ανισότητας, όση είναι η απόσταση από την κορυφή του βουνού όπου κάνουν σκι οι πλούσιοι τουρίστες, μέχρι τη μικροαστική, μίζερη κοινότητα επαγγελματιών που ζει στους πρόποδες.

Απλή, επιδραστική και συγκινητική, η ταινία της Μεγιέρ θυμίζει το πνεύμα των αδελφών Νταρντέν, τόσο στον κοινωνικό της προβληματισμό, όσο και στη μελέτη των ανθρώπινων προθέσεων και της απώλειας της παιδικότητας. Ωστόσο η ματιά της Μεγιέρ είναι συνειδητά γυναικεία, σχεδόν μητρική, με αποτέλεσμα η ταινία να είναι τόσο σκληρή όσο και συναισθηματική, τόσο έκφραση απογοήτευσης όσο και δήλωση αγάπης. Κι όλες οι προθέσεις της Μεγιέρ εντείνονται και βρίσκουν την τέλεια έκφρασή τους σε δυο εκπληκτικούς πρωταγωνιστές, τον μικρό Κέισι Μοτέ Κλάιν και την πανέμορφη Λέα Σεϊντού που, όταν έχει παραπάνω από διακοσμητικό ρόλο, είναι και θαυμάσια ηθοποιός. Η μικρή παρουσία της Τζίλιαν Αντερσον προκαλεί έκπληξη και νοσταλγία.

Δείτε δύο κλιπ της ταινίας, για ν' αντιληφθείτε την προστατευτική σχέση του Σιμόν με την αδελφή του και το ψηστήρι που κάνει ο μικρός στους υποψήφιους πελάτες.

youngadult

«Young Adult» του Τζέισον Ράιτμαν (Εκτός Διαγωνιστικού)

Στις Ειδικές Προβολές του Φεστιβάλ παρουσιάστηκε το «Young Adult», η νέα συνεργασία του Τζέισον Ράιτμαν και της Ντιάμπλο Κόντι, μετά το «Juno», που μεγάλωσε τις ηλικίες των ηρώων και κράτησε τον ίδιο, κατάμαυρο κυνισμό, με εκπληκτική πρωταγωνίστρια τη Σαρλίζ Θερόν. Διαβάστε τη γνώμη του Flix για την ταινία.

jayne

«Jayne Mansfield's Car» του Μπίλι Μπομπ Θόρντον (Διαγωνιστικό)

Η πρώτη αμερικανική συμμετοχή στο Διαγωνιστικό της 62ης Berlinale βρίσκει τον Μπίλι Μπομπ Θόρντον στην καρέκλα του σκηνοθέτη, έντεκα χρόνια μετά το «Daddy and Them» με πρωταγωνιστικό καστ μεγατόνων (Ρόμπερτ Ντιβάλ, Τζον Χερτ, Κέβιν Μπέικον, Μπίλι Μπομπ Θόρντον) και μια «πειραγμένη» ματιά στα τραύματα της Αμερικής. Διαβάστε τη γνώμη του Flix για την ταινία.

flowers

«The Flowers of war» του Ζαν Γιμού (Εκτός Διαγωνιστικού)

Η Κινέζικη υπερπαραγωγή του Ζαν Γιμού για την πτώση της Νανκίνγκ στους Ιάπωνες το 1937 «The Flowers of War», είναι δίχως αμφιβολία μια θεαμτική τιανία. Για να ολοκληρωθεί χρειάστηκε πεντέμισι μήνες γυρισμάτων, άλλους τόσους στο post production και το μεγαλύτερο μπάτζετ που είχε ποτέ μια κινέζικη ταινία.

Φιλοξενεί επίσης έναν μεγάλο δυτικό σταρ στο πρόσωπο του Κρίστιαν Μπέιλ που υποδύεται έναν τυχοδιώκτη που θα μεταμορφωθεί σε σωτήρα μιας ομάδας ανήλικων κοριτσιών και μερικές από τις πιο θεαματικές σκηνές μαχών που είδαμε στην οθόνη.

Τι κρίμα λοιπόν που οτιδήποτε δεν περιλαμβάνει σφαίρες και εκρήξεις στην ταινία, μοιάζει τόσο λάθος, ώστε να μεταμορφώνει μια τραγική στιγμή της πρόσφατης ιστορίας σε κάτι τόσο ευτελές όσο ένα χυδαίο μελόδραμα ή ένα φτηνό φωτορομάντζο. Διαβάστε τη γνώμη του Flix για την ταινία.

Ολα τα νέα, οι ανταποκρίσεις, οι συνεντεύξεις, οι φωτογραφίες και φυσικά οι κριτικές των ταινιών του 62ου Διεθνού Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου εδώ.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.