Ενημέρωση

Φεστιβάλ Δράμας 2020: «Mare Nostrum» τoυ Δημήτρη Αναγνώστου

στα 10

Εν αναμονή του 43ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, γνωρίζουμε καλύτερα τις ταινίες του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος και τους δημιουργούς τους.

Flix Team
Φεστιβάλ Δράμας 2020: «Mare Nostrum» τoυ Δημήτρη Αναγνώστου

Η ταινία

Σε μια παραλία στα μέσα του 19ου αιώνα, ένα τσούρμο περιηγητών του Grand Tour βρίσκεται σε αναζήτηση της Αρκαδίας και των αρχαίων ερειπίων ως σύμβολα μιας αναδυόμενης ελληνικής και ευρωπαϊκής «ταυτότητας». Εναν αιώνα και κάτι μετά, στην ιδιά αχανή και έρημη ακτή, το σώμα ενός νεκρού ανθρώπου κείτεται καταγής. Ακίνητο σαν παγωμένο, ανίκανο να κάνει το παραμικρό βήμα, ένα ανώνυμο πλήθος στέκει μουδιασμένο και κοιτά...

mare nostrum 607

Ο σκηνοθέτης

Ο Δημήτρης Αναγνώστου σπούδασε σκηνοθεσία στην Αθήνα στη Σχολή Σταυράκου και θεωρία του σινεμά στο Université Paris 1 Sorbonne και στο Université Paris 3 Sorbonne Nouvelle στο Παρίσι με υποτροφία του Κρατικού Ιδρύματος Υποτροφιών (ΙΚΥ). Τα τελευταία χρόνια, διδάσκει «Αισθητική του Κινηματογράφου» και «Θεωρία του Μοντάζ» στη Σχολή Σταυράκου. Το Mare Nostrum είναι η πρώτη του μικρού μήκους ταινία κι έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Vienna Shorts.

mare nostrum 607

4 ερωτήσεις για το «Mare Nostrum»

Γιατί κάνατε αυτήν την ταινία τώρα; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θελήσετε να αφηγηθείτε αυτήν την ιστορία; Πώς θα περιγράφατε την ταινία σας σ' έναν υποψήφιο θεατή;

Μας πήρε γύρω στα τρία με τέσσερα χρόνια για να μπορέσουμε να κάνουμε την ταινία, οπότε το «τώρα» είναι λίγο σχετικό… Από την αρχή πάντως, ο σκοπός μας ήταν να στηθεί ένα αφηγηματικό και αισθητικό πλαίσιο το οποίο θα εκκινεί από την ανακάλυψη ενός νεκρού ανθρώπου χωρίς ταυτότητα, ώστε να μπορέσουμε να σχηματοποιήσουμε ένα αλληγορικό πορτρέτο μιας χώρας σε «κρίση ταυτότητας» και το ψυχολογικό τοπίο μιας κοινωνίας η οποία συνεχίζει να προσπαθεί να ορίσει τον εαυτό της μέσα στην ασφάλεια των σαφώς ορισμένων ταυτοτήτων και των μονοσήμαντων αφηγήσεων. Σύντομα καταλάβαμε ότι όλο αυτό είναι αδύνατον να γίνει χωρίς άμεση αναφορά στην ιστορία των περιηγητών του 19ου αιώνα καθώς το δικό τους νεοκλασικό και ετερόνομο βλέμμα δανειστήκαμε για αιώνες για να εφεύρουμε την «ταυτότητά» μας και, ακόμα και σήμερα, συνεχίζουμε να μοιάζουμε εγκλωβισμένοι σε αυτό.

Πώς είναι να κάνεις σινεμά (στην Ελλάδα) σήμερα; Τι σας δίδαξε ή τι κρατάτε από την εμπειρία;

Μέσα σε ένα αισθητικό, ιδεολογικό και πολιτικό πλαίσιο το οποίο όλο και συντηρητικοποιείται και στενεύει, το να κάνει κάνεις σινεμά (και) στην Ελλάδα, μοιάζει λίγο σαν μια τρέλα, σαν κάτι το οποίο υπερβαίνει τις συμβάσεις και πραγματώνει το ακατόρθωτο. Κανείς δεν κάνει σινεμά μόνος του και τίποτα δεν θα μπορούσε να γινεί χωρίς όλη αυτήν την συσσωρευμένη ενέργεια των ανθρώπων που δουλέψαμε μαζί. Μια ενέργεια η οποία μοιάζει αδύνατον να κατασταλεί και ξεπερνά προβλήματα, αναμονές, αναβολές και ακυρώσεις. Αυτό κρατάω: αυτήν την ενέργεια, την «τρέλα», την πίστη, τη συντροφικότητα, τη σημασία της συνύπαρξης και της ομαδικής προσπάθειας.

mare nostrum

Η ταινία σας θα κάνει πρεμιέρα εν μέσω μιας πρωτόγνωρης συνθήκης για τον κόσμο του σινεμά αλλά και ολόκληρο τον πλανήτη. Ποιες είναι οι σκέψεις σας για την κατάσταση αυτή τη στιγμή αλλά και το μέλλον του σινεμά και πώς θα μπορούσε κανείς να διαβάσει την ταινία σας υπό το πρίσμα της υγειονομικής κρίσης;

Θα προτιμούσα να μην το κάνει. Θεωρώ ότι το σινεμά είναι σε κρίση πολύ πριν από την υγειονομική κι ότι, αν θέλει να επιβιώσει, θα πρέπει να προσπαθήσει να (ξανα)εφεύρει τον εαυτό του και να (ξανα)ορίσει τις σχέσεις με τον κόσμο τον οποίο φιλμάρει, χωρίς να εγκλωβίζεται στις κυρίαρχες μόδες και τάσεις της σύγχρονης παραγωγής. Οπότε, θα προτιμούσα να δει την ταινία μέσα από ένα ευρύτερο πρίσμα, μιας σαφώς μεγαλύτερης, παράκαιρης και διαρκώς μεταβαλλόμενης κρίσης και θα ήθελα να τη δει ως μια πράξη αντίστασης απέναντι σε ένα πλαίσιο το οποίο έχει αναγάγει το φολκλόρ σε ταυτότητα και το κλισέ σε διάφανη θεώρηση του κόσμου.

mare nostrum 607

Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο; Τι περιμένετε από τη νέα διεύθυνσή του και τι έχετε να προτείνετε για τη βελτίωσή του;

Είναι η πρώτη φορά που θα επισκεφθώ το φεστιβάλ οπότε θα σας πω όταν γυρίσω…


«Mare Nostrum» | Ηθοποιοί: Θανάσης Δόβρης, Δρόσος Σκώτης, Στάθης Αποστόλου, Αρης Μπαλής, Βασίλης Σαμούρκας, Κατερίνα Γιαννούλη, Πηνελόπη Δαρσακλή, Σεραφείμ Ράδης, David Brown, Αλεξ Βαγγέλης │ Σενάριο - Σκηνοθεσία: Δημήτρης Αναγνώστου │ Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιάννης Καραμπάτσος │ Μοντάζ: Γιάννης Χαλκιαδάκης │ Σκηνικά: Δημήτρης Ζιάκας │ Κοστούμια: Χριστίνα Λαρδίκου │ Μακιγιάζ: Χαρά Βασιλειάδη │ Α’ Βοηθός Σκηνοθέτη: Στρατής Χατζηελενούδας │ Ηχοληψία: Χρήστος Σακελλαρίου │ Σχεδιασμός Ηχου - Μιξάζ: Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος, Αρης Λουζιώτης │ Μουσική: Σταύρος Μαρκόνης │ Σχεδιασμός Τίτλων - Εφέ : Θοδωρής Ζιγκίρης │ Color Correction - DCP : Γιάννης Ζαχαρόγιαννης, Authorwave │ Διεύθυνση Παραγωγής: Αλέξης Αναστασιάδης │ Παραγωγή: Αντιγόνη Ρώτα, Γιώργος Ζώης, Χριστίνα Τσιρώνη, Αντώνης Τριανταφύλλου, Βασίλης Κωνσταντιλιέρης │ Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Squared Square, Mild, Tarro, Arctos │ International sales: Lights On │ Διάρκεια: 26’

Μπορείτε ν' ακολουθείτε τα νέα του «Mare Nostrum» στο επίσημο website και στη σελίδα της ταινίας στο facebook.

mare nostrum

Μάθετε πληροφορίες και δείτε υλικό των ταινιών όλων των φετινών υποψηφίων του Φεστιβάλ Δράμας εδώ. Κάθε μέρα το Flix θα παρουσιάζει κι από μία ταινία.