Φεστιβάλ Δράμας 2016: «Odette» του Ευθύμη Kosemund Σανίδη

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 18 AUG 2016  /  Μανώλης Κρανάκης

Εν αναμονή του 39ου Φεστιβάλ Ελληνικών ταινιών μικρού μήκους Δράμας, γνωρίζουμε καλύτερα τις ταινίες του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος και τους δημιουργούς τους.

Η ταινία

Η Esther, έγκυος, εμφανίζει ασυνήθιστα συμπτώματα. Θέλει να ονομάσει το μωρό της Odette - κύκνος την ημέρα, γυναίκα τη νύχτα.

Odette 607

Ο σκηνοθέτης

Γεννήθηκε στη Μυτιλήνη. Eχει την Ελληνική και Γερμανική εθνικότητα. Η πρώτη μικρού μήκους ταινία του, «ΙΙ» (2014, 16’), κέρδισε το πρώτο βραβείο του Pack & Pitch στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Sarajevo στο στάδιο της ανάπτυξης και άνοιξε στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα Pardi di domani του Festival del film Locarno. Ακολούθησαν διεθνή φεστιβάλ όπως τα Leeds IFF και Tous Courts, κερδίζοντας το Ειδικό Βραβείο και το Βραβείο Καλύτερης Φωτογραφίας στο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας και τα Βραβεία Καλύτερης Ταινίας και Καλύτερης Σκηνοθεσίας στις Νύχτες Πρεμιέρας. Γύρισε την επόμενη ταινία του, «Odette» (2015, 16’), κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών σπουδών του στη Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains της Γαλλίας, σε συμπαραγωγή με τη Faliro House Productions. Διαβάστε περισσότερες πληροφορίες για τον Ευθύμη Kosemund Σανίδη εδώ.

Odette 607

4 ερωτήσεις για την «Odette»

Γιατί κάνατε αυτήν την ταινία τώρα; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θελήσετε να αφηγηθείτε αυτήν την ιστορία;

Γυρίσαμε την ταινία το 2014 και την ολοκληρώσαμε στα τέλη του 2015 (και πρακτικά, τις μέρες που γράφονται αυτές οι γραμμές). Νομίζω πως κουβαλάω ένα σκληρό ρομαντισμό, πιο συνειδητά την περίοδο που σχεδιάζαμε την ταινία. Η ιστορία της Odette είναι μάλλον η τότε μου απόπειρα να καταλάβω συναισθηματικά τους ανθρώπους γύρω μου αλλά και τον εαυτό μου. Νιώθω πως οποιαδήποτε αισιοδοξία ή απαισιοδοξία είναι βλακώδης αλλά με κάποιο τρόπο απαραίτητη, σαν την φύση της αφήγησης, αφού ο άνθρωπος είναι συναισθηματικό ζώο και κατά πολύ λιγότερο λογικό ον. Τότε που γράφαμε το σενάριο, η αφήγηση της Odette για μένα ήταν σαν μία συναισθηματική απόπειρα άρθρωσης φωνής σε ένα σιωπηλό και μάταιο κόσμο.

Πως θα περιγράφατε την ταινία σας σ' έναν υποψήφιο θεατή;

Με τη σύνοψη.

Πως είναι να κάνεις σινεμά (στην Ελλάδα) σήμερα; Τι σας δίδαξε ή τι κρατάτε από την εμπειρία;

Η δημιουργικότητα εκλείπει στα ασφαλή περιβάλλοντα, επομένως, από τη μία πλευρά, αντιλαμβάνομαι την Ελλάδα ως έναν γόνιμο χώρο για την ανάπτυξη του κινηματογράφου. Ταυτόχρονα όμως, οι ταινίες έχουν ένα κόστος κατασκευής, τουλάχιστον αυτές που με αφορούν. Στην Ελλάδα, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο, λιγότερο ή περισσότερο, παρατηρείται μία υποχώρηση του κρατικού φορέα από την χρηματοδότηση του κινηματογράφου, επομένως όλο το οικοδόμημα γέρνει μοιραία προς μία κάποια εμπορικότητα, που δεν είμαι σίγουρος αν μπορώ και θέλω να ορίσω επακριβώς, καθώς η πλειονότητα του ιδιωτικού κεφαλαίου περιμένει κάποιο αντίκρισμα. Έχει σίγουρα ενδιαφέρον αυτή η θεσμική απομάκρυνση, αφού πάντα θεωρούσα την οικονομική συμμετοχή του κράτους σε μια ταινία παράδοξη (πάντα ένιωθα πως το σινεμά πρέπει να είναι παράνομο, διαφορετικά, τι;). Σε κάθε περίπτωση, ό,τι λέω το λέω έχοντας στο παρελθόν χρηματοδοτηθεί από το ΕΚΚ (αλλά και από το Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας για την Odette) και ελπίζοντας να χρηματοδοτηθώ και στο μέλλον. Νομίζω πως η μεγαλύτερη έγνοια μου σήμερα είναι πως η ηθική συνέπεια στον σύγχρονο κινηματογραφικό κόσμο είναι αδύνατη. Ο κινηματογράφος που γίνεται με πρωταρχικό μέλημα το κέρδος είναι ο μόνος ηθικά συνεπής κινηματογράφος σήμερα.

Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο;

Το Φεστιβάλ Δράμας αποτελεί ένα κάποιο πανόραμα του ελληνικού - μικρού μήκους - ορίζοντα. Είναι η δεύτερη φορά που συμμετέχω· η ζωηρή ατμόσφαιρα, τα νερά και η κατάφυτη γεωγραφία του κέντρου της πόλης δίνουν σίγουρα το στίγμα της διοργάνωσης. Κάθε ευκαιρία επαφής με το κοινό είναι επιθυμητή.

info

Clémentine Baert, Nicolas Grard, Daniel Michiels / une production Le Fresnoy – Studio national des Arts Contemporains / en coproduction avec Faliro House Productions / un film d’ Efthimis Kosemund Sanidis / scénario Elizampetta Ilia Georgiadou, Efthimis Kosemund Sanidis / co-producteur Christos V. Konstantakopoulos / directeur de la photographie Christos Voudouris / montage Ion Katrakazos / chef décorateur Jimmy Vansteenkiste / costumière Julie Leclerc / maquilleuse/coiffeuse Kiriaki Melidou / ingénieur du son Pierre George / montage son Leandros Ntounis / directeur de production Jacky Lautem / chargée de production Barbara Merlier / coordinateur (Grèce) Kostas Kefalas

Odette Poster 607

Μάθετε πληροφορίες και δείτε υλικό των ταινιών όλων των φετινών υποψηφίων του Φεστιβάλ Δράμας εδώ. Κάθε μέρα το Flix θα παρουσιάζει κι από μία ταινία.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.