Μέσα σε εννέα, άνισης διάρκειας, επεισόδια, η δεύτερη σεζόν του «Mindhunter» που μόλις κυκλοφόρησε στο Netflix, άφησε τη σφραγίδα της σε... μαύρο-άσπρο. Αφήνοντας να κατασταλάξει λίγο πριν γράψουμε την κριτική μας, αποφεύγοντας ολωσδιόλου τα spoilers για να μην το χαλάσουμε στους υπόλοιπους, σημειώνουμε τα πέντε πράγματα που μας φαίνονται, προς το παρόν, αξεπέραστα.
Διαβάστε ακόμη: Πώς ο οσκαρικός ντοκιμαντερίστας του «Amy» και του «Maradona» βρέθηκε να σκηνοθετεί το «Mindhunter»;
1.Να γιατί ο Ντέιβιντ Φίντσερ είναι ο Ντέιβιντ Φίντσερ
Και αυτή τη φορά, ο Ντέιβιντ Φίντσερ έχει καλή παρέα: μοιράζεται τη σκηνοθεσία των επεισοδίων με τον Αντριου Ντόμινικ («The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford», «Killing Them Softly») και τον Καρλ Φράνκλιν («13 Reasons Why», «The Leftovers»). Αλλά, ξανά, ο Φίντσερ στα «δικά του» επεισόδια θυμίζει κάτι που δεν ξεχνάμε ποτέ, ότι είναι ένας δημιουργός που, ενώ αγαπά το μπαρόκ, ενώ μπορεί να προκαλέσει δέος στα μάτια και εσωτερικό τρόμο, η αληθινή του δύναμη είναι στην έμπνευση, στο εύρημα και μόνο δευτερευόντως στην εικόνα. Γι' αυτό και η πιο υποβλητική δική του σκηνή, ένα μίνι-αριστούργημα, δεν έχει να κάνει με serial killers, με τη φρίκη της κακοποιημένης σάρκας, με γρήγορο ρυθμό και αγωνία. Είναι μια σκηνή όπου ο Μπιλ Τεντς (του Χολτ ΜακΚάλανι που έχει την τιμητική του στη σεζόν) κι ένας αστυνομικός, μέσα σ' ένα αυτοκίνητο, παίρνουν κατάθεση από τον μοναδικό επιζώντα μάρτυρα των δολοφονιών του serial killer Ντένις Λιν Ρέιντερ, που έμεινε γνωστός με το υποκοριστικό BTK (bind, toture, kill). Ο μάρτυρας, στο πίσω κάθισμα, δεν θέλει οι άλλοι δυο να δουν το πρόσωπό του κι ο Φίντσερ δεν θέλει να το δούμε εμείς. Τον κρατά σε όλη τη διάρκεια της σκηνής φλου, εναλλάσσοντας τα κοντινά των άλλων δυο ανδρών, παρατηρώντας τα πρόσωπά τους καθώς αλλάζουν, συντρίβονται, μπλοκάρουν, με θέα το βιομηχανικό τοπίο μιας καταραμένης πόλης. Σε μια σειρά με θέμα τις πιο στυγερές δολοφονίες της ιστορίας, αυτή είναι ίσως η πιο ανατριχιαστική στιγμή της.
2.Πιο βαθιά στο μυαλό της Γουέντι και του Μπιλ
Ο Χόλντεν Φορντ του Τζόναθαν Γκροφ είναι το λαμπρό μυαλό της ιστορίας: ενστικτώδης, ιδιοσυγκρασιακός, με άγνοια ευθύνης, μια και συνήθως την παίρνει γι' αυτόν κάποιος άλλος. Στη δεύτερη, ωστόσο, σεζόν, ενώ η πρωταγωνιστική ερευνητική τριάδα παραμένει η ίδια, το σεναριακό βάρος πέφτει στη Δρ. Γουέντι Καρ και στον Μπιλ Τεντς, όχι απλώς δίνοντας στην Ανα Τορβ και στον Χολτ ΜακΚάλανι την ευκαιρία να λάμψουν ερμηνευτικά, αλλά ανοίγοντας κι ένα τεράστιο φάσμα κοινωνιολογικού σχολιασμού, από τη θέση της γυναίκας στο συστημικό περιβάλλον του '70 μέχρι τους μύχιους φόβους του, φαινομενικά, πιο ισορροπημένου ανθρώπου στον κόσμο.
3.Η δημοσιότητα του εγκλήματος
Οπως και την πρώτη σεζόν, έτσι και τη δεύτερη, διατρέχουν μικρές σκηνές, ψηφιδωτά, που παρακολουθούν τη δράση του BTK ενώ το FBI ασχολείται με άλλα. Αυτό δεν είναι μόνο ένα εξαιρετικό εύρημα που μας κρατά τσιτωμένους (και μας δίνει και γερά πατήματα να πιστέψουμε ότι η σειρά θα έχει τουλάχιστον άλλον ένα κύκλο), είναι και μια θαυμάσια αφορμή να παρουσιαστεί και να υπογραμμιστεί η σχέση αλληλεξάρτησης των εγκληματιών και των media, από την εποχή του Zodiac, αλλά και μέχρι σήμερα.
4.Ο Τσαρλς Μάνσον του Ντέιμον Χέριμαν
Είναι ένα μικρό, αυτόνομο κομμάτι στο επεισόδιο 5. Και μια από τις ωραιότερες σκηνές της σεζόν, παρότι δεν έχει σχέση με το σύνολο - πέρα από τη σχέση που είχε ο Τσαρλς Μάνσον με οτιδήποτε συνέβαινε στην Αμερική τη δεκαετία του '70, ο οποίος μπορεί να μην σκότωσε ποτέ κανέναν άνθρωπο, αλλά σκότωσε οριστικά το αμερικανικό όνειρο. Τον Μάνσον στη σειρά, στη μία και μοναδική συνέντευξη που δίνει στον Χόλντεν και τον Μπιλ, ενσαρκώνει ο Ντέιμον Χέριμαν, με σαρωτική αληθοφάνεια. Το χαριτωμένο trivia είναι πως ο ηθοποιός υποδύεται τον Μάνσον και στο «Κάποτε στο... Χόλιγουντ» του Κουέντιν Ταραντίνο, με αξιοθαύμαστα διαφορετικό τρόπο.
5.Γιατί Ατλάντα;
Η κεντρική περίπτωση με την οποία ασχολείται σ' αυτή τη σεζόν το νεοσύστατο Τμήμα Συμπεριφορικής Επιστήμης του FBI είναι οι δολοφονίες παιδιών στην Ατλάντα στο διάστημα 1979-1981. Εάν δεν γνωρίζετε καλά τι συνέβη τότε, καλύτερα να μην κατευθυνθείτε στη wikipedia πριν δείτε τον κύκλο, η πραγματικότητα η ίδια θα σας αποκαλύψει στοιχεία που θα μειώσουν το σασπένς. Ωστόσο, πέρα από τα γεγονότα, αυτή η σειρά εγκλημάτων στην Ατλάντα, μια πόλη του Νότου, με τον ρατσισμό βαθιά ριζωμένο στην ιστορία της, με τον πρώτο Μαύρο Δήμαρχο να έχει μόλις εκλεγεί, με την Κου Κλουξ Κλαν να κρύβεται (ούτε καν να κρύβεται) κάτω από κάθε απόφαση των Αρχών, με τη σεναριακή προσθήκη του Αφροαμερικανού Πράκτορα Τζιμ Μπάρνεϊ που γνωρίσαμε στον πρώτο κύκλο και βλέπουμε σταθερά εδώ, με την αμείλικτη φτώχεια να καθορίζει τις επιλογές της Μαύρης κοινότητας, δίνει στο «Mindhunter» την ευκαιρία να εντρυφήσει στον αμερικανικό ρατσισμό με τρόπο ενδελεχή, σύνθετο και τόσο συναρπαστικό, όσο τα εγκλήματα που διερευνά το FBI.
Διαβάστε ακόμη: Καλοκαιράκι! 10 φετινές σειρές-σφηνάκια για να βγει ο Αύγουστος!
Tags: ντέιβιντ φίντσερ, mindhunter