Θεσσαλονίκη 2013: Συνέντευξη Τύπου της Κριτικής Επιτροπής

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 04 NOV 2013  /  Πόλυ Λυκούργου

Ο Πρόεδρος Αλεξάντερ Πέιν και η κριτική επιτροπή που θα αποφασίσει φέτος για τα βραβεία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος έδωσαν πριν λίγη ώρα την επίσημη συνέντευξη Τύπου τους.

Στην Αποθήκη Γ', την καρδιά και σημείο συνάντησης όλων των παράλληλων εκδηλώσεων του φεστιβάλ, κατέφθασαν πριν από λίγο οι Σκοτ Φούντας (κριτικός κινηματογράφου του Variety), Αντα Σόλομον (παραγωγός από την Ρουμανία), Εντουάρ Ουαϊντρόπ (κριτικός κινηματογράφου και καλλιτεχνικός διευθυντής του Δεκαπενθήμερου των Καννών) και Κωνσταντίνος Βήτα (μουσικός), μαζί με τον Πρόεδρο τους, σκηνοθέτη Αλεξάντερ Πέιν για να δώσουν την επίσημη συνέντευξη Τύπου της κριτικής επιτροπής του 54ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Τους παρουσίασε και υποδέχτηκε ο Διευθυντής του Φεστιβάλ Δημήτρης Εϊπίδης.

«Είμαι πολύ περήφανος και χαρούμενος που πετύχαμε να φέρουμε στην Θεσσαλονίκη μία τόσο εκπληκτική σύνθεση επιτροπής. Ολα τα μέλη της είναι εξαιρετικά επιτυχημένοι επαγγελματίες στον κινηματογραφικό χώρο. Πρόεδρος της επιτροπής είναι ο διάσημος Αμερικανός σκηνοθέτης ελληνικής καταγωγής Αλεξάντερ Πέιν, ο οποίος μας έχει κάνει την τιμή να έρθει πολλές φορές στο φεστιβάλ για να παρουσιάσει τις ταινίες του. Επίσης μαζί μας ο έγκριτος κριτικός του Variety, Σκοτ Φούντας, η τόσο σημαντική παραγωγός από την Ρουμανία Αντα Σόλομον, την οποία δεν ξέρω ακόμα πώς την πείσαμε να έρθει, ο Γάλλος κριτικός κινηματογράφου που η δουλειά του στο τμήμα Δεκαπενθήμερου των Καννών είναι τόσο σημαντική και ο Κωνσταντίνος Βήτα που θεωρώ προσωπική τιμή ότι ήρθε για να πάρει μέρος στην επιτροπή...»

Το Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του Φεστιβάλ φέτος συγκεντρώνει δεκατέσσερις πρώτες ή δεύτερες ταινίες νέων δημιουργών απ' όλον τον κόσμο, ανάμεσα στις οποίες και τις δύο ελληνικές συμμετοχές: την «Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά», ντεμπούτο της Ελίνας Ψύκου με παγκόσμια πρεμιέρα στο Forum του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου και το «Wild Duck», ντεμπούτο μεγάλου μήκους και αυτό του Γιάννη Σακαρίδη που έκανε την πρεμιέρα του στο πρόγραμμα «City to City» του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο.

ΠΩΣ ΜΙΑ ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΒΛΕΠΕΙ ΣΙΝΕΜΑ

Αλεξάντερ Πέιν: Με μία τέτοια επιτροπή από συναδέλφους που γνωρίζουν τόσο βαθιά την τέχνη του σινεμά, εγώ είμαι απλώς πρώτος μεταξύ ίσων. Το μόνο που κάνω μέχρι στιγμής είναι να τους οργανώνω για τα μίτινγκ μας. Πώς κοιτάει κανείς τις ταινίες ενός διαγωνιστικούς τμήματος. Για μένα υπάρχουν δύο ζητούμενα. Ενα να κουβαλάει κανείς στην αίθουσα όλη την εμπειρία και την κινηματογραφική του γνώση. Και το άλλο, να τα ξεχνάει. Να καταφέρνει να προσποιείται ότι βλέπει μία ταινία με τα μάτια ενός παιδιού. Σαν να μην έχει ξαναδεί στη ζωή του σινεμά...

Εντουάρ Ουαϊντρόπ: Σε σχέση με το να διαλέξει κανείς ταινίες για τις Κάννες, το να είσαι σε μία κριτική επιτροπή είναι λυτρωτικό. Είναι πιο εύκολο όταν έχεις να δεις μόνο 14 ταινίες. Επίσης για μένα είναι μόνο φουλ ευχαρίστηση. Δεν υπάρχει η πίεση ότι πρέπει να αποφασίσω.

Αντα Σόλομον: Κοιτάω πάντα τις ταινίες πρώτα με την καρδιά. Δεν θέλω να τις αναλύω τεχνικά, να τις ανατομώ. Αυτό θα έρθει αργότερα. Αλλά το σινεμά, πρώτα από όλα, μιλά στο συναίσθημά σου.

Αλεξάντερ Πέιν: Εγώ δεν μπορώ να αποφύγω να κοιτάω και τεχνικά πράγματα. Εξετάζω τις τρεις βασικές αρχές του σινεμά: το σενάριο, τη σκηνοθεσία και το μοντάζ. Αν ξεχαστώ και δεν τα προσέχω, τότε η ταινία είναι μία πολύ καλή ταινία.

ΤΙ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΝΑ ΔΕΙ Σ' ΕΝΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

Κωνσταντίνος Βήτα: Είμαι πολύ χαρούμενος που έρχομαι για πρώτη φορά στο φεστιβάλ, επισήμως. Είναι τιμή μου που βρίσκομαι ανάμεσα σ' αυτούς τους αξιόλογους ανθρώπους και μοιράζομαι πράγματα. Μέσα από τις ταινίες περιμένω κάθε φορά να επικοινωνήσω με αυτό τον χτύπο, τον κοινό παλμό: μέσα από την τέχνη να σπάνε τα σύνορα και να μην υπάρχουν πατρίδες. Μέσα από το σινεμά μπορεί κανείς να ανακαλύψει τι κοινά έχουμε με όλους τους συνανθρώπους μας. Αυτό που επίσης περιμένω πραγματικά να δω τον κινηματογράφο να μετουσιώνεται. Να δούμε πραγματικά Εβδομη Τέχνη. Να μην μένουν οι σκηνοθέτες μόνο στις ιστορίες, την αφήγηση. Να μπορέσεις ως δημιουργός να τρυπήσεις, να βγεις πίσω από την ιστορία, να δημιουργήσεις σκέτη πίεση.

Σκοτ Φούντας: Οταν έχεις μία σοδειά νέων κινηματογραφιστών εύχεσαι να ανακαλύψεις την νέα γενιά του σινεμά. Τι νέες τάσεις, τα νέα ταλέντα. Οχι μόνο ανάμεσα στους σκηνοθέτες, αλλά και στους ηθοποιούς, τα σενάρια. Τα κινηματογραφικά φεστιβάλ είναι αφορμή για να γεννηθεί κάτι καινούργιο.

Αλεξάντερ Πέιν: Αγαπάμε τις ταινίες. Τα κινηματογραφικά φεστιβάλ είναι σαν τον εορτασμό μίας γέννας, ή μίας βάφτισης. Οταν μία νέα ταινία έρχεται στον κόσμο είναι σαν να γεννιέται ένα μωρό. Μπορεί να πρόκειται για αριστούργημα και να γιορτάζουμε τα γενέθλιά του για πάντα.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΓΝΩΜΗ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΚΥΜΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΙΝΕΜΑ

Εντουάρ Ουαϊντρόπ: Δεν μου αρέσουν οι ταμπέλες. Επί 26 χρόνια χρησιμοποιούσα κι εγώ ταμπέλες, όσο ήμουν κριτικός κινηματογράφου. Το θέλουν, το ζητούν οι εφημερίδες μας για τους πηχαίους τίτλους τους. Για να πουλήσουν. Μέσα στα χρόνια λοιπόν όλοι μιλάμε για «νέα κύματα». Εγώ όμως κοιτάω δημιουργούς. Υπήρξαν τόσα εξωφρενικά πράγματα που έχουν γραφτεί για το γαλλικό νέο κύμμα που θέλω να προστατέψω τους Ελληνες σκηνοθέτες από κάτι τέτοιο. Ναι, το ελληνικό σινεμά έχει ρεύμα, αλλά από εκεί και πέρα κάθε σκηνοθέτης είναι διαφορετικός.

Σκοτ Φούντας: Εχω γράψει πολλά για το ρουμάνικο ρεύμα ή για το κίνημα του Βερολίνου και ακόμα κι εκεί όλοι οι δημιουργοί αρνούνται ότι ανήκουν κάπου. Σίγουρα όμως υπάρχουν τάσεις. Σίγουρα όλος ο κόσμος προσέχει τα τελευταία χρόνια το ελληνικό σινεμά, μετά τον «Κυνόδοντα» που έσπασε το φράγμα. Βλέπουμε αρκετούς Ελληνες σκηνοθέτες να ακολουθούν και όλοι περιμένουμε να δούμε τι θα συμβεί. Πώς θα ξεχωρίσει το hype από την πραγματική αξία. Στην αρχή όλα αυτά τα ρεύματα έχουν πολλά κοινά σημεία, μετά διαφοριοποιούνται. Εχουμε αγωνία να δούμε τι θα μας δείξουν οι έλληνες σκηνοθέτες στο μέλλον.

ΣΙΝΕΜΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ

Αντα Σόλομον: Δεν ξέρω αν είναι μόνο η οικονομική κρίση ή η κρίση στο σινεμά αυτό που ζούμε. Εχουμε να κάνουμε πάντως με δύο είδη: με fast food σινεμά και food for thought σίνεμα. Ταινίες που μένουν μαζί σου για καιρό. Που σε ευαισθητοποιούν. Νομίζω ότι ο κόσμος πλέον θέλει γκουρμέ, όχι απλά κάτι να τσιμπήσει για να γεμίσει το στομάχι του. Δεν είναι εύκολη η αλλαγή. Αν τρώς όλη σου τη ζωή τηγανιτές πατάτες, δε θα σου αρέσει το χαβιάρι στην αρχή. Σταδιακά, εμείς οφείλουμε να προσφέρουμε μπουκιά μπουκιά το ανεξάρτητο σινεμά στον κόσμο. Κι αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τους δημουργούς. Αλλά τους επαγγελματίες γενικότερα - τους μαρκετίστες, τη διανομή. Αν μπορώ να δώσω μία συμβουλή στους Ελληνες συναδέλφους μου, από την εμπειρία μας στη Ρουμανία: Μείνετε ενωμένοι, χρειάζεστε ο ένας τον άλλον. Για να επιζήσετε στο μέλλον πρέπει να μείνετε ενωμένοι.

Σκοτ Φούντας: Την κρίση τη βλέπεις σε ταινίες σε όλο τον κόσμο. Ακόμα και στο Χόλιγουντ. Ακόμα και στις «Φιλενάδες» η πρωταγωνίστρια δεν είχε τα χρήματα για το αεροπορικό της εισιτήριο. Είναι λογικό να περιμένεις σε ταινίες, π.χ., του Αλεξάντερ να διαφαίνεται η οικονομική κρίση, γιατί είναι δημιουργός με άλλες ευαισθησίες. Ομως στο Χόλιγουντ που παλιότερα έβλεπες ήρωες με ευτελείς δουλειές να μένουν σε βίλες, αυτό δεν υπήρχε. Τώρα φαίνεται ότι ο κόσμος θέλει να βλέπει κάτι πιο γήινο και κοντινό του. Και το Χόλιγουντ το έχει εισπράξει.

Εντουάρ Ουαϊντρόπ: Πρέπει όμως να πούμε και κάτι άλλο. Σε κάποιες χώρες, όπως στην Ισπανία και την Πορτογαλλία, ίσως και στην Ελλάδα, το σινεμά κινδυνεύει λόγω της κρίσης. Δεν υπάρχει βοήθεια από το κράτος και δεν υπάρχουν χρήματα. Υπάρχουν όμως και εξαιρέσεις, στην λατινική Αμερική δίνονται τώρα χρήματα στο σινεμά. Ομως στην Νότια Ευρώπη το σινεμά κινδυνεύει άμεσα.

Αλεξάντερ Πέιν: Καμιά φορά όμως μία ιστορική ανάγκη σε εμπνέει, σε ωθεί να πεις κάποια πράγματα και ο κινηματογράφος μίας χώρας ανθίζει. Και πριν υπάρχει ταλέντο, αλλά γίνεται μία περίεργη συσπείρωση.

Εντουάρ Ουαϊντρόπ: Αυτό όμως η Ελλάδα θα το δει όταν θα κοιτάξει πίσω μετά από 20 χρόνια. Για να δει τους κοινούς ιστούς, ιστορικά. Ολοι περιμένουμε ένα νέο κύμμα Αιγυπτιακού σινεμά, παραδείγματος χάρη, λόγω των ιστορικών συγκυριών. Περιμένουμε να δούμε εξελίξεις στο κινηματογραφικό τοπίο, παγκοσμίως.

Δείτε εδώ το πλήρες πρόγραμμα προβολών του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και μην ξεχνάτε να ενημερώνεστε από το ειδικό τμήμα του Flix που θα ανανεώνεται συνεχώς προκειμένου να σας μεταφέρει κάθε στιγμή τι συμβαίνει μέσα και έξω από τις αίθουσες του Φεστιβάλ.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.