Το κείμενο δημοσιεύεται στην έκδοση του Πρώτου Πλάνου, με αφορμή την επικείμενη έναρξη του 61ου Διεθνούς Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης που λόγω της πανδημίας θα διεξαχθεί εξ ολοκλρήρου online, αλλά και με εκπλήξεις στην πόλη της Θεσσαλονίκης.
Διαβάστε αναλυτικά: Το 61ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί online από τις 5 μέχρι 15 Νοεμβρίου
Τον Μάρτιο του 2020, η ανθρωπότητα πέρασε ξαφνικά μέσα από έναν καθρέφτη για να ανακαλύψει έκπληκτη έναν αντεστραμμένο κόσμο. Όλα ήταν ανάποδα. Όλα όμως! Πολύ γρήγορα αυτός ο κατοπτρικός κόσμος πήρε τη θέση του πραγματικού. Το ίδιο είχε γίνει 150 χρόνια νωρίτερα, όταν η Αλίκη του Λιούις Κάρολ πέρασε πίσω από τον καθρέφτη του δωματίου της. Με αυτά τα τρελά δεδομένα μόνο δυο λύσεις υπήρχαν: να καθίσεις πανικόβλητος και να κοιτάς, από την πίσω μεριά του καθρέφτη, τον παλιό κόσμο, ή να χρησιμοποιήσεις, με κάθε τρόπο, τον νέο αντεστραμμένο κόσμο. Εμείς επιλέξαμε τη δεύτερη λύση.
Ήμασταν εξάλλου οι πρώτοι που περάσαμε μέσα από τον καθρέφτη, όταν αναγκαστήκαμε να αναβάλουμε το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πέντε μόλις ημέρες πριν την έναρξή του. Δεν είχαμε χρόνο να πανικοβληθούμε από την αντεστραμμένη πραγματικότητα. Πραγματοποιήσαμε το σκέλος της Αγοράς μέσω zoom, αναθέσαμε σε σκηνοθέτες από όλο τον κόσμο να γυρίσουν ταινίες στα σπίτια τους, φτιάξαμε εκπαιδευτικά προγράμματα και, τέλος, ανεβάσαμε όλο το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ online.
Χαρακτικά του Sir Τζον Τένιελ για την πρώτη έκδοση του Μες στον καθρέφτη και τι βρήκε η Αλίκη εκεί (1871) του Λιούις Κάρολ
Αν μας αρέσει το online; Όχι, καθόλου δεν μας αρέσει. Εξάλλου, μόλις το επέτρεψαν οι συνθήκες ανοίξαμε τους κινηματογράφους μας, «Ολύμπιον» και «Παύλος Ζάννας», φτιάξαμε υγειονομικά πρωτόκολλα και υποδεχτήκαμε το κοινό της Θεσσαλονίκης με μάσκες, έχοντας απολυμάνει όλα τα καθίσματα ένα προς ένα. Φυσικά, υπήρξαν και άλλα φεστιβάλ που ακολούθησαν παρόμοιες λύσεις. Ύπήρξαν όμως και αρκετά που είδαν στο online μια «νέα και ενδιαφέρουσα εποχή με μεγάλες δυνατότητες» και βιάστηκαν να καταλάβουν μια θέση στο διαδίκτυο. Ύπήρξαν και άλλα που ακολούθησαν έναν δονκιχωτικό δρόμο και ακύρωσαν όλες τις εκδηλώσεις τους, κατεβάζοντας ρολά: «αίθουσα ή τίποτα», είπαν.
Διαφωνούμε και με τα δύο. Ο κόσμος πίσω από τον καθρέφτη είναι αντεστραμμένος σε σχέση με αυτόν που είναι μπροστά. Αντεστραμμένος, όμως, φαίνεται και ο κόσμος που είναι μπροστά από τον καθρέφτη, όταν κοιτάς πίσω από αυτόν. Το οποίο σημαίνει: το προσπαθούμε και με τους δύο τρόπους και κάνουμε σύνθημα του φετινού Φεστιβάλ το Σινεμά με κάθε τρόπο. Ο πρώτος τρόπος είναι βέβαια οι αίθουσες. Εκεί που η ανάγκη της συλλογικής θέασης επιβεβαιώνει τον συλλογικό χαρακτήρα αυτής της Τέχνης. Το παλέψαμε μέχρι την τελευταία στιγμή: ετοιμάσαμε όλα τα σενάρια, πήραμε αυστηρά μέτρα προστασίας, προγραμματίσαμε προβολές εκτός Θεσσαλονίκης, κάναμε όλες τις πιθανές προβλέψεις. Ο ιός, όμως, είναι απρόβλεπτος.
Χαρακτικά του Sir Τζον Τένιελ για την πρώτη έκδοση του Μες στον καθρέφτη και τι βρήκε η Αλίκη εκεί (1871) του Λιούις Κάρολ
Έτσι, ετοιμάσαμε και online προβολές και αναζητήσαμε νέα θεωρητικά εργαλεία ερμηνείας του κινηματογράφου και των τεχνών και οργανώσαμε εικαστικές και μουσικές δράσεις στον δημόσιο χώρο της Θεσσαλονίκης και φτιάξαμε δυο πολυσέλιδες, συλλεκτικές και εξαιρετικές ειδικές εκδόσεις και σχεδιάσαμε εναλλακτικές λύσεις για καθεμιά από τις επόμενες κινήσεις του Φεστιβάλ μας. Το Σινεμά με κάθε τρόπο είναι φέτος ένας τρόπος αγάπης και κατανόησης, ένας τρόπος να θέσουμε και εμείς μερικούς κανόνες πάνω από τους κανόνες που μας επιβάλλει ο νέος κορωνοϊός, ένας τρόπος αντίδρασης στον αντεστραμμένο κόσμο που μπήκαμε.
Διαβάστε εδώ όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης