Δεν υπάρχει τίποτα πιο βαρετό στην έναρξη ενός Φεστιβάλ από έναν πολιτικό που βγάζει λόγο, ευλογώντας τα γένια της εκάστοτε κυβέρνησης, υποκρινόμενος πως γνωρίζει για ποιο λόγο βρίσκεται στο Φεστιβάλ ενώ παίζει να μην έχει παρακολουθήσει ποτέ στη ζωή του ούτε μια προβολή...
Αρα, δεν θα είχε κανείς αντίρρηση για το γεγονός πως ο Κώστας Τζαβάρας, υπεύθυνος για θέματα πολιτισμού από το ρόλο του αναπληρωτή Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού (ναι, όλου αυτού!), ενώ προσκλήθηκε στη Θεσσαλονίκη, δεν ήρθε τελικά στέλνοντας αντ' αυτού το λόγο του.
Κι, όμως, σε μια περίσταση σαν τη σημερινή, με μια χώρα στα όρια της (αυτο)καταστροφής, η παρουσία του θα είχε μια κάποια σημασία, στην έναρξη του μεγαλύτερου κινηματογραφικού Φεστιβάλ της χώρας, που μέσα σε αντίξοες συνθήκες συνεχίζει να υπάρχει και να αφορά όχι μόνο το ελληνικό κοινό αλλά και επαγγελματίες του εξωτερικού.
Ειδικά όταν ο λόγος του - γεμάτος από γενικότητες, ευχολόγια και συναισθηματικές φανφάρες - όφειλε να εκφωνηθεί από τον ίδιο. Ετσι θα μπορούσε να δει στα μάτια των καλεσμένων της τελετής έναρξης την «ευθυμία» που προκάλεσαν τα όσα θα εκφωνούσε ο ίδιος, ανάμεσα στα οποία και η διαπίστωση - πιπίλα που βολεύει πολύ τους πολιτικούς αυτήν την εποχή: πως το σινεμά μπορεί να γίνεται και χωρίς λεφτά, αφού αυτό που έχει σημασία είναι το όραμα, το μεράκι ή οτιδήποτε άλλο δεν «κοστίζει».
Οχι, κύριε Τζαβάρα. Το σινεμά, τα Φεστιβάλ και ό,τι άλλο αξίζει να συνεχίζει να γίνεται σε αυτήν την χώρα (και δεν είναι πολλά) χρειάζονται χρήματα. Και η σωστή ευχή είναι να ελπίζουμε πως αυτά τα χρήματα θα βρεθούν και όχι πως όλα μπορούν να γίνονται και «δωρεάν», με τον προσωπικό κόπο ανθρώπων που δουλεύουν για ελάχιστα και με περικοπές στον Πολιτισμό προς ενίσχυση άχρηστων άλλων δράσεων της κυβέρνησης.
Ευτυχώς, ο Δημήτρης Εϊπίδης που πήρε το λόγο αμέσως μετά την εκφώνηση του λόγου του Κώστα Τζαβάρα υπήρξε πιο λιτός, πιο πρακτικός, πιο συνεπής με τη δουλειά που κάνει σε αυτό το Φεστιβάλ, που είναι να το κρατάει ζωντανό κόντρα στις συνθήκες, αναφέροντας ταυτόχρονα τη σημαντική αναλογία που φέρνει το 70% των εξόδων του Φεστιβάλ να καλύπτεται από ευρωπαϊκά κονδύλια, επιβαρύοντας έτσι στο ελάχιστο τον κρατικό προϋπολογισμό.
Στο ίδιο λιτό μήκος κύματος και ο Γιάννης Μπουτάρης, δήμαρχος Θεσσαλονίκης και Πρόεδρος του Φεστιβάλ που σημείωσε τη δυναμική του Φεστιβάλ για την πόλη και την εικόνα της εντός και εκτός συνόρων.
Κι όλ' αυτά σε μια τελετή έναρξης που ξεκίνησε με ένα μουσικοχορευτικό σόου από τους Milky Lady & the Cookies και την ομάδα χορού lindy hop Jitterbugs, που η άστοχη παλιομοδίτικη ατμόσφαιρά του μπορούσε να αντισταθμιστεί μόνο από το γεγονός πως η ταινία που ακολούθησε ήταν το «Holy Motors» του Λεός Καράξ, μια από τις πλέον πολυανεμενόμενες ταινίες της χρονιάς και η μεγάλη επιστροφή στο σινεμά ενός δημιουργού που υπήρξε κάποτε το μεγαλύτερο παιδί-θαύμα του γαλλικού κινηματογράφου.
«Ευχαριστούμε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για το mindfuck που μας χάρισε» έγραψε κάποιος στον λογαριασμό του στο twitter μετά τους τίτλους τέλους της ταινίας και τα σχόλια δεν σταμάτησαν εκεί:
- «Ο Denis Lavant συναντά την Kylie Minogue: -Είσαι εσύ; -Έτσι νομίζω. Από το Holy Motors, από τις σκηνές της χρονιάς»
- I just watched 'Holy Motors'. Excuse my language, but what a mindf*ck!! I really need a drink at warehouse C now!
- Εγώ πάντως όποιον καταφέρνει να κάνει ταινίες σαν το Holy Motors και να βγάζει λεφτά του βγάζω το καπέλο! :D :P
«Είτε εντυπωσιάσει είτε απωθήσει τον θεατή, το Holy Motors του Leos Carax είναι αποκλείεται να τον αφήσει ανεπηρέαστο.» γράφει μία από τις πρώτες κριτικές που δημοσιεύθηκαν στο διαδίκτυο μετά την προβολή, ενώ οι θεατές που έβγαιναν από το Ολυμπιον είχαν ποικίλες αντιδράσεις: «Κουφάθηκα», «Δεν ξέρω. Ακόμη το σκέφτομαι».
Το Flix είχε δει το «Holy Motors» στην παγκόσμια πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Καννών και δεν το σκέφτηκε καθόλου, έχοντας ήδη δηλώσει αμετανόητα γοητευμένο από μια από τις ωραιότερες ταινίες που είδε τα τελευταία χρόνια και που θα δούμε στις ελληνικές αίθουσες στις 29 Νοεμβρίου από τη Strada Films (διαβάστε περισσότερα εδώ).
Και κάπως έτσι, με μια και μόνο ταινία, ο Πολιτισμός επανήλθε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης...
Tags: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 53