Το πιλοτικό πρόγραμμα Cinemas as Innovation Hubs for Local Communities του Creative Europe δημιουργήθηκε με σκοπό τη στήριξη καινοτόμων πολιτιστικών κέντρων με επίκεντρο κινηματογραφικές αίθουσες, ιδίως σε περιοχές όπου υπάρχει περιορισμένη κινηματογραφική και πολιτιστική υποδομή και συνεπώς περιορισμένη παροχή πολιτιστικών αγαθών και υπηρεσιών. Η δράση υποστηρίζει τη δημιουργία καινοτόμων πολιτιστικών χώρων και δίνει τη δυνατότητα στους κινηματογράφους να καινοτομούν και να διαδραματίζουν σημαντικότερο ρόλο στις τοπικές τους κοινότητες.
Η ευχάριστη είδηση είναι ότι στην πρώτη επιλογή από 46 προτάσεις, επιλέχθηκαν μόλις 5 και μία από αυτές αφορά το ΚινηματοΘέατρο ΣΤΑΡ στη Βέροια, τον παλιότερο και μοναδικό κινηματογράφο της πόλης, όπου από το 1953, με δύο χειμερινές και μια θερινή αίθουσα επιμένει να ορίζει την κινηματογραφική παιδεία και διασκέδαση στην πόλη.
Ζητήσαμε από τους ιδιοκτήτες του ΚινηματοΘεάτρου ΣΤΑΡ, Ιφιγένεια και Θωμά Γ.Βλαχογιάννη, να μας ξεναγήσουν στην ιστορία του σινεμά, στη σημασία που έχει η επιλογή από το Creative Europe, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι αίθουσες σήμερα, στην ψηφιακή εποχή, αλλά και στην μετά-Covid-19 εποχή που διανύουμε.
Ποια είναι η ιστορία του ΣΤΑΡ Βέροια; Πόσο δύσκολα είναι τα πράγματα διαχρονικά για τις αποκεντρωμένες αίθουσες; Υπάρχει πιστό κοινό στη Βέροια που εμπιστεύεται το σινεμά σας;
Στον κέντρο της πόλης, ο μοναδικός κινηματογράφος της Βέροιας είναι το ΣΤΑΡ, ο οποίος λειτουργεί από το 1953 με δυο χειμερινές αίθουσες και μια θερινή. Για την εποχή του ήταν ένα θαύμα αρχιτεκτονικής και τεχνικής, γιατί ήταν το πρώτο μεγάλο κτίριο που έγινε στη Βέροια. Το ΚινηματοΘέατρο ΣΤΑΡ Βέροιας διαθέτει μια από τις πιο ενδιαφέρουσες ταράτσες της πόλης όπου δεσπόζει καταπράσινη και δροσερή μια από τις πιο ιστορικές κληματαριές, δίπλα στα εμπορικά καταστήματα και τις οικοδομές.
Την αισιοδοξία και την όρεξη του για τη ζωή, αλλά και την ομόψυχη συμπαράσταση της οικογένειας τα αδέλφια Γιώργος και Γρηγόρης Βλαχογιάννης κατάφεραν να μεταδώσουν στα παιδιά τους, Ιφιγένεια και Θωμά, σε πείσμα των καιρών, οι οποίοι ακόμη και σήμερα συνεχίζουν μια παράδοση σχεδόν 70 χρόνων...
Οπως αναφέρει ο Γεώργιος Βλαχογιάννης σχετικά με την εποχή εκείνη: «Η Βέροια τότε ήταν ένα χωριό, ένα παράρτημα της Θεσσαλονίκης. Οι κινηματογράφοι, ο δικός μας και οι υπόλοιποι, κράτησαν την παράδοση. Αν δεν υπήρχαν, πολλά πράγματα, παραδόσεις, χοροί, θα είχαν χαθεί. Θεωρώ ότι μέσα απ’ αυτές τις δικές μας αίθουσες σώθηκαν πολλά. Κάναμε ένα σωρό εκδηλώσεις στις αίθουσές μας, με μεγάλη συμμετοχή του κόσμου. Η χειρότερη εποχή ήταν, όταν άρχισε η βασιλεία του dvd, στη δεκαετία του ’80 και η καλύτερη οι δεκαετίες ’60 και ’70. Πηγαίναμε πολύ καλά τότε, γιατί δεν υπήρχε η τηλεόραση, δεν υπήρχε το video, δεν υπήρχε το… μεγαλείο της μοναξιάς! Βέβαια στη ζωή μας σήμερα υπάρχει πολλή μοναξιά γενικά, έχουν αλλάξει οι ανθρώπινες σχέσεις, αλλά παίζει πολύ μεγάλο ρόλο και η οικονομική κρίση. Δεν μπορεί να βγει κανείς εύκολα έξω».
Μιλώντας για το σήμερα, διαπιστώνουμε την δυσκολία λειτουργίας μιας αίθουσας σε μια περιφέρεια αποκεντρωμένη, όταν γύρω της υπάρχουν μεγάλα αστικά κέντρα και συνεπώς προσφέρεται απλόχερα η δυνατότητα στους πολίτες να επισκεφτούν πολυκινηματογράφους, ειδικά όταν αυτοί βρίσκονται σε μεγάλα εμπορικά κέντρα.
Στην δική μας επαρχία, δεδομένων των συνθηκών απουσίας πανεπιστημίων, καταλαβαίνει κανείς ότι το κοινό είναι περιορισμένο. Παρόλα αυτά υπάρχει κοινό που μας εμπιστεύεται όλα αυτά τα χρόνια και μας δίνει την δύναμη να συνεχίσουμε.
Τι προσφέρει σε μια αίθουσα σαν το ΣΤΑΡ Βέροιας το πρόγραμμα Cinemas as Innovation Hubs for Local Communities;
Λαμβάνοντας υπόψη το ρόλο των κινηματογράφων για τις τοπικές κοινότητες, η συγκεκριμένη δράση αναπτύσσει νέους τρόπους υποστήριξης για τη δημιουργία καινοτόμων πολιτιστικών χώρων και δίνει τη δυνατότητα στους κινηματογράφους να καινοτομούν και να διαδραματίζουν σημαντικότερο ρόλο στις τοπικές τους κοινότητες.
Η δράση θα υποστηρίξει δραστηριότητες ανάπτυξης κοινού που ενθαρρύνουν τους κινηματογράφους να παρέχουν πρόσβαση όχι μόνο σε οπτικοακουστικό περιεχόμενο, αλλά και σε άλλο πολιτιστικό περιεχόμενο και υπηρεσίες, καθώς και εκπαιδευτικές δραστηριότητες ή / και ψυχαγωγικές δραστηριότητες για νεαρό κοινό.
Τι σημαίνει η βοήθεια που θα έρθει αλλά και η ευρωπαϊκή σφραγίδα ενός σινεμά που έχει τη στήριξη του Creative Europe;
Στους καιρούς που ζούμε οποιαδήποτε βοήθεια είναι καλοδεχούμενη αν σκεφτεί κανείς τα εμπόδια που αντιμετωπίζει καθημερινά ένας κινηματογράφος. Για παράδειγμα, πώς να ανταγωνιστεί ένας επαρχιακός κινηματογράφος, τις δωρεάν και κατά πλειοψηφία, παράνομες προβολές κινηματογραφικών ταινιών και φεστιβάλ από τους ίδιους τους δήμους; Πώς να συναγωνιστεί τις παράνομες μικρές αίθουσες που ανθίζουν σαν τα μανιτάρια μέσα σε video club (πχ seven screen rooms) και πανεπιστήμια; Πώς να ανταγωνιστεί ένα παράνομο χώρο (χώροι συνάθροισης κοινού – η νέα μόδα ) με το ΦΠΑ που ΤΩΡΑ μειώθηκε σε 13% (ενώ θέατρα κτλ είναι στο 6%);
Πώς επίσης να ανταγωνιστεί κάτι όταν σχεδόν η πλειοψηφία των επαρχιακών κινηματογράφων φιλοξενούνται σε αίθουσες – μεγαθήρια με ενοίκια υπέρογκα, και μάλιστα σε μια εποχή που οι χειμερινές αίθουσες έχουν ήδη 3 μήνες κλειστά και δεν μπορούμε να υπολογίσουμε για πόσο ακόμη. Και μάλιστα δίνοντας το υπουργείο υπέρογκα ποσά σε Φεστιβάλ, οργανισμούς και στις μικρές αίθουσες το απόλυτο 0;
Η δράση θα δοκιμάσει νέες κινηματογραφικές εμπειρίες, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τις ανάγκες του τοπικού κοινού και θα επικεντρωθεί στα εξής:
(α) Δοκιμή νέων τρόπων επανεξέτασης της κινηματογραφικής εμπειρίας και δημιουργίας καινοτόμων πολιτιστικών χώρων ·
(β) Ανάπτυξη κοινού και οικοδόμηση κοινοτήτων μέσω διαδραστικών εμπειριών.
(γ) Υποστήριξη εξοπλισμού κινηματογράφου και ψηφιοποίησης.
Πόσο σημαντική είναι η δικτύωση στην εποχή μας και πώς μπορεί να ωφελήσει ένα σινεμά το άνοιγμα των συνόρων και οι συνέργειες με αντίστοιχους πολιτιστικούς χώρους σε όλη την Ευρώπη;
Στις μέρες μας, ο πολιτισμός χρησιμοποιείται ολοένα και περισσότερο ως μια ουσιαστική διάσταση της εξωτερικής πολιτικής, συμπληρώνοντας τις οικονομικές, επικοινωνιακές και εμπορικές σχέσεις μεταξύ των κρατών. Πολλές χώρες σχεδιάζουν και ασκούν την εξωτερική τους πολιτική χρησιμοποιώντας και αναδεικνύοντας στοιχεία από τον πολιτισμό τους, όπως η γλώσσα, οι τέχνες και η πολιτιστική κληρονομιά.
Η δικτύωση λοιπόν αυτή, και σε συνέργεια με άλλους πολιτιστικούς φορείς, στοχεύει σε:
- Δημιουργία καινοτόμων πολιτιστικών κέντρων με επίκεντρο τα κινηματογραφικά θέατρα, με τη συνεργασία μεταξύ κινηματογραφικών θεάτρων καθώς και με άλλους φορείς σε όλο τον πολιτιστικό και δημιουργικό τομέα.
- Νέους τρόπους αλληλεπίδρασης με το υπάρχον κοινό και προσέγγιση του νέου κοινού, ειδικά των νέων, προσφέροντας ποιοτικό και ποικίλο ευρωπαϊκό δημιουργικό περιεχόμενο καθώς και εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
- Καινοτομία σχετικά με την κινηματογραφική εμπειρία που οδηγεί στην ανάπτυξη νέων μοντέλων πολιτιστικής κατανάλωσης.
- Υποστήριξη της κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης των τοπικών κοινοτήτων μέσω της διοργάνωσης εκδηλώσεων, συζητήσεων και ειδικών εκπαιδευτικών προβολών ή / και εκδηλώσεων. συμπεριλαμβανομένης της διάρκειας ζωής του έργου.
- Ενίσχυση της διασυνοριακής συνεργασίας μεταξύ των φορέων του κινηματογράφου, καθώς και μεταξύ του κινηματογράφου και άλλων πολιτιστικών οργανισμών, συμπεριλαμβανομένων περιοχών με περιορισμένη υποδομή κινηματογράφου.
Είμαστε ευγνώμονες που χάρη στη συνέργια αυτή μπορούν και αναδεικνύονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μιας υγιούς επιχείρησης σε μια επαρχιακή πόλη της Ελλάδας, που με το know how και την εμπειρία μας καταφέραμε και γίναμε αποδεκτοί όταν ο ανταγωνισμός από τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες ήταν εμφανής.
Η επιλογή μας ανάμεσα σε πολιτιστικούς κολοσσούς σε όλη την Ευρώπη (Γερμανίας-Γαλλίας-Αγγλίας) αποτελεί για εμάς ιδιαίτερη τιμή, αποδεικνύοντας ότι το σινεμά δεν ανθεί μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα (Θεσσαλονίκη – Πάτρα - Αθήνα) αλλά και μια επαρχιακή πόλη όπως η Βέροια μπορεί επάξια να προσφέρει τις ίδιες υπηρεσίες με στόχο την ποιότητα και τον σεβασμό στον θεατή.
Τι προσφέρετε στους θεατές μέσα από το δικό σας σινεμά; Ποιες πρέπει να είναι οι προτεραιότητες όποιου έχει ή διαχειρίζεται μια αίθουσα στην εποχή μας γενικά;
Σήμερα, σε μια εποχή που η πρόσβαση στην ψηφιακή πληροφορία αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό της, η σχέση μεταξύ του κινηματογράφου και του χώρου επαναπροσδιορίζεται.
Ο κινηματογράφος μας προσπαθεί να εξελίσσεται, να συμβαδίζει δηλαδή με τις νέες τεχνολογίες και να εκσυγχρονίζεται σε ήχο και εικόνα.
Το κοινό είναι πλέον απαιτητικό, απαιτεί νέους χώρους προβολών με σύγχρονες δομές, μια τάση την οποία προσπαθούμε να ακολουθούμε δίνοντας έτσι απόλυτη προτεραιότητα στο θεατή μέσα από ένα state-of-the-art πλαίσιο δεδομένων και εικόνων. Δίνουμε βαρύτητα στην ποιότητα με στόχο το customer satisfaction όπως επίσης και την προσέλκυση νέων πελατών μέσω ποιοτικών επιλεγμένων προβολών μέσω του δικτύου των Europa Cinemas του οποίου και είμαστε μέλη.
Οι προτεραιότητες μας εστιάζονται στην ποιότητα ήχου και εικόνας σε ένα σωστά διαμορφωμένο και άνετο περιβάλλον που σκοπό έχει να μυήσει των θεατή στην τέχνη του σινεμά.
Ποιές είναι οι πρώτες σας σκέψεις μετά την επανέναρξη των κινηματογράφων στην Ελλάδα;
Δίνοντας την εικόνα μιας δύσκολης, αγωνιώδους πραγματικότητας για την παραδοσιακή κινηματογραφική αίθουσα, στην οποία οι τελευταίοι που θα επιστρέψουν θα είναι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θεατές, αυτοί δηλαδή που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες της πανδημίας και αποτελούν και το βασικό κοινό της μονής αίθουσας, οι περισσότεροι αιθουσάρχες σήμερα μιλούν για επικείμενο «Αρμαγεδδώνα» που πρέπει να αναχαιτιστεί.
Ενα άλλο εμπόδιο στην επαναλειτουργία των κινηματογράφων είναι ο φόβος του κοινού προς την κλειστή αίθουσα, όταν ανακοινωθεί επίσημα από την Πολιτεία.
Αγνωστο επίσης, τι θα γίνει με το θέμα του προγραμματισμού όταν τα στούντιο έχουν αναβάλει την έξοδο των περισσότερων καλοκαιρινών μπλοκμπάστερ για τη φθινοπωρινή και χειμερινή σεζόν.
Ενα είναι σίγουρο: η επιστροφή στα σινεμά δεν είναι εύκολη υπόθεση μέχρι να διασφαλιστεί ο περιορισμός της πανδημίας.
Πιστεύετε στη δύναμη της αίθουσας; Θα καταφέρει να επιβιώσει και από αυτή τη δύσκολη συγκυρία της υγειονομικής κρίσης;
Οπως είναι γνωστό, μέσα στην πανδημία του Covid-19, οι κινηματογράφοι έκλεισαν, οι ημερομηνίες κυκλοφορίας κορυφαίων ταινιών έχουν αναβληθεί, τα μεγαλύτερα φεστιβάλ κινηματογράφου του πλανήτη ακυρώθηκαν και η παραγωγή έχει σταματήσει. Μετά από μήνες καραντίνας, το κοινό μπορεί να χρειαστεί χρόνο για να ανακτήσει την εμπιστοσύνη για να επιστρέψει στους κινηματογράφους, αλλά είναι επίσης πιθανό αυτή η πανδημία να ωθήσει τη βιομηχανία του κινηματογράφου προς ένα ψηφιακό μέλλον – επιταχύνοντας τη μετάβαση που έχει ξεκινήσει την τελευταία δεκαετία. Ο κινηματογράφος θα αντέξει, φυσικά, όπως άντεξε και όλα τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό που θα αλλάξει, δεν είναι μόνο το κοινό, είναι οι ίδιοι οι αιθουσάρχες και το νέο μοντέλο κουλτούρας στο οποίο θα πρέπει να προσαρμοστούν, οι νέες τεχνολογίες, και φυσικά νέοι καινοτόμοι τρόποι έτσι ώστε να ξεπεραστούν τα οδοφράγματα που έβαλε ο νέος κορονοιός, η νέα πραγματικότητα στην οποία και θα πρέπει να εντοπίσουμε νέες ευκαιρίες προσέλκυσης θεατών.
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στην επίσημη σελιδα του ΣΤΑΡ στο ιντερνετ και στην επίσημη σελίδα του στο Facebook.