«Μου λένε ότι είναι ταινίες μου είναι δύσκολο να πουληθούν. Δεν είναι ταινίες τρόμου, δεν είναι θρίλερ. Υπάρχει πάντα μια ιστορία αγάπης, αλλά δεν μπορείς να το αποκαλέσεις ρομάντζο. Ο κόσμος θέλει τα πράγματα μέσα σε κουτάκια, να μπορεί να τα κατηγοριοποιήσει. Αλλά η ζωή δεν είναι έτσι. Η ζωή είναι γέννηση και σεξ και αγάπη - δεν μπορούν να ταιριάζουν πάντα όλα»
Ως Διευθυντής Φωτογραφίας στο «Nothing But the Best» του 1964
O Νίκολας Ρεγκ με τον Ντέιβιντ Μπόουι στα γυρίσματα του «The Man Who Fell to Earth»
Ο Τζέιμς Φοξ και ο Μικ Τζάγκερ στην «Performance»
Πέθανε χτες το βράδυ σε ηλικία 90 ετών στο σπίτι του στο Λονδίνο ο Νίκολας Ρεγκ, ένας από τους πιο αυθεντικούς, μονομανείς, πρωτοπόρους και επιδραστικούς Βρετανούς σκηνοθέτες, πιο γνωστός στο ευρύ κοινό για τον «Ανθρωπο που Επεσε στη Γη» με τον Ντέίβιντ Μπόου, το «Performance» με τον Μικ Τζάγκερ και το «Don't Look Now» με τον Ντόναλντ Σάδερλαντ, πιο αγαπητός στους γνήσια κινηματογραφόφιλους για το τολμηρό «Walkabout» ή το καλτ «Bad Timing».
Γεννημένος το 1928 στο Σέιντ Τζονς Γουντ στο βόρειο Λονδίνο, ο Ρεγκ άρχισε να αγαπάει τον κινηματογράφο όταν είδε για πρώτη φορά την ταινία «Babes in Toyland» με πρωταγωνιστές τον Χοντρό και τον Λιγνό. Ξεκίνησε την καριέρα του στον κινηματογράφο φτιάχνοντας τσάι και χτυπώντας την κλακέτα στα στούντιο του Μάριλμποουν το 1947, ενώ για λίγο καιρό δούλεψε και ως κάμεραμαν σε ταινίες όπως το «Tarzan’s Greatest Adventures» του Τζον Γκίλμερμιν και «The Trials of Oscar Wilde» του Κεν Χιούζ.
Από τα γυρίσματα του «Don’t Look Now».
Από τα γυρίσματα του «Ο Ανθρωπος που Επεσε στη Γη».
Στις αρχές του ’60 ο Ρεγκ άρχισε να δουλεύει και ως βοηθός φωτογράφου στην ταινία του Ντέιβιντ Λιν «Ο Λόρενς της Αραβίας». Ο Λιν εντυπωσιάστηκε από την δουλειά του και τον προσέλαβε και ως διευθυντή φωτογραφίας στην επόμενή του ταινία, το «Δόκτωρ Ζιβάγκο», αλλά ο καθένας είχε διαφορετικό όραμα για την ταινία με αποτέλεσμα ο Ρεγκ να απολυθεί και να αντικατασταθεί από τον Φρέντι Γιάνγκ, ο οποίος πήρε και όλα τα εύσημα για την φωτογραφία της ταινίας όταν κυκλοφόρησε το 1965, αν και αρκετές σκηνές ήταν του Ρεγκ.
Την εμπειρία του ως διευθυντής φωτογραφίας (θυμηθείτε και τη φωτογραφία του στο «Fahreneit 451» του Φρανσουά Τριφό) την μετέφερε αργότερα και στις δικές του ταινίες, οι οποίες είχαν μοναδικό στiλ.
Στα γυρίσματα του «Walkabout» το 1971
Από τα γυρίσματα του «Ο Ανθρωπος που Επεσε στη Γη» του 1976
Από τα γυρίσματα του «Bad Timing» το 1980
Με την Τερέζα Ράσελ στο «Aria» του 1987
Στα τέλη της δεκαετίας του ’60, ο Ρεγκ σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία με τίτλο «Performance» μαζί με τον Ντόναλντ Κάμελ και πρωταγωνιστή τον Μικ Τζάγκερ. Ομως η ταινία που εκτόξευσε την καριέρα του στα ύψη θα έρθει λίγα χρόνια μετά, το 1973, με το «Don’t Look Now» ένα ψυχολογικό θρίλερ με πρωταγωνιστές τους Τζούλι Κρίστι και Ντόναλντ Σάδερλαντ. Αν και η ταινία ήταν αρκετά καλή, σε πολλούς έμεινε στο μυαλό λόγων των σκηνών που περιείχε με γραφικό σεξ μεταξύ των δυο πρωταγωνιστών. Αν και οι σκηνές αυτές είχαν έξυπνα μονταριστεί σε σκηνές που το ζευγάρι ετοιμάζονταν για την έξοδό του, η ταινία πήρε βαθμό καταλληλόλητας Χ στη Βρετανία. Παρόλα αυτά όμως δεν την εμπόδισε να κερδίσει και ένα βραβείο BAFTA για την φωτογραφία της.
Αμέσως μετά από αυτή, ο Ρεγκ ξανασυνεργάζεται με έναν ακόμη ροκ σταρ για την επόμενή του ταινία. Αυτή την φορά με τον Ντείβιντ Μπόουι στην ταινία «Ο Ανθρωπος που Επεσε στη Γη» το 1976, μία απόκοσμη, δυστοπική αλληγορία για τον «ξένο». Η ταινία με την αντισυμβατική φόρμα της δίχασε του κριτικούς, αλλά όταν έκανε την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Βερολίνο κατάφερε να κερδίσει τη Χρυσή Αρκτο. Μέχρι και σήμερα η συγκεκριμένη ταινία θεωρείται μια από τις καλύτερες και σπουδαιότερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας.
Επιδραστικός όσο λίγοι, κυρίως για την τόλμη του στην αφήγηση - χαρακτηριστικό το στιλ του με το πισωγύρισμα στο χρόνο ή την αποσμασματική αλληλουχία των σκηνών μιας ταινίας - ο Νίκολας Ρεγκ επηρέασε, όπως έχουν δηλώσει οι ίδιοι, σκηνοθέτες όπως ο Στίβεν Σόντερμπεργκ, ο Φρανσουά Οζόν, ο Ρίντλεϊ Σκοτ και ο Ντάνι Μπόιλ. Ακόμα και ο Κρίστοφερ Νόλαν είχε πει πως για τη ταινία του «Memento» έχει επηρεαστεί από τον Νίκολας Ρεγκ.
«Υπάρχουν τρεις αγαπημένες λέξεις των κριτικών: επιτηδευμένο, δωρεάν, προφανές. Κανένα από τα τρία δεν το κατάλαβα ποτέ ακριβώς.»
Δείτε εδώ τον Νίκολας Ρεγκ να μιλάει για τη ζωή, τους κριτικους, το σινεμά, από το 2013
Δείτε εδώ μια σπάνια συνέντευξη του Νίκολας Ρεγκ στη βρετανική τηλεόραση το 1985