Το «Going Clear: Scientology and the Prison of Belief» του Αλεξ Γκίμπνεϊ, το οποίο γυρίστηκε με τη συνδρομή 160 δικηγόρων, εντοπίζει αρχικά την προσοχή του στον ιδρυτή της Σαϊεντολογίας, τον Λ. Ρον Χάμπαρντ, τον άνθρωπο που έδωσε την έμπνευση στον Πολ Τόμας Αντερσον για το «The Master», ορκισμένο φαν της επιστημονικής φαντασίας που βάσισε σ’ αυτήν και τις αρχές της Σαϊεντολογίας, ενώ παράλληλα εξέδωσε σχετικά μυθιστορήματα.
Η ταινία περιλαμβάνει συνεντεύξεις με υψηλά ιστάμενα μέλη της οργάνωσης, όπως τον Μάρτι Ράθμπαν που για χρόνια ήταν το δεξί χέρι του Χάμπαρντ και, μέσα από αυτές, αποτυπώνει τις τακτικές προσέλκυσης διασήμων. Ανάμεσά τους, φυσικά, τον Τζον Τραβόλτα του οποίου η Σαϊεντολογία, λέγεται, κρατά καλά κρυμμένα καυτά μυστικά και τον Τομ Κρουζ του οποίου διέλυσε το γάμο με τη Νικόλ Κίντμαν επειδή εκείνη αντιμετώπιζε την οργάνωση με καχυποψία. Παράλληλα, το φιλμ διερευνά τη φυσιογνωμία του τωρινού επικεφαλής της Σαϊεντολογίας, Ντέιβιντ Μισκάβιτζ και τη μυστηριώδη εξαφάνιση της γυναίκας του, Μισέλ.
Διαβάστε ακόμη: «Going Clear», η Σαϊεντολογία στο μικροσκόπιο: Τρέιλερ για το πιο καυτό ντοκιμαντέρ της χρονιάς
Στην ταινία μιλάει και ο Πολ Χάγκις, πρώην μέλος των Σαϊεντολόγων, που συζητά για το πώς πρωτο-προσηλυτίστηκε, πώς τον έλκυσε η ιδέα ότι πρόκειται όχι ακριβώς για μια θρησκεία, αλλά για μια μεθοδολογία επιτυχίας στη ζωή, πώς ανησύχησε με τα τεράστια ποσά χρημάτων που δεσμεύονταν από τους ακολούθους και πώς εξεπλάγη όταν, μετά από χρόνια σεμιναρίων και ασκήσεων, του δόθηκαν τελικά οι χειρόγραφες σημειώσεις του Χάμπαρντ που εξηγούν το παρελθόν της ανθρωπότητας: Η Γη είναι ένας πλανήτης – σκλάβος, όπου οι άνθρωποι τοποθετήθηκαν πριν από δισεκατομμύρια χρόνια από έναν διαγαλαξιακό δικτάτορα κι εγκλωβίστηκαν σε ηφαίστεια που εξεράγησαν με βόμβες υδρογόνου!
Ταυτόχρονα, το φιλμ παρουσιάζει την «εκδικητική» φιλοσοφία της Σαϊεντολογίας, που περιλαμβάνει εκβιασμούς και τιμωρίες και συζητήσεις με πολύ λιγότερο διάσημα μέλη της, ανθρώπους που είδαν τις οικογένειες και τις σχέσεις τους να καταστρέφονται σταδιακά από την οργάνωση που, έχοντας θεσμοθετηθεί ως θρησκεία, προστατεύεται πια στην Αμερική από τον νόμο σε καταστάσεις που, κατά τις εξομολογήσεις των πιστών απαιτούν αυτονόητα δικαστικά μέτρα – με τον ίδιο τρόπο, άλλωστε, διατηρεί το δικαίωμά της στο αφορολόγητο, παρά την περιουσία της κάποιων δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η εκκλησία της Σαϊεντολογίας αντέδρασε άμεσα μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ του Σάντανς, κατηγόρησε τον Γκίμπνεϊ για μονόπλευρη απεικόνιση των γεγονότων και τους κριτικούς που «αγκάλιασαν» την ταινία ως ψεύτες, ενώ κανείς από τους διάσημους που αναφέρονται στο φιλμ και ιδιαίτερα ο Τομ Κρουζ δεν διαψεύδουν όλα όσα τους αποδίδονται ως «προνομιούχα» μέλη της εκκλησίας.
Ο Αλεξ Γκίμπνεϊ δήλωσε για τη «σιωπή» του Τομ Κρουζ, γνωρίζοντας φυσικά πως ένας από τους κανόνες της Σαϊεντολογίας είναι να μην μιλάει κανείς «ανοιχτά» για την πίστη του σε αυτήν: «Το να μην διαψεύδει ή τουλάχιστον να ερευνήσει τι ακριβώς συμβαίνει, μου φαίνεται αποκρουστικό. Κερδίζει πολλά χρήματα και προνόμια από τους φανατικούς του θαυμαστές και η ιδέα ότι αδύναμοι άνθρωποι θυματοποιούνται στο ονομά του είναι κατακριτέα.»
Διαβάστε ακόμη: Τα άπλυτα στη φόρα: το Vanity Fair αποκαλύπτει τις «μυστικές ακροάσεις» της Σαϊεντολογίας για να βρουν νύφη στον Τομ Κρουζ!
Ο Τζον Τραβόλτα, από την άλλη, υπήρξε πρόθυμος να υποστηρίξει τη Σαϊεντολογία σε πρόσφατη συνέντευξή του: «Υπήρξα τόσο ευτυχισμένος με την εμπειρία μου στη Σαϊεντολογία τα τελευταία 40 χρόνια, που πραγματικά δεν έχω τίποτα να πω για να ρίξω φως σε ένα ντοκιμαντέρ τόσο αποφασιστικά αρνητικό. Εχω περάσει μέσα από θύελλες που έμοιαζαν απροσπέλαστες και η Σαϊεντολογία μου φέρθηκε τόσο υπέροχα που δεν μπορώ να με φανταστώ να της επιτίθεμαι.»
Σχολιάζοντας τις αποκαλύψεις του ντοκιμαντέρ και συγκεκριμένα την ιστορία με την φίλη του, Σπάνκι Τέιλορ που δήλωσε ότι διατάχθηκε να γεννήσει πρόωρα, ο Τραβόλτα δήλωσε: «Δεν έχω βιώσει τίποτα από αυτά που αποκαλύπτονται στο ντοκιμαντέρ, οπότε γιατί να διαδώσω κάτι που δεν είναι αληθινό. Δεν θα είχε νόημα για μένα, ούτε για τον Τομ, φαντάζομαι.»
«Η Σαϊεντολογία με βοήθησε σε πολύ δύσκολες στιγμές», συμπλήρωσε ο Τραβόλτα αναφερόμενος και στο θάνατο του γιου του το 2009. «Στην απώλεια των παιδιών, των αγαπημένων, σε αρρώστιες... Σε πολύ σκληρές καταστάσεις χρησιμοποίησα την τεχνολογία και δούλεψε κάθε φορά. Οπότε γιατί να έχω αρνητική οπτική απέναντι της; Για μένα θα ήταν έγκλημα αν το έκανα.»
Το «Going Clear» προβλήθηκε ήδη από το ΗΒΟ και θεωρείται από τώρα το αδιαφιλονίκητο φαβορί για τα Οσκαρ του 2016.
Διαβάστε ακόμη:
Tags: Τζον Τραβόλτα, Going Clear