«Διέσχισα τη διαδρομή από αγία σε πουτάνα και πίσω πάλι σε αγία, όλα μέσα σε μια ζωή.»
Η παραπάνω θρυλική ατάκα της Ινγκριντ Μπέργκμαν συνοψίζει εδώ και πολλά χρόνια τη διαδρομή μιας σούπερ σταρ που δεν έπαιξε ποτέ με κανένα συμβατικό όρο το παιχνίδι της δημοσιότητας.
Δεν ήταν μόνο η απόφασή της να εγκαταλείψει το Χόλιγουντ, τον Χίτσκοκ και μια καριέρα στρωμένη με ροδοπέταλα για να ζήσει μαζί με τον Ρομπέρτο Ροσελίνι στην Ιταλία χωρίς να έχει χωρίσει από τον πρώτο της σύζυγο, προκαλώντας την οργή των Αμερικάνων και το αμείωτο ταμπλοίντ ενδιαφέρον των Ιταλών, αλλά κυρίως η αποφασή της να ζήσει τη ζωή της μόνο με τον τρόπο που επιθυμούσε, χωρίς ποτέ να σκέφτεται τις συνέπειες των πράξεών της, το αντίκτυπο των επιλογών της, το γεγονός πως όταν είσαι η Ινγκριντ Μπέργκμαν δεν μπορείς να κάνεις το «δικό σου» άνευ όρων.
Στην πραγματικότητα, η Μπέργκμαν υπήρξε μια μοντέρνα γυναίκα - όταν ακόμη ο όρος δεν είχε εφευρεθεί και οποιοδήποτε επίθετο δίπλα στο «γυναίκα» δεν μπορούσε να δηλώνει την πρωτοπορία, την ανεξαρτησία και την αυτοδιάθεση. Η Σουηδέζα όμως που γοήτευσε τον Ντέιβιντ Ο Σέλζνικ και έφτασε στο Χόλιγουντ για να αναδειχθεί σε μια από τις μεγαλύτερες σταρ της ιστορίας του σινεμά, βρισκόταν πάντοτε ένα βήμα πιο μπροστά από την εποχή της: νεαρή φιλόδοξη ηθοποιός που έφυγε από τη Σουηδία για να επαληθεύσει το αμερικάνικο όνειρο, ερωτευμένη γυναίκα που αψήφησε τους κανόνες ηθικής και παντρεμένη ακόμη έζησε τον έρωτά της με τον Ρομπέρτο Ροσελίνι στην Ιταλία γυρίζοντας μερικές από τις πιο εμβληματικές ταινίες όλων των εποχών, παθιασμένη καλλιτέχνης που επέστρεψε θριαμβευτικά στο Χόλιγουντ που την υποδέχτηκε με Οσκαρ και τιμές αυτοκράτειρας, ηθοποιός όσο καμία άλλη που έπαιζε μέχρι να πεθάνει κάνοντας ακόμη και τον Ινγκμαρ Μπέργκμαν να παραδοθεί στην αυστηρή της γοητεία.
Διαβάστε ακόμη: Ο μύθος της μητέρας και της γυναίκας Ινγκριντ Μπέργκμαν - με τα δικά της λόγια
Σε μια από τις τελευταίες της συνεντεύξεις είχε δηλώσει πως δεν έχει ρίζες γιατί δεν την ενδιαφέρουν οι ρίζες: «Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να είμαι ελεύθερη». Και ως ελεύθερη γυναίκα έζησε όλη της τη ζωή, παίζοντας ακόμη ένα βαρυσήμαντο ρόλο - αυτόν της μητέρας - για τον οποίο, ωστόσο, δεν θα μπορούσε να βραβευθεί ποτέ, αφού μακριά από τα κινηματογραφικά σετ και τη σκηνή του θεάτρου κανένας ρόλος δεν μπορεί να είναι τέλειος με φόντο την αληθινή ζωή.
Με αφορμή την ημέρα της γέννησης (29 Αυγούστου 1915) και του θανάτου της (29 Αυγούστου 1982), κοιτάζουμε πίσω σε μερικές από τις πιο σπάνιες φωτογραφίες μιας ζωής μεγαλύτερης και από το ίδιο το σινεμά.
Κάνοντας ηλιοθεραπεία στη λίμνη Μέλαρεν, έξω από τη Στοκχόλμη το 1932, περίπου 18 ετών
To 1938, φωτογράφηση για τη γερμανική ταινία «Die Vier Gesellen»
To 1941
To 1943, την εποχή του «For Whom the Bell Tolls»
Τρώγοντας παγωτό με τον Γκρέγκορι Πεκ στα γυρίσματα του «Spellbound» του Αλφρεντ Χίτσκοκ, το 1944
Με τον φωτογράφο Ρόμπερτ Κάπα στο Βερολίνο το 1945
Στο Βερολίνο, το 1945
Στο Βερολίνο, το 1945
Με τον Ρομπέρτο Ροσελίνι στο Κάπρι το 1946
To 1949, στα γυρίσματα του «Stromboli» του Ρομπέρτο Ροσελίνι
Με τα δίδυμα παιδιά της, την Ιζαμπέλ και την Ιζότα, στη Ρώμη το 1952
Ο Ρομπέρτο Ροσελίνι, ο γιος του από τον πρώτο του γάμο, Ρένζο, τα δίδυμα (Ιζαμπέλα και Ιζότα) και ο μικρός Ρομπέρτο στην αγκαλία της Ινγκριντ Μπέργκμαν, το 1953
Σε σκηνή από το «Elena et les Hommes» του Ζαν Ρενουάρ το 1956
Με τον Τσάρλι Τσάπλιν και την Ούνα το 1957
Στα γυρίσματα του τηλεοπτικού «The Turn of the Screw» του Τζον Φρανκενχάιμερ, το 1959
Το 1963, με την Ιζαμπέλα, την Ιζότα, τον μικρό Ρομπέρτο Ροσελίνι και τον Αντονι Κουίν
Στα 52 της χρόνια, στο Λος Αντζελες, στο δρόμο για το θέατρο όπου πρωταγωνιστούσε στο «More Stately Mansions» του Ευγένιου Ο' Νιλ, το 1967
H Καρολίνα του Μονακό, η Γκρέις Κέλι και η Ινγκριντ Μπέργκμαν, μάλλον στο Λονδίνο, την περίοδο 1971-1972
Δείτε ακόμη:
- Οταν η Ιβ Αρνολντ άφηνε στην ιστορία την Μέριλιν Μονρό
- Ενα «παράνομο» Σαββατοκύριακο του 1968 στο Λονδίνο με την Μπριζίτ Μπαρντό
- Η Οντρεϊ Χέπμπορν κάνει αιώνιες διακοπές στη Ρώμη
- Κανείς δεν φωτογραφίζει το σινεμά πιο όμορφα από την Μπριζίτ Λακόμπ
- To αθέατο αθάνατο Χόλιγουντ του Ερνστ Χάας
- Σπάνιες φωτογραφίες από το ασπρόμαυρο Χόλιγουντ του Τζον Ρ. Χάμιλτον
Tags: Ινγκριντ Μπέργκμαν