Η έρευνα που εκπόνησε το Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών για λογαριασμό της ΕΑΚ, είχε στόχο όπως ανέφερε ο πρόεδρος της, Βασίλης Κατσούφης, πρώτον να αποτελέσει μια ολοκληρωμένη αποτύπωση των επιδράσεων που έχει ως τώρα η οπτικοακουστική παραγωγή στην εθνική οικονομία και, δεύτερον, να προβληθούν οι δυνατότητες του κινηματογράφου να καταστεί μοχλός οικονομικής ανάπτυξης, γεγονός το οποίο συμβαίνει εδώ και χρόνια σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
Στην παρουσίαση της μελέτης που παρουσίασε ο επικεφαλής της ερευνητικής επιτροπής του ΙΟΒΕ Αγγελος Τσακανίκας, αναφέρθηκαν μια σειρά από στοιχεία που κάποια αποτελούσαν μια σύντομη ιστορική αναδρομή στην πορεία της Ελληνικής κινηματογραφικής βιομηχανίας πάο την μεταπολεμική περίοδο και μέχρι σήμερα, ενώ κάποια άλλα αποτελούσαν ασκήσεις επί χάρτου για τις θετικές επιδράσεις που θα είχε στην οικονομία της χώρας μια πιο συγκροτημένη οργάνωση και στήριξη της κινηματογραφικής παραγωγής.
Σύμφωνα με αυτά η παραγωγή 20 ελληνικών ταινιών ετησίως με ένα μέσο προϋπολογισμό της τάξης των €450 χιλ. οδηγεί σε αύξηση του ΑΕΠ κατά €14,2 εκατ., στηρίζοντας 272 θέσεις εργασίας στο σύνολο της οικονομίας. Αν συνυπολογιστεί η συνεισφορά του ευρύτερου κλάδου συναφών δραστηριοτήτων (όπως παραγωγή τηλεοπτικών προγραμμάτων και διαφημιστικών σποτ και γενικά του συνόλου των δραστηριοτήτων του οπτικοακουστικού τομέα), τότε αυτή ανέρχεται σε €686 εκατ. Σε όρους απασχόλησης, η συνολική επίδραση εκτιμάται ότι ξεπερνά τις 12 χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Σημαντικό κομμάτι της παρουσίασης και της έρευνας αφορούσε στην οικονομική σημασία της προσέλκυση μεγάλων ή και μικρότερων ξένων παραγωγών για γυρίσματα στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, χωρίς να υπολογίζονται οι θετικές επιδράσεις σε όρους προσέλκυσης διεθνούς τουρισμού, εκτιμάται ότι το ΑΕΠ της χώρας μπορεί να αυξηθεί κατά €39 εκατ. ως αποτέλεσμα δαπάνης ύψους €25 εκατ. για τα γυρίσματα μιας σχετικά μεγάλης, για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, ξένης παραγωγής στην Ελλάδα. Σε όρους απασχόλησης, μία τέτοια μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί να συντηρήσει πάνω από 755 θέσεις εργασίας. Επιπροσθέτως, πολύ σημαντική επίδραση μπορεί να έχει μια εμπορικά επιτυχημένη ξένη παραγωγή και σε όρους προσέλκυσης τουρισμού. Ήδη στη μελέτη παρέχονται ισχυρές οικονομετρικές ενδείξεις ότι ταινίες όπως «Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» και «Lara Croft: Tomb Raider» οδήγησαν σε στατιστικά σημαντική αύξηση του τουρισμού στην Κεφαλονιά και στις Κυκλάδες αντίστοιχα.
Στη μελέτη περιλαμβάνονται συγκεκριμένες προτάσεις μεταξύ άλλων για τους τρόπους προσέλκυσης διεθνών παραγωγών στην Ελλάδα. Η απλοποίηση και προτυποποίηση των διαδικασιών έκδοσης των απαιτούμενων αδειών για τη διεξαγωγή γυρισμάτων πρέπει να αποτελεί πρώτη προτεραιότητα σε αυτήν την προσπάθεια. Ιδιαίτερα σημαντικός μπορεί να είναι ο ρόλος ενός γραφείου εξυπηρέτησης (Film Commission) που να λειτουργεί συντονιστικά και να διευκολύνει τους ενδιαφερόμενους. Η ύπαρξη αρχείου (π.χ. φωτογραφικό υλικό, ειδικές μελέτες / εκδόσεις, στατιστικά) και πληροφοριών για την καλύτερη δυνατή ενημέρωση των ξένων κινηματογραφιστών, η δυνατότητα έκδοσης αδειών λήψης σκηνών, η έκδοση ενιαίου κοστολογίου, είναι αρμοδιότητες που θα μπορούσαν να διευκολύνουν τον προσδιορισμό του κόστους παραγωγής για τα γυρίσματα που θα πραγματοποιηθούν στη χώρα μας, μειώνοντας την αβεβαιότητα που αντιμετωπίζει μια κινηματογραφική παραγωγή.
Κι αν η αίσθηση του κινηματογραφικού κόσμου που βρισκόταν στην αίθουσα ήταν πως τα παραπάνω μοιάζουν λίγο πολύ γνωστά και δεν αποτελούν μια αναλυτική καταγραφή της πραγματικότητας της κινηματογραφικής βιομηχανίας της χώρας, ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ Νίκος Βέττας, τόνισε ότι η έρευνα είναι πολύ πιο αναλυτική και λεπτομερής και είναι διαθέσιμη online, για να ανοίξει ένας διάλογος πάνω σε αυτή και στις προτάσεις που διατυπώνει.
Ο πρόεδρος της ΕΑΚ τόνισε ότι μπορεί η έρευνα να μην αποκάλυψε κάτι που οι άνθρωποι του χώρου δεν γνώριζαν, αλλά για πρώτη φορά αυτή η γενική εικόνα που πολλοί μπορεί να είχαν για την πραγματικότητα του σινεμά, οργανώνεται σε μια χειροπιαστή πρόταση, η οποία μπορεί να χρησιμεύσει σαν ένα εργαλείο για να ανοίξει ένας ουσιαστικός διάλογος με την πολιτεία.
Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών συμπλήρωσε πως ακόμη κι αν τα η γενική εικόνα είναι γνωστή στον χώρο, η συγκέντρωση κι αξιολόγησή των στοιχείων είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για όλους. Οχι μόνο για τον διάλογο της βιομηχανίας με την πολιτεία, αλλά και για ιδιωτικούς φορείς που πιθανότατα θα ήθελαν να επενδύσουν στο σινεμά αλλά δεν μπορούσαν να έχουν μια καθαρή εικόνα του τοπίου. Επίσης η έρευνα όπως είπε χαρακτηριστικά «δεν έγινε για να την καταθέσουμε στην πολιτεία και να περιμένουμε τις αντιδράσεις της, αλλά για να φανεί χρήσιμη σε όλους, όσους ενδιαφέρονται να αναλάβουν ένα μερίδιο της ευθύνης για να κάνουμε έστω τρία βήματα αν δεν μπορούμε να κάνουμε είκοσι τρία».
Στην συνέχεια, στην κουβέντα που ακολούθησε και η οποία στο μεγαλύτερο μέρος της αναλώθηκε σε τοποθετήσεις διαφόρων ανθρώπων του χώρου, άλλες περισσότερο, άλλες λιγότερο κι άλλες καθόλου ενδιαφέρουσες, ο συνεργάτης της Υφυπουργού Πολιτισμού Αντζελας Γκερέκου, Παναγιώτης Τσιλιγιάννης, είπε πως το υπουργείο είναι ήδη πολύ κοντά στο να ανακοινώσει μια σειρά από μέτρα που κινούνται στην κατεύθυνση των προτάσεων της έρευνας και συγκεκριμένα, σε τέσσερις άξονες.
Στην «απλοποίηση της αδειοδότησης για γυρίσματα και την κατάργηση των κινηματογραφικών τελών», στην θέσπιση μιας σειράς« φορολογικών κινήτρων τα οποία έχουν ήδη τεθεί υπ΄ψιν της Τρόικας» στην «ενεργοποίησης ενός film commission και μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας» που θα διευκολύνει την προσέλκυση ξένων παραγωγών και στην «ένταξη στον επενδυτικό νόμο των επενδύσεων σε οπτικοακουστικές υποδομές», όπως για παράδειγμα την δημιουργία ενός κινηματογραφικού στούντιο. Σύμφωνα με τον κο Τσιλιγάννη, οι συγκεκριμένες προτάσεις θα είναι έτοιμες να ανακοινωθούν μέχρι το τέλος του χρόνου.
Ας ελπίσουμε ότι η μελέτη την οποία μπορείτε να βρείτε online εδώ θα είναι όντως η αρχή για μια κουβέντα με την πολιτεία που θα οδηγήσει σε χρήσιμα αποτελέσματα και ένα έναυσμα για ανάλογες προσπάθειες χαρτογράφησης του Ελληνικού κινηματογραφικού χώρου σε μια κρίσιμη αλλά και πλούσια σε προοπτικές, στιγμή της ιστορίας του.