Industry

Ελλάδα - Σερβία συμμαχία!

στα 10

Ολοκληρώθηκε χθες 13 Μαρτίου, η συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με θέμα «Βαλκανικός Κινηματογράφος: προοπτικές, συνεργασίες και συμπαραγωγές» που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 1ης Εβδομάδας Σύγχρονου Σέρβικου Κινηματογράφου.

Flix Team
Ελλάδα - Σερβία συμμαχία!

Τη συζήτηση που έλαβε χώρα στο ξενοδοχείο Eridanus Luxury Art Hotel συντόνισε η λογοτέχνης και μεταφράστρια Γκάγκα Ρόσιτς (Κρατικό βραβείο μετάφρασης για τη μεταφορά στα σέρβικα των ποιημάτων της Κικής Δημουλά), ενώ το ρόλο των ομιλητών κράτησαν ο Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Γιώργος Παπαλιός, ο Γενικός Διευθντής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Γρηγόρης Καραντινάκης, ο Γενικός Διευθυντής του Κέντρου Κινηματογράφου της Σερβίας, Μίρολιουμπ Βούτσκοβιτς, ο Πρόεδρος του Κέντρου Κινηματογράφου της Σερβίας, Ντάρκο Μπάιτς, η παραγωγός Ελένη Ακτσίμπαση, η υπεύθυνη του διαδικτυακού κόμβου για τον βαλκανικό κιν/φο www.altcine.com, Ηλέκτρα Βενάκη και οι Σέρβοι ηθοποιοί Λαζάρ Ριστόφσκι και Μπράνισλαβ Λέσιτς.

Ο Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Γιώργος Παπαλιός αναφέρθηκε στις σερβικές του ρίζες από την πλευρά της μητέρας του και τόνισε τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που βιώνει επί του παρόντος το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ως φορέας ενός Υπουργείου στο οποίο κατεξοχήν γίνονται περικοπές σε περίοδο κρίσης. Ωστόσο το ΕΚΚ έχει συντάξει ένα σχέδιο που ενισχύει την προσπάθεια των ελλήνων παραγωγών να αναζητήσουν και να εξασφαλίσουν συμπαραγωγές.

Ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Γρηγόρης Καραντινάκης τόνισε πως στην εποχή της κρίσης καλό θα ήταν να δώσουμε βάρος στη δυναμική ανάπτυξη των συνεργασιών, πόσο μάλλον που η Ελλάδα παραδοσιακά στρέφει το βλέμμα προς τα Βαλκάνια. Στην ανάπτυξη τέτοιων πρωτοβουλιών αποσκοπεί και το πρόγραμμα South Eastern Europe Cinema Network, γνωστό και ως See Cinema Network, στο οποίο συμμετέχουν 11 χώρες από την Νοτιοανατολική Ευρώπη, το οποίο έχει χρηματοδοτήσει μέχρι τώρα 46 μεγάλου μήκους ταινίες, ενώ πρόσφατα συμπεριέλαβε και την ταινία μικρού μήκους στη δομή του. Αναφέρθηκε επίσης σε συνάντηση που έγινε στο Βελιγράδι σχετικά με τη συμπαραγωγή ταινιών χαμηλού προϋπολογισμού, ενώ δήλωσε πως παρόλο που και στην Ελλάδα ψηφίστηκε νέος κινηματογραφικός πέρσι (όπως έγινε και στη Σερβία) η υλοποίησή του δυστυχώς ξεκίνησε στο βάθος της ύφεσης και της κρίσης.

Ο Γενικός Διευθυντής του Κέντρου Κινηματογράφου της Σερβίας, Μιρολιούμπ Βούτσκοβιτς παρουσίασε συνοπτικά τα στοιχεία της κινηματογραφικής κατάστασης στη χώρα του: από τις 31 παραγωγές που πραγματοποιήθηκαν το 2010, οι 15 ήταν συμπαραγωγές, η κρατική επιχορήγηση για τον κινηματογράφο ανήλθε περίπου στα 2.000.000 ευρώ, ενώ αναφέρθηκε και στην ύπαρξη άλλων χρηματοδοτών όπως η Πόλη του Βελιγραδίου, η Δημοκρατία της Βοϊβοδίνας αλλά και την ευχέρεια του ίδιου του Υπουργού Πολιτισμού να αποφασίζει χρηματοδοτήσεις. Εκανε επίσης λόγο και για την μεγάλη απήχηση που έχει στις μέρες μας ο κινηματογράφος στην Σερβία: «Οι Σέρβοι βλέπουν κινηματογράφο αρκετά. Αυτές οι νέες ταινίες φέρνουν κάτι πολύ καινούργιο με το περιεχόμενό τους. Δεν ασχολούνται με τα λάθη που έγιναν κυρίως στον πόλεμο αλλά με την ομορφιά της ζωής». Δήλωσε επίσης πως ο νέος κινηματογραφικός νόμος δίνει απόλυτη ανεξαρτησία στο Κέντρο Κινηματογράφου της Σερβίας όπου τηρούνται απόλυτα οι διαδικασίες διαφάνειας στην υποβολή των προτάσεων.

Ο Πρόεδρος του Κέντρου Κινηματογράφου της Σερβίας, Ντάρκο Μπάιτς αναφέρθηκε στους πρόσφατους βομβαρδισμούς που διέλυσαν μια ισχυρή κινηματογραφία που γύριζε γύρω στις 20 ταινίες κάθε χρόνο σε αντίθεση με τις άλλες δημοκρατίες που γύριζαν γύρω στις 4, καθώς η τεχνική βάση, δηλαδή οι αίθουσες και τα εργαστήρια καταστράφηκαν ολοσχερώς. Αναφέρθηκε επίσης στον νέο νόμο για τον κινηματογράφου που ψηφίστηκε πέρσι στην Σερβία και δίνει δύο έως τρεις φορές περισσότερα χρήματα στον παραγωγό εξασφαλίζοντας το δρόμο για συμπαραγωγές. Προχώρησε επίσης και στις εξής προτάσεις: την ίδρυση επιτροπής μεταξύ των δύο κέντρων κινηματογράφου που να εξετάζει προτάσεις από κοινού, τη δημιουργία του Balkan Cinema, ενός δικτύου κινηματογραφικών αιθουσών στα Βαλκάνια που να προβάλλουν σε σταθερή βάση και για όλη τη χρονιά βαλκανικές ταινίες σε απάντηση των multiplex, τη στενότερη συνεργασία των βαλκανικών σχολών κινηματογράφου και τέλος τη δημιουργία μιας βαλκανικής τηλεόρασης. Δήλωσε επίσης πως τα τελευταία χρόνια, έχουν γίνει μόνο τρεις συμπαραγωγές Ελλάδας - Σερβίας.

Η Ηλέκτρα Βενάκη παρουσίασε τον διαδικτυακό κόμβο για τον βαλκανικό κινηματογράφο www.altcine.com, ο οποίος ανέβηκε πριν από λίγο καιρό στο διαδίκτυο και καλείται να καλύψει το κενό τόσο των Ελλήνων όσο των Σέρβων και τον υπόλοιπων Βαλκανίων για τον κινηματογράφο των γειτονικών τους χωρών. Εστιάζει σε τέσσερις κυρίως άξονες: τη γνωριμία και τη συσπείρωση των επαγγελματιών του χώρου μέσα από την παρουσίαση ταινιών, φορέων, οργανισμών, τη συγκέντρωση θεωρητικών κειμένων για τον βαλκανικό κινηματογράφο που δεν είναι εύκολα προσβάσιμα κυρίως λόγω της πρωτότυπης γλώσσας στην οποία γράφηκαν, την προώθηση των νέων ταινιών με πλήρη παρουσίαση των συντελεστών και την ανάρτηση των λεγόμενων ημερολογίων παραγωγής (production diaries) που καλύπτουν την υλοποίηση μιας ταινίας από το στάδιο της συγγραφής του σεναρίου μέχρι και την ολοκλήρωσή της.

Ο Σέρβος ηθοποιός Λαζάρ Ριστόφσκι συσχέτισε την παρούσα οικονομική κρίση με την κατάσταση στη Σερβία τα τελευταία είκοσι χρόνια και μίλησε για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισαν οι Σέρβοι την απόλυτη κατάρρευση των κινηματογραφικών επιχορηγήσεων και υποδομών μετά τον πόλεμο. Οι ηθοποιοί χρησιμοποίησαν τη δημοφιλία τους για να χτυπήσουν τις πόρτες πιθανών χρηματοδοτών αναλαμβάνοντας οι ίδιοι τις παραγωγές των ταινιών. Το μοντέλο του ηθοποιού-παραγωγού που έσωσε την εγχώρια κινηματογραφία στη Σερβία αποτέλεσε και την πρότασή του στους Ελληνες συναδέλφους του.

Ο ηθοποιός Μπράνισλαβ Λέσιτς προέταξε το θέμα της αυτό-οργάνωσης γνωρίζοντας πολύ καλά τα πράγματα από τη σκοπιά της πολιτικής, καθότι πρώην Υπουργός Πολιτισμού. «Οι πολιτικοί δεν θα βοηθήσουν αν δεν οργανωθούμε από μόνοι μας. Δεν βλέπουν σοβαρά τον πολιτισμό εκτός αν έχουν πολιτικό κέρδος. Πρέπει να είμαστε πιο ελεύθεροι, πιο απαιτητικοί, πιο θρασείς γιατί οι κρατικοί φορείς δεν αλλάζουν εύκολα».

Διαβάστε περισσότερα για την 1η Εβδομάδα Σύγχρονου Σέρβικου Κινηματογράφου που ολοκληρώνεται σήμερα Τετάρτη 14 Μαρτίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας.