Από την πρώτη κιόλας σεκάνς της ταινίας του Αλά Εντίνα Αλτζέμ, το ύφος και η λογική της γίνονται απόλυτα σαφείς. Ενα άδειο, ξερό τοπίο, ένας λόφος με ένα δέντρο στην κορυφή του. Ενα αμάξι που σταματά κι ο οδηγός του που βγάζει βιαστικά μια τσάντα γεμάτη χρήματα όσο ο ήχος μιας σειρήνας περιπολικού ακούγεται στο βάθος. Ανεβαίνοντας στην κορυφή του λόφου θα θάψει τα λάφυρά του σε έναν λάκκο και θα τον σχηματίσει σε τάφο, για να τον ξαναβρεί εύκολα όταν θα επιστρέψει.
Δίχως λόγια, με μια κινηματογραφική γλώσσα που δανείζεται στοιχεία από το βωβό σινεμά και το παράλογο στεγνό χιούμορ μιας σειράς δημιουργών από τον Τατί έως τον Καουρισμάκι να αφήνουν μια αχνή μα ξεκάθαρη οσμή στα πλάνα, το «The Unknown Saint» κερδίζει από την αρχή το ενδιαφέρον. Και θα το κρατήσει αμείωτο όταν στην επόμενη σεκάνς ο άντρας θα βγει από τη φυλακή για να επιστρέψει στο ίδιο σημείο, όπου όμως θα τον περιμένει μια δυσάρεστη έκπληξη.
Χτισμένο πάνω από τον «τάφο» του, θα βρει ένα μαυσωλείο αφιερωμένο στον «Αγνωστο Αγιο», προσκυνητές να έχουν κατασκηνώσει γύρω του και στις παρυφές του λόφου ένα χωριό να έχει αρχίσει να αναπτύσσεται κι ένας δρόμος να ανοίγεται για να δώσει πρόσβαση σε ακόμη περισσότερους πιστούς στον τόπο λατρείας του άγνωστου αγίου.
Θέλοντας να βρει τρόπο να βγάλει τα κλοπιμαία του από το κλειδαμπαρωμενο μαυσωλείο, ο άντρας θα μείνει στο πανδοχείο του γειτονικού χωριού και θα ζητήσει τη βοήθεια ενός παλιού συνεργάτη του, ξεκινώντας κάτι που καθώς το φιλμ προχωρά, μοιάζει με μια άσκηση στη ματαιότητα, την αναποδιά και την κακοτυχία.
Και παράλληλα με την ιστορία του κλέφτη που προσπαθεί να πάρει πίσω αυτό που του ανήκει, το φιλμ θα μας συστήσει μια σειρά από χαρακτήρες του χωριού και της περιοχής, τον νυχτοφύλακα του μαυσωλείου που αγαπά περισσότερο τον σκύλο του από τον γιο του, τον κουρέα που είναι επίσης οδοντίατρος, τον γιατρό που βυθίζεται στην ρουτίνα, έναν ηλικιωμένο αγρότη που μάταια περιμένει την βροχή και τον γιο του που προσπαθεί να τον πείσει να εγκαταλείψουν το ανέφικτο όνειρο της γεωργίας.
Μέσα από αυτή την πινακοθήκη χαρακτήρων και μέσα από μερικά όχι πάντα απροσδόκητα, μα σχεδόν πάντα πετυχημένα αστεία που στοχεύουν όχι στο γέλιο μα στο συχνά πικρό μειδίαμα και που έχουν στην ούγια την υπογραφή ενός χιούμορ του παραλόγου, το «The Unknown Saint» χτίζει μια καλοκουρδισμένη ναίφ κωμωδία, που μιλά με ενδιαφέροντα τρόπο για πράγματα όπως η πίστη, η πρόοδος, η σύγκρουση της παράδοσης και του σύγχρονου τρόπου ζωής, η ανάγκη να δράσεις και η αδυναμία να μάθεις από τα λάθη σου.
Γλυκόπικρο και τρυφερό, μερικές φορές λίγο περισσότερο ράθυμο απ όσο θα ήθελες, μα αναμφίβολα γοητευτικό, το φιλμ του Αλά Εντίνα Αλτζέμ, είναι δίχως άλλο ένα ντεμπούτο που αξίζει να προσέξεις.
Διαβάστε ακόμη:
Tags: Κάννες 2019