Φεστιβάλ / Βραβεία

Βενετία 2012, «Bella Adormentata» του Μάρκο Μπελόκιο: Η αξία της ζωής, το δικαίωμα στο θάνατο

στα 10

Οχι μια ταινία για μια αληθινή ιστορία, αλλά ένας διαλογισμός πάνω σε ένα συγκλονιστικό και βαθιά διχαστικό θέμα, αυτό της ευθανασίας. Ο Μάρκο Μπελόκιο κάνει μια σοβαρή και «δίκαιη» ταινία, αλλά όχι όσο δυνατή ή αποτελεσματική θα περίμενες.

Βενετία 2012, «Bella Adormentata» του Μάρκο Μπελόκιο: Η αξία της ζωής, το δικαίωμα στο θάνατο

Βασισμένη στην αληθινή ιστορία της Ελουάνα Ενγκλάρο που μετά από 17 χρόνια σε κώμα η οικογένεια της διεκδίκησε το δικαίωμά της στον θάνατο, η νέα ταινία του Μάρκο Μπελόκιο συνάντησε πρωτοφανείς αντιδράσεις και εμπόδια μέχρι να γυριστεί. Το γεγονός του θανάτου της και το δικαίωμα του πατέρα της να επιλέξει να την κρατήσει στη ζωή ή όχι, υπήρξε μια ιστορία που δίχασε την Ιταλία και έφτασε την χώρα στα πρόθυρα της κοινοβουλευτικής κρίσης.

Ομως το φιλμ του Μπελόκιο δεν είναι μια δραματοποίηση αυτών των γεγονότων, αλλά μια ταινία μυθοπλασίας που λαμβάνει χώρα την ίδια χρονική στιγμή και με φόντο τον επικείμενο θάνατο της Ελουάνα, ακολουθώντας τέσσερις παράλληλες ιστορίες, που απεικονίζουν όλες τις πλευρές μιας διαμάχης που παραμένει ανοιχτή.

2

Ενας βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος διχάζεται για το αν θα πρέπει να ψηφίσει υπέρ ή κατά ενός νομοσχεδίου που θα απαγορεύει την διακοπή παροχής τροφής σε ανθρώπους που είναι κλινικά νεκροί, ταλαντευόμενος ανάμεσα στις απόψεις του και στην κομματική πίστη.

Η κόρη του πιστά καθολική και μαχητικά υπέρμαχος του δικαιώματος στη ζωή, ταξιδεύει ως το νοσοκομείο που νοσηλεύεται η Ελουάνα, για να διαδηλώσει ενάντια στην «δολοφονία» της, όπως πιστεύει και στην πορεία, θα γνωρίσει και θα ερωτευτεί έναν νεαρό από το «αντίπαλο στρατόπεδο».

Μια ηθοποιός της οποίας η κόρη βρίσκεται επίσης σε κώμα εδώ και καιρό, έχει εγκαταλείψει ολοκληρωτικά τον εαυτό της κι έχει αφοσιωθεί στην θρησκεία και την προσευχή, ελπίζοντας πως η κόρη της θα ξυπνήσει, παραμελώντας ολοκληρωτικά τον γιο της και την ίδια της τη ζωή.

2

Ενας γιατρός τέλος, στο νοσοκομείο όπου θα πεθάνει η Ελουάνα, θα παθιαστεί με μια τοξικομανή που δοκιμάζει να αυτοκτονήσει και θα προσπαθήσει να την «σώσει», ακόμη κι αν αυτή δεν έχει καμιά διάθεση για κάτι τέτοιο.

Οι ιστορίες διαδραματίζονται παράλληλα και φωτίζουν διαφορετικές πτυχές ενός ηθικού ερωτήματος που μοιάζει να έχει ιδιαίτερη βαρύτητα σε μια χώρα όπως η Ιταλία, στην οποία η καθολική εκκλησία έχει ακόμη μεγάλη δύναμη -αλλά κι όχι μόνο. Το φιλμ δεν φοβάται να διαλέξει πλευρά, αλλά κάνει ότι μπορεί να είναι δίκαιο και προς τα δύο στρατόπεδα, κάτι που δεν μπορείς παρά να εκτιμήσεις, αλλά που τελικά καταλήγει προβληματικό κινηματογραφικά.

2

Με κάποιες από τις ιστορίες να λειτουργούν καλύτερα από άλλες και σχεδόν όλες να τραβούν λίγο περισσότερο απ΄ όσο χρειάζεται, το φιλμ αντί να μεγεθύνει, αποδυναμώνει τον αντίκτυπό του όσο η ώρα περνά. Το εξαιρετικό καστ (ανάμεσά τους η Ιζαμπέλ Ιπέρ και ο Τόνι Σερβίλιο) έχει τη βαρύτητα να κρατήσει το φιλμ στους ώμους του, αλλά τελικά αυτό που στηρίζουν καταλήγει λιγότερο μια σπουδαία ταινία και περισσότερο μια πραγματεία πάνω σε ένα κοινωνικά ευαίσθητο και ακανθώδες θέμα.

Δείτε πιο κάτω το τρέιλερ του φιλμ και διαβάστε τα πάντα για το 69ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ειδικό τμήμα του Flix!