Μπορεί τα έργα του Σαίξπηρ να γράφτηκαν για την σκηνή, αλλά κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει πως η πρόζα του Βάρδου θα έβρισκε ένα διαφορετικό μέσο έκφρασης αν στις μέρες του υπήρχε ο κινηματογράφος ή η τηλεόραση.
Κι αν ο φυσικός τους χώρος εξακολουθεί να παραμένει το θέατρο, οι μεταφορές των κινηματογραφικών έργων του Σαίξπηρ, υπήρξαν κι εξακολουθούν να είναι πολυάριθμες, συχνά πετυχημένες, άλλοτε όχι και τόσο, κάποτε πιστές, άλλες φορές ανανεωτικές ή ακόμη και αιρετικές.
Η σχέση των θεατρικών του με την τηλεόραση εν τούτοις είναι μια μάλλον διαφορετική ιστορία. Στη δεκετία του '70, το BBC δοκίμασε να μεταφέρει όλα τα έργα του στην τηλεόραση, αλλά το αποτέλεσμα δεν υπήρξε όσο πετυχημένο ήλπιζαν οι δημιουργοί του. Οι πιο αυστηροί κριτικοί δεν συγχώρησαν τα ψεύτικα σκηνικά, τις θεατρικές ερμηνείες, την προχειρότητα της απόπειρας, κάποια μάλιστα από τα έργα όπως το «Πολύ Κακό για το Τίποτα», παρ ότι γυρίστηκαν, δεν προβλήθηκαν ποτέ.
Τώρα με αφορμή την πολιτιστική ολυμπιάδα που συνοδεύει το καλοκαίρι των Ολυμπιακών Αγώνων, το BBC 2 αποπειράται ξανά να μεταφέρει κάποια από τα έργα του Σαίξπηρ στην μικρή οθόνη, αλλά αυτή τη φορά με μια τελείως διαφορετική προσέγγιση.
Το «The Hollow Crown» μεταφέρει στην τηλεόραση την δεύτερη τετραλογία του Γουίλιαμ Σαίξπηρ, που αποτελείται από τα έργα «Ριχάρδος Β», «Ερρίκος Δ, Πρώτο Μέρος», «Ερρίκος Δ, Δεύτερο Μέρος» και «Ερρίκος Ε», έργα που διαδραματίζονται σε μια συγκεκριμένη περίοδο της Βρετανικής ιστορίας και περιέχουν κοινούς χαρακτήρες.
Και αυτή τη φορά, μπορεί το κάθε ένα από τα έργα να έχει σκηνοθετηθεί από έναν πεπειραμένο και σημαντικό σκηνοθέτη με θεατρική εμπειρία, όμως η παραγωγή έχει αναμφίβολα κινηματογραφικές φιλοδοξίες. Ο Σαμ Μέντες που είχε την ιδέα για την μεταφορά, υπογράφει την παραγωγή που ακόμη κι αν κρατά αυτούσιο το κείμενο του Σαίξπηρ και την δομή των έργων, μοιάζει να απευθύνεται σε ένα κοινό που έχει μια διαφορετική άποψη για το πως είναι ένα έργο εποχής στην τηλεόραση σήμερα.
Ξεχάστε τα ταλαιπωρημένα σκηνικά από τις αποθήκες του BBC, ξεχάστε τα αποκλειστικά εσωτερικά πλάνα. Σε μια εποχή μετά την τηλεοπτική «Ρωμη» το «Tudors» (μεταξύ μας, ακόμη και το «Game of Thrones» ακόμη κι ένα έργο του Σαίξπηρ οφείλει να παίξει με τους νέους κανόνες της μικρής οθόνης.
Το «Hollow Crown» δείχνει να πετυχαίνει τους στόχους του με το παραπάνω αφού η σειρά που ολοκληρώνεται αυτές στις μέρες κέρδισε εξαιρετικές κριτικές και θεαματικότητες, κατορθώνοντας αυτό που ήλπιζε ο Σαμ Μέντες, να βγάλει τον Σαίξπηρ από την ναφθαλίνη του «κλασισκού αριστουργήματος» και να εξηγήσει σε ένα νέο κοινό, γιατί θεωρείται τέτοιο.
Με ένα εξαιρετικό καστ του οποίου ηγούνται οι Τζέρεμι Αϊρονς στον ρόλο του Ερρίκου του Τέταρτου, ο Μπεν Γούισο σε αυτόν του Ριχάρδου του Δεύτερου και ο Τόμ Χίντλεστον ως Ερρίκος ο Πέμπτος, και ηθοποιούς όπως ο Ντέιβιντ Μόρισέϊ, ο Πάτρικ Στιούαρτ, η Τζούλι Γουόλτερς και ο Λαμπέρ Γουιλσόν, σε δεύτερους ρόλους, η πρόταση μοιάζει ιδιαιτέρως ελκυστική, ακόμη και για θεατές που έχουν συνηθίσει σε διαφορετική τηλεοπτική διασκέδαση.
Ελπίζοντας ότι κάποια στιγμή θα δούμε το «Hollow Crown» και στην Ελληνική τηλεόραση, πάρτε μια γεύση από τη σειρά: